Képforrás: 123RF
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati, logikai-matematikai, vizuális-térbeli, természeti, egzisztenciális, testi-mozgásos, zenei-ritmikus
- Tevékenység: Bemutatkozó és projekciós ön- és társismereti játékok; hiányos igék és állatnevek párosítása; karakterlapok készítése az állatokhoz; karaktertotó és -barkochba, karakterkiváltó játék, karaktertánc; mímes-mozgásos, dramatikus játékok a karakterekkel
Milyen állat lennél? (Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati)
Bemutatkozó játék: Minden játékos felírja egy cédulára, hogy milyen állat lenne, ha állatbőrbe bújhatna. A cédulákat kalapba dobjuk, és sorban húz mindenki a kalapból. Aki húz, felolvassa a céduláról az állatnevet, és elmondja, szerinte milyen lehet az illető, aki ezt az állatot választotta (milyen tulajdonság alapján választhatott)? Az első körben ne leplezzük le, hogy melyik cédulát ki írta, azt a következő körben tehetjük meg, ha a csoport szeretné nyilvánosságra hozni.
Ige-állat párkereső (Verbális-nyelvi, logikai-matematikai)
Jellegzetes bibliai állatokról szóló igéket párosítsanak a játékosok az igébe illeszkedő állatnévvel. Csoportjátékként úgy játszhatjuk, hogy minden játékos húz egy cédulát (lásd a csatolt mellékletet), amin egy hiányos ige vagy állatnév szerepel. Majd a csoport tagjai addig keresgélnek egymás között, amíg minden igekártyához meg nem találják a megfelelő állat nevét.
Milyen bibliai állat lenne? (Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati)
Mi lenne, ha… ön- és társismereti játékot játszhatunk bibliai állatokkal, állatcsoportokkal. Biblia- és természetismeret mellett jó asszociációs logika és társismeret kell hozzá, ezért is lehet jó szilveszteri partijáték. Nyomtassuk ki a csatolt mellékletben található kártyákat, vagy készítsünk hasonlókat.
A játék menete: Húz valaki egyet a kártyák közül, amit a játékvezető felolvas a többieknek. (Pl. Mi lenne Tomi a Bibliában, ha háziállat lenne?) Felolvassa a lehetséges válaszokat, amelyek közül a játékosok felírják a legjellemzőbb válasz számát. Végül egyeztetjük a véleményeket: Melyik válasz kap legtöbb „szavazatot”? Mennyire egyértelmű a karakterválasztás? Van-e valakinek más állatjavaslata, ami nem szerepelt a kártyán?
Megbeszélés után megint húz valaki a kártyák közül.
Karakterlapok (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, természeti,
egzisztenciális, testi-mozgásos, zenei-ritmikus)
Mindenki válasszon egy bibliai állatot, és készítse el a karakterlapját, karakterkártyáját. Legyen rajta az állat
- karakterneve, lehetőleg egy bibliai vagy „beszélő név” (pl. Bálám szamara vagy Okos szamár);
- jellemző portréja (teljes vagy félalakos rajz);
- esetleg kiegészítő tárgy vagy növény, állat rajza;
- további jellemző tulajdonság(ok) neve.
Játsszunk a karakterlapokkal:
Karaktertotó – Véletlenszerűen kihúz valaki egy karakterlapot, és felolvas róla egy tulajdonságot. Ki találja ki ez alapján, milyen állatról van szó? (Aki rosszul tippel, kiesik a játékból.) Ha nincs jó találat, felolvas egy újabb tulajdonságot. Ha nincs megfelelő válasz, felolvas vagy kitalál egy harmadik jellemző tulajdonságot. Ha erre sincs jó tipp, elárulja a karakter teljes nevét.
Ki vagyok? – Klasszikus barkochba játék, a játékosok kérdeznek, a karakterlapot húzó igennel vagy nemmel válaszolhat. Cél: minél kevesebb kérdésből kitalálni az állat nevét, vagy az állatkarakter teljes nevét.
