grafika © Bódi Kati
Témakör: Lakóhely, otthon a teremtett világban
Időszak, időtartam: Szeptember 1-2. (teljes) hete – két tanítási óra, ami külön, de egy foglalkozásként is megtartható (gyermek-csendesnap programjának is alkalmas)
Téma: Hová bújnál? – Hol a helyünk? – élőhely, búvóhely, menedékhely, lakóhely, otthon, életközösség
Bevezető, ismétlő és ráhangoló jellegű foglalkozás, célja a hittanév pozitív hangoltságú elkezdése, ismerkedés és kapcsolatfelvétel a helyzettel és egymással (akár vannak új gyerekek a csoportban, akár nincsenek), a csoportkohézió erősítése, élményszerű tapasztalati tanulás.
Bibliai történet: Állatok és növények életközössége – a teremtő Isten és a teremtett világ – Zsoltárok 104,1.10–24
Jákób és fiai Egyiptomban – ismétlés, letelepedés Gósen földjén – 1Mózes 46–47
Előkészítés:
- Gyűjts egy kis jelmeztárat kinőtt vagy használt ruhákból a rejtőszín-bújócskához. A különböző karakterű, színű és funkciójú ruhadarabok alkothatnak egy állandó készletet, ami egész évben jól használható lesz a dramatikus játékokhoz.
- Szükség lesz szelfikészítéshez alkalmas telefonra vagy fényképezőgépre.
- Készítsd el az igepár-kereső játék céduláit, a csoport létszámának megfelelő számban. A csatolt mellékletben megtalálod a Zsoltárok 104,1.10–24 alapján előkészített igepárokat, csak ki kell nyomtatni és vágni. Az igék helyenként egyszerűbb formában, kihagyásokkal szerepelnek a könnyebb olvashatóság kedvéért.
Szabadtéri mozgásos játékok: 30-45 perc
Csapatbújócska
Kezdjétek az évet egy nagy bújócskával, lehetőleg külső térben – udvar, kert, park, játszótér stb. – ahol van lehetőség a mozgásra, rejtőzésre. A csapatbújócska annyiban különbözik a klasszikus bújócskától, hogy itt legalább 2-3-4 fős kis csapatoknak kell együtt elrejtőznie (magányos rejtőzés nincs). Ez fokozott egymásra figyelést és együttműködést igényel.
A hunyó szerepét is 2-3-4 fős üldöző csapat tölt be, egyébként minden az „ipi-apacs” szabályai szerint működik. A hunyó csapat az apacsfalnál hangosan számol, a többi csapat közben rejtekhelyet keres és elbújik. A hunyók csapatkötelékben a többiek keresésére indulnak (külön-külön nem lehet), és ha felfedeznek egy csapatot, futnak vissza az apacsfalhoz. Ott leapacsolják őket, és hangosan kimondják a megtalált csapat tagjainak neveit. Akit sikerült leapacsolni, az kiáll a játékból. Akit nem sikerült, mert az illető hamarabb odaért (vagy nem mondták ki a nevét), az menedéket talál. Ha a rejtőző csapatból egy valaki meg tudja előzni az összes hunyót, és hamarabb apacsol, akkor az egész csapata menedéket talál. Arra is van lehetőség, hogy egy rejtőző csapat, megelőzve a keresőket, együtt az apacsfalhoz rohanjon, és apacsolva menedéket találjon.
A játék végén mérleget lehet készíteni: hányan menekültek meg az üldözők elől, illetve melyik csapat volt az eredményesebb.
Rejtőszín-bújócska
A természetben is van bújócskázás: Egyes állatok a színükkel, alakjukkal úgy beleolvadnak a környezetükbe, hogy alig lehet őket észrevenni. Mimikrinek nevezzük a megtévesztő alkalmazkodás különböző formáit, aminek az oka lehet a hatékony önvédelem vagy éppen az eredményes vadászat.
