Képforrás: 123RF
Alapige: 2Mózes 14,15–31; Zsoltárok 104,24–25
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, logikai-matematikai, természeti, zenei-ritmikus, testi-mozgásos
- Tevékenység: Bibliai történet megtekintése animációs filmen, beszélgetés, mondatasszociációs játék nézőpontváltással; tengeri állatok sorba rendezése méret alapján; állatfelismerés árnykép alapján, kollázskészítés; a bálnaének megismerése, kreatív írás; állatmozgást utánzó játékok
Átkelés a Vörös-tengeren (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli)
A zsidók nem voltak tengeri nép, sőt, kifejezett félelemmel viseltettek a tenger, a tengeri utazás, a tengeri állatok irányában. Ennek ellenére, vagy éppen ezért a zsidó nép egyik legmeghatározóbb élménye volt Isten szabadítása, amikor átkeltek a Vörös-tengeren.
Az egyiptomi rabság, és szabadulás történetét biztosan ismerik már a gyerekek. Ha nem, akkor elevenítsük fel néhány mondatban, majd nézzük meg az Egyiptom hercege című filmből a vonatkozó részletet. (Az ajánlott filmrészlet angol nyelvű, mivel a magyar kópiák igen rossz minőségűek. Ám ebben a rövid filmrészletben nincs lényeges párbeszéd, így a gyerekek számára is érthető lesz, főleg némi igeismerettel.)
A film elérhető itt (nyitókép forrása): Egyiptom hercege – Vörös-tenger
A film megtekintése után beszélgessünk arról, hogy mit érezhettek, mit gondolhattak, miről beszélgethettek a zsidók az átkelés alatt?
Majd fordítsuk meg a dolgot, és váltsunk nézőpontot! A filmrészlet közepén a vízfalban néhány tengeri állat árnyképe úszik keresztül. Vajon mit érezhettek, gondolhattak a vízi lények, amikor megtapasztalták a tenger kettéválását, s azt, hogy az ő lakhelyükön egy egészen más, szárazföldi faj, az ember vág keresztül. A beszélgetés után közösen, mondatasszociációs játékkal alkossunk egy szöveget, ami a vízi állatok reakcióját mutatja be. A gyerekek feladata a játékban az, hogy az adott szereplő vagy szereplők helyzetébe képzeljék magukat (most a tengeri élőlények helyzetébe). Az első játékos mond egy mondatot halszerepben (mintha a hal mondaná-gondolná), és akinek eszébe jut egy másik mondat, az folytatja. Célunk az, hogy a bibliai történetet úgy interpretálják a mondatasszociáció segítségével, ahogyan azt a tengeri élőlények láthatták és megélhették a film képei és az ige alapján: „Izráel fiai szárazon mentek be a tenger közepébe, a víz pedig falként állt mellettük jobbról és balról.” (2Mózes 14,22)
Pl.:
– Jaj! Jaj! Mi ez a nagy áramlás?
– Miért nem tudok tovább úszni!
– Feltornyosodik a víz!
– Ott… Nézzétek! Ott… Mik azok a kétlábúak?
– Emberek! És mennyien? Egy óriás raj!
– De hát ők nem valók ide! Még uszonyuk sincs!
– Mit keresnek itt? Miért nem maradtak a parton? Stb.
Kicsik és nagyok (Logikai-matematikai, természeti)
A tengerekben a kicsitől a nagyig rengetegféle állat él. Állítsuk sorba a képeket nagyság szerint az alábbi tankockán. Az első állat legyen a legnagyobb. Jó, ha tudjuk, hogy a bálnán kívül mindegyik állat él a Vörös-tengerben. Az állat nevét megnézhetjük, ha az i-betűre visszük a kurzort.
A tankocka elérhető itt: Tengeri nagyságok – képek forrása: 123RF
A gyerekek próbálják meghatározni a sorrendet, becsüljék meg az állatok nagyságát, végül mondjuk meg nekik a jó eredményt. A méretezésnél a középméretet vettük figyelembe.
Méretek és további információk:
Árnyak a vízfalon (Vizuális-térbeli)
Nézzük meg az Egyiptom hercege című rajzfilmből való, a zsidó nép megmenekülését bemutató rajzfilmrészletet, ami a Vörös-tengeren való átkelést ábrázolja (lásd az első feladatnál). Majd nézzük meg újra a 2:14-től 2:20-ig tartó pár másodpercet.
Beszéljük meg, hogy milyen vízi állatokat látunk elúszni a háttérben?
Nézzük meg az alábbi tankockát, és a gyerekek próbálják felismerni a tengeri élőlényeket az árnyalakjukról.
A tankocka elérhető itt: Tengeri állatok árnyképei
Kép: 123RF
Majd nézzük meg a film egy megállított pillanatképét is (2:19-nél)!
Beszéljük meg a kép vizuális elemeit:
- arányok (bálna, emberek)
- színek, színkontrasztok (kék/zöld – sárga, sötét–világos)
- formák kontúrvonala, kontrasztja (nagy fekete folt – kicsi, színes foltok sora)
- felület, textúra (a tenger hullámzásának, a fáklyák lobogásának ábrázolása).
Végül vigyünk be többféle árnyalatú színes papírt (vízszínekből legyen bőven, ajánlott a gyűrt-merített színes papír). A gyerekek papírkollázs technikával készítsenek hasonló képet, amin többféle tengeri élőlény szerepeljen. (A bálna ábrázolásához nem kell ragaszkodni, hiszen nem vörös-tengeri élőlény.)
Tengeri állatok hangja (Zenei-ritmikus, természeti, verbális-nyelvi)
A tengeri állatokat némának tartjuk, pedig vannak közülük, akik képesek hangot kiadni. Nem is akármilyen hangot!
Nagyobb gyerekekkel hallgassunk meg egy rövid, ötperces előadást (magyar felirattal) a bálnák énekéről. Elérhető itt:
Miért énekelnek a bálnák?
Hallgassuk meg a bálnák énekét is, a videó elérhető itt: Bálnaének
Miről énekelnek a bálnák? Ha nem is értjük, próbáljuk elképzelni. Írjanak a gyerekek ritmikus szöveget, szabad verset, ami egy bálnaéneket próbál „lefordítani” emberi nyelvre.
Kép: 123RF
Tengeri állatok mozgása (Testi-mozgásos)
A gyerekek utánozzák néhány tengeri állat mozgását (jobb híján szárazföldön, egy-egy jellemző tulajdonságra építve). A begyakorolt mozgásokból lehet sorversenyt vagy fogót is rendezni.
- Rákjárás: a gyerekek leülnek a földre, majd tenyerükön és talpukon hátrafelé haladnak.
- Teknősjárás: A gyerekek hassal lefekszenek a földre, majd maguk alá húzzák a kezüket és a lábukat. Lassan kinyújtják újra, tesznek néhány lépést négykézláb, majd újra visszahúzzák maguk alá.
- Polipok: négy gyerek a hátát egymásnak vetve közlekedik a „nyolc” lábán.
- Bohóchal: futkározás „korallok” közt: egy székekből összeállított akadálypályán.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
11-2. Az aranyborjú körül
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Zeneszerszámok (Zenei-ritmikus)
„Másnap tehát korán fölkeltek, égőáldozatokat áldoztak, és békeáldozatokat mutattak be. Azután leült a nép enni és
inni, majd mulatozni kezdtek.” 2Mózes 32,6 (vö. 18–19. versek)
Az állatistenek imádatát, így a hozzájuk kapcsolódó szertartási elemeket is valószínűleg egyiptomi mintára végezte el a kivonuló nép, hiszen Isten rendelkezéseit még nem ismerték, csak az egyiptomi vallási rendet.