Mit érdemel az a karakter, akinek a kártyája a kezemben van? – Karakterkiváltó játék tréfás, többnyire mozgásos feladatokkal.
Karaktertánc – Az állatok bálba mennek, ahol táncolni fognak, minden karakter a maga mozgásának megfelelően. Válasszunk ki néhány zeneszámot, és táncoljanak az állatok. Közben váltogathatjuk a zenét, zenei stílust.
Kép: 123RF
Karakterdráma (Testi-mozgásos, kapcsolati, egzisztenciális)
Rakjunk körbe annyi széket, ahány játékos van, és kis cédulákra írva véletlenszerűen helyezzünk el a székeken egy-egy állatkarakternevet, írással lefelé fordítva. A játékosok véletlenszerűen foglaljanak helyet, nézzék meg a széken talált karakternevet, de ne árulják el a többieknek. Fokozatosan bővülő létszámmal játszhatjuk az alábbi helyzetgyakorlatokat.
Bemutatkozás – egyéni feladat:
Mindenki mutassa be a saját állatkarakterét a rá jellemző mozgással. A többiek ki tudják-e találni, milyen állatról van szó? Ha nem, a bemutató játékos tovább próbálkozhat.
Találkozás – páros feladat:
Az állatok gyakran találkoznak. Szemkontaktussal válasszon magának mindenki párt. A párok helyezkedjenek el a teremben, és játsszák el mozgással a találkozásukat. A szerepjáték lehet valóságalapú vagy mesei, képzeletbeli.
Akció – csoportfeladat:
Az állatkarakterek alkossanak 3-5 fős kis csoportokat. Találjanak ki egy akciót, amit közösen hajtanak végre (nemcsak zsákmányszerzés jöhet szóba). Az akció mesei vagy példázatos jelenet is lehet. Mesei helyzetben már az emberi beszéd is megengedett.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
Jézussal a viharban – Puzzle
/Kategória: Ajánlások, hírek, Kateteka hírek, KönyvajánlóMíg a szorgos kis kezek keresgélik, illesztgetik az egymáshoz illő puzzle darabokat, meséljük el a vihar lecsendesítésének történetét!
Jézussal a viharban is biztonságban vagyunk – ezt élték át a tanítványok, amikor egyszer Jézussal hajóztak. Át akartak kelni a tó túlsó partjára, de alig indultak el, hirtelen vihar kerekedett. Villámlott, dörgött, magasra csaptak a hullámok. Jézus mégis békésen aludt a csónak végében. A tanítványok kétségbeesve rázták fel Jézust: „Mindjárt elsüllyedünk! Segíts rajtunk!” Jézus felkelt, ráparancsolt a szélre és a hullámokra, hogy nyugodjanak le. És hirtelen minden elcsendesült. Elállt a vihar.
Jellemzők:
Fejlesztési területek:
A-030801, 5998175308012, doboz 270 x 190 x 35 mm, kép 330 × 310 mm, grafikus: Kelemen Czakó Rita, 3900 Ft
Megvásárolható a keresztény könyvesboltokban vagy megrendelhető itt a webboltunkban.
20-2. Gyí, te fakó, gyí, te sárga
/Kategória: Állatok a Bibliában, óvodás, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Lovagoltatók (Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, testi-mozgásos)
A lovagoltató játék a szülő-nagyszülő térdén a kicsi gyerekek kedvence. Egyszerre hangzó és mozgó, lüktető ritmus. Nagyobbakkal is feleleveníthetjük ezt az élményt, már nem valakinek a térdén, hanem a ritmizálás és képzelet lendületével.
