grafika © Kelemen Czakó Rita
- Bibliai történet: 2Mózes 12,1–42; 20,2–3; Márk 14,12–64; 15,1–39; János 1,29; 3,14–16
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, természeti, kapcsolati, egzisztenciális
- Tevékenység: Bárányhívogató mondóka felelgetve, képzeletjáték, válaszkeresés; bibliai történetmesélés: páskavacsora, a nagyhét eseményei az utolsó vacsorától Jézus haláláig; beszélgetés a történet alapján; énektanulás, nagypénteki dicséret
Bárányhívogató (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, természeti, kapcsolati)
Rákos Sándor: Bárányhívogató c. verse így kezdődik:
A szép nap az égen,
bárányom, bárányom,
már lemenőben,
bárányom, bárányom,
domb mögül hold kél,
bárányom, bárányom,
lomb mögül csillag kél,
bárányom, bárányom,
alszik már minden,
bárányom, bárányom,
nem vagy mellettem,
bárányom, bárányom…
Olvassuk fel idáig a verset (elérhető a címre kattintva), és kérdezzük meg a gyerekektől, szerintük ki beszél a versben. Ki ismételgeti, hogy „bárányom, bárányom”?
Hallgassuk meg a gyerekek válaszait, majd válasszunk szereplőt (pl. pásztor). A felolvasást felelgető versolvasással folytassuk: a pedagógus olvassa az új sorokat, a gyerekek kórusban feleljenek rá a refrénnel. (A refrént ismétlők lehetnek a pásztor társai, a bojtárok vagy a pásztorcsalád gyermekei.)
Mi mindent csinálna a bárány egy nap? Miért nem teszi? Mi történhetett vele? Elveszett? Eladták? Levágták? Felfalta a farkas? Vagy valami más történt?
Mi történhetett a báránnyal, ha egy héber, zsidó család bárányáról van szó, az Egyiptomból való szabadulás éjszakáján? – Idézzük fel újra az Egyiptomból való szabadulás eseményeit! Milyen szerepe volt ebben a páskabáránynak? (A „páska” azt jelenti: átugrik, elkerül, megkímél.) Mit jelzett a páskabárány vére ezen az éjszakán?
Isten Báránya (Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális)
Izráel népének szabadulása Egyiptomból, majd a pusztai vándorlás és az Ígéret földjére érkezés az áldozati bárány motívumán keresztül kapcsolható a nagyhét eseményeihez.
Történetmesélés a 2Mózes 12,1–42; Márk 14,12–64; 15,1–39 alapján:
Mai szemmel kegyetlennek tűnik az állatok levágása és áldozatként való bemutatása. Az állatvédő egyesületek bizonnyal tiltakoznának az ilyen szertartás ellen. Az ókorban viszont természetes volt minden nép számára, hogy az isteneiknek áldozatot mutatnak be a termésből, az állatok szaporulatából, méghozzá annak a legjavából. Így fejezték ki hálájukat az istenség felé.
Izráel népe számára Isten – a Vagyok – az egyedüli Úr, aki népének az Egyiptomból való szabadítással mutatkozott be igazán. A tíz csapás, különösen a tizedik, megmutatta mindenható hatalmát, ami előtt a
fáraónak is meg kellett hajolnia.
Népét viszont megvédte Isten a csapásoktól, és a szabadulás éjszakáján olyan jelet hagyott, ami később is emlékeztette őket erre. A páskabárány, a kovásztalan kenyér, amit keserű füvekkel fogyasztottak el, mind az Egyiptomból való szabadulásra emlékeztette őket nemzedékről nemzedékre. És ők megőrizték ezt az emlékezetükben, sőt a három fő ünnepük egyike lett a páska – a zsidó húsvét – vagy más néven: kovásztalan kenyerek ünnepe.
Jézus korában is így volt, pedig Mózes óta közel másfél ezer év telt el, a páskavacsora és a szabadítás emlékezete mégis elevenen megmaradt. Jézus már 12 éves korában részt vett a páska ünnepén a Templomban, s felnőttként, miután megkeresztelkedett, szintén Jeruzsálemben töltötte a páska napjait.
Amikor Jézus tudta, hogy elérkezett szenvedésének ideje, úgy vonult be Jeruzsálembe, szamárháton, mint egy király. Már egy nappal az ünnep előtt páskavacsorára hívta össze a tanítványait. Ez volt az utolsó vacsora, amit együtt költöttek el. Persze a tanítványok ezt még nem is sejtették. Jeruzsálemben készítették elő a
vacsorát egy ház emeleti termében. Minden úgy zajlott, ahogy szokásban volt, mégis valami különös várakozás töltötte el őket. Jézus nagyon titokzatos volt. Amikor asztalhoz telepedtek, és enni kezdtek, Jézus megszólalt: „Bizony mondom nektek, egy közületek, aki együtt eszik velem, elárul engem.” Tanítványai ledöbbentek. „Csak nem én? Ugye, nem én?” – kérdezgették. Ő talányosan felelt: „Aki velem együtt mártogat a tálba.” Még mindig nem tudták, kiről beszél, hiszen a tálból közösen mártogattak mindannyian.
Ezután fogta a kenyeret, áldást mondott, megtörte, és odaadta nekik ezekkel a szavakkal: „Vegyétek, ez az én testem.” Fogta a poharat is, hálát adott, és odaadta nekik: „Ez az én vérem, amely sokakért kiontatik.”
Tanítványai nem mertek tiltakozni, együtt énekelték el Jézussal a vacsora utáni zsoltárokat. Aztán kimentek az Olajfák hegyére, és a Gecsemáné-kertben töltötték az éjszakát. Jézus egész éjjel imádkozott, a tanítványai elaludtak, nem bírtak vele virrasztani. Itt ért őket a rajtaütés. Kardokkal, botokkal felfegyverzett tömeg tört rájuk az éjszaka közepén, Júdás vezette őket a pihenőhelyükre. Jézust elfogták, a tanítványok elmenekültek.