Játsszatok most bújócskát rejtőszínekkel. Mindenki keressen egy olyan helyet a játékterületen, ahol a ruhája színe legjobban beleolvad a környezetbe. A játékhoz át is lehet öltözni kicsit, pl. levenni egy pulcsit, vagy választani egy ruhadarabot a jelmeztárból. Legyen egy vagy több hunyó (akár az előző játék győztes csapata is lehet), akik pásztázzák a terepet, és „leleplezik” a rejtőzködőket. A leleplezés úgy történik, hogy meg kell nevezni a rejtőszínt (ami a ruhán és a környezeten is látható). Akinél nem sikerül, annak a rejtőzködése még nem elég tökéletes. Végül mérleget lehet készíteni: Ki rejtőzött el a ruhájával a legjobban? A legötletesebben? Leglátványosabban? Legviccesebben? Stb.
grafika © Bódi Kati
Házépítő szoborjáték
Keressetek a játéktéren olyan helyet, ahol a legjobban el lehetne helyezni egy kis házikót. Ahol a legjobban beleillene, belesimulna a környezetébe. Ha megvan a hely, saját magatokból építsétek fel a házat. Tehát a testetek az építőanyag, és mint a szoborjátékoknál, úgy építhető fel belőle a hajlék. Érdemes egy-két építőmestert kinevezni a kreatívabb gyerekek közül, és az irányításukra bízni, milyen lesz az épület. Amikor elkészül, maradjon mindenki mozdulatlan egy kis időre, amíg készítesz egy csoportszelfit. (Ha van külső segítség, te is beépülhetsz a házba.)
Bibliai játékok: 30-40 perc
Párkereső
Mindenki kap vagy húz egy kis cédulát, rajta egy igerészt, aminek a másik fele hiányzik. Keressék meg egymást a párok: Kinél van a mondat másik fele?
- Uram, Istenem, igen nagy vagy, / fenségbe és méltóságba öltöztél.
- Te fakasztasz forrásokat a völgyekben, / hogy folydogáljanak a hegyek között.
- Megitatnak minden mezei vadat, / a vadszamarak csillapíthatják szomjukat.
- Fölöttük laknak az égi madarak, / sűrű lombok között énekelnek.
- Megöntözöd onnan fentről a hegyeket, / alkotásaid gyümölcsével jól tartod a földet.
- Füvet sarjasztasz az állatoknak, / növényeket a földművelő embernek.
- Jóllaknak az Úr fái is, a Libánon cédrusai, / ahol fészket raknak a madarak, és a ciprusfákon gólya lakik.
- A magas hegyeken a zergék, / a sziklákon a mormoták találnak búvóhelyet.
- Te alkottad a holdat és a napot, / amely ismeri pályáját.
- Ha sötétséget támasztasz, éjszaka lesz, / az oroszlánok zsákmányért ordítanak.
- Az ember munkába indul, / és dolgozik egészen estig.
- Milyen nagy alkotásaidnak száma, Uram, / tele van a föld teremtményeiddel.
Zsoltárépítő
Sikeres egymásra találás után a játék folytatódik: Keressétek meg, hogyan illeszkedhetnek egymáshoz a mondatok. Hogyan alkotnának egy Istent dicsérő zsoltárszöveget (imádságot)? Ehhez a párok elindulnak, és keresik a hozzájuk kapcsolódó – előttük vagy mögöttük álló – mondatokat (párokat). Ha sikerült egybeépíteni a mondatokat, felolvassák egymás után a zsoltárszöveget.
Nem baj, ha az eredmény nem egyezik az eredetivel. Most te következel: Felolvasod az eredeti zsoltárrészletet, ahol elhangozhatnak a játékból kihagyott részek is: Zsoltárok 104,1.10–24
Végül elmondhatod, hogy a zsoltáríró ismerte az egyiptomi Ehnaton fáraó Naphimnuszát, mert egyes részei nagyon hasonlítanak. Ehnaton fáraó a Napot – Atont – tisztelte (egyetlen!) istenként, őt dicséri énekében. A zsoltáríró a teremtő Istent dicséri, akinek teremtménye a Nap és a Hold, és a Föld minden élőlénye.
