Kép: 123RF
- Alapige: Lukács 15,1–7; János 10,1–18
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, egzisztenciális, logikai-matematikai, vizuális-térbeli, zenei-ritmikus, testi-mozgásos
- Tevékenység: Bárányszemszög: projekciós játék nézőpontváltással; labirintusjáték, labirintus rajzolása; makettkészítés: elbújó bárány; gyülekezeti énekek frissítve; bárányos népi gyermekjátékok, mondókák
Egy bárány érzései (Verbális-nyelvi, egzisztenciális)
Olvassuk fel a gyerekeknek az elveszett bárány példázatát (Lukács 15,1–7), majd képzeljék magukat a bárány helyzetébe, és úgy fejezzék be a félmondatokat, mintha ők vesztek volna el:
Nagyon szeretném, ha…
- Ki nem állhatom, hogy…
- Tetszik, hogy…
- Az a legjobb, amikor…
- Nyugodtabb lennék, ha…
- Attól tartok, hogy…
- Mennyivel könnyebb lenne, ha…
- Nehéz lesz megtenni, de…
- Legközelebb megpróbálom, hogy…
- Az lesz a helyes, ha…
Jézus a jó pásztor, és mi vagyunk a nyája. Első bárányai a tanítványok voltak, akik biztosan nagyon elveszettnek érezték magukat nagypénteken. Az ő nevükben is fejezd be a fenti mondatokat.
Kép: 123RF
Mi változott húsvét hétfőn? Hogyan fejezték volna be a mondatokat a tanítványok Jézus feltámadása után.
Báránylabirintusok (Logikai-matematikai, vizuális-térbeli)

Nem egyszerű megtalálni egy bárányt, ha eltévedt. Segíts a pásztornak az alábbi labirintusjátékokban (a forrásoldalakról letölthetőek):
Itt az apakos keresi a bariját
képforrás: 123RF
Ha a gyerekek elég kreatívok, és nem elég nekik a nyomtatott labirintusrajz, tervezhetnek maguk is báránylabirintust, és elkészíthetik a nagyobb méretben, csoportmunkában.
Báránybújócska (Vizuális-térbeli)
A bárány elbújik a fű között, de mi gyorsan megtaláljuk! A kép csak irányadó, hasonló módon készíthetjük mi is a fűbe rejtőző báránykát. Lásd itt: Báránybújócska
Szükséges anyagok, eszközök:
- papírpohár, hurkapálca
- zöld és egyéb színes papír, fehér karton
- filctoll, olló, ragasztó
Elkészítés módja:
- A papírpohár alját fúrjuk ki úgy, hogy keresztülhúzhassuk rajta a hurkapálcát, és mozgatni tudjuk.
- Készítsünk egy báránysíkbábot, és ragasszuk a hurkapálca végére.
- A papírpohárra ragasszunk zöld papírból füvet: a pohár kerületének megfelelő csíkot vágjunk le, azt rojtozzuk ki, és ragasszuk rá a pohárra. A fűre virágot is ragaszthatunk.
- A pohár mozgatásával hol elbújik, hol előbújik a bari.
Itt gyereksíkbábbal láthatjuk a bújócskajáték elkészítését: Hogyan készítsünk bújócskabábot?
Az Isten bárányára (Zenei-ritmikus, testi-mozgásos)
Az egyik legszebb bűnbánó énekünk Az Isten bárányára kezdetű dicséret (Ref. ék.: 459.).
Hallgassuk meg kamarakórusra átírt feldolgozását a Debrecen-Nagyerdei Kamarakórus előadásában (elérhető a címre kattintva).
A bűnbánathoz illik a lassú, elnyújtott énekstílus, ami gyülekezeti éneklésünkre jellemző. A húsvét öröme viszont frissebb tempót kíván. A gyerekek által is kedvelt a Felvirradt áldott szép napunk kezdetű húsvéti örömének (Ref. ék.: 356.), amit érdemes frissíteni egy kicsit. Énekelhetjük táncritmusban, és húsvéti körtáncot is járhatunk rá. (Hangfelvétel elérhető a címre kattintva)
Farkasok és bárányok (Testi-mozgásos, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus)
Kinn a bárány
A jól ismert gyermekjátékot már több mint két évszázada játsszák a gyerekek magyar nyelvterületen.
A gyerekek választanak egy bárányt, aki beáll a kör közepére, és egy farkast, aki a körön kívül van. A kört alkotó gyerekek megfogják egymás kezét, majd eléneklik a „Benn a bárány…” kezdetű dalt:
Benn a bárány, kinn a farkas.