Mondjuk felelgetve, ritmizálva, ujjunkkal ütemesen koppantva az alábbi mondókákat. Ami fejből is megy, azt mondhatjuk közösen, egyszerre:
Hőc, hőc, katona, tá-tá ti-ti-tá
ketten ülünk egy lóra, ti-ti-ti-ti ti-ti-tá
hárman meg a csikóra. ti-ti-ti-ti ti-ti-tá
Gyí, te fakó, gyí, te sárga, ti-ti-ti-ti ti-ti-ti-ti
hazaérünk nemsokára. ti-ti-ti-ti ti-ti-ti-ti
Kipp-kopp kalapács, tá-tá ti-ti-tá
kicsi kovács, mit csinálsz? ti-ti-ti-ti ti-ti-tá
Sárga lovat patkolok, ti-ti-ti-ti ti-ti-tá
aranyszeggel szegelek, ti-ti-ti-ti ti-ti-tá
uccu pajtás, kapj fel rája, ti-ti-ti-ti ti-ti-ti-ti
úgyis te vagy a gazdája. ti-ti-ti-ti ti-ti-ti-ti
A mondókat kísérhetjük mozgással is: dülöngélő mozdulat előre-hátra vagy jobbra-balra, kiszámoló ritmusban (minden negyed értékre más irányba mozdulunk).
Utánozzuk lábdobogással a lovak lassú, majd tempós járását, aztán ügetését, vágtáját. Játsszuk el ugyanezt az asztalon kopogva is. Használatunk egyszerű ritmushangszereket, illetve tárgyakat is.
Szabályozzuk a lovat a következő ritmussal: tá-ti-ti-tá-ti-ti-tá-ti-ti-tá
Ez lesz a vágtázó lovak ritmusa Janicsák István: Vágta című versében, amit olvassunk el a gyerekkel többször, ritmizálva. (Forrás: a szerző Macskazenekar című gyerekversverskötete, az interneten a vers másik változata érhető el, lásd a címre kattintva.)
Csattog a patkó a vén betonon,
vad lovam vágtat az utcasoron.
Pattan a szikra a körme alatt, ꟷ U U │ ꟷ U U │ ꟷ U U │ ꟷ (tá-ti-ti tá-ti-ti tá-ti-ti tá)
néznek a népek amerre halad. ꟷ U U │ ꟷ U U │ ꟷ U U │ ꟷ (tá-ti-ti tá-ti-ti tá-ti-ti tá)
Vágtat a parton a büszke lovam,
koppan az úton a lópata tramm.
Trappol a Pejkó az utca kövén,
röppen a szélben a szőke sörény.
Második-harmadik olvasás után kopoghatjuk is hozzá a tá-ti-ti-tá-ti-ti… ritmust (ott is, hol nem pontosan jön ki, röviden ejtve a patkó, Pejkó szavakat). Az olvasás tempóján is gyorsíthatunk. (A kopogás hangulatosabb, ha valamilyen eszközzel végezzük, ami felidézi a patakopogást. Pl. fakockával, pohárral, filc kupakjával stb.)
A pejkó azt jelenti: pej ló, vagyis vörösesbarna szőrű, sötétbarna vagy fekete sörényű és farkú ló.
A pejkó ismerős lehet Weöres Sándor: Paripám csodaszép pejkó című verséből is. Akár fejből tudjuk, akár csak olvassuk, ritmizáljuk a következő időmértékes mintázat szerint (folytatása elérhető a címre kattintva):
Paripám csodaszép pejkó, U U ꟷ │ U U ꟷ │ ꟷ ꟷ (ti-ti-tá ti-ti-tá tá-tá)
ide lép, oda lép, hejhó! U U ꟷ │ U U ꟷ │ ꟷ ꟷ (ti-ti-tá ti-ti-tá tá-tá)
Hegyen át, vizen át vágtat, U U ꟷ │ U U ꟷ │ ꟷ ꟷ (ti-ti-tá ti-ti-tá tá-tá)
nem adom, ha igérsz százat. U U ꟷ │ U U ꟷ │ ꟷ ꟷ (ti-ti-tá ti-ti-tá tá-tá)
A Dongó együttes dalfeldolgozása vonuló mozgásjátékkal és erős ritmuskísérettel együtt hangzik. Nézzük meg a koncertfelvételt (elérhető a névre kattintva), és kopogjuk mi is a ritmust. Közben felállhatunk, és lábainkkal is toppanthatjuk a ritmust, majd lovacskás lépésekkel járhatjuk a paripatáncot, akár vonulással egybekötve.
