01-3. Mondókás gyümölcskuckó

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 1Mózes 2
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, testi-mozgásos, természeti, logikai-matematikai
  • Tevékenység: Kiszámoló és ujjkiolvasó mondókák ütemezése, mímes mozgások, almakiszámoló; mondatbővítés gyümölcsnevekkel, memóriajáték; séta, gyümölcsszedés; zenehallgatás, daltanulás, éneklés; gyümölcstulajdonságok, szövegértő beszélgetés; ütemező ritmizálás, énekes körjáték

 

Almakiszámolók (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, testi-mozgásos, logikai-matematikai)

Mondogassuk az alábbi mondókákat kiszámolóként, ujjunkkal negyedértékenként ütve. Akire az utolsó ütem jut, az mosolyog, mint az aranyalma, vagy „hamm!” mímes mozdulattal bekapja az almát, és majszolja:

 

Aranykertben aranyfa,
aranyalma alatta.

*

Alma, alma, piros alma,
zöld levelű piros alma,
hamm!

 

Kép: 123RF

Nyulász Péter: Almát eszem… című mondókája hasonló logikára épül (elérhető a címre kattintva).

 

Almát eszem, ropogtatom,
fogaim közt morzsolgatom…

 

Mondogassuk ezt is kiszámolóként, a fentiekhez hasonlóan.

Majd kísérjük a mondókát almába harapó, almát majszoló mozgással.

Vágjunk fel almákat gerezdekre, és a gyerekek kis csoportokban rendezzenek almakiszámolót a gerezdek között: A számoló gyerek a mondókát mondva negyedértékenként mutat egymás után a gerezdekre, és amelyikre a „hamm!” jut, azt bekapja. A maradék gerezdekkel a következő gyerek folytatja a kiszámolást, és így tovább, amíg az alma el nem fogy.

 

Vajon csak almával jön ki a mondókaritmus? Próbáljuk ki más gyümölcsökkel is, gyűjtsünk minél több gyümölcsnevet, ami a mondókába illik. Pl.: Körtét, szilvát, szőlőt, meggyet, málnát, dinnyét, fügét eszem…

Vajon mind „ropog” a fogunk alatt? Melyik gyümölcs ad a ropogó hangot, melyik nem vagy kevésbé?

 

Mindenki gondoljon egy gyümölcsre, amit nagyon szeret. Egy-egy vállalkozó álljon a csoport elé, és játssza el mímes mozdulatokkal, ahogy a kedvenc gyümölcsét eszi. A többiek találják ki, mi lehet az a gyümölcs?

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

01-2. Gyümölcskuckó – Gyümölcskosár

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 1Mózes 2
  • Intelligenciatípus: Zenei-ritmikus, testi-mozgásos, természeti, verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, logikai-matematikai
  • Tevékenység: Énekes körjáték, történetmesélés, gyümölcsnévgyűjtő játék; érzékelőjáték; animációs versfilm megtekintése, éneklés; gyümölcshét rajzos terve csoport- és egyéni szinten

 

Kosáradogató (Zenei-ritmikus, testi-mozgásos)

Játsszunk kosáradogató körjátékot, lehetőleg énekkel kísérve:

A gyerekek körbe állnak, és az Itt a kosár, mi van benne? című játékdalt énekelve (kottával együtt megtalálható a címre kattintva) kézről kézre adnak egy üres kosarat. Akinek a kezében a mondóka utolsó üteménél ott van a kosár, az a kosarat átadja a szomszédjának, és beáll középre. A játékot többször megismételhetjük. Azok járnak jól, akik egyszer sem kerülnek középre.

 

Itt a kosár, mi van benne?
Aranyalma, aranykörte.
Add tovább, add tovább,
te meg fizesd az árát!

magyar népi mondóka

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

01-1. Gyümölcskuckó – Isten kertje

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 1Mózes 2
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, természeti, vizuális-térbeli, zenei-ritmikus, testi-mozgásos
  • Tevékenység: Versbeszélgetés, történetmesélés, gyümölcsnevek gyűjtése; gyümölcsmondóka, kiolvasójáték; házas fogó gyümölcs- és zöldségnevekkel

 

Az Éden kertje (Verbális-nyelvi, természeti, vizuális-térbeli)

Isten teremtett világáról fogunk mesélni. De előbb meghallgatunk egy verset.

