Képforrás: 123RF
- Alapige: Ruth 3,9; Zsoltárok 36,8; 104,2–3; 139,9; Példabeszédek 23,4-5; Ézsaiás 40,31; Hóseás 4,19
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, egzisztenciális, önismereti, vizuális-térbeli, zenei-ritmikus, testi-mozgásos
- Tevékenység: A szárny átvitt értelmű jelentései, szólásmagyarázat, mondatalkotás; szárnyképes igék értelmezése, beszélgetés; szárny és teher kapcsolata, egzisztenciális tartalma: beszélgetés, versolvasás, kreatív feldolgozás
Szárnyas kifejezések (Verbális-nyelvi)
A Bibliában és nyelvünkben is találunk sok olyan képes kifejezést, ami a szárnyakat említi, mégsem konkrét madárszárnyakról van szó. Figyeljünk meg ezek közül néhányat.
Mit jelentenek az alábbi, dőlt betűs kifejezések? – Megbeszélhetjük szóban, és legjobb, ha mondatokat is alkotnak velük a gyerekek. Igazán ekkor derül ki, hogy értik-e, és tudják-e alkalmazni is a kifejezéseket.
szárnyaszegett – erőtlen, tehetetlen
szárnyára bocsát (valakit) – kibocsátja az életbe
szárnyra kel (valaki) – önálló életet kezd
kiterjeszti szárnyait (valaki fölött) – védelmébe veszi
szárnyakat ad (valakinek) – lelkesíti, lendületet ad neki
szárnyát szegi (valakinek, valaminek) – működését, alkotókedvét megbénítja
szárnyal (pl. a hír) – repül, szárnyakon jár
A jelentésekkel való párosítást tankockafeladatként is elvégezhetjük.
A tankocka elérhető itt: Szárnyaló jelentések
Szárnyaló igék (Verbális-nyelvi, önismereti)
Egy ilyen szárnypróbálgató nyelvi gyakorlat után könnyebben megérthetik a gyerekek a bibliai igékben előforduló szárnyképes kifejezéseket is. Hogyan értelmezik az alábbi igéket? (Lehet, hogy a szövegkörnyezet elolvasása is segít.)
Terítsd rá ruhád szárnyát szolgálóleányodra, mert te vagy a legközelebbi rokonunk! (Ruth 3,9)
Ne fáradj azon, hogy meggazdagodj, a magad belátásából hagyd abba! Alig száll rá tekinteted, már nincs meg, mert gyorsan szárnya támad, az ég felé repül, mint a saskeselyű. (Példabeszédek 23,4–5)
Ha a hajnal szárnyaira kelnék, és a tenger túlsó végén laknék, kezed ott is elérne, jobbod megragadna engem. (Zsoltárok 139,9)
Szárnyára kapja őket a szél, és szégyent vallanak oltáraik miatt. (Hóseás 4,19)
Ő az, aki sátorként feszítette ki az eget, palotáját a vizek fölé építette, a felhőket tette kocsijává, szelek szárnyán jár. (Zsoltárok 104,2–3)
Mily drága a te szereteted, Istenem! Szárnyad árnyékába menekülnek az emberek. (Zsoltárok 36,8)
De akik az Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a sasok… (Ézsaiás 40,31)

A gyerekek önállóan, páros vagy csoportmunkában is dolgozhatnak. Végül beszéljük meg közösen, mire jutottak.
Beszélgessünk arról, mi az, ami a gyerekeknek szárnyakat ad? Mi az, ami lelkesíti őket? Hogyan élhetjük meg, hogy Isten Lelke által kapjunk szárnyakat?
Kép: 123RF
Teher a szárnyad? (Verbális-nyelvi, egzisztenciális, önismereti, vizuális-térbeli, zenei-ritmikus, testi-mozgásos)
Milyen kapcsolat van Krisztus keresztje és a madárszárnyak között? – Tegyük fel a kérdést a gyerekeknek, és gondolkodjunk el együtt rajta.
Majd olvassuk fel Clairvauxi Bernát középkori hittudós gondolatát: „Krisztus keresztje olyan teher, mint a madárnak a szárnya – az emeli a magasba.”
Vajon mit jelent ez? Hogyan emelkedhet egy teher a magasba? Mi emeli fel a szárnyakat? Önsúlya (terhe)? Vagy egy rajta kívüli erő (a szél felhajtóereje)?
Olvassuk el Túrmezei Erzsébet: Mint a madár szárnya című versét (elérhető a címre kattintva), ami ezzel a képpel kezdődik:
Teher a szárnyad, suhanó madár?