Ha még nem fogyott el a gyerekek játékos kedve, keressük meg Varró Dániel: Lovasok című versét is az Indián nyár című kiadvány 3. oldalán (elérhető a címre kattintva), és ritmizálva olvassuk el. Itt fehér és fekete lovakkal lovagolhatunk.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
20-1. Lovak és királyok
/Kategória: Állatok a Bibliában, felsős, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Harci lovak (Verbális-nyelvi, kapcsolati)
Míg a tevéről a nyugodt, lassú, imbolygó mozgás és teherbírás jut először eszünkbe, addig a lóról inkább a vágta, a csata, a dobrokolás.
Jób könyve remek portrét fest elénk a lóról, szinte magunk előtt látjuk, mint Delacroix villámlástól megriadt lovát:
Te adsz-e erőt a lónak,
te ruházod-e fel a nyakát sörénnyel?
Te ugráltatod-e, mint egy szöcskét?
Büszke horkantása félelmetes.
Kapálja a csatateret, örvend erejének,
és nekirohan a fegyvernek.
Neveti a rettegést, nem remeg,
nem fordul vissza a kard elől.
Csörög rajta a tegez,
csillog a lándzsa és a kopja.
Döngve, toporogva kapálja a földet,
nem marad veszteg, ha zeng a kürt szava.
Boldogan nyerít, ha meghallja a kürtöt,
messziről megérzi a harcot,
a vezérek dörgő hangját és a harci zajt.
Jób 39,19–25
Az égből harcoltak a csillagok,
pályájukról harcoltak Sisera ellen.
A Kísón-patak elsodorta őket,
az ősi patak, a Kísón-patak…
Hogy csattogtak a lovak patái,
amikor vágtattak vágtató csődörei!
Bírák 5,20–22
Kép: 123RF
Olvassuk el a gyerekekkel Debóra és Bárák történetét, akik legyőzték Kánaán legerősebb hadseregét (Bírák 4).
Mi adta ennek a seregnek az erejét? Milyen szerepet játszottak benne a lovak?
Miért fordultak szembe Sisera seregével az izraeliták? Milyen szerepet játszott ebben Debóra? Ki volt ő?
Mi volt az izraeli stratégia lényege? Hogyan zajlott le a csata? Hogyan lépett közbe az Úr? Mi adta a kegyelemdöfést?
Debóra énekéből derül ki, hogy mi is történt igazán. Olvassuk el a Bírák 5,4–5. és 20–22. verseit, és képzeljük el a helyzetet.
Állítsunk be néhány élőképet, csatajelenetet (mozgás nélkül, mintha egy nagy festmény lenne).
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
19-2. Teveképek, tevehangok
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Teveábrázolások (Vizuális térbeli)
Figyeljünk meg néhány ősrégi teveábrázolást, készíthetünk a képekből tankockagalériát vagy PowerPoint bemutatót:
A képen: az indiai Khajuraho egyik templomának teveábrázolása
Kr u. 10-11. szd. – képforrás: 123RF
Készítsenek a gyerekek egész alakos teveportrét az alábbi technikák közül választva:
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
19-1. Tevedolgok
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Tevekérdés (Verbális-nyelvi)
A tevék fontos szerepet játszanak az ősatyák bibliai elbeszéléseiben, csak a Genezis több mint 20 alkalommal említi az állatot. Az itt említett események idején azonban – kb. a Kr. e. 20–17. században – a tudósok egy része szerint Mezopotámia és Palesztina területén sem volt még háziasítva a teve. Az egypúpú tevét eredetileg Délkelet-Arábiában háziasították, valamikor a Krisztus előtti harmadik évezredben. Mezopotámiában a Kr.e. második évezred közepén jelenhetett meg a háziasított teve, Izraelben még ennél is később, a Krisztus előtti 10. század végén. Forrás
Mások véleménye szerint a teve korábban elterjedt már Mezopotámiában is, így az ősatyák teveállománya nem anakronisztikus. Nem az a feladatunk most, hogy ezt a vitát eldöntsük, sokkal inkább az, hogy megismerjük a teve szerepét az ókori ember életében. Keressük meg a gyerekekkel az alábbi igehelyeket, és ezek alapján térképezzük fel a teve szerepét, jelentőségét az ókori Keleten. Mindezt egyéni, páros vagy csoportmunkában is végezhetjük.