Olvassuk fel / mondjuk el az alábbi teremtést dicsérő, gyerekhangon megszólaló verset:

 

Miklya Zsolt
Isten és a minden 

Réges-régen semmi nem volt
még a földön. Nem volt föld sem.
Nem volt napfény, nem voltak cicák.  

És ebben a sötétségben
Isten világot teremtett.
Napos, holdas, csillagos hazát. 

Teremtett zsiráfot,
patakot, virágot,
döngicsélő darazsat.  

Isten teremtett meg mindent…
Nézd csak meg magad!

 

Kép: 23RF

Kérdezzük meg: Mi mindent teremtett Isten a vers szerint? Mi mindent teremtett még? Soroljunk teremtett lényeket, dolgokat.

Ha van köztük gyümölcs, gyümölcsfa, folytassuk innen a gondolatot. Hogyan is történt…

Ha nem szerepelt gyümölcs a felsorolásban, tegyük fel a kérdést: Vajon mit teremtett még? Mit nem soroltatok?

Megtudjuk a következő történetből.

 

Kuckózzunk be a történetmeséléshez, majd meséljük el a gyerekeknek a teremtés történetének második változatát, amit Mózes 1. könyve 2. részében olvashatunk az Édenkertről. A történetet azzal fejezhetjük be, hogy az ember és felesége, Ádám és Éva boldogan élt a kertben, ahol volt bőven gyümölcs. Ha megéheztek, elég volt a fáról, bokorról szakítani. Tudták, bármelyik fáról szakíthatnak, egy kivételével. De nem zavarta őket a kivétel, hiszen annyi szép és finom gyümölcs volt még a kertben. És olyan szép volt a kert, olyan békés. Meg ott volt a sok állat, egyik szebb és kedvesebb, mint a másik. Nem féltek tőlük, nem is vadásztak rájuk, hiszen volt elég gyümölcs.

(A történetmeséléshez lásd Miklya Luzsányi Mónika Éden című történetét az ABC-kuckó 40-41. oldaláról.)

 

Milyen gyümölcsök teremhettek a kertben? Soroljanak a gyerekek gyümölcsféléket. Bármilyen gyümölcs szóba jöhet, nem kell kortörténeti összefüggésbe helyezni a feladatot. Az Édenkert nyugodtan megjelenhet a tudatukban „mesebeli mindentermő” kertként.

Ferenczy Noémi: Teremtés című falikárpitja is a teremtésről mesél. A kárpit kis képei közül megnézhetünk párat az Iparművészeti Múzeum online galériájában (kattints a címre), és mesélhetnek róla a gyerekek: Mit látnak a képen? Milyen növényeket? Milyen gyümölcsöket? Milyen állatokat?

 

Gyümölcskiolvasó (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus)

Tanuljuk meg az alábbi kiszámolót. A gyerekek körbe állnak, a kiolvasó ütemezve mondja a mondókát, és negyedértékenként ütve mutat ujjával egy-egy játékos felé. Akire az utolsó ütem jut, az válaszként mond egy tetszés szerinti számot. A kiolvasó ennek megfelelően számolva olvas tovább, és akire az utolsó szám jut, az lesz az új kiolvasó (illetve a fogó).