Hízik a bárány, szárad a farkas.
Szabad vásár mindennek:
gazdagnak és szegénynek.
„Szabad vásár”-nál a kör kezeket felemelve kaput nyit. Ekkor a farkas kergetni kezdi a bárányt. „Hízik a bárány”-nál leengedik a kezüket. Ha a farkas és a bárány külön rekedtek, akkor várniuk kell a következő kapunyitásra. Ezeket a sorokat mindaddig ismétlik, amíg meg nem fogja a farkas a bárányt.
Forrás, kottával
Hol jártál báránykám
Ez is egy jól ismert gyermekének, amely fogójátékként is játszható.
A gyerekek felsorakoznak az udvar egyik oldalán, ők lesznek a bárányok. Kiválasztunk egy gazdasszonyt, aki az udvar másik oldalán áll, a bárányokkal szemben. A bárányok és a gazdasszony között portyáznak a farkasok, akiket szintén a gyerek közül választottunk ki. Miután eléneklik a felelgető éneket, megindulnak a bárányok az asszonyka felé, a farkasok pedig megpróbálják elkapni a bárányokat.
Hol jártál, báránykám?
Zöld erdőben, asszonykám.
Mit ettél, báránykám?
Édes füvet, asszonykám.
Mit ittál, báránykám?
Forrásvizet, asszonykám.
Ki vert meg báránykám?
Szomszéd legény, asszonykám.
Sírtál-e, báránykám?
Sírtam biz’ én, asszonykám.
Hogy sírtál, báránykám?
Ühüm-bühüm, asszonykám
Forrás, kottával
Süss fel nap
A jól ismert naphívogatót a következő változatban is énekelhetjük a gyerekekkel:
Süss fel, nap,
Szent György nap,
kertek alatt egy kis bárány
majd megfagy.
Süss ki kopasz kert alá,
bújj be hideg föld alá,
süss fel, süss fel,
Isten napocskája.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
34-3. Kotlószárnyak
/Kategória: Állatok a Bibliában, Sokrétű játékokKép: 123RF
Szárnyai alatt (Verbális-nyelvi, testi-mozgásos, egzisztenciális)
Jeruzsálem, Jeruzsálem, aki megölöd a prófétákat, és megkövezed azokat, akik hozzád küldettek! Hányszor akartam összegyűjteni gyermekeidet, ahogyan a kotlós szárnya alá gyűjti a csibéit, de ti nem akartátok!
Lukács 13,34
Jézus prófétai szavai bemutatják a kotlós csibéket védő viselkedését. Ő kifejezetten a kotlós tyúkra (anyamadárra) alkalmazza a képet, ami a zsoltárokban (mint madárszárnyak) Isten oltalmazó jelenléte képeként szerepel:
Szárnyad árnyékába
menekülnek az emberek.
Zsoltárok 36,8
Tollaival betakar téged,
szárnyai alatt oltalmat találsz,
pajzs és páncél a hűsége.
Zsoltárok 91,4
Kép: 123RF
Zelk Zoltán Mint kiscsibék című verse is ezeken a bibliai képeken nyugszik, belőlük építkezik (elérhető a címre kattintva).
Olvassuk fel a verset, majd beszéljük meg:
Hogyan alakítja át a bibliai képet a költő? Hogyan válik a versben saját élménnyé?
Mit jelent az, hogy „tikkadt”? És az, hogy „tikkadtan pihegett a táj”?
Mihez hasonlítja az alkonyatot? Mi hasonlít a kiscsibékhez? Mi hasonlít a kotlóstyúkhoz?
Miért tudtak nyugodtan elaludni a „csibék”? Miért érezték magukat biztonságban?
Kisebb gyerekekkel mozgással is követhetjük a verset:
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
34-2. Kakashangok
/Kategória: Állatok a Bibliában, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Kakashangverseny (Természeti, zenei-ritmikus)
A bankiva tyúk a házi tyúk vadon élő őse. A képen szabadon élő kakas látható egy thaiföldi parkban.
Kép: 123RF
Az újszövetségi korban a baromfi Palesztinában igen elterjedt volt, így a kakasszót ismerte mindenki. Nagypéntek hajnalán, mire megszólalt a kakas, Péter háromszor tagadta meg Jézust.