Repülsz! Kék egek végtelenje vár.
Repülsz – fényében aranynapsugárnak.
Por rabja volnál, ha nem lenne szárnyad.
Fogalmazzák meg a gyerekek írásban vagy képben, zenében, esetleg mozgással, amit a fenti gondolatok keltettek bennük.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
01-3. Mondókás gyümölcskuckó
/Kategória: Gyümölcskuckó, KuckóévKépforrás: 123RF
Almakiszámolók (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, testi-mozgásos, logikai-matematikai)
Mondogassuk az alábbi mondókákat kiszámolóként, ujjunkkal negyedértékenként ütve. Akire az utolsó ütem jut, az mosolyog, mint az aranyalma, vagy „hamm!” mímes mozdulattal bekapja az almát, és majszolja:
aranyalma alatta.
*
Alma, alma, piros alma,
zöld levelű piros alma,
hamm!
Kép: 123RF
Nyulász Péter: Almát eszem… című mondókája hasonló logikára épül (elérhető a címre kattintva).
Almát eszem, ropogtatom,
fogaim közt morzsolgatom…
Mondogassuk ezt is kiszámolóként, a fentiekhez hasonlóan.
Majd kísérjük a mondókát almába harapó, almát majszoló mozgással.
Vágjunk fel almákat gerezdekre, és a gyerekek kis csoportokban rendezzenek almakiszámolót a gerezdek között: A számoló gyerek a mondókát mondva negyedértékenként mutat egymás után a gerezdekre, és amelyikre a „hamm!” jut, azt bekapja. A maradék gerezdekkel a következő gyerek folytatja a kiszámolást, és így tovább, amíg az alma el nem fogy.
Vajon csak almával jön ki a mondókaritmus? Próbáljuk ki más gyümölcsökkel is, gyűjtsünk minél több gyümölcsnevet, ami a mondókába illik. Pl.: Körtét, szilvát, szőlőt, meggyet, málnát, dinnyét, fügét eszem…
Vajon mind „ropog” a fogunk alatt? Melyik gyümölcs ad a ropogó hangot, melyik nem vagy kevésbé?
Mindenki gondoljon egy gyümölcsre, amit nagyon szeret. Egy-egy vállalkozó álljon a csoport elé, és játssza el mímes mozdulatokkal, ahogy a kedvenc gyümölcsét eszi. A többiek találják ki, mi lehet az a gyümölcs?
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.
01-2. Gyümölcskuckó – Gyümölcskosár
/Kategória: Gyümölcskuckó, KuckóévKépforrás: 123RF
Kosáradogató (Zenei-ritmikus, testi-mozgásos)
Játsszunk kosáradogató körjátékot, lehetőleg énekkel kísérve:
A gyerekek körbe állnak, és az Itt a kosár, mi van benne? című játékdalt énekelve (kottával együtt megtalálható a címre kattintva) kézről kézre adnak egy üres kosarat. Akinek a kezében a mondóka utolsó üteménél ott van a kosár, az a kosarat átadja a szomszédjának, és beáll középre. A játékot többször megismételhetjük. Azok járnak jól, akik egyszer sem kerülnek középre.
Itt a kosár, mi van benne?
Aranyalma, aranykörte.
Add tovább, add tovább,
te meg fizesd az árát!
magyar népi mondóka
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.
01-1. Gyümölcskuckó – Isten kertje
/Kategória: Gyümölcskuckó, KuckóévKépforrás: 123RF
Az Éden kertje (Verbális-nyelvi, természeti, vizuális-térbeli)
Isten teremtett világáról fogunk mesélni. De előbb meghallgatunk egy verset.
Olvassuk fel / mondjuk el az alábbi teremtést dicsérő, gyerekhangon megszólaló verset:
Miklya Zsolt
Isten és a minden
Réges-régen semmi nem volt
még a földön. Nem volt föld sem.
Nem volt napfény, nem voltak cicák.
Isten világot teremtett.
Napos, holdas, csillagos hazát.
Teremtett zsiráfot,
patakot, virágot,
döngicsélő darazsat.
Isten teremtett meg mindent…
Nézd csak meg magad!
Kép: 23RF
Kérdezzük meg: Mi mindent teremtett Isten a vers szerint? Mi mindent teremtett még? Soroljunk teremtett lényeket, dolgokat.