 

Ádám, Éva kertben lakott,
ottan sokat járogatott.
Almát, körtét, szilvát ettek,
mondd meg, pajtás, mennyit ettek?

magyar népi mondóka

Kép: 123RF

Gyümölcsfogó (Verbális-nyelvi, testi-mozgásos)

Az utolsó kiolvasott játékos lehet a fogó, és játszhatunk házas fogót, amikor gyümölcsnév a ház. Ha a fogó elől menekülő megáll és gyümölcsnevet kiált, nem lehet megfogni. Csak olyan gyümölcsnevet mondhat, ami még nem hangzott el. A házban tartózkodó kitárt/felemelt karokkal áll, mintha gyümölcsfa lenne. Ha bokron vagy földön terem a gyümölcs, le kell guggolnia. A házban csak rövid ideig tartózkodhat. A szabadon menekülők közül bárki kiválthatja érintéssel, ilyenkor a házban lévő is menekül tovább. Ha sokáig nem érkezik kiváltó, vagy túl sokan vannak már házban, a játékvezető elkiálthatja magát: „Lehullott a gyümölcs!” Erre minden ház védelme megszűnik, az összes házban lévőnek menekülnie kell tovább.

Ha elfogytak a gyümölcsnevek, fogót váltva újrakezdhetjük a játékot, amikor minden gyümölcsnevet újra lehet mondani (megint csak egyszer). Áttérhetünk zöldségnevekre is, itt minden házban lévő játékosnak le kell guggolnia. Vagy mondhatnak a menekülők gyümölcsből, zöldségből készült ételneveket, ami nem jár külön mímes mozgással.

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

Búcsúzunk Kees de Kort festőművésztől, a Biblia képi világának újjáteremtőjétől

 

2022. augusztus 19-én, 87 éves korában elhunyt Kees de Kort holland festőművész, akinek bibliai illusztrációi bejárták az egész világot.

Kees de Kort a huszadik századi modern művészet képi nyelvén ábrázolta a Biblia történetek alakjait, helyszíneit, hatásában mégis archaikus, a bibliai kor hangulatát idéző művek születtek. Képeivel a gyermek és felnőtt olvasót, szemlélődőt sikerül bevonni a bibliai történetek világába, anélkül, hogy didaktikus szándék érvényesülne.

„Ezek a történetek a barátságról, a vigasztalásról szólnak, arról, hogy semmi sem választhat el minket Isten szeretetétől” – vallja a művész, és valóban ezt közvetítik a képei.

 

Virágvasárnapi bevonulás – illusztráció a Húsvét felé című füzetből

 

A Holland Bibliatársulat megbízásából készítette a Wat de Bijbel ons vertelt című füzetsorozatot, aminek első része 1967-ben jelent meg. A 28 részből álló sorozat legtöbb füzetében egy-egy bibliai történet található, némelyik összevonva ölel át egy-egy fontos időszakot. A sorozat bejárta a világot, közel 100 nyelvre fordították le. Magyarul Így szól hozzám a Biblia címmel jelent meg a teljes sorozat a Parakletos Könyvesház kiadásában, 2011 és 2015 között.

 

A füzetek képeit és bővebb szövegeit 1992-től Kijkbijbel címmel kötetbe foglalták, amely talán még a füzetsorozatnál is ismertebb és kedveltebb lett.

Kijkbijbel, Holland Bibliatársulat
(1995, Nederlands Bijbelgenootschap, Haarlem)

 

 

 

 

 

 

Neukirchener Kinderbibel, Német Bibliatársulat
(Kalenderverlag des Erziehungsvereins Neukirchen-Vluyn)

 

 

 

Jelenleg ennek a gyermekbibliának a magyar nyelvű kiadásán dolgozunk, ami várhatóan még ebben az évben megjelenik. A próbaszerkesztés mintaoldalait az idős mester még látta, és áldással engedte útjára.

 

Így szól hozzám a Biblia, borítóterv,
Parakletos Könyvesház (Kiskunfélegyháza,
várható megjelenés 2022 vége)

 

Hírforrás

A művész honlapja

 

 

 

Így szól hozzám a Biblia

A Parakletos Könyvesház bibliai történeteket feldolgozó gyermekkönyvsorozata.
A sorozat füzeteit a holland festőművész, illusztrátor, Kees de Kort képi világa fogja egységbe, a kép nyelvén mesélve el a történeteket.

A teljes sorozatot megtekinthető itt: Így szól hozzám a Biblia

 

 

 

40. Hangyák szorgos népe

Képforrás: 123RF

  • Alapige: Példabeszédek 6,5; 30,25
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, természeti, egzisztenciális, vizuális-térbeli, kapcsolati
  • Tevékenység: Biblia- és természetismeret: hangyakép a Bibliában és a természetben; hangyamondóka, hangyavers megismerése, beszélgetés; hangyamese olvasása, kreatív folytatása; magkép-mozaik készítése csoportmunkában

 

Hangyaszorgalom (Verbális-nyelvi, természeti)

A hangyák rovarállamot alkotva élnek. Fészküket földben, kövek alatt, korhadó fában készítik el. A hangyaboly gyakran magasan kiemelkedik a földből. A Bibliában a belső rend, szorgalom és előrelátó gondoskodás példájaként szerepelnek:

 

Eredj a hangyához, te rest,
figyeld, hogy mit tesz, és okulj!

Példabeszédek 6,5

 

Nem erős a hangyák népe,
mégis beszerzik nyáron az eledelüket.

Példabeszédek 30,25

 

A hangyáknak számos faja van. A Palesztina területén gyakori arató hangya (Messor semirufus) a gabonamagvakat a földben elkészített járatokban halmozza fel, amivel nagy károkat tud okozni a mezőgazdaságban. Figyeljük meg egy rokon maggyűjtő hangyafaj szorgos munkásait (kattints a névre): Messor hebraeus. A fotókat Izraelben készítette Eran Schnecke.

 

Egy népi gyermekmondókánk is a hangya szorgalmát emeli ki:

Kis állat a hangya,
de nagy a szorgalma.
Szorgalmas a méh is,
olyan leszek én is.

Kép: 123RF

Kérdezzük meg a gyerekektől, mit tudnak ők „hangyaszorgalommal” végezni? Mi az, amiben érdemes követni a hangyát? Mi az, amire vigyázni kell?

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

39. Verebeinkről

Képforrás: 123RF

  • Alapige: Zsoltárok 84,4; Lukács 12,6–7; Máté 10,29–31
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, természeti, önismereti, egzisztenciális
  • Tevékenység: Verebekről szóló mondókák, versek, dal megismerése; verébhangok, képek és film a verebekről, verébhang utánzása; verébtörténet olvasása, mesélése; a Biblia verébképe: a gondviselés, kegyelem példái

 

Verébmondókák, verébhangok (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, természeti)

Mondogassuk az alábbi, verébhangot utánzó mondókát, aminek ritmusa sorról sorra: ti-ti-tá. A mondókát párban, felelgetve is mondhatják a gyerekek, soronként egymásnak felelve:

Egyedem-
begyedem,
megegyem,
ne egyem,
eltegyem,
ne tegyem?

 

Mi a veréb problémája? Milyen döntés előtt áll?

Keressük a választ Móricz Zsigmond A veréb című versében is, ami a mondóka továbbírása.

Mit talál itt a veréb? Hogyan dönt?

 

Móricz Zsigmond
A veréb

Kendermagot talált
A veréb s igy csarált:
Egyedem,
Begyedem,
Megegyem?
Ne egyem?

Jó vón zsákba szedni,
Holnap elővenni!
Egyedem,
Begyedem,
Betegyem?
Kivegyem?

Ej, első a hasam!
Éljünk ma urasan!
Egyedem,
Begyedem,
Ne begyem!
Ne legyen!

 

Mit jelentenek az alábbi kifejezések?

  • csarál – csiripel, verébhangon „darálva” beszél
  • Jó vón – Jó volna
  • Ne begyem! – Nesze, begyem! (Nesze, itt van, begyem!)

 

Hallgassuk meg Gryllus Vilmos Verebek című dalát, és nézzük meg a hozzá készült animációt (elérhető a címre kattintva). Milyen verébfajokról szól a dal? Milyen verébtulajdonságokat említ?

Hasonlítsuk össze a házi és a mezei verebet a képe és a hangja alapján (kattints a kép alatti névre)!

házi veréb                                                                                                              mezei veréb

Képek: 123RF

Kányádi Sándor Veréb című versében mivel rakja tele a begyét a veréb? Itt milyen verébtulajdonságot figyelhetünk meg? (A teljes vers elérhető a címre kattintva.)

Hipp-hopp,
itt vagyok,
azt eszem,
amit kapok.

 

Nézzük meg egy videófilmen, a házi veréb hogyan eteti fiókáit abból az eleségből, amit kap: Házi veréb eteti három fiókáját

 

Alakítsunk verébkórust, amiben mindenki verébhangon csiripel, elégedetten, élet-és ételörömmel.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

38-2. Égi lények szárnnyal és szárny nélkül

Képforrás: 123RF

  • Alapige: 1Mózes 3,24; 18,1–15; 2Mózes 25,17–22; 26,31; 4Mózes 22,22–35; Bírák 6,11–24; 13,1–23; Ézsaiás 6,1–8; Ezékiel 1,4–14; 10,1–8; Dániel 6,20–23; Máté 1,18–25; Lukács 1,26–38
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, kapcsolati, testi-mozgásos, logikai-matematikai, vizuális-térbeli
  • Tevékenység: Bibliaismeret: angyalok, kerúbok, szeráfok; kreatív írás: médiahír, szoborjáték; igaz-hamis állítások felismerése; szentláda-modell készítése papírból, kárpit rajzos terve kerúbokkal

 

Mennyei lények (Verbális-nyelvi, kapcsolati, testi-mozgásos)

Mennyei lényekkel találkozni az embernek a bibliai időkben sem volt egyszerű. Gyűjtsünk a gyerekekkel olyan bibliai történeteket, ahol angyalok vagy kerúbok, szeráfok jelennek meg (akár látomásban). A gyerekek válasszanak ki egy történet, és írják meg úgy, mintha egy „szárnyaló” újságcikk vagy médiahír lenne.

Kerúbok – szárnyas keveréklények emberi és állati vonásokkal:

  • Kiűzetés az Édenből – 1Mózes 3,24
  • Ezékiel látomása – Ezékiel 1,4–14
  • Isten tüzet küld Jeruzsálemre – Ezékiel 10,1–8

Szeráfok – hatszárnyú angyalok:

  • Ézsaiás elhívása – Ézsaiás 6,1–8

Angyalok – általában férfialakban jelennek meg, szárnyak nélkül:

  • Sára nevetése – 1Mózes 18,1–15
  • Bálám szamara – 4Mózes 22,22–35
  • Gedeon elhívása – Bírák 6,11–24
  • Ígéret Sámson születéséről – Bírák 13,1–23
  • Dániel az oroszlánok vermében – Dániel 6,20–23
  • Angyali üdvözlet – Lukács 1,26–38
  • Józsefnek angyal jelenik meg álmában – Máté 1,18–25

Lásd pl.: Giotto: Assisi Szent Ferenc látomása: egy szeráftól megkapja Krisztus sebeit
(részlet az Assisi Szent Ferenc-bazilika freskó-sorozatából)

 

A történetekkel ismerkedhetünk, foglalkozhatunk szoborjátékkal is. A történet címét írjuk kis cédulákra. A gyerekek alkossanak néhány fős csoportokat, és húzzanak egy-egy cédulát. Szoborjátékkal elevenítsék meg a történet egy jellemző jelenetét úgy, hogy a többiek felismerjék, melyik angyali jelenésről van szó.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

38-1. Ami szárnyakat ad

Képforrás: 123RF

  • Alapige: Ruth 3,9; Zsoltárok 36,8; 104,2–3; 139,9; Példabeszédek 23,4-5; Ézsaiás 40,31; Hóseás 4,19
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, egzisztenciális, önismereti, vizuális-térbeli, zenei-ritmikus, testi-mozgásos
  • Tevékenység: A szárny átvitt értelmű jelentései, szólásmagyarázat, mondatalkotás; szárnyképes igék értelmezése, beszélgetés; szárny és teher kapcsolata, egzisztenciális tartalma: beszélgetés, versolvasás, kreatív feldolgozás

 

Szárnyas kifejezések (Verbális-nyelvi)

A Bibliában és nyelvünkben is találunk sok olyan képes kifejezést, ami a szárnyakat említi, mégsem konkrét madárszárnyakról van szó. Figyeljünk meg ezek közül néhányat.

