17-1. Ökörke, szamárka

,
  • Alapige: Ézsaiás 1,2–3; Lukács 2,4-7
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, zenei-ritmikus, önismereti, egzisztenciális
  • Tevékenység: Bibliaismeret, képolvasás: a születéstörténet igei kapcsolata és ábrázolása; a születéstörténetet ábrázoló dalok, versek, történetek olvasása, állatok szerepének felismerése; kreatív írás: ökör és szamár imájának megfogalmazása; papírbetlehem: ember- és állatalakok készítése papírgurigából

 

A jászol szamara, ökre (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, önismereti, egzisztenciális)

„Ökörke, szamárka / kétfelől csodálja” – olvassuk Weöres Sándor Betlehem című versében, és énekeljük a Kaláka-dalban. A Betlehemhez, ami kétezer év alatt ikonikus jelkép lett, hozzátartozik az ökör és szamár. Nincs olyan ábrázolás vagy szabadtéri betlehem, ahol fel ne tűnnének alakjai. Pedig a bibliai tudósítás nem ír egyebet a jászolnál. Még az istálló szó sem hangzik el, inkább csak következtetés, hogy a korabeli viszonyok között barlangistállóról lehetett szó, és kőbe vésett jászolról.

De mi vezetett oda, hogy a két állat, az ökör és szamár is ilyen „kőbe vésett” jelképpé legyen?

Valószínű, hogy Ézsaiás könyvéből került a jelenetbe a két jámbor állat, ahol a próféta rájuk hivatkozik, amikor Izráel népét a hűtlensége miatt feddi:

 

Halljátok meg, egek, figyelj ide, föld,
mert az Úr szól:
Fiaimat fölneveltem, fölmagasztaltam,
de ők elpártoltak tőlem!
Az ökör ismeri gazdáját,
a szamár is urának jászlát,
de Izráel nem ismer,
népem nem ért meg engem.

Ézsaiás 1,2–3

 

Ha így látjuk, így olvassuk, már nem olyan idilli a kép. A két jámbor állat nem épp azért van jelen, hogy leheletükkel a kisdedet melengessék. Tekintetük sokkal fontosabb, és önvizsgálatra késztet: Vajon hogy állok én a hűséggel, hálával, tudok-e őszintén örülni Isten ajándékának? Van-e bennem annyi bizalom, mint amennyi az ökör és szamár tekintetén keresztül sugárzik?

Forrás (kép, gondolat)

 

Ökör és szamár közelében (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, egzisztenciális)

A betlehemi jászol ökre és szamara megjelenik már a néphagyományban. Az ökör és szamár közelsége, nézőpontja segít a költőknek, íróknak is, hogy ábrázolják a történetet. Az állatok jelenlétével valahogy közelebb érezzük magunkat a szeretet forrásához. Mint az alábbi dalokban, versekben és történetekben. (A szövegek, dalok elérhetők a címre kattintva.)

 

Pásztorok, keljünk fel

Pásztorok, keljünk fel,
Hamar indúljunk el
Betlehem várossába,
Egy rongyos istállóba!
Siessünk, ne késsünk,
Hogy még ezen éjjel odaérhessünk,
Mi urunknak tiszteletet tehessünk!

Jaj, szegény, de fázik,
Könnyeitől ázik.
Nincsen neki párnája,
Sem cifra nyoszolyája,
Csak széna és szalma;
Barmok szája melegítő kályhája,
Ökör, szamár lehelete reája.

Pásztó (Heves)

 

Weöres Sándor: Betlehem

 

Weöres Sándor: Betlehem – a Kaláka együttes előadásában

 

Lackfi János: Pásztorok alusznak

 

Tóth Bálint: Egy kisfiú születésére – képeskönyv formátum

Különböző formátumban elérhető a Református Tananyagtár oldalán, A Nap Háza című kötet anyagai között

 

Déry Tibor: Betlehemi állatok

A történet megismerése után fogalmazzák meg a gyerekek a térdelő ökör és/vagy szamár imáját.

 

Nagyobbaknak, már inkább ifis korosztálynak ajánljuk önálló olvasásra Superville: A jászol szamara meg ökre című történetét is.

 

Guriga-betlehem (Vizuális-térbeli)

A papírguriga sok mindenre felhasználható, többek között arra is, hogy elkészítsük belőle a betlehem figuráit. Az álló helyzetű guriga könnyen adja magát, hogy emberalakok készüljenek belőle. Lásd többek között itt:

De az ökör és szamár figuráját is elkészíthetjük, többféleképpen is

 

 

 

 

[/elofizeto]

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .