01–02. Hol vagyok otthon? – Hogyan lehetek valahol otthon? – Évkezdő hittanóra

Képforrás: 123RF

Témakör: Otthon és kapcsolat, közösség és otthon

Időszak, időtartam: Szeptember 1-2. (teljes) hete – két tanítási óra, ami külön, de egy foglalkozásként is megtartható (évindító gyermek-csendesnap programjának is alkalmas)

Élettéma: Hol vagyok otthon? – Hogyan lehetek valahol otthon? – családi kapcsolatok, kapcsolatépítés, otthonteremtés

Bevezető és ráhangoló jellegű foglalkozás, célja a hittanév motivált elkezdése, a csoportkohézió erősítése, élményszerű tapasztalati tanulás.

Bibliai téma: Család, város, ház, haza – közösségeink – Zsoltárok 127,1–2
Építői a bölcsesség, értelem, ismeret – Példabeszédek 24,3–4

 

Előkészítés:

  • Megfelelő szabadtéri helyszín kiválasztása, teremrendezés a mozgásos játékokhoz.
  • Tanulónként egy írólap a listakészítéshez.
  • Csoportonként néhány A4-es méretű lap a tervezéshez (szükség esetén többet is használhatnak az épületszintek miatt).
  • A igeépítő játékhoz csoportonként ki kell vágni egy sorkészletet (8 sor). Lásd a csatolt mellékletet.

 

Szabadtéri mozgásos játékok                                                                     15-20 perc

Kezdjétek nagy fogózással az évet, többféle fogó-szabály alkalmazásával, melyekben a menedék, a „ház” is valamilyen szerepet játszik. Az új játék, új szabály bevezetésével nemcsak a szabálytartást, hanem a szabályok rugalmas alkalmazását is gyakoroljátok.

Kép: 123RF

 

Fészekfogó

A gyerekek párban helyezkednek el szétszórtan a játéktéren, és páros kézfogással fészkeket alakítanak. Kijelölsz egy fogót és egy menekülőt, akik a párok között fognak futni. Jelre indul a játék, a fogó üldözi a menekülőt, aki bármelyik fészekbe bebújhat (nevezhetjük háznak is). A fészekbe bújást nem szabad akadályozni. Annak a játékosnak kell tovább futnia, aki felé a fészekbe bújó háttal áll. A fogó a fészekből kifutót üldözi tovább. A fészekbe bújt gyerek a fészekben maradó kezét megfogja, és vele új fészket alkot.

Ha a fogó megérinti a menekülőt, mielőtt bebújt volna egy fészekbe, szerepet cserélnek: az addig menekülő lesz az új fogó, a régi fogó pedig a menekülő. Az elfogás csak a fészken kívül érvényes.

Másik változat, amit akkor vess be, ha kezd unalmas lenni a játék: A fészekből kifutó játékosnak most nem menekülni kell, hanem ő lesz az új fogó.

 

Üsd a harmadikat

A fogó és a menekülő félreáll, amíg a többiek páros körbe állnak, arccal befelé nézve. Tehát kettős kör alakul ki, ahol a párok egymás mögött állnak. Jelre a fogó üldözni kezdi a menekülőt, kívül a körön. A körön belül futni vagy a párok között átfutni egyiküknek sem szabad. Ha a fogó megérinti a menekülőt, szerepcsere történik, és az ellenkező irányba futnak tovább. A menekülő úgy szabadulhat meg, hogy a belső körben az egyik páros elé beáll (ez a ház), mielőtt a fogó hozzáérne. A fogó ezután a páros külső körben lévő tagját üldözi, aki a menekülő beállásával harmadikká vált. A harmadik játékosnak menekülnie kell, nem állhat rögtön sem a saját, sem a szomszéd oszlopa elé. Az a játékos győz, aki a játék ideje alatt egyszer sem lesz fogó.

Játékváltozat: A harmadik játékosnak nem menekülnie kell, hanem ő az új fogó. A játék neve most: Üt a harmadik!

 

Folyosófogó

A fogó és a menekülő félreáll. A többi játékos kézfogással négy vagy öt soros alakzatban helyezkedik el, folyosókat alkotva (a ház most folyosókból áll). A fogó és a menekülő beáll az egyik folyosóba, és sípjelre indul az üldözés. A fogó és a menekülő is csak a folyosókban mozoghat, kézfogás alatt átbújni vagy átnyúlni nem szabad. Következő sípjelre a tanulók balra negyed fordulatot tesznek, és kézfogással új folyosókat alkotnak. Megváltozik a folyosók iránya, a fogó és a menekülő is új helyzetben találja magát. Ha meghatározott számú folyosóváltás alatt a fogó megérinti a menekülőt, akkor ő a győztes. Ha nem sikerül megérintenie, akkor a menekülő nyer. A következő játékmenetre új fogót és menekülőt jelölsz ki, az ő helyükre a régiek állnak be.

Forrás

 

Tantermi mozgásos játékok                                                                       15-20 perc

Lehet, hogy nem tudtok kimenni szabad térre játszani. Vagy szívesen folytatjátok a teremben is mozgásos játékokkal az udvari fogózást. Mindkét helyzetre alkalmasak a következő, kevesebb helyigényű, mégis intenzív mozgással járó játékok.

 

Mókusok, ki a házból!

A teremben a székeket támlával összefordítva helyezzétek el, így 2 játékosnak lehet egy háza. Nagyobb létszám esetén 3 vagy 4 széket is összefordíthattok, így többszemélyes házak lesznek. Annyi házra van szükség, hogy minden mókusnak legyen helye. Rajtuk kívül van egy kikiáltó, akinek nem jut hely. Játék kezdetén a mókusok a házakban ülnek, a kikiáltó a házak közt tartózkodik. Amikor elkiáltja: „Mókusok, ki a házból!” – mindenki kiugrik, átfut egy másik házba, és leül valamelyik üres székre. Egy széken csak egy mókus fér el, a későn érkezőnek tovább kell szaladni, és új házat keresni. A kikiáltó is igyekszik beugrani egy házba, és leülni. Akinek nem jut szék, és a házakon kívül reked, az lesz az új kikiáltó.

Forrás: Bújj, bújj, zöld ág… Népi gyermekjátékok (Móra, Bp, 1976, 64-65. o.)

 

Székfoglaló

A teremben szétszórva helyezitek el a székeket, mindenkinek jut egy, amire leül. A játékvezetőnek is van széke, de ő nem ül rajta, hanem távolról elindul a széke felé. A többiek átüléssel próbálják megakadályozni, hogy üres székhez jusson. Meddig tart a székhez jutás? Szerepváltással több játékforduló következhet. Ki lesz az ügyesebb székfoglaló?