Mit jelentenek az alábbi, dőlt betűs kifejezések? – Megbeszélhetjük szóban, és legjobb, ha mondatokat is alkotnak velük a gyerekek. Igazán ekkor derül ki, hogy értik-e, és tudják-e alkalmazni is a kifejezéseket.

 

szárnyaszegett – erőtlen, tehetetlen

szárnyára bocsát (valakit) – kibocsátja az életbe

szárnyra kel (valaki) – önálló életet kezd

kiterjeszti szárnyait (valaki fölött) – védelmébe veszi

szárnyakat ad (valakinek) – lelkesíti, lendületet ad neki

szárnyát szegi (valakinek, valaminek) – működését, alkotókedvét megbénítja

szárnyal (pl. a hír) – repül, szárnyakon jár

 

A jelentésekkel való párosítást tankockafeladatként is elvégezhetjük.
A tankocka elérhető itt: Szárnyaló jelentések

 

Szárnyaló igék (Verbális-nyelvi, önismereti)

Egy ilyen szárnypróbálgató nyelvi gyakorlat után könnyebben megérthetik a gyerekek a bibliai igékben előforduló szárnyképes kifejezéseket is. Hogyan értelmezik az alábbi igéket? (Lehet, hogy a szövegkörnyezet elolvasása is segít.)

 

Terítsd rá ruhád szárnyát szolgálóleányodra, mert te vagy a legközelebbi rokonunk! (Ruth 3,9)

Ne fáradj azon, hogy meggazdagodj, a magad belátásából hagyd abba! Alig száll rá tekinteted, már nincs meg, mert gyorsan szárnya támad, az ég felé repül, mint a saskeselyű. (Példabeszédek 23,4–5)

Ha a hajnal szárnyaira kelnék, és a tenger túlsó végén laknék, kezed ott is elérne, jobbod megragadna engem. (Zsoltárok 139,9)

Szárnyára kapja őket a szél, és szégyent vallanak oltáraik miatt. (Hóseás 4,19)

Ő az, aki sátorként feszítette ki az eget, palotáját a vizek fölé építette, a felhőket tette kocsijává, szelek szárnyán jár. (Zsoltárok 104,2–3)

Mily drága a te szereteted, Istenem! Szárnyad árnyékába menekülnek az emberek. (Zsoltárok 36,8)

De akik az Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a sasok… (Ézsaiás 40,31)

 

A gyerekek önállóan, páros vagy csoportmunkában is dolgozhatnak. Végül beszéljük meg közösen, mire jutottak.

 

Beszélgessünk arról, mi az, ami a gyerekeknek szárnyakat ad? Mi az, ami lelkesíti őket? Hogyan élhetjük meg, hogy Isten Lelke által kapjunk szárnyakat?

 

Kép: 123RF

Teher a szárnyad? (Verbális-nyelvi, egzisztenciális, önismereti, vizuális-térbeli, zenei-ritmikus, testi-mozgásos)

Milyen kapcsolat van Krisztus keresztje és a madárszárnyak között? – Tegyük fel a kérdést a gyerekeknek, és gondolkodjunk el együtt rajta.

Majd olvassuk fel Clairvauxi Bernát középkori hittudós gondolatát: „Krisztus keresztje olyan teher, mint a madárnak a szárnya – az emeli a magasba.”

Vajon mit jelent ez? Hogyan emelkedhet egy teher a magasba? Mi emeli fel a szárnyakat? Önsúlya (terhe)? Vagy egy rajta kívüli erő (a szél felhajtóereje)?

