Képforrás: 123RF
A lombsátrak ünnepe (héberül: szukkót) kétszeres ünnep volt Izráel népe számára, ilyenkor egy hétig mindenki lombokból épített sátorban lakott, amit úgy kellett megépíteni, hogy éjjel lehessen látni a csillagokat. Ezzel arra emlékeztek, hogy a pusztai vándorlás idején nem építettek rendes házakat, hanem csak sátorban laktak, és amikor elfogyott az állatok legelője, tovább kellett menni, nem volt sem vetés, sem betakarítás. Az ünnep egyben hálaadás is volt Kánaán gazdagságáért, a honfoglalás után ez lett az őszi nagy hálaadó ünnep. Mózesnek az Úr parancsolta meg, hogy így ünnepeljenek, ki ne vesszen a pusztai nyomorúság emléke és a termésért való hálaadás szokása:
„Tartsd meg a lombsátrak ünnepét hét napig, amikor megtörténik a betakarítás szérűdről és borsajtódból. Örvendezz az ünnepeden fiaddal és leányoddal, szolgáddal és szolgálóleányoddal együtt, meg a lévitával és jövevénnyel, az árvával és az özveggyel együtt, akik lakóhelyeden élnek. Hét napon át ünnepelj Istenednek, az Úrnak azon a helyen, amelyet kiválaszt az Úr. Mert megáldotta Istened, az Úr minden termésedet és kezed minden munkáját: örvendezz tehát! Évenként háromszor jelenjék meg minden férfi Istenednek, az Úrnak a színe előtt azon a helyen, amelyet ő kiválaszt: a kovásztalan kenyér ünnepén, a hetek ünnepén és a sátoros ünnepen. De senki se jelenjék meg üres kézzel az Úr színe előtt!” (5Mózes 16,13–16)

Izraeli zsidó család szukkót ünnepén – képforrás: 123RF
„Vegyetek magatoknak az első napon nemes fákról való gyümölcsöt, pálmaágakat, sűrű lombú faágakat és fűzfagallyakat, és örvendezzetek hét napon át Istenetek, az Úr előtt. …Lombsátrakban lakjatok hét napig, lombsátrakban lakjék az országban minden izráeli. Hadd tudják meg nálatok az eljövendő nemzedékek, hogy sátrakban adtam lakást Izráel fiainak, amikor kihoztam őket Egyiptomból. Én, az Úr, vagyok a ti Istenetek.” (3Mózes 23,40.42–43)
Az idők folyamán sok hagyomány kapcsolódott még az ünnephez, kialakult, hogy milyen növényekből állítanak össze csokrot, azzal díszítették a házakat, kivitték az utcára és a zsinagógába is. Szépség és hasznosság szerint válogatták össze, volt a csokorban egy fűzfaág, ami a vadon növő fákat képviselte, volt benne egy pálmaág, mint az uralkodók győzelmi jelképe. Amikor Jézus bevonult Jeruzsálembe, a hagyomány szerint őt is pálmaágakkal köszöntötték, ezért régen a virágvasárnapot pálmák vasárnapjának nevezték (latin elnevezéssel: Dominica palmarum, angol neve: Palm Sunday). Mindig volt a csokorban dísznövényként nevelt virágzó mirtusz, de voltak gyümölcsöt hozó ágak is. Fontossá vált az etrog nevű citrusféle (Citrus medica), ami ilyenkor még nem érett be, de szépen mutatott a csokor mellett a kézben.

Az etrog vastag héjú, édeskés húsú, átlagos citrusféle – egy hétig mégis a szukkót egyik dísze, ahol az emberi szívet szimbolizálja – képforrás: 123RF
A reformáció után sokfelé felelevenítették bibliai szokásként a betakarítási ünnepet, a reformátusoknál ebből lett az újkenyéri úrvacsoraosztás augusztusban. A magyarországi német evangélikusok Erntedank (hálaadás) ünnepének mintájára sokfelé elterjedt, hogy a gyülekezetben egy őszi vasárnap hálát adnak a termésért, ilyenkor kosarakban, ládákban mindenféle gyümölcsöt és virágokat raknak ki a templomban.

„Hálaadás-oltár” egy németországi katolikus templomban – képforrás: 123RF
„Hálaadó kosarat” magunk is készíthetünk, tegyünk ki a tanteremben vagy az iskola folyosóján egy asztalra egy kisebb kosarat, ha nincs kertünk vagy kertészkedő barátunk, nézzünk szét a piacon. Tegyünk a kosárba színes gyümölcsöket, terméseket szépen elrendezve: néhány piros és sárga alma, egy fürt szőlő, egy cső kukorica, pár kisebb tök, sárgarépa, esetleg dió, mogyoró, gesztenye jelzi, hogy mi minden terem nálunk is. Tegyünk mellé egy szépen megírt kártyát ezzel vagy hasonló szöveggel: „Hálát adunk Istennek, hogy olyan sok gyümölcsöt hozó növényt teremtett a hasznunkra, köszönjük, hogy ebben az évben is hozott termést a föld. Imádkozunk azokért, főleg a gyerekekért, akiknek ebből kevesebb jut.” Ha már nem akarjuk tovább tartani, vigyük el egy idős, beteg házaspárnak, vagy pl. ha van a közelben gyerekotthon, ahol fogyatékos gyerekek élnek, szerezzünk nekik örömet vele.