Forrás: Játékkönyv, Szerk: Kaposi László, II. kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft., Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp, 2013, 33-34. o.

 

Fúj a szél azokra

A játékosok körben ülnek, egy gyerek középen áll, neki nincs széke. Elkiáltja magát: Fúj a szél azokra, akiknek pl. van testvérük.

Ekkor mindenkinek fel kell állnia, akinek testvére van, és egy másik helyre kell ülnie. A középen álló gyerek is igyekszik helyet foglalni. Akinek nem jut hely, középre áll, és most ő talál ki valami újat, amivel minél több társát fel tudja állítani, pl.: Fúj a szél azokra, akik szeretik a palacsintát.

Forrás

 

Ön- és társismereti, kapcsolatépítő játékok                                                          40-45 perc

Az utolsó tantermi játék már tartalmaz önismereti elemeket is, de még a mozgás a lényeg. Most olyan játékok következnek, ahol a hangsúly egymás jobb megismerésére helyeződik. A gyerekek a nyár alatt is sokat változnak, szükség van újabb és újabb ismerkedésre ahhoz, hogy a csoport jól összerázódjon. A csoportépítést szolgálják tehát a következő játékok.

Kép: 123RF

 

Szeretem – nem szeretem

A székek maradhatnak körben, a gyerekek kapnak egy-egy írólapot, ami alá helyezzenek egy könyvet vagy füzetet. Mindenki írjon egy listát öt olyan dologról, amit szeret, és öt olyan dologról, amit nem szeret. A listára kerülhet bármilyen tárgy, esemény, hely, tulajdonság stb., személyek neve viszont nem. Ha elkészültek, összehajtogatják a papírokat és odaadják neked. Felolvasod a listákat, a gyerekek pedig próbálják kitalálni, ki írhatta az adott listát.

Mókás újraismerkedés sülhet ki a dologból, ha sikerül jól moderálnod, egy kicsit műsorvezető szerepben.

 

Csoportalakítás – családalapítás

A listákról kiderült tulajdonságok alapján alkossatok kis csoportokat, amelyek a következő játékban családok lesznek. A csoportalakítás történhet spontán módon, de a te irányításoddal is, attól függően, mennyire találják fel magukat a gyerekek. Arra kell ügyelnetek, hogy minden kis csoportba kerüljön fiú és lány is, lehetőleg közel egyforma arányban.

Amint megalakultak a csoportok, foglaljanak helyet egy-egy asztal körül, és beszéljék meg, ki kicsoda a családban.

 

A mi házunk

Csoportonként/családonként tervezzetek egy-egy házat, amiben a család együtt fog lakni. Minden családtag igényeit és szükségleteit vegyétek figyelembe, amennyire lehet. Sikerül-e egyezségre jutni? Milyen megoldások, ötletek segítenek ebben?

A rajz felülnézetben ábrázolja az épületet, ha több szintes, akkor minden szintet külön. A kertről, udvarról is készülhet tervrajz.

Végül a csoportok mutassák be egymásnak a terveiket. Beszéljenek arról is, hogyan jutottak egyezségre.

(A feladat Zákeus-otthon címen szerepelt a 3. osztályos anyag 24. óraterve után, a további ötletek között.)

Forrás

 

Bibliai tanítás – imádság – ének:                                                                           10-15 perc

Igeépítő

A Zsoltárok 127,1 és a Példabeszédek 24,3–4 verseit oszd ki a csoportoknak soronként szétvágva és összekeverve. (Nyomtatható változatban megtalálod az Igeépítő c. csatolt dokumentumban: egy oldalon 4 csoport cédulája szerepel.)

Ki tudja a sorokat okosan összeépíteni? Mely sorok tartoznak szorosabban össze? Hova lehet rést, sorközt tenni?

Ha az Úr nem építi a házat,
hiába fáradoznak az építők.
Ha az Úr nem őrzi a várost,
hiába óvják azt az őrök.

Bölcsesség építi a házat,
értelem szilárdítja meg,
és ismeret tölti meg a szobákat
mindenféle drága és kedves értékkel.

 

Akkor hát ki építi a házat? Az építők? A bölcsesség? A bölcs és okos építők? Vagy/és valaki más? Olvassátok el a zsoltárvers folytatását is:

Hiába keltek korán,
és feküsztök későn:
fáradsággal szerzett kenyeret esztek.
De akit az Úr szeret,
annak álmában is ad eleget.

 

Adjatok hálát Istennek, hogy ismét „összehozott” benneteket. Hogy egy jó csoportot, szeretetben épülő családot akar belőlünk formálni. Kérjétek őt, hogy legyen veletek egész évben, és egy pillanatra se hagyja abba az építkezést.

 

Mindenek meghalljákHarangszó 49:1-2.5.7

 

Mindenek meghallják és jól megtanulják,
Kik segedelmüket nem Istentől várják:
Nincsen Isten nélkül segítség és idvesség.

Hogyha a városnak, avagy háznak népét
Nem az Isten őrzi, hidd el annak vesztét:
Nincsen Isten nélkül segítség és idvesség.
 

Nagy könnyen az Isten mindent ád azoknak,
Kik csak benne bíznak s hozzá fohászkodnak:
Nincsen Isten nélkül segítség és idvesség.
 

Boldog, aki lelkét hittel erősíti,
Minden ellenségét bizonnyal meggyőzi:
Nincsen Isten nélkül segítség és idvesség.

 

 

 

 

 

A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 4 menüpont alatt.

03. Miért nevezték Kánaánt tejjel és mézzel folyó földnek?

Képforrás: 123RF

Izráel ősatyja, Ábrahám Isten hívására elhagyta ősei földjét. Amikor egy termékeny vidékre, Kánaán földjére érkezett, csodálatos ígéretet kapott: „A te utódaidnak fogom adni ezt a földet!” (1Mózes 12,7) Ábrahám utódai, Izráel népe később Egyiptomból szabadulva a pusztai vándorlás során értek el újra az ígéret földje határáig. Mózes ekkor kémeket küldött ki, akik jó híreket hoztak a földről: olyan termékeny, hogy joggal nevezik azt tejjel-mézzel folyó földnek:

„Szedtek gránátalmát és fügét is… Negyven nap múlva visszatértek a föld kikémleléséből. Visszamentek, és megérkeztek Mózeshez, Áronhoz és Izráel fiainak egész közösségéhez… Beszámoltak nekik meg az egész közösségnek, és megmutatták nekik a föld gyümölcseit… ezt mondták: Elmentünk arra a földre, ahová küldtél bennünket. Valóban tejjel és mézzel folyó föld az, ilyen a gyümölcse!” (4Mózes 13,23–27)

 