Ha valaki falun él, nagyon is jól tudja, hogy a kakasokhoz szinte órát lehet igazítani. Napfelkelte környékén (sokszor még a sötétben) kezdik el a kukorékolást. Az első kakaszóra válaszol a legközelebb lévő társa, azután egy második, harmadik, így adják át egymásnak tovább a hangot, jelezve, hogy mindjárt itt a reggel. Ám az etológusok szerint nemcsak a reggel érkeztét jelzik, hanem a kukorékolással jelölik ki a saját területi határaikat: addig az ő területük, ameddig a hangjuk elhallatszik.
Hallgassuk meg, hogyan adják át egymásnak a hangot a kakasok, majd a gyerekek is rendezzenek kakashangversenyt. Figyeljünk egymásra, ne összevissza kukorékoljanak a gyerekek, hanem stafétaszerűen, ahogyan azt a kakasok is teszik: Reggeli kakashang.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
34-1. Kakasjelek
/Kategória: Állatok a Bibliában, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Míg megszólal a kakas (Verbális-nyelvi)
Pétert tagadása jól ismert része a húsvéti eseményeknek, ezért nem árt benne egy kicsit mélyebbre ásni. Igen sok minden történt Jézus figyelmeztetése és a kakas megszólalása között. Olvassuk el a kijelölt igét (Lukács 22,31–62), majd a vállalkozó gyerekek mondják el a történetet Péter, egy katona (a templomőrségből), a főpap szolgája (akinek Péter levágta a fülét), a szolgáló (aki felismerte Pétert), és végezetül a kakas szemszögéből.
Péter kakasa (Logikai-matematikai, vizuális-térbeli)
Kakasrajz-kiegészítő:
A képen látható színező is letölthető
Képforrás: 123RF
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
Ó, ártatlanság Báránya
/Kategória: Média, ÜnnepKépforrás: 123RF
Mikor zöld erdőben járt,
megölték a Szent Bárányt,
ó, ó, a Bárányom!
Átszegezték két kezét,
átszegezték két kezét,
ó, ó, a Bárányom!
Megsebezték oldalát,
megsebezték oldalát,
ó, ó, a Bárányom!
cigány népköltés, Bari Károly gyűjtése, Bánffyhunyad (Erdély)
Kép: 123RF
Ó, ártatlanság Báránya,
E világnak ki vagy ára,
Megtartója, táplálója,
Áldott légy, egek királya!
17. századi hitvalló ének, részlet
33-2. Isten báránya
/Kategória: Állatok a Bibliában, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Barifejek (Természeti)
A húsvét a feltámadás, az újjászületés ünnepe, amelynek jelképe a tojás. A megújuló természetet idézhetjük a szobába, ha készítünk a gyerekekkel egy saját kis „birkanyájat”.
Ötlet forrása, képpel
Barinévadó (Kapcsolati, verbális-nyelvi)
A jó pásztor nevükön szólítja a juhait. A magyar nyelvben gyakran előfordulnak „beszélő” állatnevek, amikor valamilyen tulajdonságot fejez ki a név.
Milyen lehet az a kutya, akit
Adjunk beszélő neveket a tankockaképeken látható bárányoknak!
A tankocka elérhető itt: Barinévadó
Képek forrása: 123RF
Mint a bárány… (Önismereti, kapcsolati, egzisztenciális)
Beszélgessünk a gyerekekkel arról, hogy milyen tulajdonságait ismerjük a bárányoknak, juhoknak? Egyrészt szelídek, ám a kosokról azt mondják, hogy hirtelen haragúak és makacsok is tudnak lenni. Ezékiel olyannak írja le őket (és nem csak a kosokat), mint akik közt igazságot kell tenni (Ez 34,17–22).
Olvassuk el a gyerekeknek az ézsaiási igét a szenvedő szolgáról:
Amikor kínozták, alázatos maradt,
száját sem nyitotta ki.
Mint a bárány, ha vágóhídra viszik,
vagy mint a juh,
mely némán tűri, hogy nyírják,
ő sem nyitotta ki száját.
Ézsaiás 53,7
Milyen emberről szól ez az ige? Milyennek ismerjük meg Ézsaiás leírásából. Kiről szól az ige valójában?
A húsvéti események során melyek voltak azok az a helyzetek, amikor más biztosan hangot adott volna fájdalmának, vagy éppen az igazságtalanságot rótta volna fel. Jézus nem tette. Mit gondolunk, miért?
Beszélgessünk arról, hogy miért fontos az alázat és az önfegyelem? A gyerekek kis csoportokban alakítsanak ki spontán játékkal olyan szituációkat, amelyekben fontos, hogy az ember megőrizze az önfegyelmét.
Végezetül mindenki egytől tízig osztályozza magát, mennyire jellemzőek rá az alábbi tulajdonságok (1: semennyire, 10: nagyon)
Alázat
Önfejűség
Szelídség
Önfegyelem
Hirtelen harag / hirtelen cselekvés
Panaszkodás
Megbocsátás
Bárányima (Egzisztenciális, verbális-nyelvi)
Méltó a megöletett Bárány,
hogy övé legyen az erő és a gazdagság,
a bölcsesség és a hatalom,
a tisztesség, a dicsőség és az áldás!
Jelenések 5,12
Kép: 123RF
Ézsaiás hasonlatát és az Isten Báránya képet felhasználva a gyerekek alkossanak közösen egy hálaadó imádságot Jézus húsvéti áldozatáért, amelyben a bárányok tulajdonságait is megemlítik. Mindez történhet csoportmunkában is.
Lásd Matthias Grünewald: Isenheimi oltár (1512–1516) című művének részletét (elérhető a címre kattintva).
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
33-1. A húsvéti bárány
/Kategória: Állatok a Bibliában, Sokrétű játékokKép: 123RF
Egy bárány érzései (Verbális-nyelvi, egzisztenciális)
Olvassuk fel a gyerekeknek az elveszett bárány példázatát (Lukács 15,1–7), majd képzeljék magukat a bárány helyzetébe, és úgy fejezzék be a félmondatokat, mintha ők vesztek volna el:
Jézus a jó pásztor, és mi vagyunk a nyája. Első bárányai a tanítványok voltak, akik biztosan nagyon elveszettnek érezték magukat nagypénteken. Az ő nevükben is fejezd be a fenti mondatokat.
Kép: 123RF
Mi változott húsvét hétfőn? Hogyan fejezték volna be a mondatokat a tanítványok Jézus feltámadása után.
Báránylabirintusok (Logikai-matematikai, vizuális-térbeli)
Nem egyszerű megtalálni egy bárányt, ha eltévedt. Segíts a pásztornak az alábbi labirintusjátékokban (a forrásoldalakról letölthetőek):
Itt az apakos keresi a bariját
képforrás: 123RF
Ha a gyerekek elég kreatívok, és nem elég nekik a nyomtatott labirintusrajz, tervezhetnek maguk is báránylabirintust, és elkészíthetik a nagyobb méretben, csoportmunkában.
Báránybújócska (Vizuális-térbeli)
A bárány elbújik a fű között, de mi gyorsan megtaláljuk! A kép csak irányadó, hasonló módon készíthetjük mi is a fűbe rejtőző báránykát. Lásd itt: Báránybújócska
Szükséges anyagok, eszközök:
Elkészítés módja:
Itt gyereksíkbábbal láthatjuk a bújócskajáték elkészítését: Hogyan készítsünk bújócskabábot?
Az Isten bárányára (Zenei-ritmikus, testi-mozgásos)
Az egyik legszebb bűnbánó énekünk Az Isten bárányára kezdetű dicséret (Ref. ék.: 459.).
Hallgassuk meg kamarakórusra átírt feldolgozását a Debrecen-Nagyerdei Kamarakórus előadásában (elérhető a címre kattintva).
A bűnbánathoz illik a lassú, elnyújtott énekstílus, ami gyülekezeti éneklésünkre jellemző. A húsvét öröme viszont frissebb tempót kíván. A gyerekek által is kedvelt a Felvirradt áldott szép napunk kezdetű húsvéti örömének (Ref. ék.: 356.), amit érdemes frissíteni egy kicsit. Énekelhetjük táncritmusban, és húsvéti körtáncot is járhatunk rá. (Hangfelvétel elérhető a címre kattintva)
Farkasok és bárányok (Testi-mozgásos, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus)
Kinn a bárány
A jól ismert gyermekjátékot már több mint két évszázada játsszák a gyerekek magyar nyelvterületen.
A gyerekek választanak egy bárányt, aki beáll a kör közepére, és egy farkast, aki a körön kívül van. A kört alkotó gyerekek megfogják egymás kezét, majd eléneklik a „Benn a bárány…” kezdetű dalt:
Benn a bárány, kinn a farkas.
Hízik a bárány, szárad a farkas.
Szabad vásár mindennek:
gazdagnak és szegénynek.
„Szabad vásár”-nál a kör kezeket felemelve kaput nyit. Ekkor a farkas kergetni kezdi a bárányt. „Hízik a bárány”-nál leengedik a kezüket. Ha a farkas és a bárány külön rekedtek, akkor várniuk kell a következő kapunyitásra. Ezeket a sorokat mindaddig ismétlik, amíg meg nem fogja a farkas a bárányt.
Forrás, kottával
Hol jártál báránykám
Ez is egy jól ismert gyermekének, amely fogójátékként is játszható.
A gyerekek felsorakoznak az udvar egyik oldalán, ők lesznek a bárányok. Kiválasztunk egy gazdasszonyt, aki az udvar másik oldalán áll, a bárányokkal szemben. A bárányok és a gazdasszony között portyáznak a farkasok, akiket szintén a gyerek közül választottunk ki. Miután eléneklik a felelgető éneket, megindulnak a bárányok az asszonyka felé, a farkasok pedig megpróbálják elkapni a bárányokat.
Hol jártál, báránykám?
Zöld erdőben, asszonykám.
Mit ettél, báránykám?
Édes füvet, asszonykám.
Mit ittál, báránykám?
Forrásvizet, asszonykám.
Ki vert meg báránykám?
Szomszéd legény, asszonykám.
Sírtál-e, báránykám?
Sírtam biz’ én, asszonykám.
Hogy sírtál, báránykám?
Ühüm-bühüm, asszonykám
Forrás, kottával
Süss fel nap
A jól ismert naphívogatót a következő változatban is énekelhetjük a gyerekekkel:
Süss fel, nap,
Szent György nap,
kertek alatt egy kis bárány
majd megfagy.
Süss ki kopasz kert alá,
bújj be hideg föld alá,
süss fel, süss fel,
Isten napocskája.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
32-2. Királyod érkezik
/Kategória: Állatok a Bibliában, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Virágvasárnapi szövegkritika (Logikai-matematikai, verbális-nyelvi)
A Jeruzsálembe való bevonulás története mind a négy evangéliumban szerepel, de mindegyik evangélista másra (is) teszi a hangsúlyt. A gyerekek olvassák el a négy történetet, és gyűjtsék ki a történetek kulcsmozzanatait. Felsősök, ifisek egyénileg vagy kis csoportban vizsgálhatnak egy-egy evangéliumi szövegrészt. Alsósokkal közösen oldjuk meg a feladatot, és elég, ha néhány közös és eltérő mozzanatra felhívjuk a figyelmet.
A mozzanatokat kiírhatják a gyerekek kis cédulákra, majd elhelyezhetjük halmazábrán (Venn-diagramon) vagy táblázatban, hogy mi az, ami
Beszéljük meg, hogy mit jeleznek a különbségek? (Személyessé teszik a történetet: az elbeszélő nézőpontja, beszédmódja is érvényesül.)
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
32-1. Virágvasárnapi csacsizás
/Kategória: Állatok a Bibliában, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Csacsihagyomány (Verbális-nyelvi)
A szamárcsikó sokáig követi anyját, harmadik életévében lesz teljesen érett, kifejlett állat. A szamár hosszú életű, akár 40-50 évig is élhet. Így a csacsinak, akinek a hátán Jézus bevonult Jeruzsálembe, sokszor volt lehetősége „elmesélni” a gyerekeinek, unokáinak a nagy eseményt.
A gyerekek alkossák meg szóban a virágvasárnapi bevonulás történetét csacsiszemszögből. Hogyan mesélhette el időskorában az unokáinak a csacsi a virágvasárnapi bevonulás történetét?
Virágvasárnapi bábok (Vizuális-térbeli)
Készítsük el Jézus és a csacsi karakterét 3D-s papírbábokkal!
A forrásoldalon letölthető sablonokat is találunk (kattints a címre):
Jézus és szamár papírbáb virágvasárnapra
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
31-4. Darazsak és menekültek
/Kategória: Állatok a Bibliában, felsős, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Vándorlók és menekültek (Kapcsolati, egzisztenciális)
A nép negyven évi vándorlás után végre elérkezett Kánaán földjére, a tejjel és a mézzel folyó földre (Józsué 5,6). És valóban, a puszta után, ahol szinte csak a kórót találtak, a Jordán völgyének zöldje csodálatos bőség ígéretét rejtette magában. Egy olyan föld ígéretét, ahol jó a föld, bőven van víz, lehet növényeket termelni, állatokat tartani, gazdálkodni, ami békével és gazdagsággal áldhatja meg lakóit. A tej (állatok) és a méz (gyümölcs) az elképzelhetetlen jólétet képviselte.