Olvassuk el Túrmezei Erzsébet: Mint a madár szárnya című versét (elérhető a címre kattintva), ami ezzel a képpel kezdődik:

 

Teher a szárnyad, suhanó madár?
Repülsz! Kék egek végtelenje vár.
Repülsz – fényében aranynapsugárnak.
Por rabja volnál, ha nem lenne szárnyad.

 

Fogalmazzák meg a gyerekek írásban vagy képben, zenében, esetleg mozgással, amit a fenti gondolatok keltettek bennük.

 

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

37-4. Szentlélek-jelképek

Képforrás: 123RF

  • Alapige: 2Mózes 3,2; 1Sámuel 16,13; Zsoltárok 42,3; Máté 3,13–17; János 1,32; 3,8; ApCsel 2,1–13; János 7,37; 1János 2,27
  • Intelligenciatípus: Kapcsolati, vizuális-térbeli, verbális-nyelvi, logikai-matematikai, testi-mozgásos
  • Tevékenység: Drámajáték: bibliai történet a „nézők” szemével; a Szentlélek jelképei: szél-galamb, tűz, olaj, víz – igék csoportosítása; papírgalamb készítése és röptetése

 

Szentlélek galamb (Kapcsolati)

Jézus megkeresztelésénél a Szentlélek, mint egy galamb, leszállt Jézusra.

Ezen az alkalmon sokan ott voltak, mint ahogy pünkösdkor, a Szentlélek kitöltésekor is. A gyerekek alkossanak kis csoportokat. Legyenek ők a „nézők” azon a két eseményen, ahol megjelent a Szentlélek. Játsszák el a jelenlevők reakcióit úgy, hogy akik csak őket látják, azok számára is világos legyen, mi történik. (Tehát a gyerekek nem Jézust, Keresztelő Jánost vagy a tanítványokat jelenítik meg, hanem azokat, akik tanúi voltak ezeknek az eseményeknek.)

 

Lélek-jelképek (Vizuális-térbeli, verbális-nyelvi, logikai-matematikai)

A Szentlélek jelképei közé tartozik a szél és a galamb (levegő, szárnyak), a tűz (tűzlángok), az olaj és a víz. Számos ige utal Isten Lelkére ezekkel a természetből vett képi jelekkel. Az alábbi tankockán megjelenő igéket csoportosítsuk a Lélek-jelképek szerint.

A tankocka elérhető itt: Lélek-jelek –––––––––––––––––––––––––––––––––––– Képforrás: 123RF

Az igék csoportosítása:

SZÉL-GALAMB

  • Nem tudod, honnan jön és hová megy. – János 3,8
  • Láttam, hogy a Lélek leszállt az égből. – János 1,32

TŰZ

  • Lángnyelvek jelentek meg előttük. – ApCsel 2,3
  • Ég, de mégsem ég el a csipkebokor. – 2Mózes 3,2

VÍZ

  • Ha valaki szomjazik, jöjjön hozzám, és igyék! – János 7,37
  • Isten után szomjazik lelkem, az élő Isten után. – Zsoltárok 42,3

OLAJ

  • Testvérei körében fölkente… az Úr lelke szállt Dávidra. – 1Sámuel 16,13
  • Amire az ő kenete tanít meg titeket, az igaz. – 1János 2,27

 

Szél, galamb, Szentlélek (Vizuális-térbeli, testi-mozgásos)

A Szentlélek kiáradásakor a tanítványok széllökéseket éreztek. A Szentlélek egyik jelképe a galamb. Ebben a kézműves munkában ezt a két jelképet kapcsoljuk össze. Egy olyan (nagyon egyszerű) galambforma papírmadarat készítünk, amit a gyerekek röptetni tudnak a szélben, mint egy papírsárkányt.

A videón (0:20-tól) követhetjük a madár elkészítésének módját: Madársárkány készítése

Ezen a weboldalon a fázisműveleteket láthatjuk, további képek és videófelvétel mellett: Egyszerű madársárkány

 

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/