Gránátalma, alma, méz – a Ros Hásáná (év kezdete) ünnep jelképei – Képforrás: 123RF

 

Kánaán földje jó földrajzi adottságának és a tenger közelségének köszönhette termékenységét, nagyobbrészt erdős dombvidék, csak északon voltak magasabb hegyek. A nyár meleg, de a tenger közelsége miatt reggelente derült időben bőséges harmat üdíti fel a növényeket. Az északi határszélen a közel háromezer méter magas Hermón hegyen télen sok hó esett, ami csak nyár végére olvadt el. Ha onnan fújt a szél, mindig hozott egy frissítő záport, amit Hermón harmatjának neveztek, és az Úr áldásához hasonlították. „Olyan ez, mint mikor a drága olaj a fejről lecsordul a szakállra, Áron szakállára, amely leér köntöse gallérjára. Olyan, mint a Hermón harmatja, amely leszáll a Sion hegyére.” (Zsolt 133,2)

 

A hófödte Hermón a Hula-tó partja felől, Észak-Izraelben – Képforrás: 123RF

 

Kánaán földjének különlegessége volt a kiszámítható időjárás. A fő termény a kenyérgabona volt, amit nyár végén vetettek el. Az ősz pár hetes kiadós esővel kezdődött, és mivel ez jött a vetés után, ezt nevezték korai esőnek. Az enyhe télen a vetés jól áttelelt. A tél végén jött még egy esős időszak tavasszal, ekkor fejlődtek ki a kalászok, ez az eső volt a késői eső. A korai nyár beérlelte a vetést, így pünkösdre, kb. május végére már mindig arattak. A korai és kései eső a kiszámíthatóságnak, Isten hűségének volt a jele: „Ismerjük hát meg, törekedjünk megismerni az Urat! Eljövetele biztos, mint a hajnalhasadás, eljön hozzánk, mint az őszi eső, mint a tavaszi eső, mely megáztatja a földet.” (Hós 6,3–4)

 

Fügefa nőtt egy romos kőfal mellett – a képen a fal mögül kandikál ki – Képforrás: 123RF

 

A föld gazdagságát mutatta, hogy több olyan gyümölcstermő fa nőtt, ami vadon is megélt. Ha ültették, akkor is kevés gondozást igényelt, csak a termést kellett leszedni. Ilyen volt az évszázadokig is termőképes olajfa, vagy az itt vadon is terjedő füge, aminek a termése, a fügekalácsként ismert aszalt füge nagy cukortartalma miatt a nehéz munkát végzők, a sokat gyalogló kereskedők, katonák eledele volt. Ezt hordták magukkal, olyan volt, mint ma a csokoládé. A szőlőből a pontuszi, nagy szemű, mag nélküli fajták voltak elterjedve, ezeket a mediterrán országokban ma is termesztik, néha nálunk is kapható. Akkoriban még nem került be Amerikából a filoxéra betegség, ha leszúrták a szőlő egy vesszőjét, megfogant, és öreg fákra futtatva lugast alkotott, pár év múlva pedig már termett.

 

Aszalt füge füzérek a gyümölcsárusnál – Képforrás: 123RF

 

A saját szőlő és fügefa a jólét, a bőség jelképe lett, Mikeás próféta a Messiás uralkodását a bőség és béke korszakaként jövendöli meg: „Nép a népre kardot nem emel, hadakozást többé nem tanul. Mindenki a saját szőlőjében vagy fügefája alatt ülhet, senki sem háborgatja őket. (Mik 4,4) Ezzel Kánaán gazdagsága, a tejjel és mézzel folyó ország annak az előképévé vált, hogy az Úr a jövőben még sok jót készít az Ő népének.

 

Szerzetesek által gondozott szőlő az izraeli Latrunban, a trappista kolostor kertjében – Képforrás: 123RF

 

 

 

Közzéteszi: Győri István, református lelkész, egyetemi tanár

 

Használati jog típusa:
  • Az általam (mint szerző, közzétevő által) feltöltött anyag engedélyem nélkül kereskedelmi forgalomba nem hozható.
  • Valamint:
  • a szerző engedélyével belső használatra, oktatási célra sokszorosítható, másutt azonban nem publikálható.

06. Mikor esik már?

Képforrás: 123RF

Sokszor feltesszük ezt a kérdést, türelmetlenek vagyunk, ha porosak az utak, mert rég nem esett eső. Sokszor okoljuk a klímaváltozást a nyári kánikula miatt. A tőlünk délebbre fekvő országok már az ókorban is szárazabbak voltak, és a bibliai helyszínek többsége ide tartozott. A sivatagos vidéken még nagyobb kincs volt a víz, jó példa erre Egyiptom, amit már az ókorban a Nílus ajándékának neveztek.

 

Homokdűne tükröződése a Nílus vizén Asszuánnál, Egyiptom déli részén képforrás: 123RF

 

A Nílus évenkénti áradása nagy mennyiségű szerves hordalékot hozott, az afrikai erdők korhadékát az esők belevitték a Nílusba, így áradás után a folyópartot termékeny iszapréteg borította. Mai képpel olyan volt, mintha zsákszámra öntözték volna ki a virágföldet. Az egyiptomiak hamar rájöttek, hogy ha ezt a lerakódott humuszos réteget a terméketlen homokhoz keverik, akkor az is termővé válik. Már csak a vízellátást kellett megoldani, amihez csatornákat, víztározókat építettek. Pontosan kiszámolták a csatornák lejtését, és olyan magasra építették, hogy áradáskor a folyóból kifolyó víz megtöltötte őket. Így a csatornákban és tározókban megmaradt vizet egész évben tudták öntözésre használni, a mi gémeskútunkhoz hasonló szerkezettel merték ki a földekre. Egyiptomban annyi élelmiszert, főleg gabonát termeltek, hogy eladásra is jutott belőle.

József testvérei is gabonáért mentek Egyiptomba, amikor Kánaán földjén éhínség támadt. Aztán Izráel népe nagyra nőtt, és az egyiptomiak szolgálatra fogták őket, amiből Mózes vezetésével csodás úton szabadultak ki. A negyven évi pusztai vándorlás során a mai Sinai félszigeten át mentek észak felé. Útközben sokszor visszakívánkoztak Egyiptomba, mert a pusztában nem volt mód földművelésre, ha az állatok legelője elfogyott, tovább kellett menni. Amikor beértek az ígéret földjére, elcsodálkoztak, hogy milyen gazdag az a föld, az ország nagyobb része termékeny dombvidék volt. A tenger közelsége és az erdős vidék biztosította, hogy mindig legyen elegendő csapadék.

 

Kilátás a Tábor-hegyről: Jezréel völgye és a környező dombvidék képforrás: 123RF

 

Csak annyi erdőt irtottak ki, amennyi területre a földműveléshez szükség volt. Jóval később, még Dávid idejében is éltek oroszlánok a területen. A pásztorfiú Dávidnak sokszor kellett a nyájat ezektől megvédeni. Márpedig ha volt oroszlán, bizonyos, hogy sok fűevő állat is élt itt, gazellák, antilopok. Ez a helyzet az asszír hódítás idején változott meg, az akkori hadviselés azzal járt, hogy teljesen letarolták a megszállt területet, mert a városok ostromához sok fára volt szükség. A falakkal szemben farönkökből tornyot építettek, ha ennek teteje magasabb volt, mint a városfal, akkor íjjal, parittyával is át tudtak lőni a várfalon.

 

Asszír dombormű képforrás: 123RF

 

Samária és Jeruzsálem ostroma során az asszírok kiirtották a környékbeli erdőket. Mikor a zsidók a babiloni fogság után visszatértek, lepusztult fátlan országot találtak. Ezsdrás és Nehémiás újraszervezte az országot, a templomot is újjáépíttette, és újraindult az istentisztelet. Korábban bizonyára olyan erdős volt a város környéke, hogy nem kellett szabályozni az áldozathoz szükséges fa beszerzését, könnyen megoldották. Vagy az hozott fát, aki áldozni akart, vagy a vidékről érkező zarándokok szedtek össze annyi fát a város közelében, hogy az oltáron mindig éghetett a tűz. A fogság után a kiirtott erdők miatt ez már gondot jelentett, Nehémiásnak ezért kellett szabályozni, hogy kik és hogyan hordjanak fát a jeruzsálemi templomba az áldozatokhoz: „Megállapítottam a papok és a léviták tennivalóját, mindenkinek a maga munkáját, és azt, hogy meghatározott időben hozzák be a tűzifát” (Neh 13,30–31).

Sajnos az erdőirtás a következő évszázadokban is folytatódott, az egymást váltó hódítók fát nem ültettek, de mindegyik irtotta az erdőket, hiszen az akkori földközi-tengeri birodalmaknak a hajóépítéshez rengeteg fára volt szüksége. A Kr. e. 1. századtól a rómaiak tartották megszállva Izráel földjét, őket váltották a bizánciak, majd a törökök, és mindenki pusztította az itteni erdőket.

 

Júdea hegyei között Izraelben képforrás: 123RF

 

A 19. században megkezdődött a szétszórtságban élő zsidók visszatelepedése őseik földjére. (Ez volt a cionista mozgalom, a jeruzsálemi Sion, héberül Cion hegy nevéből.) A visszatérő zsidók lepusztult, sivatagos terület találtak, ahol csak nomád beduinok éltek. A visszatelepülők eleinte mezőgazdasági telepeket, kibbucokat hoztak létre, ahol a földet közösen művelték, a szűkös csapadékot is felfogták az épületek tetejéről. Ők alkalmazták először a csepegtető öntözést, hogy a kevés víz párolgás nélkül eljusson a növények gyökeréhez.

 

Víztakarékos csepegtető öntözőrendszer képforrás: 123RF

 

Ahogy nőtt a kibbucok által megművelt terület, egyre több vízre volt szükség. Az 1948-ban létrejött a modern Izráel állam elő intézkedése volt, hogy a Jordánból indulva csővezetéket építettek ki, amin az öntözővizet messzebbre is lehet szállítani. Ez persze azóta is folyamatos feszültséghez vezet, hiszen a szomszédos arab államoknak is szüksége van a vízre, a hírekben sokszor hallunk a Golán-fennsíkról. Nemcsak stratégiailag fontos, de itt van több folyó forrása is. Az igazi vita emiatt van, hogy ki vezetheti el a források vizét öntözésre. Az arabok közt is terjed a városias életmód, egyre több vízre lenne szükség, ezért bizonyára köztük is sokszor elhangzik a kérdés: Mikor esik már?

 

A Tábor-hegy egy virágzó mandulakert felől képforrás: 123RF

 

 

Közzéteszi: Győri István, református lelkész, egyetemi tanár

 

Használati jog típusa:
  • Az általam (mint szerző, közzétevő által) feltöltött anyag engedélyem nélkül kereskedelmi forgalomba nem hozható.
  • Valamint:
  • a szerző engedélyével belső használatra, oktatási célra sokszorosítható, másutt azonban nem publikálható.

05. Mi mindenre jó az olajfa?

Képforrás: 123RF

Az olajfa a Bibliában az egyik legtöbbször említett növény. Olasz hatásra nálunk az oliva név terjedt el, így nevezzük a fa termését és az abból készült olajat is. Trianonig az olajfa hazánkban is őshonos volt, a mai Horvátország területéről a termőterület átért a tengerparton Olaszországba, ahonnan az oliva elnevezés származik. Nálunk más növényi olajokat is használtak, pl. napraforgó- és repceolaj, ezért a faolajat ezektől megkülönböztetve nevezték olivának. Mivel a bibliai tájakon csak az olajfa olaját ismerték, ott az olaj mindig az olivaolajat jelenti.

 

A sok célra hasznos olajfa – képforrás: 123RF

 

A fa latin neve, olea europaea arra utal, hogy az ma Dél- Európában, a Fekete tengertől Portugáliáig mindenütt elterjedt haszonnövény. Ám az olajfa ázsiai eredetű, őshazája a mai iraki-török határvidék, innen Örményországig ma is vadon is él az erdőkben, de már nagyon régen elterjedt egész Ázsiában. Európában a görögök, majd a rómaiak terjesztették el.

A Bibliában az olajfa az első név szerint megnevezett kultúrnövény, az özönvíz leírásában olvasunk róla: „Estére megjött hozzá a galamb, és íme, már egy leszakított olajág volt a csőrében.” (1Mózes 8,11) Azóta lett az olajágat hozó galamb a megbékélés jelképe. Később a választott népnek ígért „tejjel mézzel folyó” Kánaán gazdagságának felsorolásában is szerepel. Izráel népe az Úr gondviselését látta abban, hogy az olajfa termése sokféle célra használható, és a fa megél a kövek között is, ahol mást nem lehetne termelni: „Az ÚR vezette egymaga, nem volt vele idegen isten. A föld magaslatain hordozta, a mező termésével etette. Mézzel táplálta a sziklából, olajjal a kősziklából.” (5Mózes 32,12–13)

 

Olajfa termése – képforrás: 123RF

 

Az olajfáért mint Isten áldásáért adott hálát Jób is: „amikor lépteim tejszínben fürödtek, és mellettem a kősziklából is patakokban ömlött az olaj” (Jób 29,6).

Az olaj volt az egyik legfontosabb élelmiszer, használták sütésre, főzésre. Nagyon népszerű volt az olajjal készült kenyérféle, olyan alapételnek számított, hogy az volt a szegény, akinek már erre sem jutott. Amikor Illés próféta idején éhínség volt Izráelben, a sareptai özvegyasszony ilyet készített a próféta számára (1Királyok 17). Ma Izráelben és a szomszédos országokban mindenütt népszerű étel, ami segít elképzelni, mit süthetett a sareptai özvegy Illésnek. A régi, Károli-fordítás pogácsának nevezi, az újfordítás lepénynek. Ismerjük a mai receptet, valószínűleg hasonló lehetett a sareptai özvegy kenyérkéje is. Ki ehet próbálni:

Hozzávalók: 50 dkg liszt, 40 gramm élesztő, 3 dl jó minőségű olivaolaj, kevés só. Elkészítése: Csészében egy dl meleg vízben elkeverünk egy kanál lisztet és az élesztőt, összekeverjük a lisztet az olajjal, beleöntjük a felfuttatott élesztőt, összegyúrjuk kicsit, pihentetjük, zsemle méretűre szaggatjuk, forró sütőben kb. 200 fokon 20 perc alatt barnára sütjük.

 

Olaj, olajbogyó, kenyér – a bőség jelei – képforrás: 123RF

 

Az ókorban az olajat testápolásra is használták, naponta kenték be a fejüket olajjal. Ezt csak akkor hagyták ki, ha valaki gyászolt vagy böjtölt, ezzel jelezték, hogy most befelé fordulnak, nem törődnek a mindennapi testápolással. Mikor Dávid király Betsabétől született gyermeke meghalt, a gyászt ezzel fejezte be: „Ekkor fölkelt Dávid a földről, megfürdött, megkente magát, ruhát váltott” (2Sámuel 12,20).

Az ókori görög görög orvosok feljegyezték, hogy kevesebb a juhok közt a fájós lábú, nem gyullad be a folyton növő és letöredező körmük, ha az olajfák alatt legeltették őket. Innen kiindulva megfigyelték, hogyha szüretkor az olajfa leveleit nem szedik ki, hanem belekerül a présbe, akkor az olajnak nagyobb a sebgyógyító hatása. Nagy Sándor azt hirdette a katonáiról, hogy sebezhetetlenek, ami így inkább csak legenda, de annyi alapja volt, hogy hadjáratai idején ügyelt rá, hogy otthoni olajjal el legyenek látva. Olajjal kenték be testüket a katonák, így kevesebbet szenvedtek a páncél okozta horzsolásoktól, ami az akkori hadseregek állandó gondja volt.

Az evangéliumokban is sokszor olvasunk az olajfáról és az olajról, közismert az irgalmas samaritánus története, aki utazóként elsősegélyre olajat tart magánál: „Egy arra utazó samaritánus pedig, amikor odaért hozzá és meglátta, megszánta, odament, olajat és bort öntött sebeire” (Lukács 10,33).

 

A Gecsemáné-kert Jeruzsálemben – képforrás: 123RF

 

Jeruzsálem mellett volt az Olajfák hegye. Jézus sokszor tartózkodott itt a tanítványaival, innen siratta el a várost hitetlensége miatt, itt volt a Gecsemáné-kert, ahol Jézus a szenvedésére készült, ide jöttek érte a katonák Júdás vezetésével.

Amikor a zsidók a 19. századtól kezdtek visszaköltözni őseik földjére, kiderült, hogy a török időkben lepusztított országban alig van gyümölcsfa. Az európai fajták nem bírták az itteni klímát, de az olajfa jól megél a köves és nehezen öntözhető területen is, ma újra egész olajfaerdők virulnak Izráelben.

 

Olajfakert egy izraeli kibucban, a Negev-sivatagban – képforrás: 123RF

 

 

Az 1948-ban létrejött Izráel állam címerében is a hétágú gyertyatartót két olajfaág fogja közre.

 

képforrás: 123RF

 

 

 

 

Közzéteszi: Győri István, református lelkész, egyetemi tanár

 

Használati jog típusa:
  • Az általam (mint szerző, közzétevő által) feltöltött anyag engedélyem nélkül kereskedelmi forgalomba nem hozható.
  • Valamint:
  • a szerző engedélyével belső használatra, oktatási célra sokszorosítható, másutt azonban nem publikálható.

Melyik történetből jöttem?

Melyik történetből jöttem?Bibliai történetkereső, történetépítő játék

Kitalálod-e, melyik történetről van szó? Ráismersz-e mutogatás vagy activity-módszer segítségével? Felismered-e egy másik történetben? Fel tudod-e építeni újra a történetet? El tudod-e mesélni bizonyos szavak kimondása nélkül? Megtalálod-e a Bibliában a szónyomait? Szónyomok alapján kitalálod-e, mi lehet az eredeti történet?

A játék 144 kártyát tartalmaz 72 ószövetségi és 72 újszövetségi történethez. A játékkártyákon a történetek kulcsszavai, kifejezései szerepelnek. Minden kártyán 9 szót/kifejezést találunk, három nehézségi szint szerint csoportosítva. A szavak, kifejezések segítségével többféle kitalálós, történetkereső, történetépítő és -mesélő, történetnyomozó játékot játszhatunk. A játékok hittanórai alkalmazására is találunk javaslatokat.

Nyolc éves kortól ajánljuk mindazoknak, akik ismerik a bibliai történeteket, vagy szeretnék (jobban) megismerni.

Játékok:

  • Szóra szó
  • Mozdulatra mozdulat
  • Történet-activity
  • Történetben történet
  • Szóadogató
  • Történetmesélő tabuszavak nélkül
  • Történetnyomozó

Fejlesztési területek:

  • Verbális kommunikáció
  • Intuíció
  • Rugalmas gondolkodás
  • Bibliaismeret
  • Kreativitás
  • Szövegalkotás

Megvásárolható a keresztyén könyvesboltokban vagy megrendelhető itt a web-boltunkban.

22. Mit találunk Pál nyomában görög földön? – Pál-mozaik

Fotó © Jaap Doedens

Pál utazásának sok emléke megtalálható Görögországban, az emlékhelyeket legtöbbször a helyi orthodox közösség gondozza. A legkeletibb görög emlékhely a bibliai Neápoliszban, a mai Kavála városában található a Szent Miklós templom bejárata előtt. A hagyomány szerint Pál és vele az evangélium itt ért európai földre. Az emlékmű bizánci mozaikképe egymás mellé vetíti Pál álmát Tróászban és a neápoliszi partraszállást, a kettő közt a tengerszoros látszik (ApCsel 16,8–12).