Történetépítő
Ismételjétek át játékosan a tavaly megismert József-történetet (1Mózes 37–45). A történetmesélés sorozatszerűen zajlik: Minden mozzanat végén egy kérdés áll, amire a gyerekektől kéred a választ. Amint megkapod, a válasz kulcsszavával folytatod a mesélést tovább. (Ha nem tudnak a gyerekek válaszolni, akkor is mesélsz, beépítve a választ.) Végül eljutsz a letelepedésig, a történet új szakaszáig, az 1Mózes 46,28 – 47,12 alapján:
- Tavaly is Egyiptomban jártunk, ahol fontos szerepet kapott Egyiptom fő folyója. Mi a neve? (Nílus)
- A Nílus-parti ország, Egyiptom fővárosába került egy héber (zsidó) fiatalember rabszolgaként. Ki volt ő? (József)
- Józsefet Potifár, a fáraó testőrparancsnoka házának a felügyelőjévé tette. Potifár felesége miatt azonban József súlyos büntetést kapott. Hová került? (börtönbe)
- József a börtönben sem maradt tétlen, szolgálatot végzett a rabok körül. Egyszer két magas rangú rabnak segített. Mit tett? (megfejtette az álmaikat)
- A fáraónak is volt egy álma, amit a börtönből kihozott József tudott csak megfejteni. Mit jövendölt az álom? (hét bő és hét szűk esztendő következik)
- A fáraó Józsefet bízta meg, hogy gondoskodjon az ország terméséről. Mi lett Józsefből? (Egyiptom felügyelője)
- A bőség esztendei alatt összegyűjtötték és elraktározták a gabonát, az éhínség idején pedig árulni kezdték a népnek. Távoli vidékekről is Egyiptomba jöttek gabonáért. Kik jelentek meg egyszer József előtt? (a testvérei)
- József a testvéreivel rég találkozott, és az sem volt kellemes emlék. Miért? (a bátyjai meg akarták ölni, de aztán eladták rabszolgának)
- József nem akart bosszút állni, csak egy kicsit megleckéztetni a bátyjait. Hazaküldte őket az öccsükért, Benjáminért. Az apjuk, Jákób nehéz szívvel engedte el őt. Mivel vádolta meg József Benjámint, miután megérkezett? (ellopta a serlegét)
- Mikor kiderült, hogy a testvérei őszintén bánják régi tettüket, és bármit megtennének Benjáminért, József felfedte a kilétét. „Ne féljetek, Isten akarta, hogy így legyen. Ő küldött ide, hogy életben maradjatok.” Mi történt ezután? (Jákób egész családja Egyiptomba költözött)
- Jákób boldogan ölelte magához fiát, Józsefet, amikor Egyiptomba érkezett. József bemutatta apját a fáraónak, és Jákób megáldotta a fáraót. Gósen földjén telepedett le Jákób családja, a Nílus torkolatvidékének jó legelőin. Mi volt a foglalkozásuk? (pásztorok voltak)
- A pásztorcsalád új otthonra lelt Egyiptomban. Nyugodtan élhettek itt, amíg élt József és a fáraó. Ám semmi sem tart örökké. Ezen az őszön megismerjük majd, hogyan tovább, mi lett Jákób családjának a sorsa. Jákóbnak maga Isten adott egy másik nevet, ami később az utódai neve lett. Mi ez a név? (Izráel)
Imádság – ének: 5 perc
Köszönjétek meg együtt a teremtő Isten ajándékait: a teremtett világot, a növényeket és állatokat, hogy otthont adott az élőlényeknek, az embernek is. Kérjétek együtt, hogy vigyázzon közös otthonunkra, a Földre. Adjon hálás és hűséges szívet, amilyen Józsefnek is volt.
A Paulik Családi Zenekar Dúdoló című CD-jéről hallgassátok meg A Teremtő éneke című dalt. Együtt énekelhetitek:
Miklya Zsolt: A Teremtő éneke
Enyém az erdő minden vadja,
ezernyi hegynek, ezernyi völgynek
kicsinye-nagyja.
Enyém a mező minden népe,
ezernyi fűszál, ezernyi virág
ékessége.
Enyém a világ, s mi betölti,
növény és állat, csillag és ember,
égi és földi.
S enyém az ember szíve benne,
hálaadásra, magasztalásra,
csodára lelve.