Ha van köztük gyümölcs, gyümölcsfa, folytassuk innen a gondolatot. Hogyan is történt…
Ha nem szerepelt gyümölcs a felsorolásban, tegyük fel a kérdést: Vajon mit teremtett még? Mit nem soroltatok?
Megtudjuk a következő történetből.
Kuckózzunk be a történetmeséléshez, majd meséljük el a gyerekeknek a teremtés történetének második változatát, amit Mózes 1. könyve 2. részében olvashatunk az Édenkertről. A történetet azzal fejezhetjük be, hogy az ember és felesége, Ádám és Éva boldogan élt a kertben, ahol volt bőven gyümölcs. Ha megéheztek, elég volt a fáról, bokorról szakítani. Tudták, bármelyik fáról szakíthatnak, egy kivételével. De nem zavarta őket a kivétel, hiszen annyi szép és finom gyümölcs volt még a kertben. És olyan szép volt a kert, olyan békés. Meg ott volt a sok állat, egyik szebb és kedvesebb, mint a másik. Nem féltek tőlük, nem is vadásztak rájuk, hiszen volt elég gyümölcs.
(A történetmeséléshez lásd Miklya Luzsányi Mónika Éden című történetét az ABC-kuckó 40-41. oldaláról.)
Milyen gyümölcsök teremhettek a kertben? Soroljanak a gyerekek gyümölcsféléket. Bármilyen gyümölcs szóba jöhet, nem kell kortörténeti összefüggésbe helyezni a feladatot. Az Édenkert nyugodtan megjelenhet a tudatukban „mesebeli mindentermő” kertként.
Ferenczy Noémi: Teremtés című falikárpitja is a teremtésről mesél. A kárpit kis képei közül megnézhetünk párat az Iparművészeti Múzeum online galériájában (kattints a címre), és mesélhetnek róla a gyerekek: Mit látnak a képen? Milyen növényeket? Milyen gyümölcsöket? Milyen állatokat?
Gyümölcskiolvasó (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus)
Ádám, Éva kertben lakott,
ottan sokat járogatott.
Almát, körtét, szilvát ettek,
mondd meg, pajtás, mennyit ettek?
magyar népi mondóka
Kép: 123RF
Gyümölcsfogó (Verbális-nyelvi, testi-mozgásos)
Az utolsó kiolvasott játékos lehet a fogó, és játszhatunk házas fogót, amikor gyümölcsnév a ház. Ha a fogó elől menekülő megáll és gyümölcsnevet kiált, nem lehet megfogni. Csak olyan gyümölcsnevet mondhat, ami még nem hangzott el. A házban tartózkodó kitárt/felemelt karokkal áll, mintha gyümölcsfa lenne. Ha bokron vagy földön terem a gyümölcs, le kell guggolnia. A házban csak rövid ideig tartózkodhat. A szabadon menekülők közül bárki kiválthatja érintéssel, ilyenkor a házban lévő is menekül tovább. Ha sokáig nem érkezik kiváltó, vagy túl sokan vannak már házban, a játékvezető elkiálthatja magát: „Lehullott a gyümölcs!” Erre minden ház védelme megszűnik, az összes házban lévőnek menekülnie kell tovább.
Ha elfogytak a gyümölcsnevek, fogót váltva újrakezdhetjük a játékot, amikor minden gyümölcsnevet újra lehet mondani (megint csak egyszer). Áttérhetünk zöldségnevekre is, itt minden házban lévő játékosnak le kell guggolnia. Vagy mondhatnak a menekülők gyümölcsből, zöldségből készült ételneveket, ami nem jár külön mímes mozgással.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.
Búcsúzunk Kees de Kort festőművésztől, a Biblia képi világának újjáteremtőjétől
/Kategória: hírek, Kateteka hírek2022. augusztus 19-én, 87 éves korában elhunyt Kees de Kort holland festőművész, akinek bibliai illusztrációi bejárták az egész világot.
Kees de Kort a huszadik századi modern művészet képi nyelvén ábrázolta a Biblia történetek alakjait, helyszíneit, hatásában mégis archaikus, a bibliai kor hangulatát idéző művek születtek. Képeivel a gyermek és felnőtt olvasót, szemlélődőt sikerül bevonni a bibliai történetek világába, anélkül, hogy didaktikus szándék érvényesülne.
„Ezek a történetek a barátságról, a vigasztalásról szólnak, arról, hogy semmi sem választhat el minket Isten szeretetétől” – vallja a művész, és valóban ezt közvetítik a képei.