Lásd: Arab tevekaraván Egyiptomban, a szakkarai úton – diafelvétel a 19. és 20. század fordulóján
Tevemozgások (Testi-mozgásos, kapcsolati)
A teve inkább lassú, nyugodt járású, de rövid ideig akár 65 km/h sebességre is képes. Leginkább teherhordásra használták, de harci célra, versenyzésre is kiváló. Az alábbi két játék is ezt a kétféle mozgást mutatja meg.
A teve terhe
Párban játszhatjuk, versenyszerűen. A párok egyik tagja a teve, másik a tevehajcsár. Minden hajcsár megpakolja négykézláb álló tevéje hátát párnákkal. (A párnák száma kötött és szabadon választott is lehet, de legalább 2-3 db legyen.) A rajttól a célvonalig együtt halad a teve és a hajcsár. Ha a teve elveszít a rakományából, akkor megáll, és a hajcsár visszateszi. Ha helyére került a rakomány, akkor indulhatnak tovább. Verseny esetén az a teve győz, aki teljes rakománnyal elsőnek ér célba.
A párnák számáért is pontokat adhatunk, ebben az esetben a győzelem azé, aki a rakománypontokból elvett befutó helyezésszám után is legtöbb ponttal áll az élen. Pl. 1. befutó 3 párnával: 2 pont, 2. befutó 3 párnával: 1 pont, 3. befutó 4 párnával: 1 pont – az első befutó a győztes. De ha az 1. befutó 2 párnával: 1 pont, 2. befutó 4 párnával: 2 pont, 3. befutó 3 párnával: 0 pont – a második befutó a győztes.
Forrás: Mercé Segarra – Berta Garcia – Francese Rovira: Bibliai állatok (Kálvin, 2010, 45. o.)
A fehér teve (mongol játék)
Szabadtéri játék, 10-15 fővel. A játékosok választanak maguk közül egy tevecsaládot: tevemént, tevekancát és tevecsikót. A ménnek bekötik a szemét, majd a többiek elrejtik valahol a csikót. Leveszik a mén szeméről a kötést, aki megkérdezi: „Hová lett a csikóm?” A kanca válaszol: „A földbe ment.” A mén újra megkérdezi, a kanca most így felel: „Az égbe ment.” A mén erre megharagszik, és keresni kezdi a csikót. A játékosok követik, és kiabálnak: „Tevecsikó, tevecsikó!” Ezzel jelzik a csikónak, merre járnak. A csikó közben úgy helyezkedik, hogy minél könnyebben visszatérhessen a kiindulási pontra. Ha a mén észreveszi, azonnal üldözni kezdi. Ha megfogja, ő nyeri a játékot. Ha a csikó cselesebb vagy fürgébb, és vissza tud érni a kiindulási pontra, ahol a többiekkel összefogódzik, megmenekül a tevemén haragjától. Meg lehet ismételni a játékot, vagy új tevecsaládot lehet választani.
Forrás: Lukácsy András: Népek játékai (Móra, 1964, 271. o.)
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
18. Állati csoportjátékok szilveszterre
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Milyen állat lennél? (Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati)
Bemutatkozó játék: Minden játékos felírja egy cédulára, hogy milyen állat lenne, ha állatbőrbe bújhatna. A cédulákat kalapba dobjuk, és sorban húz mindenki a kalapból. Aki húz, felolvassa a céduláról az állatnevet, és elmondja, szerinte milyen lehet az illető, aki ezt az állatot választotta (milyen tulajdonság alapján választhatott)? Az első körben ne leplezzük le, hogy melyik cédulát ki írta, azt a következő körben tehetjük meg, ha a csoport szeretné nyilvánosságra hozni.