Másik lehetőség Kerekes Károly Dicsérjétek az Urat… kezdetű szép éneke válogatott versszakokkal: Jézust áldja énekünk 14
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
05. Miért pont én? – További ötletek és variációk
/Kategória: Hittan 3, Isten megszabadítja népét – Mózes történetei – kapcsolat Istennel és egymássalgrafika © Bódi Kati
A teljes Hittan 3 sorozat megjelent szerkesztett, kiegészített formában
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Báránykereső
Bevezető játéknak is alkalmas a báránykeresés. Készíts elő gyapjútincseket vagy bárányfigurákat, legalább annyit, amennyi a csoport létszáma, de lehet annál több, akár a többszöröse is. Foglalkozás előtt rejtsd el ezeket a teremben vagy a szabad játéktéren. Választhatsz az alábbi két lehetőség közül:
Ha már elég sok tincset vagy bárányt megtaláltak a gyerekek, számláljátok össze. Ki mennyit talált? Mennyi van összesen? Hány fehér tincs/bárány van? Hány színes?
A színes bárányt megtaláló gyerek lesz a következő játékban a pásztor (vagy a tanító jobbkeze, aki segít az eszközök kiosztásában).
– Miért pont ő? – tehetik fel a kérdést a gyerekek.
– Azért, mert színes bárány megtalálóját szemeltem ki erre a feladatra, még a játék előtt – válaszolhatod.
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
05. Miért pont én? – Mózes találkozása Istennel – óraterv
/Kategória: Hittan 3, Isten megszabadítja népét – Mózes történetei – kapcsolat Istennel és egymássalgrafika © Bódi Kati
A teljes Hittan 3 sorozat megjelent szerkesztett, kiegészített formában
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Témakör: Isten megszabadítja népét – Mózes történetei – kapcsolat Istennel és egymással
Időszak, időtartam: Október 1. hete
Téma: Miért pont én? – Isten feladatot ad
Bibliai történet: Mózes találkozása Istennel – 2Mózes 3,1–15; 4,1–17
Ötletadó képek forrása:
05. Miért pont én? – Mózes találkozása Istennel – óraterv
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
04. Mit tettél? – További ötletek és variációk
/Kategória: Hittan 3, Isten megszabadítja népét – Mózes történetei – kapcsolat Istennel és egymássalgrafika © Bódi Kati
A teljes Hittan 3 sorozat megjelent szerkesztett, kiegészített formában
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Állatisten-album
A hittanóra bevezető játéka végén bemutathatsz egy-egy jellegzetes szoborábrázolást a játékban szereplő állatokról és istenekről. Készíts PowerPoint-bemutatót a következő helyeken található képanyagból:
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
04. Mit tettél? – Mózes vétke és menekülése – óraterv
/Kategória: Isten megszabadítja népét – Mózes történetei – kapcsolat Istennel és egymássalKépforrás: 123RF
A teljes Hittan 3 sorozat megjelent szerkesztett, kiegészített formában
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Témakör: Isten megszabadítja népét – Mózes történetei – kapcsolat Istennel és egymással
Időszak, időtartam: Szeptember 4. hete
Téma: Mit tettél? – verekedés, önbíráskodás – a tetteink következményei
Bibliai történet: Mózes vétke és menekülése – 2Mózes 2,11–22
04. Mit tettél? – Mózes vétke és menekülése – óraterv
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
Bálintné Józsa Ildikó – Loránt Anikó – Vajda Melinda: Fenn is, lenn is…
/Kategória: Ajánlások, KönyvajánlóOvis foglalkoztató füzet 1 – 2. rész
Tanári kézikönyv – betekintő
„Isten csodálatosnak teremtette a világot. Én most kezdem felfedezni a csodáit. Ez a füzet is tele van felfedeznivalóval. Csak nyisd ki, és színezz, rajzolj, töprengj és gondolkodj velem. Fedezzük fel együtt!” – mondja az ovis beszélő, és végigvezet a témákon, mesélve, kommentálva az eseményeket és dolgokat.