Jézust a főpap házába vitték, ahol még hajnalban összeült a vének és írástudók tanácsa, hogy ítélkezzen. Hamis tanúkat állítottak, de a vallomások nem egyeztek. Kérdésekkel provokálták, végül a főpap nyíltan megkérdezte: „Te vagy a Krisztus, az Áldottnak Fia?” „Én vagyok” – felelte Jézus. Isten Fiának vallotta magát, ami a nagytanács számára egyenlő volt az istenkáromlással. Kimondták rá, hogy méltó a halára. Ám a halálos ítéletet a római helytartónak kellett helyben hagyni.
Pilátus, a helytartó elé vezették Jézust. Pilátus megkérdezte: „Te vagy a zsidók királya?” „Te mondod” – válaszolt Jézus, és ez volt az utolsó szó, amit vádlói előtt kimondott. Pilátus próbálta őt menteni, mert látta, hogy ártatlanul vádolják. Szokása volt, hogy ünnepenként szabadon bocsát egy foglyot, akit a nép kíván. „Akarjátok-e, hogy elbocsássam nektek a zsidók királyát?” – kérdezte tőlük. De ők a főpapok nyomására egy lázadó gyilkos, Barabbás szabadon bocsátását követelték, aki szintén fogoly volt akkor. S mivel egyre hangosabban követelték Jézus megfeszítését, Pilátus kiszolgáltatta őt az ítélet végrehajtására.
A katonák elvitték Jézust, fejére tövisből font koronát tettek, így gúnyolódtak rajta. Vállára tették a keresztfát, hogy maga vigye a vesztőhelyre, a Golgotára. Ott keresztre feszítették, két rabló közé, akiket szintén kereszten végeztek ki. Jézus keresztfájára felkerült a felirat: „A ZSIDÓK KIRÁLYA”. A
bámészkodók csúfolták és gyalázták őt, de Jézus szelíd maradt. Nem jajgatott, nem gyalázkodott.
Déli tizenkét órakor hirtelen sötétség támadt, ami eltartott egészen három óráig. Jézus akkor felkiáltott: „Elói, elói, lámá sabaktáni!” – ami ezt jelenti: „Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem?” Ezután kilehelte a lelkét.
A római százados, aki a kivégzést vezette, elcsodálkozott. Sok elítéltet látott már meghalni, de ilyet még nem tapasztalt. „Bizony, ez az ember Isten Fia volt!” – mondta. Nem tudta, hogy Jézus halála a szeme előtt érte is történt. De beleborzongott, mert megérezte az áldozat erejét.
grafika © Kelemen Czakó Rita
Így szerette Isten a világot (Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális)
Beszélgessünk:
Mi történt az első páskavacsorán? Mit jelentett a páska ünnepe Izráel népe számára?
Miben különbözött Izráel a többi néptől? – Gondoljunk az első parancsolatra: „Én, az Úr vagyok a te Istened, aki kihoztalak téged Egyiptom földjéről, a szolgaság házából. Ne legyen más istened rajtam kívül!” (2Mózes 20,2–3)
Jézus mit mondott, mit tett a páskavacsorán? Miben különbözött ez a többi páskavacsorától? Miért nevezzük ezt utolsó vacsorának?
Hol töltötte Jézus az éjszakát, és mi történt ott? Mit gondoltok, miért éjszaka fogták el őt? Miért nem nappal, a templomban?
Mi volt a fő vád, amiért elítélte Jézust a nagytanács? Milyen váddal állították őt a római helytartó elé? Miért és hogyan akarta őt Pilátus megmenteni? Miért nem sikerült?
Jézus a kivégzés során végig szelíd maradt. Hogy lehet ez? Milyen szavakkal távozott?
Mit mondott róla a kivégzés vezetője, a római százados? Mit jelentenek a szavai?
Jézus utolsó kiáltását így is érthetjük: „Én Istenem, én Istenem, miért áldoztál fel engem?” – Ti hogyan válaszolnátok erre a kérdésre?
János apostol evangéliumában így válaszol: „…ahogyan Mózes felemelte a kígyót a pusztában, úgy kell az Emberfiának is felemeltetnie, hogy aki hisz, annak örök élete legyen őbenne. Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (János 3,14–16)
Ó, ártatlanság Báránya (Zenei-ritmikus, egzisztenciális)
Jézus az ártatlan és hibátlan áldozati bárány, akit Isten maga adott oda, hogy áldozatáért megbocsáthasson nekünk „rosszaságaink”, bűneink miatt. Erre utal Keresztelő János szava: „Íme, az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűnét!” (János 1,29)
Énekeljük erre emlékezve Ó, ártatlanság Báránya című énekünk alábbi szakaszait (Ref. énekeskönyv, 495:1–2.5; elérhető a címre kattintva):
Ó, ártatlanság Báránya,
E világnak ki vagy ára,
Megtartója, táplálója,
Áldott légy, egek Királya!
Hogy érdemlettük ezt tőled,
Hogy miértünk ezt felvégyed?
Hogy szent tested vereséget,
Szenvedjen ennyi sérelmet?
Áldott légy ezért, Jézusunk,
Édes megváltó Krisztusunk,
Fő tanítónk és orvosunk,
Megszabadító Királyunk!
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
31-1. Az Ígéret földjén
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Bibliagrafika © Kelemen Czakó Rita
Honfoglalás (Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, vizuális-térbeli)
Énekeljük el újra a 80. genfi zsoltár első versszakát az új református énekeskönyv szövegváltozatával:
Hallgasd meg, Izráel pásztora,
És Józsefnek vezérlő Ura,
Kit őrzöl, mint egy juhnyájat,
Fordítsd hozzánk szent orcádat!