 

Pál emlékműve a Szent Miklós templom előtt Kaválában, az egykori Neápoliszban, Filippi kikötőjében – fotó © Jaap Doedens

 

Filippitől északra az első falu neve Lydia. Az első európai keresztyén emlékére szép emlékhelyet építettek azon a helyen, ahol Pál megkeresztelte Lídiát. A Zigaktis nem nagy folyó, inkább mély és gyors patak, két oldala kőlépcsőkkel van kirakva, kereszteléskor ide ül le a gyülekezet. A két alsó lépcső olyan közel van, hogy át lehet lépni.

 

Lídia keresztelésének helye Filippi mellett – fotó © Jaap Doedens

 

A Bibliában nem találunk pontos leírást, hogy az első keresztyének hogyan végezték a keresztelést. Feltételezzük, hogy Keresztelő János példájára, ahol volt alkalmas víz, ott teljes vízbe merítéssel kereszteltek. A görög orthodox egyházban a csecsemőket kereszteléskor egy pillanatra a pap belemeríti a templomi keresztelőmedencébe. Ettől az általános gyakorlattól itt Lydia faluban eltérnek, a folyócskából merítenek vizet, és azzal öntik le a gyermek fejét vízzel.

Filippitől délre a Pál által is végigjárt ókori út, a Via Egnatia egy szakasza nagyon jó állapotban van. Minden évben nagyobb zarándokutat szerveznek Lídia keresztelőhelyétől a Neápolisz közelében levő Szilász kolostorig, így ez az útszakasz szépen rendbe van téve.

 

Via Egnatia Filippi közelében – fotó © Jaap Doedens

 

A második misszói út során Pál Athénba, az akkori görögség szellemi fővárosába is elment. Mivel olyan dolgokat hirdetett, ami alapvetően új volt, a város vezetői elé idézték. A városi tanács az Areopágoszon ülésezett, ami görögül Areosz pagosz, azaz Árész dombja. Árész a görög mitológiában a háború istene volt, a római Mars megfelelője. Ha háborúzni akartak, az Akropolisz lábánál levő lapos sziklatömbön jött össze a haditanács, később a városi tanács is, amit az ülések állandó helyéről szintén Areopágosznak neveztek. Pált itt hallgatták meg, és ő hosszabb beszédet tartott a város vezetői előtt (ApCsel 17,22–34).

 

Athéni látkép az Akropoliszról, előtérben az Areopágosz – fotó © Jaap Doedens

 

Pál Athénból Korinthusba ment, és másfél évig munkálkodott a városban az Úr kijelentése alapján: „Ne félj, hanem szólj, és ne hallgass: mert én veled vagyok, és senki sem fog rád támadni és ártani neked, mert nekem sok népem van ebben a városban.” (ApCsel 18,9–10)

A város emeletes palotái egy későbbi földrengésben összedőltek, de jó állapotban megmaradt a helytartói palota terasza, ahol a helytartó a helyiek panaszos ügyeiben ítélkezett. Ide hozták a vádlói Pált is, Gallió helytartó elé, aki diplomatikusan elutasította a vallási vitában való ítélkezést (ApCsel 18,12).

 

Apolló templomának maradványai a korinthusi romkertben – képforrás: 123RF

 

A romkert melletti múzeumban láthatók a helyi ásatásokon talált használati tárgyak, többek között egy bronzlapból készült tükör is. Bizonyára sokat kalapálták, csiszolták, míg valamilyen képet lehetett látni benne. Valami ilyenre gondolt Pál, amikor azt mondta, hogy most még csak tükör által homályosan látunk: „Mert most tükör által homályosan látunk, akkor pedig színről színre; most töredékes az ismeretem, akkor pedig úgy fogok ismerni, ahogyan engem is megismert Isten.” (1Korinthus 13,12)

 

Ókori fémtükör a korinthusi múzeumban – fotó © Jaap Doedens

 

 

Közzéteszi: Győri István, református lelkész, egyetemi tanár

Fotó: Jaap Doedens

 

Használati jog típusa:
  • Az általam (mint szerző, közzétevő által) feltöltött anyag engedélyem nélkül kereskedelmi forgalomba nem hozható.
  • Valamint:
  • a szerző engedélyével belső használatra, oktatási célra sokszorosítható, másutt azonban nem publikálható.

21. Miért nem mégy hajóval? – Pál-mozaik

Fotó © Jaap Doedens

Pál apostol útja Macedónián keresztül, a „második missziói út”

 

Ha valaki gyalog megy hosszabb útra, azt szoktuk mondani, hogy az apostolok lován közlekedik. A legtöbb bibliakiadás végén van színes térkép, ami jól mutatja, hogy Pál apostol mekkora utakat járt be gyalog. Nagyon komolyan vette, amit Jézus a tanítványok kiküldésekor mondott: „Ne vigyetek magatokkal se aranyat, se ezüstöt, se rézpénzt az övetekben, se tarisznyát az útra, se két felsőruhát, se sarut, se botot.” (Máté 10,9)

Pálnak sem volt vagyona, és ahol hosszabb időt töltött el, mint pl. Korinthusban, ott kétkezi munkájával keresett megélhetést. Éjszakai takarója az egyetlen köpenye volt. Mikor fogságba került, kéri is, hogy ezt az egyetlen „vagyontárgyát” Timóteus hozza el neki: „Köpenyemet, amelyet Tróászban Karposznál hagytam, hozd el, amikor jössz; hozd el a könyveket is, de főként a pergameneket.” (2Timóteus 4,13)

Hajóra csak akkor szállt Pál, ha útközben nem volt dolga, és gyorsan kellett odaérni valahova. Hosszabb korinthusi tartózkodása után Kenkreából hajón ment át Ázsiába. Harmadik missziói útja során viszont gyalog tette meg az út nagy részét Görögországból Tróászig, és csak a közeli Asszoszban szállt hajóra. Útiterve az volt, hogy Efezus mellett csak elhajózik, hogy ne kelljen időt töltenie Ázsiában. Sietett, hogy lehetőleg pünkösd napjára Jeruzsálembe érkezzen. (ApCsel 20,14–16).

Amikor korábban, második missziói útja elején látomásban hívást kapott, hogy jöjjön át Macedóniába, természetes volt, hogy a viszonylag keskeny tengerszoroson kísérőivel hajón keltek át. Elkísérte Szilász és Timóteus, és az első állomásig, Filippi városáig vele tartott Lukács is, amit onnan tudunk, hogy erről az útszakaszról többes szám első személyben ír (pl. elhajóztunk, mentünk; ApCsel 16,11–16). Amikor Pált és Szilászt Filippiben börtönbe vetik, oda kísérőként már nem mehet velük, és az elbeszélés többes szám harmadik személyben folytatódik (pl. elengedték őket, tovább mentek, stb.).