Igen ám, de a jólét nem mindig kedvez. Vissza is lehet vele élni. Ennek következménye volt a próféták szerint, hogy Izrael népére idegen népeket küldött az Úr. Ézsaiás próféta az asszírok támadását írja le úgy, mintha méhek támadnának az országra (Ézsaiás 7,18) Aki megmarad a pusztulásban, az viszont tejszínt és mézet eszik (Ézsiás 7,22).
Kép: 123RF
Fiú a határon (Önismereti, kapcsolati, egzisztenciális)
2022. március 6-án egy 11 éves ukrán kisfiú egyedül érkezett az ukrán -szlovák határhoz, az oroszok által bombázott Zaporizzsjából menekült. A kezére egy telefonszám volt golyóstollal felírva, az útlevelén kívül csupán egy kis nejlonszatyor volt nála, ennyit tudott magával hozni az otthonából. Történetét megismerhetjük az alább elérhető cikkeken keresztül:
Kérjük meg a gyerekeket, gondolkodjanak el rajta, hogy ők mit pakolnának bele egy ilyen nejlonszatyorba maguknak. Kinek a telefonszámát írnák fel a kezükre, aki, ha a bajba kerülnek, biztosan segít (nem kell külföldön élő személynek lennie!)? Mi kell ahhoz, hogy tejjel-mézzel folyó Kánaánnak érezze a menekült a földet, ahova megérkezett?
Ha van rá még igény, beszéljük meg a gyerekekkel és a szülőkkel, hogy rendezzünk gyűjtést kifejezetten a menekült GYEREKEK számára, és az összegyűjtött javakat juttassuk el egy menekültközpontba.
Ellenséges darázsraj (Egzisztenciális, verbális-nyelvi)
A Károli fordítású Biblia szerint Isten az alábbiakat ígérte Mózesnek Kánaán elfoglalásához:
Az én rettentésemet bocsátom el előtted, és minden népet megrettentek, amely közé mégy, és minden ellenségedet elfutamtatom előtted. Darazsat is bocsátok el előtted, és kiűzi előled a khivveust, kananeust és khitteust.
2Mózes 23,27–28
A darazsakat valószínűleg nem szó szerint kell itt értelmezni. Próbáljuk megfejteni a darazsak szimbólumát! Milyen ellenség az, amely félelmetes, olyan, mint egy darázs. Miben van a darazsak ereje? Tud-e védekezni az, akit megtámad egy darázsraj?
Gondolkodjunk el, mik lehetnek azok a dolgok a hitéletünkben, amelyek ellenséges darázsrajként támadnak: kicsi, apró dolgok, de fájdalmas a „szúrásuk”, és ha „rajban” támadnak, akkor bizony el tudnak téríteni az Istentől kapott úttól.
Az új fordítású Bibliában már így szerepel a darazsas igevers:
Rettenetes félelmet küldök előtted, amely kiűzi előled a hivvieket, a kánaániakat és a hettitákat.
Vigyázzunk hát: a rettegés, a pánik is lehet pusztító darázsraj. Amit Isten beszéde, ígéretének édessége űz el:
Milyen édesek ínyemnek ígéreteid!
Édesebbek, mint számnak a méz.
Zsoltárok 119,103
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
31-3. Méhek, dongók, darazsak
/Kategória: Állatok a Bibliában, óvodás, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Sárga csíkos izék (Természeti)
A gyerekek többsége fél a rovaroktól, de általában nem ismerik őket. A tankockák segítségével ismerjük meg a hazánkban élő „sárga csíkos izéket”: a méhet, dongót, néhány darázsfélét. (A tankocka egy már meglévő oktatóanyag képeiből készült, stílusa a köznyelvihez hasonló. Ha ez zavaró, akkor hagyjuk ki a feladatot. Egy sajtóhibára hívjuk fel a figyelmet: „Hagyha” = Hagyja.)
A tankocka elérhető itt: Útmutató a sárga csíkos izékhez
És mi van a méhekkel? Ők csak akkor csípnek, ha veszélyeztetettnek érzik magukat, de ebbe a csípésbe bele is halnak, ha emlősállatot vagy embert szúrnak meg a fullánkjukkal (a fullánk a bőrbe beleszakad).
A méhek védettek, fontos vigyáznunk rájuk, mert nélkülük kevesebb lenne a gyümölcs, hiszen a virágok beporzásában segítenek.
Kép: 123RF
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/