Ige-állat párkereső (Verbális-nyelvi, logikai-matematikai)
Jellegzetes bibliai állatokról szóló igéket párosítsanak a játékosok az igébe illeszkedő állatnévvel. Csoportjátékként úgy játszhatjuk, hogy minden játékos húz egy cédulát (lásd a csatolt mellékletet), amin egy hiányos ige vagy állatnév szerepel. Majd a csoport tagjai addig keresgélnek egymás között, amíg minden igekártyához meg nem találják a megfelelő állat nevét.
Milyen bibliai állat lenne? (Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati)
Mi lenne, ha… ön- és társismereti játékot játszhatunk bibliai állatokkal, állatcsoportokkal. Biblia- és természetismeret mellett jó asszociációs logika és társismeret kell hozzá, ezért is lehet jó szilveszteri partijáték. Nyomtassuk ki a csatolt mellékletben található kártyákat, vagy készítsünk hasonlókat.
A játék menete: Húz valaki egyet a kártyák közül, amit a játékvezető felolvas a többieknek. (Pl. Mi lenne Tomi a Bibliában, ha háziállat lenne?) Felolvassa a lehetséges válaszokat, amelyek közül a játékosok felírják a legjellemzőbb válasz számát. Végül egyeztetjük a véleményeket: Melyik válasz kap legtöbb „szavazatot”? Mennyire egyértelmű a karakterválasztás? Van-e valakinek más állatjavaslata, ami nem szerepelt a kártyán?
Megbeszélés után megint húz valaki a kártyák közül.
Karakterlapok (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, természeti,
egzisztenciális, testi-mozgásos, zenei-ritmikus)
Mindenki válasszon egy bibliai állatot, és készítse el a karakterlapját, karakterkártyáját. Legyen rajta az állat
Játsszunk a karakterlapokkal:
Karaktertotó – Véletlenszerűen kihúz valaki egy karakterlapot, és felolvas róla egy tulajdonságot. Ki találja ki ez alapján, milyen állatról van szó? (Aki rosszul tippel, kiesik a játékból.) Ha nincs jó találat, felolvas egy újabb tulajdonságot. Ha nincs megfelelő válasz, felolvas vagy kitalál egy harmadik jellemző tulajdonságot. Ha erre sincs jó tipp, elárulja a karakter teljes nevét.
Mit érdemel az a karakter, akinek a kártyája a kezemben van? – Karakterkiváltó játék tréfás, többnyire mozgásos feladatokkal.
Karaktertánc – Az állatok bálba mennek, ahol táncolni fognak, minden karakter a maga mozgásának megfelelően. Válasszunk ki néhány zeneszámot, és táncoljanak az állatok. Közben váltogathatjuk a zenét, zenei stílust.
Kép: 123RF
Karakterdráma (Testi-mozgásos, kapcsolati, egzisztenciális)
Rakjunk körbe annyi széket, ahány játékos van, és kis cédulákra írva véletlenszerűen helyezzünk el a székeken egy-egy állatkarakternevet, írással lefelé fordítva. A játékosok véletlenszerűen foglaljanak helyet, nézzék meg a széken talált karakternevet, de ne árulják el a többieknek. Fokozatosan bővülő létszámmal játszhatjuk az alábbi helyzetgyakorlatokat.
Bemutatkozás – egyéni feladat:
Mindenki mutassa be a saját állatkarakterét a rá jellemző mozgással. A többiek ki tudják-e találni, milyen állatról van szó? Ha nem, a bemutató játékos tovább próbálkozhat.
Találkozás – páros feladat:
Az állatok gyakran találkoznak. Szemkontaktussal válasszon magának mindenki párt. A párok helyezkedjenek el a teremben, és játsszák el mozgással a találkozásukat. A szerepjáték lehet valóságalapú vagy mesei, képzeletbeli.