 

Pál és Szilász börtöne Filippiben – fotó © Jaap Doedens

 

Ha megkérdezhettük volna Pált, hogy Tróászból miért nem szállt hajóra, hogy eljusson Athénba, valószínűleg ezt mondta volna: „Ha hajón megyek, ott néhány emberrel találkozom, ha gyalog járom végig Macedóniát, eljutok azokba a városokba, ahol zsidók élnek, és van zsinagógájuk, ahol szólhatok nekik Jézusról. Tudom, hogy nagyobb fáradság, de az Úr ad erőt hozzá.

 

Színház Thesszalonika piacán, ahol Pált bevádolták – fotó © Jaap Doedens

 

Pál tehát, amikor partot ért Neápoliszban, és ezzel európai földre ért, gyalog indult el nyugat felé, amihez nagyon jó útvonalat adott a mai Balkán-félszigetet átfogó római út, a Via Egnatia. A rómaiak nagy útépítők voltak, ha szükséges volt, a katonaság is ezeken az utakon mozgott, ezért szokták a római főutakat hadiútnak is nevezni. Békeidőben a kereskedők használták az utakat, ha szekérrel árut szállítottak, vámot fizettek, de gyalogosan a római polgárok szabadon járhattak a főutakon. Pál római polgár volt, és élt a lehetőséggel, hogy kísérőivel együtt erre mehetett. A Via Egnatia keleti végpontja Büzantion volt, a későbbi Konstantinápoly, ma Isztambul, a Márvány-tenger partján, nyugati vége pedig az Adriai- tenger partján Dyrrachium, ma Durrës, Albániában. A mintegy 1100 kilométeres utat a hegyes vidéken úgy tervezték meg, hogy a mai mérnökök sem tudnának jobb útvonalat találni, a mai főutak sok helyen 100-200 méterre párhuzamosan futnak.

Pálék az ApCsel 16,11 szerint Neápoliszban értek partra, innen a főút Filippibe vezetett. Ma a közben levő hegyen átvezető szerpentines úton a távolság 17 km, az akkori úton ez 15 km volt, így valószínűleg egy nap alatt odaértek. A helyi hagyomány szerint Neápolisztól 5 km- re a hegytetőn nagyobb pihenőt tartottak, később ezen a helyen kolostort építettek.

Aki ma érkezik erre a vidékre, az autópályán Kavála felé kell menni, ez Neápolisz mai neve. Ha a város előtt letérünk a hegygerincre épített autópályáról, a 12. sz. főúton jutunk be a városba, az autópálya-lehajtónál jobbra áll ma is a Szilász-kolostor. Innen a város felé, az 57. km táblánál egy keskeny mellékút vezet le a völgybe, ez 100 méter múlva keresztezi az ókori főutat, de sajnos itt a növényzet annyira benőtte, hogy sétálni nem lehet rajta. A városban, a mai kikötő közelében találjuk a Szent Miklós templom előtt Pál parta szállásának emlékművét, az ókorban idáig benyúlt a tengeröböl. Ha innen megyünk Filippi, mai nevén Krinides felé, a hegygerinctől egy km-re a mai főút mellett balra megtalálható az ókori főút szépen megmaradt szakasza, ezt a közelmúltig erdészeti útként használták, így jól járható.

 

A béreai Szt. Pál emlékmű egyik mozaikképe – fotó © Jaap Doedens

 

Filippiből Pálék Thesszalonikába, majd Béreába mentek tovább. Thesszalonikában néhányan örömmel fogadták a Krisztusról szóló örömhírt, mások felforgatónak nevezték őket, így menekülniük kellett. A béreai zsidók teljes készséggel fogadták az igét, és napról napra kutatták az Írásokat, hogy igaz-e, amit Pál mond.” (ApCsel 17,11) A béreai emlékmű Pált és az őt hallgató béreai gyülekezetet ábrázolja. Az első sorban ülő ember is könyvtekercset tart a kezében, amin egyetlen szó olvasható ki, a görög TIC – tisz jelentése kicsoda. Ez volt a kérdés, hogy ki a megváltó, kicsoda Jézus, ezt hirdette Pál mindenütt, akár gyalog, akár hajóval érkezett.

 

 

Közzéteszi: Győri István, református lelkész, egyetemi tanár

Fotó: Jaap Doedens

 

Használati jog típusa:
  • Az általam (mint szerző, közzétevő által) feltöltött anyag engedélyem nélkül kereskedelmi forgalomba nem hozható.
  • Valamint:
  • a szerző engedélyével belső használatra, oktatási célra sokszorosítható, másutt azonban nem publikálható.

Magyar mesék lázadó lányoknak – 25 nő története

Mit jelent lázadni kamasz- és ifjúkorban? Keresni a határainkat. Ami nem mindig egyezik a környezetünk, a társadalom által felkínált határokkal. Pedig gyakran elhívás, elhivatottság áll a háttérben, akkor is, ha nem lesz belőle világra szóló teljesítmény. Annak a 25 nőnek a története azonban, akikről a könyv szerzői mesélnek, figyelemre méltó, és máig megőrizte, őrzi az emlékezet, hiszen némelyikük most is közöttünk él.

Lányok, nők, asszonyok, akik nem mindennapi nehézségeken lettek úrrá, és sokszor képtelenül merésznek tűnő célokat értek el. Akik hittek elhívásukban, és így képesek voltak másokért dolgozni akkor is, ha a környezetük megpróbálta erről lebeszélni őket. Akik elavult szokásjogon, egyéni és történelmi tragédiákon, betegségen, szorongáson felülemelkedve végezték el feladatukat, és mutatnak ezzel példát nekünk, olvasóknak, lányoknak és fiúknak, nőknek és férfiaknak egyaránt.

A mesegyűjtemény 25 izgalmas életű és lenyűgöző teljesítményű magyar nő portréját rajzolja meg, Árpádházi Szent Erzsébettől Hugonnai Vilmán át egészen a kortársakig. A mesék szerzői és illusztrátorai maguk is elismert írók, illetve grafikusok, akiknek élete és művei láttán az olvasók remélhetőleg kedvet és erőt kapnak határaik megismeréséhez és álmaik megvalósításához.