Fenn is lenn is – foglalkoztató füzet 1. rész – 1. téma
A füzetek megvásárolhatók a keresztény könyvesboltokban és a web-boltunkon keresztül:
1. rész – 2. rész.
A füzeteket tanári kézikönyv egészíti ki, amelyben – 32 tanítási hétre elosztva – egy teljes hittanév óvodai programját találja az olvasó.
Fenn is lenn is – tanári kézikönyv – 1-2. téma
Mózes útjai – történetmesélő Biblia-kvartett
/Kategória: AjánlásokTörténetmesélő Biblia-kvartettünk Mózes életének fontos eseményeit mutatja be a játékosoknak. Megismerkedhetnek a történetek főbb szereplőivel, élettereivel, élőlényeivel és tárgyaival is. A csomagban 32 történetmesélő kártya található, kiegészítve 4 különleges „Veletek vagyok” lappal. A kvartettek történetek és történetelemek szerint is csoportosíthatók. A kártyajáték a klasszikus kvartettszabályok alapján játszható, egyszerű és kombinált változatban. További játéklehetőség a történetkirakó, amit történetmesélés követ. Családi és gyülekezeti körben, iskolában és hittancsoportban 8 éves kortól, gyerekek és felnőttek számára is ajánlott.
Forrás
Játéklehetőségek:
A csoportosítás szempontjai:
Szereplők, történetelemek szerint:
Történetek szerint:
03. Hova rejtsük? – További ötletek és variációk
/Kategória: Hittan 3, Isten megszabadítja népét – Mózes történetei – kapcsolat Istennel és egymássalgrafika © Bódi Kati
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Lótuszvirág – Egyiptom jelképe
„A lótuszvirág a teremtés és az újjászületés szimbóluma, mivel a virág éjszaka becsukódik és lesüllyed, virradatkor pedig kiemelkedik, és újra kinyílik. Nap isten, aki önmagát alkotta meg, a lótuszvirág szirmai közül emelkedett ki, mint ‘Ré’. Ezért a lótuszvirág kiemelkedő szerepet játszott az egyiptomi kultúrában és felső Egyiptom szimbólumává vált. Kétféle színű növény létezik. A fehér és a kék, melyek a Nílus két pontján virágoztak. Így lett Alsó Egyiptom jelképe a fehér és Felső Egyiptom jelképe a kék. Később a két országrész egyesítve lett és közös szimbólumnak a kéket választották.” Forrás
Lásd: Egyiptomi vagy kék tündérrózsa
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
03. Hova rejtsük? – Izráel nyomorúsága és Mózes születése – óraterv
/Kategória: Hittan 3, Isten megszabadítja népét – Mózes történetei – kapcsolat Istennel és egymássalKépforrás: 123RF
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Témakör: Isten megszabadítja népét – Mózes történetei – kapcsolat Istennel és egymással
Időszak, időtartam: Szeptember 3. hete
Téma: Hova rejtsük? – cselekvés életveszélyben
Bibliai történet: Izráel nyomorúsága és Mózes születése – 2Mózes 1,8–22; 2,1–10; 6,20
Mit hoz a kis hajó – cédulák
03. Hova rejtsük? – Izráel nyomorúsága és Mózes születése – óraterv
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
01–02. Hová bújnál? – Hol a helyünk? – Évkezdő hittanóra terve
/Kategória: Hittan 3, Lakóhely, otthon a teremtett világbangrafika © Bódi Kati
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Témakör: Lakóhely, otthon a teremtett világban
Időszak, időtartam: Szeptember 1-2. (teljes) hete – két tanítási óra, ami külön, de egy foglalkozásként is megtartható (gyermek-csendesnap programjának is alkalmas)
Téma: Hová bújnál? – Hol a helyünk? – élőhely, búvóhely, menedékhely, lakóhely, otthon, életközösség
Bevezető, ismétlő és ráhangoló jellegű foglalkozás, célja a hittanév pozitív hangoltságú elkezdése, ismerkedés és kapcsolatfelvétel a helyzettel és egymással (akár vannak új gyerekek a csoportban, akár nincsenek), a csoportkohézió erősítése, élményszerű tapasztalati tanulás.