Az egyiptomi áldozati szertartás egyik fontos eleme a zenei kíséret volt. Amikor az áldozatot bemutatták a kiválasztott istennek, akkor egy csörgő hangszert szólaltattak meg, a szisztrumot. Ezt a hangszert az egyiptomiak olyan szentnek tartották, mint a zsidók a sófárt. Elsősorban Hathor, a szerelem és anyaság istennője kultuszában használták, de más istenek kultuszában is gyakran előkerült. A hangszer U alakja a tehén formában is ábrázolt istennő szarvaira emlékeztette az egyiptomiakat. Az aranyborjú tiszteletekor tehát valószínűleg használtak szisztrumot vagy valamilyen csörgőket a zsidók is.
Kép: 123RF
Nézünk meg néhány képet, illetve felvételt a hangszerről:
Egyszerű szisztrumot készíthetünk a gyerekekkel egy darab drótból és 8-10 átfúrt fémkupakból. (Játékos mesterkedések 15. oldal)
Ha vannak segítőkész apukák, akkor ágasfából is elkészíthetjük a szisztrum testét, de ekkor is érdemes fémkupakokkal dolgozni, mert ez hasonlít legjobban az eredeti hangszer hangjához. (Játékos mesterkedések 18. oldal)
A szisztrumok (és sok más gyerekekkel is elkészíthető hangszer) leírása Nagyné Árgány Brigitta: Játékos mesterkedések című, gyermekhangszerek készítéséről szóló könyvében található meg (lásd a címre kattintva).
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
11-1. Aranyborjú készül
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Vita a Sínainál (Verbális-nyelvi, kapcsolati)
Izrael népe rövid idő alatt hatalmas dolgokon ment keresztül. Olyan dolgokon, amelyeket ember elképzelni sem tud, hiszen Isten számtalan csodán keresztül mutatta meg, hogy szereti a népét, és gondját viseli. Ám ezek az isteni tettek félelemmel is eltöltötték őket. Ráadásul az Úrtól választott vezető, Mózes 40 napja felment a hegyre. Egy olyan hegyre, ami – mai kifejezéssel – vulkanikus jelenségeket mutatott. 40 napja semmit sem tudtak Mózesről. Ott ültek a Sínai lábánál teljes bizonytalanságban és rettegő félelemben. Sokan voltak, akik Egyiptomra visszagondolva már csak a biztonságot és viszonylagos jólétet látták. Azt, hogy az egyiptomi állatistenek segítettek. Mózes Istenéről pedig alig tudnak valamit. Ráadásul Mózes is eltűnt. Nem csoda hát, hogy sokan lázongani kezdtek, hogy elfogyott a türelmük, és a láthatatlan Isten helyett, akinek még a nevét sem szabad kimondani, egy kézzelfogható istent szerettek volna. De azért valószínű, hogy nem mindenki gondolkodott így.
A gyerekek képzeljék el ezt a szituációt, majd alkossanak két csoportot, akik egymással vitáznak. Az egyik csoport azt mondja, hogy fel kell állítani az aranyborjút, a másik azt, hogy nem. Mindkét csoport gyűjtsön érveket a saját igaza mellett, majd egyenlő időt adva a megszólalásra bonyolítsuk le a vitát.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
10-2. Fürjek és manna
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Milyenek a fürjek? (Természeti, verbális-nyelvi)
1.
A Wikipédia-oldal elérhető itt: Fürj
A Keresztyén bibliai lexikon szócikke elérhető itt: Állatok (34. Fürj)
Lásd még: Fürjtörténet
Kép: 123RF
2.
Az ókorban a fürj (és a mézes pogácsa is, amihez a manna íze hasonlított) az uralkodók és nagyon gazdag emberek étke volt. Isten tehát igencsak jól tartotta a népét a pusztában, ha nem is jutott hús minden napra.