Akció – csoportfeladat:
Az állatkarakterek alkossanak 3-5 fős kis csoportokat. Találjanak ki egy akciót, amit közösen hajtanak végre (nemcsak zsákmányszerzés jöhet szóba). Az akció mesei vagy példázatos jelenet is lehet. Mesei helyzetben már az emberi beszéd is megengedett.
Ige-állat párosító
Mi lenne ha... - állatok
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
A szeleknek fénylő szárnyán – kolinda
/Kategória: Média, Ünnep, ZeneKépforrás: 123RF
Hangszersimogató: A szeleknek fénylő szárnyán (kattints a címre)
A kolinda egyik változata:
A szeleknek élénk szárnyán, a föld felett bátran szállván
Zengedezzünk néked, szép csillag.
Vizek felett, népek felett egy nagy csillag fényt hinteget
Zengedezzünk néked, szép csillag.
Ez a csillag megjósolta, hogy a világ megújula
Zengedezzünk néked, szép csillag.
Ez a csillag mikor kigyúlt, a többi mind elhalványult
Zengedezzünk néked, szép csillag.
Mint a gyertyák, kialudtak, hamisak és csalfák voltak
Zengedezzünk néked, szép csillag.
Most a világ arra fordul, ahonnan a csillagfény hull.
Zengedezzünk néked, szép csillag.
Az igazság szép útjára világít az ő sugára.
Zengedezzünk néked, szép csillag.
Forrás
17-2. A jászol állatai
/Kategória: Állatok a Bibliában, óvodás, Sokrétű játékokKépforrás: Parakletos Könyvesház
A fekete bárányka (Verbális-nyelvi, természeti, vizuális-térbeli)
Déry Tibor Betlehemi állatok című történetének végén megjelenik egy kis fekete bárány is. Döbrentey Ildikó A fekete bárányka című meséjében már főszereplővé válik.
Olvassuk fel a mesét, majd beszélgessünk a kérdések alapján (beszélgetni szervezett és spontán körülmények között is lehet):
Rajzolják vagy fessék le a gyerekek a betlehemi jászol körüli jelenetet, a fekete bárány jelenlétével.
Készíthetnek bárányfigurákat is papírgurigából, ami mozgásos játékra is lehetőséget ad.
Kép: 123RF
Állatok Jézus előtt (Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, mozgásos)
A dalszöveg elérhető itt: Az állatok Jézus előtt
A dalt hallgatva, szöveget követve könnyen megtanulhatjuk énekelni. Ha van hozzá a gyerekeknek kedve, ugrándozva énekelhetjük, vagy csak ugrándozhatnak a zenére.
Ajánljuk a témához nézegetésre, böngészésre, színezésre és játékokra Állatok a jászol körül című karácsonyi barkácsfüzetünket (bővebb információhoz kattints a címre).
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
17-1. Ökörke, szamárka
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
A jászol szamara, ökre (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, önismereti, egzisztenciális)
Kép: 123RF
De mi vezetett oda, hogy a két állat, az ökör és szamár is ilyen „kőbe vésett” jelképpé legyen?
Valószínű, hogy Ézsaiás könyvéből került a jelenetbe a két jámbor állat, ahol a próféta rájuk hivatkozik, amikor Izráel népét a hűtlensége miatt feddi:
Halljátok meg, egek, figyelj ide, föld,
mert az Úr szól:
Fiaimat fölneveltem, fölmagasztaltam,
de ők elpártoltak tőlem!
Az ökör ismeri gazdáját,
a szamár is urának jászlát,
de Izráel nem ismer,
népem nem ért meg engem.
Ézsaiás 1,2–3
Ha így látjuk, így olvassuk, már nem olyan idilli a kép. A két jámbor állat nem épp azért van jelen, hogy leheletükkel a kisdedet melengessék. Tekintetük sokkal fontosabb, és önvizsgálatra késztet: Vajon hogy állok én a hűséggel, hálával, tudok-e őszintén örülni Isten ajándékának? Van-e bennem annyi bizalom, mint amennyi az ökör és szamár tekintetén keresztül sugárzik?
Forrás
Ökör és szamár közelében (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, egzisztenciális)
A betlehemi jászol ökre és szamara megjelenik már a néphagyományban. Az ökör és szamár közelsége, nézőpontja segít a költőknek, íróknak is, hogy ábrázolják a történetet. Az állatok jelenlétével valahogy közelebb érezzük magunkat a szeretet forrásához. Mint az alábbi dalokban, versekben és történetekben. (A szövegek, dalok elérhetők a címre kattintva.)
Pásztorok, keljünk fel
Pásztorok, keljünk fel,
Hamar indúljunk el
Betlehem várossába,
Egy rongyos istállóba!
Siessünk, ne késsünk,
Hogy még ezen éjjel odaérhessünk,
Mi urunknak tiszteletet tehessünk!
Jaj, szegény, de fázik,
Könnyeitől ázik.
Nincsen neki párnája,
Sem cifra nyoszolyája,
Csak széna és szalma;
Barmok szája melegítő kályhája,
Ökör, szamár lehelete reája.
Pásztó (Heves)
Weöres Sándor: Betlehem
Weöres Sándor: Betlehem – a Kaláka együttes előadásában
Lackfi János: Pásztorok alusznak
Tóth Bálint: Egy kisfiú születésére – képeskönyv formátum
Különböző formátumban elérhető a Református Tananyagtár oldalán, A Nap Háza című kötet anyagai között
Déry Tibor: Betlehemi állatok
A történet megismerése után fogalmazzák meg a gyerekek a térdelő ökör és/vagy szamár imáját.
Nagyobbaknak, már inkább ifis korosztálynak ajánljuk önálló olvasásra Superville: A jászol szamara meg ökre című történetét is.
Guriga-betlehem (Vizuális-térbeli)
De az ökör és szamár figuráját is elkészíthetjük, többféleképpen is:
Képek: 123RF
[/elofizeto]
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
16-2. Szamárfülek, szamárdolgok
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Szamaras mondókák (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus)
Ritmikusan mondogassuk a következő mondókákat, amit ütemes koppantással kísérhetünk. A hangutánzókat próbáljuk szamárhangon.
Az első négy mondóka forrása: Bihari gyermekmondókák (Kriterion, Bukarest, 1982, 171., 200., 323. o.)
Kép: 123RF
diceg-döcög a kocsi.
(Nagyszalonta)
A szamárnak nagy a füle,
mégsem ő a fülemüle.
(Berettyószéplak)
Szamár mondja (hangutánzó):
Csicsás, csicsás, csicsás.
(Éradony)
I, á, csacsi, nagy szamár,
két fülivel kalimpál.
(Rév)
Bőg a szamár, eső lesz,
lóg a füle, nagy szél lesz.
Miklya Zsolt: Höc-höc csacsi
Höcc-höcc, katona,
felülhetsz a csacsira.
Ha a csacsi csökönyös,
gyalog mehetsz, höc-höc-höc.
Tarbay Ede: Országúton (részlet)
Országúton baktat a csacsi,
senki se tudja, mit visz a kocsi.
Folytatás elérhető itt
Olvassuk fel Tarbay Ede versét, majd játsszunk „Mit viszel, kis csacsi?” játékot. A csacsi most válaszol a kérdésre különféle nyelvi szabályokkal:
Három szóval kell válaszolni úgy, hogy a versütem megmaradjon, és rímeljen a versben szereplő válaszlehetőségekre. Pl.:
Szintén három szóval kell válaszolni, de most nem végrímekre, hanem szó eleji betűrímre (alliterációra) kell törekedni:
Rímek szempontjából szabad, kötetlen, de az ütemezésnek megfelelő válaszokat várunk:
Végül bibliai témára utaló szóhármasok is lehetnek:
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/