Aki ülsz a kérubokon,
Jelenjél meg világoson!
Kérdezzük meg a gyerekektől:
Emlékeztek, hogy kik azok a kérubok? És hol vannak ők? – A szövetség ládáján volt két színarany kérub kiterjesztett szárnyakkal. A szövetség ládáját Isten trónusának tartották, amit ezek a szárnyas angyali lények őriztek. A trónuson maga Isten trónolt láthatatlanul.
Olvassuk el a Bibliából a 80. zsoltár bibliai kezdő szakaszát, amire a dalszöveg épül:
Figyelj ránk, Izráel pásztora,
aki úgy terelgeted Józsefet,
mint egy nyájat!
Te, aki kerúbokon trónolsz,
jelenj meg ragyogva
Efraimnak, Benjáminnak és Manassénak!
Mutasd meg hatalmadat,
jöjj segítségünkre!
(Zsolt 80,2–3)
Ismerős és kevésbé ismert neveket is találunk az igeszakaszban. Kiket ismerünk? Kiket nem ismerünk?
József és Benjámin kinek volt a fia? Emlékeztek-e a többi fiú nevére is? – Gyűjtsük össze! Ez a tizenkét fiú lett Izráel törzseinek az ősatyja.
Efraim és Manassé pedig Józsefnek volt a két fia.
Páronként vagy néhány fős kis csoportokban kapjanak a gyerekek egy-egy munkalapot: a 365 bibliai történet 72. leckéjének felsős munkalapját, amin Kánaán térképe található, törzsi területekre osztva. Letölthető innen: 365/72***
Írják be a törzsek neveit a kezdőbetűvel jelölt megfelelő helyre, majd színezzék ki a területeket. A területek azonosításában segít többek között ez a térkép:
Izrael tizenkét törzse
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
Találkozás a bárány-emberrel
/Kategória: alsós, felsős, ÜnnepKépforrás: 123RF
Tulajdonság-vásár
Milyen tulajdonságaim vannak? Milyen tulajdonságot szeretnék még? Milyen tulajdonságot tartok a legfontosabbnak, legértékesebbnek? – Ezek a kérdések kerülnek elő oldott formában az alábbi ön- és társismereti játékban:
Minden játékos ír egy listát, amiben felsorolja a saját legfontosabbnak tartott tulajdonságait. A listán szereplő tulajdonságok száma legalább 5, legfeljebb 10 legyen. A játékosok ezekből a tulajdonságokból fognak vásárolni egymástól a tulajdonságpiacon. A vásárláshoz mindenkinek azonos összeg áll rendelkezésére. Az eredeti játékszabály szerint 66 tallér (ezt egyszerűsíthetjük fejenként 10 tallérra).
A piac meghatározott ideig, pl. 20 percig van nyitva, ezalatt bárki bárkitől vásárolhat, legalább egy tulajdonságot. Olyan tulajdonságot vehet, amilyen neki nincs, de szeretné, ha lenne. Aki türelmetlen, az pl. vehet a másiktól türelmet. Hogy egy tulajdonságot ki mennyiért árul vagy vesz meg, arra alkudni lehet.
Az adásvétel adatait és a megszerzett új tulajdonságokat a gyerekek papíron rögzítsék: milyen tulajdonságot vásárolt és mennyiért, mit adott el és mennyiért. Vásárláskor a keretösszegnél többet senki sem adhat egy tulajdonságért. Ugyanakkor az eladott árucikk ára nem növeli a keretösszeget. Ha a keretösszeg elfogyott, nem vásárolhat többet. A tulajdonságpiac attól is különleges, hogy itt az „áru” nem fogy el. Tehát ugyanazt a tulajdonságot el lehet adni többször is.
Miután lejárt a vásárlási idő, kérdezzük meg:
Ki milyen tulajdonságokat vásárolt?
Mit adott el legtöbbször?
Melyik árucikke nem fogyott?
A legkeresettebb tulajdonságokat jegyezzük fel, majd értékeljük, mely tulajdonságok a legjellemzőbbek, illetve melyeket tartja a legértékesebbnek a csoport.
Válasszunk ki közülük hármat, amelyeket a csoport Top 3-as tulajdonságainak nevezhetünk.
Forrás
Szuperképességek
Nevezhetjük a Top 3-as tulajdonságokat szuperképességeknek is?
Mikor lesz egy értékes tulajdonságból szuperképesség?
Pl. a türelem értékes tulajdonság. De azért sok türelmes ember van, és a türelmet mindenki gyakorolhatja. Hogyan válhat a türelem szuperképességgé (vagy szupererővé)? Keressünk ehhez megfelelő élethelyzetet, találjunk ki hozzá történetet. Ugyanezt megtehetjük valamennyi Top 3-as tulajdonsággal.
Milyen szuperhősöket ismernek a gyerekek? Nekik milyen szuperképességeik vannak? Ki milyen szuperképességet szeretne magának?
Ha nem került szóba, kérdezzük meg, ismerik-e Batmant, a Pókembert és a Denevérembert. Mi köze van a képességüknek a pókhoz és a denevérhez?
Olvassuk fel Kiss Ottó A bárányember című meséjét (elérhető a címre kattintva). Itt milyen szuperképességekről van szó?
Beszélgessünk:
Miért a legszuperebb képesség a bárányember szuperképessége?
Ráismertek-e, hogy ki ő? Miről?
A történetben szereplő apa és kislánya miről ismerte meg?
Mi mindent kérdezett a bárányembertől a kislány? Mit válaszolt ezekre a bárányember?
Az állatokról is faggatni kezdte. Mit kérdezhetett?
Ti mit kérdeznétek még a bárányembertől? – Szuperképessége az is, hogy ő minden kérdést meghallgat. És a maga módján meg is válaszol.
Kép: 123RF
Ha van elég időnk, a gyerekek a kérdéseiket írásban is megfogalmazhatják. Bármilyen kérdést feltehetnek, ami az élettel, halállal, mennyországgal, hittel vagy a Bibliával, Isten létével, személyével kapcsolatos. A kérdéseket név nélkül beadhatja, aki szeretne ezekről a dolgokról beszélgetni. A kérdésekre a későbbi foglalkozások során is visszatérhetünk.
Forrás
Út a hajnalba
/Kategória: Ünnep.
Móra Ferenc gondolataival kívánunk áldott feltámadásünnepet!
Képforrás: 123RF
Móra Ferenc: Út a hajnalba (részlet)
Az ég ereszén már föllángolt a pirosság s az olajfák csikorogva ébredeztek az elfutamodó éjszaka utolsó sóhajában. Az Ember Fia kilépett a sziklabarlangból, ahová Nikodémus és az Arimateából való József eltemették. Első gondolatával rájuk mosolyodott.
– Anyám vetette meg az ágyamat gyolcsból s ők avatták azt be mirhával és aloéval, mert nem voltak ellenségei az igaznak.
Valamelyik majorban hajnali dalát harsogta a kakas, s neki Péter jutott eszébe, aki háromszor megtagadta őt az ijedelem óráiban.
– Kősziklának tettem, s ő meghajolt, mint szélben a nád. De megsiratta vétkét, s a kicsinyek és gyámoltalanok törvénye simulni azokhoz, akik hatalmasak és tehetősek.
Gyöngéden és vigyázatosan lépett át az őrállókon, a római katonákon, akik hátukat egymásnak vetve horkoltak a nagy áldomás után, amelyet kockára vetett varratlan köntösének árából csaptak. Az egyikben ráismert arra, aki az ecetbe és epébe mártott szivacsot felnyújtotta hozzá.
– Ó, te szegény – hajolt fölé, és ráigazította lecsúszott tunikáját, mert kezdett élesebben vágni a szél a Koponyák hegye felől, amely mint nagy fekete ököl meredt az égnek.
Tekintete megállt a három üres feszületen, amelyek némasága jajt kiáltott az eltűnő csillagok felé. A bal oldalin egy holló gubbasztott, fekete tolla vérszínt játszott a hajnalban. Ezen vonaglott végsőt a megátalkodott lator, ki nem kívánkozott vele lenni a paradicsomban. Hallotta rikácsolni a némát, akinek ő oldotta meg a nyelvét, hallotta suhogni a sánta mankóját, akit ő tett járóvá, megképzett előtte az inaszakadt, aki göröngyöt vágott hozzá, de legjobban fájt neki ez a kárhozott lélek, akit nem indított meg se a saját kínszenvedése, se az övé. A lator utolsó pillantásával is kigúnyolta a római centúriót, aki elsőnek tett mellette bizonyságot e világon, a megrendülés kiáltását hallatva:
– Ő valóban Isten fia volt!
Isten fiát megborzongatták az emlékek, s elfordítva fejét, a várost nézte, amely kezdett már fölismerszeni a naptámadat aranykosarában. A fölötte lebegő könnyű ködből már kivillantak a palota tornyai, amelyet Heródes épített, akinek pribékjei elől Egyiptus pálmái alá kellett menteni zsenge életét, mikor még anyja kebelén szunnyadott, s kikomorlott belőle a templom, ahol áldozatokat mutattak be az Atyának a Fiú haláláért. Elmélázott a házak fölött, tekintete megállt a Morija-hegy sarkán, a szökőkutas udvaron, ahol Pilátus megmosta kezeit, s végigsuhant a piszkos utcákon, amelyeken vére végigpatakzott, koncon marakodó éhes kutyák és üvöltő emberek falkái közt, vállán a gyalázat fájával. S megáldotta kínszenvedése minden stációját, mert az irgalmas lélekre gondolt, aki kendőjével letörölte vérverejtékes arcát.
Hátat fordított a városnak és megindult a kökörcsines úton, amely Emmausz felé vezet. A mezők liliomai lábához verődtek és körülcsicseregték az égi madarak. Kezein és lábain már nem fájtak a szöghelyek, halványra rózsaszínesedtek, mint pecsét az alabástromon. Oldala se sajgott már, ahol vérnek és víznek nyitott utat a dárda, fején is hajnali harmattá vált a töviskorona nyoma, az egész teremtés ujjongott és lelkesedett körülötte és benne.
Szöveg forrása
30-2. Nagyheti kézműves
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Biblia, ÚjszövetségKép: 123RF
Húsvéti bárány (Vizuális-térbeli, természeti)
Ha erősebb lábakat szeretnénk, kezdhetjük a lábak felerősítésével. Egy pár lábhoz így kétszer olyan hosszú zseníliadrót kell, mint a tojás kerülete. A dróttal kerítsük körbe a tojást, és csavarjuk meg úgy, hogy két láb kifelé álljon a tojás alján. Ezt ismételjük meg még egyszer, majd ragasszuk a tojásra a pompomgolyókat, vattapamacsokat úgy, hogy csak a lábak látszódjanak ki.
Lásd itt képekkel együtt: Húsvéti bárányok
Kép: 123RF
Hasonló barit készíthetünk tojás nélkül is, ha alaptestnek összegyűrt újságpapírt használunk. A papírt gyúrjuk össze gombóccá, ragasztószalaggal tekerünk körbe, majd pompomgolyókkal, vattapamacsokkal ragasszuk tele. A fej kartonból, a lábak szívószálból kivágva készíthetők el.
Képekkel és leírással elérhető itt: Pamut bárány
Széderest, szédertál (Verbális-nyelvi, kapcsolati, természeti, vizuális-térbeli, testi-mozgásos)
A zsidó páska (peszah) középpontjában a páskavacsora, más néven széderest (széder = rend, széderest → a rend éjszakája) áll, melynek legfőbb célja: a családfő elmeséli gyermekeinek az ősi megszabadulás történetét, így adva tovább a hagyományt.
A szédertálon a különböző ízek, ételek is az Egyiptomból való szabadulásra emlékeztetnek.
Bővebben lásd itt: A Széder tál
A széderest rendje, főbb elemei (A „Halljad Izrael” c. könyv alapján – MIOK, Budapest, 1988, 81–83. old.):
Felismerik-e a gyerekek a szédertálra kerülő ételeket az ízük alapján? Játsszunk ízfelismerést az alábbi ételekkel. (Behunyt szemmel kell az ételt szájba venni vagy adni, anélkül, hogy az ízlelő a falatot a kezével megérintené.)
Kép: 123RF
Készítsenek a gyerekek szédertálat igaziból (kis csoportokban), vagy rajzzal, papírkollázzsal (egyénileg).
Süthetünk a gyerekekkel kovásztalan kenyeret, maceszt, amit megkóstolhatunk egy kis reszelt tormával. A macesz az Egyiptomból való sietős kivonulására emlékeztet, a torma pedig az egyiptomi rabszolgaélet keserűségére.
A kovásztalan kenyér készítése egyszerű: Gyúrjuk össze a lisztet vízzel, kicsi sóval (esetleg olajjal), majd készítsünk a tésztából lapos, vékony lepényformákat. Tepsiben, sütőlapon süthetjük ki.
A páskavacsora szertartását el is játszhatjuk, amiben központi szerepe van a gyerek kérdésének és az apa válaszának.
Kereszt ablakképek (Vizuális-térbeli, egzisztenciális)
Készítsünk kereszt alakú ablakképeket papírmozaik-technikával. Egy-egy keresztforma kontúrvonalán belül különböző színhatású papírmozaik jelenhet meg, amit a napfény az ablakon átvilágít.
A keresztkép színkompozíciójával az alábbi hangulatokat is kifejezhetjük:
A papírmozaik alapja átlátszó fehér pausz-, selyem-, sütő- vagy zsírpapír. Erre ragasztjuk a vékony, áttetsző színes papírdarabkákat (legalkalmasabb a színes selyempapír). A keresztforma kontúrja fehér, színes vagy fekete kartonból készül.
Néhány ajánlott weboldal:
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
30-1. Páska és áldozat
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Biblia, Újszövetséggrafika © Kelemen Czakó Rita
Bárányhívogató (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, természeti, kapcsolati)
Rákos Sándor: Bárányhívogató c. verse így kezdődik:
A szép nap az égen,
bárányom, bárányom,
már lemenőben,
bárányom, bárányom,
domb mögül hold kél,
bárányom, bárányom,
lomb mögül csillag kél,
bárányom, bárányom,
alszik már minden,
bárányom, bárányom,
nem vagy mellettem,
bárányom, bárányom…
Olvassuk fel idáig a verset (elérhető a címre kattintva), és kérdezzük meg a gyerekektől, szerintük ki beszél a versben. Ki ismételgeti, hogy „bárányom, bárányom”?
Hallgassuk meg a gyerekek válaszait, majd válasszunk szereplőt (pl. pásztor). A felolvasást felelgető versolvasással folytassuk: a pedagógus olvassa az új sorokat, a gyerekek kórusban feleljenek rá a refrénnel. (A refrént ismétlők lehetnek a pásztor társai, a bojtárok vagy a pásztorcsalád gyermekei.)
Mi mindent csinálna a bárány egy nap? Miért nem teszi? Mi történhetett vele? Elveszett? Eladták? Levágták? Felfalta a farkas? Vagy valami más történt?
Mi történhetett a báránnyal, ha egy héber, zsidó család bárányáról van szó, az Egyiptomból való szabadulás éjszakáján? – Idézzük fel újra az Egyiptomból való szabadulás eseményeit! Milyen szerepe volt ebben a páskabáránynak? (A „páska” azt jelenti: átugrik, elkerül, megkímél.) Mit jelzett a páskabárány vére ezen az éjszakán?
Isten Báránya (Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális)
Izráel népének szabadulása Egyiptomból, majd a pusztai vándorlás és az Ígéret földjére érkezés az áldozati bárány motívumán keresztül kapcsolható a nagyhét eseményeihez.
Történetmesélés a 2Mózes 12,1–42; Márk 14,12–64; 15,1–39 alapján:
Mai szemmel kegyetlennek tűnik az állatok levágása és áldozatként való bemutatása. Az állatvédő egyesületek bizonnyal tiltakoznának az ilyen szertartás ellen. Az ókorban viszont természetes volt minden nép számára, hogy az isteneiknek áldozatot mutatnak be a termésből, az állatok szaporulatából, méghozzá annak a legjavából. Így fejezték ki hálájukat az istenség felé.
Izráel népe számára Isten – a Vagyok – az egyedüli Úr, aki népének az Egyiptomból való szabadítással mutatkozott be igazán. A tíz csapás, különösen a tizedik, megmutatta mindenható hatalmát, ami előtt a
fáraónak is meg kellett hajolnia.
Népét viszont megvédte Isten a csapásoktól, és a szabadulás éjszakáján olyan jelet hagyott, ami később is emlékeztette őket erre. A páskabárány, a kovásztalan kenyér, amit keserű füvekkel fogyasztottak el, mind az Egyiptomból való szabadulásra emlékeztette őket nemzedékről nemzedékre. És ők megőrizték ezt az emlékezetükben, sőt a három fő ünnepük egyike lett a páska – a zsidó húsvét – vagy más néven: kovásztalan kenyerek ünnepe.
Jézus korában is így volt, pedig Mózes óta közel másfél ezer év telt el, a páskavacsora és a szabadítás emlékezete mégis elevenen megmaradt. Jézus már 12 éves korában részt vett a páska ünnepén a Templomban, s felnőttként, miután megkeresztelkedett, szintén Jeruzsálemben töltötte a páska napjait.
Amikor Jézus tudta, hogy elérkezett szenvedésének ideje, úgy vonult be Jeruzsálembe, szamárháton, mint egy király. Már egy nappal az ünnep előtt páskavacsorára hívta össze a tanítványait. Ez volt az utolsó vacsora, amit együtt költöttek el. Persze a tanítványok ezt még nem is sejtették. Jeruzsálemben készítették elő a
vacsorát egy ház emeleti termében. Minden úgy zajlott, ahogy szokásban volt, mégis valami különös várakozás töltötte el őket. Jézus nagyon titokzatos volt. Amikor asztalhoz telepedtek, és enni kezdtek, Jézus megszólalt: „Bizony mondom nektek, egy közületek, aki együtt eszik velem, elárul engem.” Tanítványai ledöbbentek. „Csak nem én? Ugye, nem én?” – kérdezgették. Ő talányosan felelt: „Aki velem együtt mártogat a tálba.” Még mindig nem tudták, kiről beszél, hiszen a tálból közösen mártogattak mindannyian.
Ezután fogta a kenyeret, áldást mondott, megtörte, és odaadta nekik ezekkel a szavakkal: „Vegyétek, ez az én testem.” Fogta a poharat is, hálát adott, és odaadta nekik: „Ez az én vérem, amely sokakért kiontatik.”
Tanítványai nem mertek tiltakozni, együtt énekelték el Jézussal a vacsora utáni zsoltárokat. Aztán kimentek az Olajfák hegyére, és a Gecsemáné-kertben töltötték az éjszakát. Jézus egész éjjel imádkozott, a tanítványai elaludtak, nem bírtak vele virrasztani. Itt ért őket a rajtaütés. Kardokkal, botokkal felfegyverzett tömeg tört rájuk az éjszaka közepén, Júdás vezette őket a pihenőhelyükre. Jézust elfogták, a tanítványok elmenekültek.
Jézust a főpap házába vitték, ahol még hajnalban összeült a vének és írástudók tanácsa, hogy ítélkezzen. Hamis tanúkat állítottak, de a vallomások nem egyeztek. Kérdésekkel provokálták, végül a főpap nyíltan megkérdezte: „Te vagy a Krisztus, az Áldottnak Fia?” „Én vagyok” – felelte Jézus. Isten Fiának vallotta magát, ami a nagytanács számára egyenlő volt az istenkáromlással. Kimondták rá, hogy méltó a halára. Ám a halálos ítéletet a római helytartónak kellett helyben hagyni.
Pilátus, a helytartó elé vezették Jézust. Pilátus megkérdezte: „Te vagy a zsidók királya?” „Te mondod” – válaszolt Jézus, és ez volt az utolsó szó, amit vádlói előtt kimondott. Pilátus próbálta őt menteni, mert látta, hogy ártatlanul vádolják. Szokása volt, hogy ünnepenként szabadon bocsát egy foglyot, akit a nép kíván. „Akarjátok-e, hogy elbocsássam nektek a zsidók királyát?” – kérdezte tőlük. De ők a főpapok nyomására egy lázadó gyilkos, Barabbás szabadon bocsátását követelték, aki szintén fogoly volt akkor. S mivel egyre hangosabban követelték Jézus megfeszítését, Pilátus kiszolgáltatta őt az ítélet végrehajtására.
A katonák elvitték Jézust, fejére tövisből font koronát tettek, így gúnyolódtak rajta. Vállára tették a keresztfát, hogy maga vigye a vesztőhelyre, a Golgotára. Ott keresztre feszítették, két rabló közé, akiket szintén kereszten végeztek ki. Jézus keresztfájára felkerült a felirat: „A ZSIDÓK KIRÁLYA”. A
bámészkodók csúfolták és gyalázták őt, de Jézus szelíd maradt. Nem jajgatott, nem gyalázkodott.
Déli tizenkét órakor hirtelen sötétség támadt, ami eltartott egészen három óráig. Jézus akkor felkiáltott: „Elói, elói, lámá sabaktáni!” – ami ezt jelenti: „Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem?” Ezután kilehelte a lelkét.
A római százados, aki a kivégzést vezette, elcsodálkozott. Sok elítéltet látott már meghalni, de ilyet még nem tapasztalt. „Bizony, ez az ember Isten Fia volt!” – mondta. Nem tudta, hogy Jézus halála a szeme előtt érte is történt. De beleborzongott, mert megérezte az áldozat erejét.
grafika © Kelemen Czakó Rita
Így szerette Isten a világot (Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális)
Beszélgessünk:
Mi történt az első páskavacsorán? Mit jelentett a páska ünnepe Izráel népe számára?
Miben különbözött Izráel a többi néptől? – Gondoljunk az első parancsolatra: „Én, az Úr vagyok a te Istened, aki kihoztalak téged Egyiptom földjéről, a szolgaság házából. Ne legyen más istened rajtam kívül!” (2Mózes 20,2–3)
Jézus mit mondott, mit tett a páskavacsorán? Miben különbözött ez a többi páskavacsorától? Miért nevezzük ezt utolsó vacsorának?
Hol töltötte Jézus az éjszakát, és mi történt ott? Mit gondoltok, miért éjszaka fogták el őt? Miért nem nappal, a templomban?
Mi volt a fő vád, amiért elítélte Jézust a nagytanács? Milyen váddal állították őt a római helytartó elé? Miért és hogyan akarta őt Pilátus megmenteni? Miért nem sikerült?
Jézus a kivégzés során végig szelíd maradt. Hogy lehet ez? Milyen szavakkal távozott?
Mit mondott róla a kivégzés vezetője, a római százados? Mit jelentenek a szavai?
Jézus utolsó kiáltását így is érthetjük: „Én Istenem, én Istenem, miért áldoztál fel engem?” – Ti hogyan válaszolnátok erre a kérdésre?
János apostol evangéliumában így válaszol: „…ahogyan Mózes felemelte a kígyót a pusztában, úgy kell az Emberfiának is felemeltetnie, hogy aki hisz, annak örök élete legyen őbenne. Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (János 3,14–16)
Ó, ártatlanság Báránya (Zenei-ritmikus, egzisztenciális)
Jézus az ártatlan és hibátlan áldozati bárány, akit Isten maga adott oda, hogy áldozatáért megbocsáthasson nekünk „rosszaságaink”, bűneink miatt. Erre utal Keresztelő János szava: „Íme, az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűnét!” (János 1,29)
Énekeljük erre emlékezve Ó, ártatlanság Báránya című énekünk alábbi szakaszait (Ref. énekeskönyv, 495:1–2.5; elérhető a címre kattintva):
Ó, ártatlanság Báránya,
E világnak ki vagy ára,
Megtartója, táplálója,
Áldott légy, egek Királya!
Hogy érdemlettük ezt tőled,
Hogy miértünk ezt felvégyed?
Hogy szent tested vereséget,
Szenvedjen ennyi sérelmet?
Áldott légy ezért, Jézusunk,
Édes megváltó Krisztusunk,
Fő tanítónk és orvosunk,
Megszabadító Királyunk!
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
29-2. Jerikói hangok és kövek
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKépforrás: 123RF
Sófárhangok (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, vizuális-térbeli, testi-mozgásos)
Érdemes a sófár hangját meghallgatni: Sófárfújás (hang és képek)
Kép: 123RF
A sófár hangját egyszerű papírtölcsér hangjával idézhetjük meg:
Készítsünk papírtölcséreket A4-es vagy nagyobb, A3-as, negyedíves lapból, csomagolópapírból. A tölcsér szűk része kb. szájnyílás méretű legyen, míg a táguló vége lehet 10-15 cm átmérőjű is. Egyszerűen össze kell csavarni a papírt, beállítani a tágulás mértékét, majd cellux ragasztóval kívülről több helyen megerősíteni, hogy szét ne csússzon.
A videón látható egy papírkúp készítése: Kúpforma elkészítése papírból
Hasonlóra van szükség most is, de a táguló nyílás körívét nem szükséges kivágni, és nagyobb szájnyílást kell hagyni (vagy utólag méretre vágni).
Ha a papírtölcsérbe belebeszélünk, beletutulunk, rezonátorként viselkedik, a szánkkal és kezünkkel érezni lehet a rezgést. A hang pedig felerősödik, és torzul is kicsit. Igazi hangélmény, amit előbb csak próbálgassanak a gyerekek.
Majd kitartva a hangot, kiáltsanak bele ilyeneket: Túúúúú… Tűűűűű… Tíííííí… stb.
Végül ismertessük meg velük a tanulandó harci dal – Hogyha felindul az Isten – alapritmusát:
tá-ti-ti-ti-ti-ti-ti-tá
tá-ti-ti-ti-ti-ti-ti-tá
tá-ti-ti-ti-ti-tá-tá.
Most ezt tutulják bele a papírkürtbe, megfelelő ritmusértékekkel. Ha sikerül, olyan lesz, mint egy hívójel vagy harci jel.
A kürthangot vonulással, sőt énekléssel is egybeköthetjük. Válasszunk ki hét jól szóló kürtöt, ők fújják a harci ritmust, a többiek énekelnek. A vonulással tehetünk egy nagy kört a teremben.
Jerikó és Izráel hangja (Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális)
Adjunk hírt a jerikóiak és az izraeliták szemszögéből is az eseményekről. Mintha a mai média hangján szólalnának meg. A jerikóiakat a Jerikó Hangja, az izraelitákat a Hetedik Kürtszó című hírlap vagy rádiócsatorna cikkei, illetve híradásai képviselik (a város ostromáról és pusztulásáról pedig hírt adhat a Kánaán Hangja). A gyerekek válasszanak az alábbi lehetőségek közül. Egy személy ugyanannak a hírnek az írott és mondott változatát is megoldhatja.
Írjatok hírt, vagy adjatok élő híradást a két médium (hírlap/rádió) nézőpontja szerint
Végül a vállalkozók olvassák fel vagy mondják el a híreiket.
Jerikó kőemlékei (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli)
Nézzünk utána azoknak a leleteknek, amit a régészek Jerikóból találtak és feltártak (a lelőhely neve: Tell-esz-Szultan).
Lásd:
Kép: 123RF
Jerikó nemcsak a kövek, hanem a „pálmák városa” is (5Mózes 34,3) – a képen (kattints a névre) a házak mögötti domb rejti az ókori Jerikó romjait.
[/elofizeto]
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
29-1. Jerikó körül
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Bibliagrafika © Kelemen Czakó Rita
Kémpárok (Testi-mozgásos, vizuális-térbeli, kapcsolati)
Józsué, mielőtt átkeltek volna a Jordánon, kiküldött két kémet a kánaáni városba, Jerikóba. Hogy mit kell pontosan megfigyelniük, arra nem kaptak utasítást. Bármi felkelthette a figyelmüket, amit jelként olvashatnak.