 

Írta: Kiss Judit Ágnes, Mesterházi Mónika, Miklya Luzsányi Mónika, Molnár Krisztina Rita, Szabó T. Anna, Tóth Krisztina

Illusztrálta: Békés Rozi, Bódi Kati, Bölecz Lilla, Hitka Viki, Kőszeghy Csilla, Makhult Gabriella, Molnár Jacqueline, Nagy Diána, Rofusz Kinga, Sásdi Laura, Schall Eszter, Szegedi Katalin

Szerkesztette: Szlukovényi Katalin

Tartalom

1. Árpád-házi Szent Erzsébet
2. Zrínyi Ilona
3. Czinka Panna
4. Brunszvik Terézia
5. Wesselényi Polixéna
6. Bányai Júlia
7. Hugonnai Vilma
8. Jászai Mari
9. Bédy-Schwimmer Rózsa
10. Slachta Margit
11. Molnár Mária
12. Vendl Mária
13. Kol Erzsébet
14. Pécsi Eszter
15. Karády Katalin
16. Gobbi Hilda
17. Ata Kandó
18. Polcz Alaine
19. Ország Lili
20. Mészáros Márta
21. Monspart Sarolta
22. Péterfy Bori
23. Polgár Judit
24. Hozleiter Fanny
25. Király Szilvia

Ami a szíveden… – suli-projekt az Író Cimborákkal

Képforrás: 123RF

„Ami a szíveden… az a szádon.

Ugye jó lenne, ha mindig ki tudnánk mondani? Ám az lehetetlen, hogy mindent kimondjunk, ami a szívünket nyomja vagy foglalkoztatja. Ilyenkor magunkban hordjuk, és magunkban beszéljük ki. Sőt, akkor is magunkban beszélünk, ha van kinek elmondani különben. Ám nemcsak kimondani, hanem dúdolgatni, mondókázni és leírni is lehet. Próbáld csak ki! Ami a szíveden… mondd ki, mondókázd ki magadban, aztán írd le valamilyen formában. Lehet belőle mese, történet, levél, napló, gondolatbeszélgetés, de lehet mondóka, monológ, vers és dal, akár még énekelve, dúdolgatva is.

Szóval, ami a szíveden, az ne vesszen el, írd le nekünk, Író Cimboráknak, és mi igyekszünk válaszolni, akinek tudunk.”

Ezekkel a gondolatokkal hívták cimboráskodni a a kiskunfélegyházi Dózsa György Általános Iskola diákjait az Író Cimborák (kortárs magyar gyermek- és ifjúsági irodalmi alkotóműhely) alkotói. A gyerekek pedig mondták, mondókázták gondolataikat az őket legjobban foglalkoztató kérdésekről. Ezek közül 41-et választottunk ki, és küldtünk el a Cimboráknak. Javítatlanul, hiszen az esetleges hibák szerves részei a gyermeki nyelvhasználatnak. Az írók alakították ki a központozás, sortördelés végleges formáját azokban a szövegekben, amelyekre válaszoltak saját írásaikkal. Ők is sokféleképpen szólaltak meg: versben és prózában, mesében és elbeszélésben, levélben, sőt a zene nyelvén is. A következő fázisban egy másik nyelvet hozott játékba a projekt, rajztanárok irányításával illusztrációk készültek az írásművekhez.

A több hónapos előkészítő munka után a közös gyerek-felnőtt írások és az illusztrációk az Író Cimborák blog Mesefolyamán jelentek meg 2018 tavaszán. Az alábbi tartalomjegyzéken keresztül a teljes anyag elérhető (címre kattintva), és mint egy gyermekantológia, böngészhető.

További böngészésre hív a suli-galéria, amelyben azok az írások is szerepelnek, illusztrációval együtt, amelyekre nem készült felnőtt válasz: https://amiasziveden.blogspot.com/

Tartalom

Család, példázatok:

Zoli és Acsai Roland: Miért kétnapos a hétvége?

Sinkó Emma és Békés Márta: Mért utálom a bátyámat?

Zoboki Botond és Várfalvy Emőke: Boti és a kívánságbaró

Téti Lili és Miklya Luzsányi Mónika: Egyetlen kívánság

Tacsi és Miklya Zsolt: Kutyahegyibeszéd

Cicamica 0648 és Kiss Lehel: A vízzel nem lesz gond

Pizza és Várfalvy Emőke: A marcona meggy

Vilmányi Hanna és Simon Réka Zsuzsanna: Nagypapa nyulai

Ladányi Dorina és Majoros Nóra: Dédipapi órái

Brimo Jasmin és Miklya Luzsányi Mónika: Yasmin

„Szív” és Széchey Rita: A szabálytalan szőnyeg

Kha’Zix és Tasi Katalin: Igazságmese

Suli, világ és titkok

Jankó Evelin Emese és Smelka Sándor: Szürke marhák és okostelók

Cseri Inez és Miklya Zsolt: Varrírónő

Juhász Dóra és Nagy Izabella: negyvenöt perc

Fekete Norbert és Csík Mónika: Spenótpuding

Horváth Emma és Békés Márta: Héderű

Barca fan és Miklya Zsolt: Felelős csend

Ábel Hanka és Csík Mónika: Nyári sós

„Kert” és Miklya Zsolt: Kerti tan

Phoenix és Nagy Izabella: egy világ

TonyPapPa és Magolcsay Nagy Gábor: Hangulatinga

Csertő Tímea és Szabó Imola Julianna: Titkos üzenet egy ki nem fogható haltól

Barátság, kapcsolatok, konfliktusok

Pillangó 2.0 és Békés Márta: Nyomasztó

Polgár Sándor és Nagy Izabella: légyszi monddmár!

Pizza és Turbuly Lilla: Volt egy…

Vándor és Mészöly Ágnes: A teszt

Balla Zsófia és Széchey Rita: Kintsugi

Brimo Minan – Tasi Katalin: Levél az Ismeretlen Hetedikeshez

Józsi bá medvéje és Békés Márta: Jegyzőkönyv

Pizza és Várfalvy Emőke: Barátbeszerző

Fodor Lili, Fodor Zita és Széchey Rita: Muffin és Senorita

Talárcsik Réka és Nattán-Angeli Nóra: CIDRI

Vándor és Németh Eszter: Vándornak

 

CikCakk 2018/3 – Csodálatos álmok

A CikCakk magazin új számában az álmok világába pillanthatsz be. A bibliai hősök kis és nagy álmai mellett megtudhatod, miről álmodik egy eszkimó gyerek, vagy aki a Szaharában, netán a Himalája hegycsúcsai között él. A saját álmaidról is megtudhatsz sokat, és arról is, miről álmodnak az állatok – vagy éppen a számítógép. Tanácsokat kapsz többek között ahhoz, hogyan építsd meg a saját Minecraft-világodat.

 

Gondoltál már arra, miről álmodik a moha és a mamutfenyő? Vajon melyik álmodik arról, hogy mit jelent mohának, vagy mit jelent mamutfenyőnek lenni?

Álmok az erdőben – ízelítő olvasmány a lapszámból.