Bibliai történet: Állatok és növények életközössége – a teremtő Isten és a teremtett világ – Zsoltárok 104,1.10–24
Jákób és fiai Egyiptomban – ismétlés, letelepedés Gósen földjén – 1Mózes 46–47
Előkészítés:
Szabadtéri mozgásos játékok: 30-45 perc
Csapatbújócska
Kezdjétek az évet egy nagy bújócskával, lehetőleg külső térben – udvar, kert, park, játszótér stb. – ahol van lehetőség a mozgásra, rejtőzésre. A csapatbújócska annyiban különbözik a klasszikus bújócskától, hogy itt legalább 2-3-4 fős kis csapatoknak kell együtt elrejtőznie (magányos rejtőzés nincs). Ez fokozott egymásra figyelést és együttműködést igényel.
A hunyó szerepét is 2-3-4 fős üldöző csapat tölt be, egyébként minden az „ipi-apacs” szabályai szerint működik. A hunyó csapat az apacsfalnál hangosan számol, a többi csapat közben rejtekhelyet keres és elbújik. A hunyók csapatkötelékben a többiek keresésére indulnak (külön-külön nem lehet), és ha felfedeznek egy csapatot, futnak vissza az apacsfalhoz. Ott leapacsolják őket, és hangosan kimondják a megtalált csapat tagjainak neveit. Akit sikerült leapacsolni, az kiáll a játékból. Akit nem sikerült, mert az illető hamarabb odaért (vagy nem mondták ki a nevét), az menedéket talál. Ha a rejtőző csapatból egy valaki meg tudja előzni az összes hunyót, és hamarabb apacsol, akkor az egész csapata menedéket talál. Arra is van lehetőség, hogy egy rejtőző csapat, megelőzve a keresőket, együtt az apacsfalhoz rohanjon, és apacsolva menedéket találjon.
A játék végén mérleget lehet készíteni: hányan menekültek meg az üldözők elől, illetve melyik csapat volt az eredményesebb.
Rejtőszín-bújócska
A természetben is van bújócskázás: Egyes állatok a színükkel, alakjukkal úgy beleolvadnak a környezetükbe, hogy alig lehet őket észrevenni. Mimikrinek nevezzük a megtévesztő alkalmazkodás különböző formáit, aminek az oka lehet a hatékony önvédelem vagy éppen az eredményes vadászat.
grafika © Bódi Kati
Házépítő szoborjáték
Keressetek a játéktéren olyan helyet, ahol a legjobban el lehetne helyezni egy kis házikót. Ahol a legjobban beleillene, belesimulna a környezetébe. Ha megvan a hely, saját magatokból építsétek fel a házat. Tehát a testetek az építőanyag, és mint a szoborjátékoknál, úgy építhető fel belőle a hajlék. Érdemes egy-két építőmestert kinevezni a kreatívabb gyerekek közül, és az irányításukra bízni, milyen lesz az épület. Amikor elkészül, maradjon mindenki mozdulatlan egy kis időre, amíg készítesz egy csoportszelfit. (Ha van külső segítség, te is beépülhetsz a házba.)
Bibliai játékok: 30-40 perc
Párkereső
Mindenki kap vagy húz egy kis cédulát, rajta egy igerészt, aminek a másik fele hiányzik. Keressék meg egymást a párok: Kinél van a mondat másik fele?
Zsoltárépítő
Sikeres egymásra találás után a játék folytatódik: Keressétek meg, hogyan illeszkedhetnek egymáshoz a mondatok. Hogyan alkotnának egy Istent dicsérő zsoltárszöveget (imádságot)? Ehhez a párok elindulnak, és keresik a hozzájuk kapcsolódó – előttük vagy mögöttük álló – mondatokat (párokat). Ha sikerült egybeépíteni a mondatokat, felolvassák egymás után a zsoltárszöveget.
Nem baj, ha az eredmény nem egyezik az eredetivel. Most te következel: Felolvasod az eredeti zsoltárrészletet, ahol elhangozhatnak a játékból kihagyott részek is: Zsoltárok 104,1.10–24
Végül elmondhatod, hogy a zsoltáríró ismerte az egyiptomi Ehnaton fáraó Naphimnuszát, mert egyes részei nagyon hasonlítanak. Ehnaton fáraó a Napot – Atont – tisztelte (egyetlen!) istenként, őt dicséri énekében. A zsoltáríró a teremtő Istent dicséri, akinek teremtménye a Nap és a Hold, és a Föld minden élőlénye.
Történetépítő
Ismételjétek át játékosan a tavaly megismert József-történetet (1Mózes 37–45). A történetmesélés sorozatszerűen zajlik: Minden mozzanat végén egy kérdés áll, amire a gyerekektől kéred a választ. Amint megkapod, a válasz kulcsszavával folytatod a mesélést tovább. (Ha nem tudnak a gyerekek válaszolni, akkor is mesélsz, beépítve a választ.) Végül eljutsz a letelepedésig, a történet új szakaszáig, az 1Mózes 46,28 – 47,12 alapján:
Imádság – ének: 5 perc
Köszönjétek meg együtt a teremtő Isten ajándékait: a teremtett világot, a növényeket és állatokat, hogy otthont adott az élőlényeknek, az embernek is. Kérjétek együtt, hogy vigyázzon közös otthonunkra, a Földre. Adjon hálás és hűséges szívet, amilyen Józsefnek is volt.
A Paulik Családi Zenekar Dúdoló című CD-jéről hallgassátok meg A Teremtő éneke című dalt. Együtt énekelhetitek:
Miklya Zsolt: A Teremtő éneke
Enyém az erdő minden vadja,
ezernyi hegynek, ezernyi völgynek
kicsinye-nagyja.
Enyém a mező minden népe,
ezernyi fűszál, ezernyi virág
ékessége.
Enyém a világ, s mi betölti,
növény és állat, csillag és ember,
égi és földi.
S enyém az ember szíve benne,
hálaadásra, magasztalásra,
csodára lelve.
Másik lehetőség Kerekes Károly Dicsérjétek az Urat… kezdetű szép éneke válogatott versszakokkal: Jézust áldja énekünk 14
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
Zsoltárépítő cédulák
01–02. Hová bújnál? – Hol a helyünk? – Évkezdő hittanóra terve
Hittan óratervek – 3. osztály
/Kategória: Kateteka hírekA 2017/18-as tanévben is folytatjuk hittanóra-sorozatunkat, amely elsősorban 3. osztályos gyülekezeti gyerekcsoport számára készül, de vegyes életkori összetételű alsós csoporttal is megoldható. A segédanyagot a tavalyi 2-os hittan-sorozat folytatásának szánjuk, hasonló szerkezetű és szemléletű óratervekkel és kiegészítő feladattárral. Az órasorozat a hivatalos hittantantervekkel összehangoltan alkalmazható, de tovább alakítható, kiegészíthető, illetve konkrét egységei más koncepciójú órasorozatba is beépíthetők.
A sorozat bőséges faladat- és játékgyűjteményként funkcionál, illetve megmutatja, hogyan építhetők be a játékok, feladatok a hitoktatás gyakorlatába. Az élményszerű, felfedező tanulásra, a facilitáló pedagógusi munkára és a sokrétű intelligencia komplex fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. Ezen keresztül szeretne a gyerekek számára „élhető hitet”, „létre bátorító” üzenetet átadni a bibliai történetek kreatív, problémacentrikus, kapcsolatokra és kommunikációra építő feldolgozásával. Ezt segítik elő az óracímek gondolatébresztő kérdései is.
A bibliai témákat élettémák és az egyházi év rendje szerint válogattuk, csoportosítottuk és rendeztük sorba. A munkában figyelembe vettük a református és evangélikus egyház gyülekezeti hittantervét, valamint az iskolai erkölcstan élettémáit is. Az órasorozatba beépül egy-egy szabad hét a téli és tavaszi szünet idejére. Az őszi szünetre eső 9. heti téma megoldása a hitoktatón, a csoport és a gyülekezet helyzetén, szándékán múlik.
A feldolgozandó témakörök:
Hittan óratervek – 3. osztály – előzetes terv