Páros kémjátékot játszunk. Kiválasztunk két kémet, akik félrehúzódnak vagy kimennek a teremből, és megbeszélik, mit fognak megfigyelni a teremben. Ezután visszatérnek, körben sétálnak, nézelődnek, de nem árulják el a gesztusaikkal sem, mi az, amit megfigyelnek. Majd visszahúzódnak ismét, és maguk közt megbeszélik, pontosan mi lesz a kikémlelt tárgy.
Újból visszatérnek, és elmondják a megfigyelt tárgy egy jellemzőjét (pl. színe, formája, funkciója, elhelyezkedése, mennyisége, mérete stb.) vagy más különleges ismertetőjegyét. A többiek tippelhetnek, mi lehet az. Ha nagyon mellélőnek a tippelők, a kémek megadnak egy újabb jellemzőt. Ha most sem sikerül kitalálni, jöhet egy új, most már rávezető információ (pl. kié vagy hol van a tárgy). Akinek először sikerül kitalálni és megnevezni a tárgyat, az lesz az egyik következő kém. Választ maga mellé egy társat, és kezdődik újra a játék.
Józsué kémeinek igazából az volt a feladata, hogy figyeljék meg, milyen a közhangulat a városban. A jelek pedig arra utaltak, hogy a jerikóiak igencsak félnek Izráel népétől.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
28-2. Kövek beszélnek
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaA 817 méter magas Nebo-hegyen – képforrás: 123RF
Az emlékezet kövei (Verbális-nyelvi, kapcsolati, vizuális-térbeli)
Történetünkben fontos szerepet játszik a kő, az emlékkő. A kő időálló anyag, hosszú időn át megmarad, az emlékkő pedig emlékezteti a későbbi nemzedékeket is az adott eseményre.
Készítsünk emlékköveket, „beszélő” kavicsokat, amik a történetre emlékeztetnek minket. Kis csoportokban dolgozzanak a gyerekek: Minden csoport kap 12 kavicsot, amire kigyűjtik és felírják a történet legfontosabb szavait. Ez történhet emlékezetből, de a csoportok használhatják a Bibliát is (Józsué 3,9–17; 4,1–8.15–24).
Majd a kavicsokat összekeverve helyezzék el az asztalon úgy, hogy a kulcsszavak látszódjanak. Most ezek segítségével mondják el újra a történetet a gyerekek a saját szavaikkal úgy, hogy a kulcsszavak is beépüljenek a szövegbe. Egymásnak adhatják át a mondatstafétát egy-egy kavics kivételével.
Fejlettebb nyelvi készségekkel rendelkező csoportot is próbára tévő a játék, ha a köveket felirattal lefelé fordítva helyezzük el az asztalon. Ekkor a történetet elkezdő vagy folytató játékos felfordít egy követ, és a rajta szereplő kulcsszót beépítve mondja a történetet, akkor is, ha a kulcsszó később vagy korábban szerepel a történetben. Nyelvi kreativitást igényel a szó elhelyezése úgy, hogy a szöveg folyamatos és koherens maradjon.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
28-1. Átkelés a Jordánon
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Bibliagrafika © Kelemen Czakó Rita
Névbújócska (Verbális-nyelvi, logikai-matematikai, vizuális-térbeli)
A névbújócskával már találkoztunk a 14-1. leckében, ahol Jákób gyermekeinek a nevét kellett a betűrácsban megkeresni. Most is ezt a betűrácsot vesszük elő, némileg módosított állapotban: nem szerepel Dina neve, viszont megtaláljuk rajta a Jordán folyó nevét.
A bevezető játékot kis csoportokban végezzék a gyerekek. Csoportonként kapjanak egy betűrácsot (feladatleírással letölthető formában megtalálható a csatolt mellékletben), valamint 12-12 lapos kavicsot és egy-egy alkoholos filctollat. A feladat a következő: Keressék meg a betűrácsban Jákób (vagyis Izráel) fiainak a nevét. A neveket írják rá egy-egy kavicsra, és rendezzék azokat valamilyen alakzatba.
Minden csoport mutassa be, milyen alakzatot rakott ki, és miért. Minden jól megindokolt választ fogadjunk el (lehet pl. csillag, kör, 3×4-es raszter, kút, sátor stb.)
Van még egy név a betűrácsban, egy kakukktojás. Ki találja meg? – Miért lóg ki a név a többi közül? Hogy kerülhet oda mégis?
Megoldókulcs:
Névbújócska – Jordán
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
27-2. Bizalom, panasz, kígyójel
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKépforrás: 123RF
Vakkör – bizalompróba (Testi-mozgásos, kapcsolati)
Izráel népe bizalompróbák során ment keresztül a pusztában. Sokszor érezhették azt, hogy cél nélkül, „vakon” bolyonganak. Mégis el kellett fogadniuk Mózes közvetítésével Isten vezetését.
A Vakkör egy olyan bizalomjáték, ahol a bizalomérzetet az egymásra figyelés, az együttműködés alakítja ki a mozdulatok nyelvén.
Álljunk nagy körbe. Egy játékost állítsunk közepére bekötött szemmel, aki induljon el egyenesen egy irányba. Amikor valaki közelébe érkezik, a körben álló fogja meg, fordítsa a kör belseje felé tetszőleges irányba, és indítsa útnak. A körben mozgó játékosnak egyenes vonalban kell haladnia tovább, bízva benne, hogy a társai időben megállítják. Néhány bizalompróba után cserével folytassuk a játékot.
Forrás
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.