Virágvasárnapi bevonulás – illusztráció a Húsvét felé című füzetből
A Holland Bibliatársulat megbízásából készítette a Wat de Bijbel ons vertelt című füzetsorozatot, aminek első része 1967-ben jelent meg. A 28 részből álló sorozat legtöbb füzetében egy-egy bibliai történet található, némelyik összevonva ölel át egy-egy fontos időszakot. A sorozat bejárta a világot, közel 100 nyelvre fordították le. Magyarul Így szól hozzám a Biblia címmel jelent meg a teljes sorozat a Parakletos Könyvesház kiadásában, 2011 és 2015 között.
A füzetek képeit és bővebb szövegeit 1992-től Kijkbijbel címmel kötetbe foglalták, amely talán még a füzetsorozatnál is ismertebb és kedveltebb lett.
Kijkbijbel, Holland Bibliatársulat
(1995, Nederlands Bijbelgenootschap, Haarlem)
Neukirchener Kinderbibel, Német Bibliatársulat
(Kalenderverlag des Erziehungsvereins Neukirchen-Vluyn)
Jelenleg ennek a gyermekbibliának a magyar nyelvű kiadásán dolgozunk, ami várhatóan még ebben az évben megjelenik. A próbaszerkesztés mintaoldalait az idős mester még látta, és áldással engedte útjára.
Így szól hozzám a Biblia, borítóterv,
Parakletos Könyvesház (Kiskunfélegyháza,
várható megjelenés 2022 vége)
Hírforrás
A művész honlapja
Így szól hozzám a Biblia
/Kategória: AjánlásokA Parakletos Könyvesház bibliai történeteket feldolgozó gyermekkönyvsorozata.
A sorozat füzeteit a holland festőművész, illusztrátor, Kees de Kort képi világa fogja egységbe, a kép nyelvén mesélve el a történeteket.
A teljes sorozatot megtekinthető itt: Így szól hozzám a Biblia
40. Hangyák szorgos népe
/Kategória: Állatok a Bibliában, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Hangyaszorgalom (Verbális-nyelvi, természeti)
A hangyák rovarállamot alkotva élnek. Fészküket földben, kövek alatt, korhadó fában készítik el. A hangyaboly gyakran magasan kiemelkedik a földből. A Bibliában a belső rend, szorgalom és előrelátó gondoskodás példájaként szerepelnek:
Eredj a hangyához, te rest,
figyeld, hogy mit tesz, és okulj!
Példabeszédek 6,5
Nem erős a hangyák népe,
mégis beszerzik nyáron az eledelüket.
Példabeszédek 30,25
A hangyáknak számos faja van. A Palesztina területén gyakori arató hangya (Messor semirufus) a gabonamagvakat a földben elkészített járatokban halmozza fel, amivel nagy károkat tud okozni a mezőgazdaságban. Figyeljük meg egy rokon maggyűjtő hangyafaj szorgos munkásait (kattints a névre): Messor hebraeus. A fotókat Izraelben készítette Eran Schnecke.
Egy népi gyermekmondókánk is a hangya szorgalmát emeli ki:
Kis állat a hangya,
de nagy a szorgalma.
Szorgalmas a méh is,
olyan leszek én is.
Kép: 123RF
Kérdezzük meg a gyerekektől, mit tudnak ők „hangyaszorgalommal” végezni? Mi az, amiben érdemes követni a hangyát? Mi az, amire vigyázni kell?
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
39. Verebeinkről
/Kategória: Állatok a Bibliában, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Verébmondókák, verébhangok (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, természeti)
Mondogassuk az alábbi, verébhangot utánzó mondókát, aminek ritmusa sorról sorra: ti-ti-tá. A mondókát párban, felelgetve is mondhatják a gyerekek, soronként egymásnak felelve:
Egyedem-
begyedem,
megegyem,
ne egyem,
eltegyem,
ne tegyem?
Mi a veréb problémája? Milyen döntés előtt áll?
Keressük a választ Móricz Zsigmond A veréb című versében is, ami a mondóka továbbírása.
Mit talál itt a veréb? Hogyan dönt?
Móricz Zsigmond
A veréb
Kendermagot talált
A veréb s igy csarált:
Egyedem,
Begyedem,
Megegyem?
Ne egyem?
Jó vón zsákba szedni,
Holnap elővenni!
Egyedem,
Begyedem,
Betegyem?
Kivegyem?
Ej, első a hasam!
Éljünk ma urasan!
Egyedem,
Begyedem,
Ne begyem!
Ne legyen!
Mit jelentenek az alábbi kifejezések?
Hallgassuk meg Gryllus Vilmos Verebek című dalát, és nézzük meg a hozzá készült animációt (elérhető a címre kattintva). Milyen verébfajokról szól a dal? Milyen verébtulajdonságokat említ?
Hasonlítsuk össze a házi és a mezei verebet a képe és a hangja alapján (kattints a kép alatti névre)!
házi veréb mezei veréb
Képek: 123RF
Kányádi Sándor Veréb című versében mivel rakja tele a begyét a veréb? Itt milyen verébtulajdonságot figyelhetünk meg? (A teljes vers elérhető a címre kattintva.)
Hipp-hopp,
itt vagyok,
azt eszem,
amit kapok.
Nézzük meg egy videófilmen, a házi veréb hogyan eteti fiókáit abból az eleségből, amit kap: Házi veréb eteti három fiókáját
Alakítsunk verébkórust, amiben mindenki verébhangon csiripel, elégedetten, élet-és ételörömmel.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
38-2. Égi lények szárnnyal és szárny nélkül
/Kategória: Állatok a Bibliában, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Mennyei lények (Verbális-nyelvi, kapcsolati, testi-mozgásos)
Mennyei lényekkel találkozni az embernek a bibliai időkben sem volt egyszerű. Gyűjtsünk a gyerekekkel olyan bibliai történeteket, ahol angyalok vagy kerúbok, szeráfok jelennek meg (akár látomásban). A gyerekek válasszanak ki egy történet, és írják meg úgy, mintha egy „szárnyaló” újságcikk vagy médiahír lenne.
Kerúbok – szárnyas keveréklények emberi és állati vonásokkal:
Szeráfok – hatszárnyú angyalok:
Angyalok – általában férfialakban jelennek meg, szárnyak nélkül:
Lásd pl.: Giotto: Assisi Szent Ferenc látomása: egy szeráftól megkapja Krisztus sebeit
(részlet az Assisi Szent Ferenc-bazilika freskó-sorozatából)
A történetekkel ismerkedhetünk, foglalkozhatunk szoborjátékkal is. A történet címét írjuk kis cédulákra. A gyerekek alkossanak néhány fős csoportokat, és húzzanak egy-egy cédulát. Szoborjátékkal elevenítsék meg a történet egy jellemző jelenetét úgy, hogy a többiek felismerjék, melyik angyali jelenésről van szó.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
38-1. Ami szárnyakat ad
/Kategória: Állatok a Bibliában, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Szárnyas kifejezések (Verbális-nyelvi)
A Bibliában és nyelvünkben is találunk sok olyan képes kifejezést, ami a szárnyakat említi, mégsem konkrét madárszárnyakról van szó. Figyeljünk meg ezek közül néhányat.
Mit jelentenek az alábbi, dőlt betűs kifejezések? – Megbeszélhetjük szóban, és legjobb, ha mondatokat is alkotnak velük a gyerekek. Igazán ekkor derül ki, hogy értik-e, és tudják-e alkalmazni is a kifejezéseket.
szárnyaszegett – erőtlen, tehetetlen
szárnyára bocsát (valakit) – kibocsátja az életbe
szárnyra kel (valaki) – önálló életet kezd
kiterjeszti szárnyait (valaki fölött) – védelmébe veszi
szárnyakat ad (valakinek) – lelkesíti, lendületet ad neki
szárnyát szegi (valakinek, valaminek) – működését, alkotókedvét megbénítja
szárnyal (pl. a hír) – repül, szárnyakon jár
A jelentésekkel való párosítást tankockafeladatként is elvégezhetjük.
A tankocka elérhető itt: Szárnyaló jelentések
Szárnyaló igék (Verbális-nyelvi, önismereti)
Egy ilyen szárnypróbálgató nyelvi gyakorlat után könnyebben megérthetik a gyerekek a bibliai igékben előforduló szárnyképes kifejezéseket is. Hogyan értelmezik az alábbi igéket? (Lehet, hogy a szövegkörnyezet elolvasása is segít.)
Terítsd rá ruhád szárnyát szolgálóleányodra, mert te vagy a legközelebbi rokonunk! (Ruth 3,9)
Ne fáradj azon, hogy meggazdagodj, a magad belátásából hagyd abba! Alig száll rá tekinteted, már nincs meg, mert gyorsan szárnya támad, az ég felé repül, mint a saskeselyű. (Példabeszédek 23,4–5)
Ha a hajnal szárnyaira kelnék, és a tenger túlsó végén laknék, kezed ott is elérne, jobbod megragadna engem. (Zsoltárok 139,9)
Szárnyára kapja őket a szél, és szégyent vallanak oltáraik miatt. (Hóseás 4,19)
Ő az, aki sátorként feszítette ki az eget, palotáját a vizek fölé építette, a felhőket tette kocsijává, szelek szárnyán jár. (Zsoltárok 104,2–3)
Mily drága a te szereteted, Istenem! Szárnyad árnyékába menekülnek az emberek. (Zsoltárok 36,8)
De akik az Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a sasok… (Ézsaiás 40,31)
A gyerekek önállóan, páros vagy csoportmunkában is dolgozhatnak. Végül beszéljük meg közösen, mire jutottak.
Beszélgessünk arról, mi az, ami a gyerekeknek szárnyakat ad? Mi az, ami lelkesíti őket? Hogyan élhetjük meg, hogy Isten Lelke által kapjunk szárnyakat?
Kép: 123RF
Teher a szárnyad? (Verbális-nyelvi, egzisztenciális, önismereti, vizuális-térbeli, zenei-ritmikus, testi-mozgásos)
Milyen kapcsolat van Krisztus keresztje és a madárszárnyak között? – Tegyük fel a kérdést a gyerekeknek, és gondolkodjunk el együtt rajta.
Majd olvassuk fel Clairvauxi Bernát középkori hittudós gondolatát: „Krisztus keresztje olyan teher, mint a madárnak a szárnya – az emeli a magasba.”
Vajon mit jelent ez? Hogyan emelkedhet egy teher a magasba? Mi emeli fel a szárnyakat? Önsúlya (terhe)? Vagy egy rajta kívüli erő (a szél felhajtóereje)?
Olvassuk el Túrmezei Erzsébet: Mint a madár szárnya című versét (elérhető a címre kattintva), ami ezzel a képpel kezdődik:
Teher a szárnyad, suhanó madár?
Repülsz! Kék egek végtelenje vár.
Repülsz – fényében aranynapsugárnak.
Por rabja volnál, ha nem lenne szárnyad.
Fogalmazzák meg a gyerekek írásban vagy képben, zenében, esetleg mozgással, amit a fenti gondolatok keltettek bennük.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
37-4. Szentlélek-jelképek
/Kategória: Állatok a Bibliában, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Szentlélek galamb (Kapcsolati)
Jézus megkeresztelésénél a Szentlélek, mint egy galamb, leszállt Jézusra.
Ezen az alkalmon sokan ott voltak, mint ahogy pünkösdkor, a Szentlélek kitöltésekor is. A gyerekek alkossanak kis csoportokat. Legyenek ők a „nézők” azon a két eseményen, ahol megjelent a Szentlélek. Játsszák el a jelenlevők reakcióit úgy, hogy akik csak őket látják, azok számára is világos legyen, mi történik. (Tehát a gyerekek nem Jézust, Keresztelő Jánost vagy a tanítványokat jelenítik meg, hanem azokat, akik tanúi voltak ezeknek az eseményeknek.)
Lélek-jelképek (Vizuális-térbeli, verbális-nyelvi, logikai-matematikai)
A Szentlélek jelképei közé tartozik a szél és a galamb (levegő, szárnyak), a tűz (tűzlángok), az olaj és a víz. Számos ige utal Isten Lelkére ezekkel a természetből vett képi jelekkel. Az alábbi tankockán megjelenő igéket csoportosítsuk a Lélek-jelképek szerint.
A tankocka elérhető itt: Lélek-jelek –––––––––––––––––––––––––––––––––––– Képforrás: 123RF
SZÉL-GALAMB
TŰZ
VÍZ
OLAJ
Szél, galamb, Szentlélek (Vizuális-térbeli, testi-mozgásos)
A Szentlélek kiáradásakor a tanítványok széllökéseket éreztek. A Szentlélek egyik jelképe a galamb. Ebben a kézműves munkában ezt a két jelképet kapcsoljuk össze. Egy olyan (nagyon egyszerű) galambforma papírmadarat készítünk, amit a gyerekek röptetni tudnak a szélben, mint egy papírsárkányt.
A videón (0:20-tól) követhetjük a madár elkészítésének módját: Madársárkány készítése
Ezen a weboldalon a fázisműveleteket láthatjuk, további képek és videófelvétel mellett: Egyszerű madársárkány
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/