Keressünk az interneten recepteket, amelyek fürjhúsból (nem fürjtojásból!) készíthető ételeket mutatnak be. Böngésszenek a receptek közt a gyerekek, és válasszák ki, melyiket ennék meg szívesen! A keresést, böngészést végezhetik páros vagy csoportmunkában.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
10-1. Fürj a fazékba
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Zúgolódás (Verbális-nyelvi, kapcsolati)
A zsidók gyakorta zúgolódtak. Egyiptomban a szolgaság ellen, és hogy miért nem segít az Úr. A pusztában viszont már visszasírták az egyiptomi húsos fazekakat, és féltek, hogy éhen halnak. És talán az ellen is zúgolódtak, hogy negyven évig nem volt más „menü”, mint a manna s néha a fürjek.
A gyerekek alkossanak három kis csoportot, akik a különböző helyzetekben zúgolódnak. A csoportokban legyen egy Mózes és Áron is, aki mindig megválaszol a zúgolódók sirámaira.
Inverz mondatok (Logikai-matematikai, verbális-nyelvi)
A zsidók olyan dolgokat állítanak zúgolódásuk során, amelyek nem igazak. Keressük meg az inverz állításokat a szövegben, majd következtessük ki azok valóságtartalmát is:
Inverz: Egyiptomban a húsos fazekak mellett ültünk.
Valós: Egyiptomban sanyargattak minket, sokat nélkülöztünk.
Inverz: Jóllakásig ehettünk kenyeret!
Valós: Kenyérre is alig jutott, és folyton robotolni kellett.
Inverz: Azért hoztatok ki bennünket ebbe a pusztába, hogy ezt az egész gyülekezetet éhhalálra juttassátok?
Valós: Isten gondoskodik rólunk a pusztában is.
Induljunk ki a szituációból, amiben a zsidók voltak a pusztában. Keressünk igaz állításokat, és alkossuk meg azok inverzét is, amivel lehetne még folytatni a zúgolódást. Pl.:
Isten törődik velünk, gondoskodik rólunk. → Inverz: Isten ránk se néz, nem foglalkozik velünk.
Isten vezet helyes irányba minket. → Inverz: Isten tévútra vezetett, csapdába csalt minket.
Eljutunk Kánaánba. → Inverz: Sosem jutunk el az Ígéret földjére.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
09-2. Tengeri állatok, a mélység lényei
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Tiszta vagy tisztátalan? (Természeti)
Vajon tudod-e, hogy a tankockaképeken látható vízi állatok közül melyik számít tisztának, melyik tisztátalannak? Húzd a képeket a megfelelő csoportba! A kurzort az i-betűre helyezve megtudhatod az állat nevét is.
A tankocka elérhető itt: Tengeri lények – Mózes törvénye –––––– Képek forrása: 123RF
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
09-1. A Vörös-tenger falai, tengeri állatok
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Alapige: 2Mózes 14,15–31; Zsoltárok 104,24–25
Átkelés a Vörös-tengeren (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli)
A zsidók nem voltak tengeri nép, sőt, kifejezett félelemmel viseltettek a tenger, a tengeri utazás, a tengeri állatok irányában. Ennek ellenére, vagy éppen ezért a zsidó nép egyik legmeghatározóbb élménye volt Isten szabadítása, amikor átkeltek a Vörös-tengeren.
Az egyiptomi rabság, és szabadulás történetét biztosan ismerik már a gyerekek. Ha nem, akkor elevenítsük fel néhány mondatban, majd nézzük meg az Egyiptom hercege című filmből a vonatkozó részletet. (Az ajánlott filmrészlet angol nyelvű, mivel a magyar kópiák igen rossz minőségűek. Ám ebben a rövid filmrészletben nincs lényeges párbeszéd, így a gyerekek számára is érthető lesz, főleg némi igeismerettel.)
A film elérhető itt (nyitókép forrása): Egyiptom hercege – Vörös-tenger
A film megtekintése után beszélgessünk arról, hogy mit érezhettek, mit gondolhattak, miről beszélgethettek a zsidók az átkelés alatt?
Majd fordítsuk meg a dolgot, és váltsunk nézőpontot! A filmrészlet közepén a vízfalban néhány tengeri állat árnyképe úszik keresztül. Vajon mit érezhettek, gondolhattak a vízi lények, amikor megtapasztalták a tenger kettéválását, s azt, hogy az ő lakhelyükön egy egészen más, szárazföldi faj, az ember vág keresztül. A beszélgetés után közösen, mondatasszociációs játékkal alkossunk egy szöveget, ami a vízi állatok reakcióját mutatja be. A gyerekek feladata a játékban az, hogy az adott szereplő vagy szereplők helyzetébe képzeljék magukat (most a tengeri élőlények helyzetébe). Az első játékos mond egy mondatot halszerepben (mintha a hal mondaná-gondolná), és akinek eszébe jut egy másik mondat, az folytatja. Célunk az, hogy a bibliai történetet úgy interpretálják a mondatasszociáció segítségével, ahogyan azt a tengeri élőlények láthatták és megélhették a film képei és az ige alapján: „Izráel fiai szárazon mentek be a tenger közepébe, a víz pedig falként állt mellettük jobbról és balról.” (2Mózes 14,22)
Pl.:
– Jaj! Jaj! Mi ez a nagy áramlás?
– Miért nem tudok tovább úszni!
– Feltornyosodik a víz!
– Ott… Nézzétek! Ott… Mik azok a kétlábúak?
– Emberek! És mennyien? Egy óriás raj!
– De hát ők nem valók ide! Még uszonyuk sincs!
– Mit keresnek itt? Miért nem maradtak a parton? Stb.
Kicsik és nagyok (Logikai-matematikai, természeti)
A tengerekben a kicsitől a nagyig rengetegféle állat él. Állítsuk sorba a képeket nagyság szerint az alábbi tankockán. Az első állat legyen a legnagyobb. Jó, ha tudjuk, hogy a bálnán kívül mindegyik állat él a Vörös-tengerben. Az állat nevét megnézhetjük, ha az i-betűre visszük a kurzort.
A tankocka elérhető itt: Tengeri nagyságok – képek forrása: 123RF
Méretek és további információk:
Árnyak a vízfalon (Vizuális-térbeli)
Nézzük meg az Egyiptom hercege című rajzfilmből való, a zsidó nép megmenekülését bemutató rajzfilmrészletet, ami a Vörös-tengeren való átkelést ábrázolja (lásd az első feladatnál). Majd nézzük meg újra a 2:14-től 2:20-ig tartó pár másodpercet.
Nézzük meg az alábbi tankockát, és a gyerekek próbálják felismerni a tengeri élőlényeket az árnyalakjukról.
A tankocka elérhető itt: Tengeri állatok árnyképei
Kép: 123RF
Majd nézzük meg a film egy megállított pillanatképét is (2:19-nél)!
Beszéljük meg a kép vizuális elemeit:
Végül vigyünk be többféle árnyalatú színes papírt (vízszínekből legyen bőven, ajánlott a gyűrt-merített színes papír). A gyerekek papírkollázs technikával készítsenek hasonló képet, amin többféle tengeri élőlény szerepeljen. (A bálna ábrázolásához nem kell ragaszkodni, hiszen nem vörös-tengeri élőlény.)
Tengeri állatok hangja (Zenei-ritmikus, természeti, verbális-nyelvi)
A tengeri állatokat némának tartjuk, pedig vannak közülük, akik képesek hangot kiadni. Nem is akármilyen hangot!
Miért énekelnek a bálnák?
Hallgassuk meg a bálnák énekét is, a videó elérhető itt: Bálnaének
Miről énekelnek a bálnák? Ha nem is értjük, próbáljuk elképzelni. Írjanak a gyerekek ritmikus szöveget, szabad verset, ami egy bálnaéneket próbál „lefordítani” emberi nyelvre.
Kép: 123RF
Tengeri állatok mozgása (Testi-mozgásos)
A gyerekek utánozzák néhány tengeri állat mozgását (jobb híján szárazföldön, egy-egy jellemző tulajdonságra építve). A begyakorolt mozgásokból lehet sorversenyt vagy fogót is rendezni.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
08-2. A tíz csapás: az ember szíve
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Csapások Egyiptomban (Verbális-nyelvi, kapcsolati)
A gyerekeket osszuk négy csoportra az állatoknak megfelelően. Minden csoport olvassa el a kijelölt igeszakaszt, majd beszéljék meg, hogyan élhették meg az egyiptomiak az adott állatok „támadását”. Ezután válasszanak maguk közül
(csoportonként) egy riportert. A többiek vegyenek fel valamilyen karaktert a korabeli egyiptomiak közül, és készítsenek egy interjút arról, milyen volt az egyiptomiak élete az adott csapás ideje alatt.
Mocsári vadászat Thébából (Kr. e. 1500 körül)
Képforrás: 123RF
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
08-1. A tíz csapás: békák, böglyök, szúnyogok és sáskák
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Igaz állítások (Logikai-matematikai, természeti)
Alább igaz állításokat olvashatunk. A gyerekek döntsék el, mely állítás melyik állatra vonatkozik. Figyelj, mert van olyan állítás, amely több állatra is jellemző! (A jó megoldást az állatok neve melletti betűk jelzik: bk – békák, sz – szúnyogok, bö – böglyök, s – sáskák.)
Repülnek: sz – bö – s
Ősi legyek: bö
Vaskos, zömök testű viszonylag nagy repülő rovarok: bö
A nőstények az emberek és az állatok vérét szívják: bö – sz
Erős a hátsó lábuk: bk – s
Hangjukat a lábukkal adják: s
Kicsi, törékeny repülő rovarok: sz
Betegségeket terjesztenek: bö
Minden zöld levelet lerágnak, ami az útjukba kerül: s
Egyik fajuk a malária nevű betegséget terjeszti: sz
Még a sivatagokban is megélnek: s
Farkatlan kétéltűek: bk
Kép: 123RF
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
07-2. Állatok, állatistenek Egyiptomban
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Mózes kosara a Níluson (Zenei-ritmikus, vizuális-térbeli)
Meséljük el Mózes születésének és megmenekülésének történetét, aztán nézzük meg a nílusi részt az Egyiptom hercege című filmből. Ez a rész egy szép altatóval indul (2:50-től), majd a kisgyermekre leselkedő veszélyeket mutatja be. Figyeljék meg a gyerekek, milyen állatokat látnak a filmen, azokat milyen zenei, illetve hanghatásokkal jeleníti meg a film.
A filmrészlet elérhető itt: Szabadíts meg minket – Egyiptom hercege
A dalszöveg elérhető itt: Egyiptom hercege: Megszabadít
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
07-1. Tehenek a Nílusból
/Kategória: Állatok a Bibliában, alsós, Sokrétű játékokKépforrás: 123RF
Tehenek a Nílusból (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli)
Olvassuk fel a gyerekeknek József történetének a fáraó álmáról szóló részletét. Beszéljük meg, mit álmodott a fáraó, mit jelentettek a kövér és a sovány tehenek? Beszéljük meg azt is, hogy az álomfejtés nem József érdeme volt, hanem Isten üzent általa a fáraónak.
Akkoriban nem volt internet, tévé, de még rádió sem. Ha a király parancsolt valamit, akkor hírnökök vitték a hírt tartományról tartományra. Minden tartomány ura megkapta a lepecsételt üzenetet a fáraótól, amit azután kötelessége volt minden településen kihirdettetni.
A gyerekek kis csoportban vagy egyénileg írják meg a fáraó üzenetét Egyiptom bölcseinek és jövendőmondóinak olyan formában, hogy abban (mint egy hirdetésben) minden fontos információ benne legyen. Ehhez (főleg kisebbeknél) nem árt összeszedni, milyen információkról kell szólnia a fáraó levelének.
Pl.:
Kisebbekkel elkészíthetjük a kövér és sovány tehén forgatható papírmakettjét. Az elkészítés leírását, és a szükséges sablont megtaláljuk a Református Pedagógiai Intézet segédanyagában, elérhető itt: A fáraó álmai
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/