Hálaadó kosár – képforrás: 123RF
Közzéteszi: Győri István, református lelkész, egyetemi tanár
Használati jog típusa:
- Az általam (mint szerző, közzétevő által) feltöltött anyag engedélyem nélkül kereskedelmi forgalomba nem hozható.
- Valamint:
- a szerző engedélyével belső használatra, oktatási célra sokszorosítható, másutt azonban nem publikálható.
10. Hogy kerül pálma a sátorra?
/Kategória: Kérdések könyveKépforrás: 123RF
A lombsátrak ünnepe (héberül: szukkót) kétszeres ünnep volt Izráel népe számára, ilyenkor egy hétig mindenki lombokból épített sátorban lakott, amit úgy kellett megépíteni, hogy éjjel lehessen látni a csillagokat. Ezzel arra emlékeztek, hogy a pusztai vándorlás idején nem építettek rendes házakat, hanem csak sátorban laktak, és amikor elfogyott az állatok legelője, tovább kellett menni, nem volt sem vetés, sem betakarítás. Az ünnep egyben hálaadás is volt Kánaán gazdagságáért, a honfoglalás után ez lett az őszi nagy hálaadó ünnep. Mózesnek az Úr parancsolta meg, hogy így ünnepeljenek, ki ne vesszen a pusztai nyomorúság emléke és a termésért való hálaadás szokása:
„Tartsd meg a lombsátrak ünnepét hét napig, amikor megtörténik a betakarítás szérűdről és borsajtódból. Örvendezz az ünnepeden fiaddal és leányoddal, szolgáddal és szolgálóleányoddal együtt, meg a lévitával és jövevénnyel, az árvával és az özveggyel együtt, akik lakóhelyeden élnek. Hét napon át ünnepelj Istenednek, az Úrnak azon a helyen, amelyet kiválaszt az Úr. Mert megáldotta Istened, az Úr minden termésedet és kezed minden munkáját: örvendezz tehát! Évenként háromszor jelenjék meg minden férfi Istenednek, az Úrnak a színe előtt azon a helyen, amelyet ő kiválaszt: a kovásztalan kenyér ünnepén, a hetek ünnepén és a sátoros ünnepen. De senki se jelenjék meg üres kézzel az Úr színe előtt!” (5Mózes 16,13–16)
Izraeli zsidó család szukkót ünnepén – képforrás: 123RF
„Vegyetek magatoknak az első napon nemes fákról való gyümölcsöt, pálmaágakat, sűrű lombú faágakat és fűzfagallyakat, és örvendezzetek hét napon át Istenetek, az Úr előtt. …Lombsátrakban lakjatok hét napig, lombsátrakban lakjék az országban minden izráeli. Hadd tudják meg nálatok az eljövendő nemzedékek, hogy sátrakban adtam lakást Izráel fiainak, amikor kihoztam őket Egyiptomból. Én, az Úr, vagyok a ti Istenetek.” (3Mózes 23,40.42–43)
Az idők folyamán sok hagyomány kapcsolódott még az ünnephez, kialakult, hogy milyen növényekből állítanak össze csokrot, azzal díszítették a házakat, kivitték az utcára és a zsinagógába is. Szépség és hasznosság szerint válogatták össze, volt a csokorban egy fűzfaág, ami a vadon növő fákat képviselte, volt benne egy pálmaág, mint az uralkodók győzelmi jelképe. Amikor Jézus bevonult Jeruzsálembe, a hagyomány szerint őt is pálmaágakkal köszöntötték, ezért régen a virágvasárnapot pálmák vasárnapjának nevezték (latin elnevezéssel: Dominica palmarum, angol neve: Palm Sunday). Mindig volt a csokorban dísznövényként nevelt virágzó mirtusz, de voltak gyümölcsöt hozó ágak is. Fontossá vált az etrog nevű citrusféle (Citrus medica), ami ilyenkor még nem érett be, de szépen mutatott a csokor mellett a kézben.
Az etrog vastag héjú, édeskés húsú, átlagos citrusféle – egy hétig mégis a szukkót egyik dísze, ahol az emberi szívet szimbolizálja – képforrás: 123RF
A reformáció után sokfelé felelevenítették bibliai szokásként a betakarítási ünnepet, a reformátusoknál ebből lett az újkenyéri úrvacsoraosztás augusztusban. A magyarországi német evangélikusok Erntedank (hálaadás) ünnepének mintájára sokfelé elterjedt, hogy a gyülekezetben egy őszi vasárnap hálát adnak a termésért, ilyenkor kosarakban, ládákban mindenféle gyümölcsöt és virágokat raknak ki a templomban.
„Hálaadás-oltár” egy németországi katolikus templomban – képforrás: 123RF
„Hálaadó kosarat” magunk is készíthetünk, tegyünk ki a tanteremben vagy az iskola folyosóján egy asztalra egy kisebb kosarat, ha nincs kertünk vagy kertészkedő barátunk, nézzünk szét a piacon. Tegyünk a kosárba színes gyümölcsöket, terméseket szépen elrendezve: néhány piros és sárga alma, egy fürt szőlő, egy cső kukorica, pár kisebb tök, sárgarépa, esetleg dió, mogyoró, gesztenye jelzi, hogy mi minden terem nálunk is. Tegyünk mellé egy szépen megírt kártyát ezzel vagy hasonló szöveggel: „Hálát adunk Istennek, hogy olyan sok gyümölcsöt hozó növényt teremtett a hasznunkra, köszönjük, hogy ebben az évben is hozott termést a föld. Imádkozunk azokért, főleg a gyerekekért, akiknek ebből kevesebb jut.” Ha már nem akarjuk tovább tartani, vigyük el egy idős, beteg házaspárnak, vagy pl. ha van a közelben gyerekotthon, ahol fogyatékos gyerekek élnek, szerezzünk nekik örömet vele.
Hálaadó kosár – képforrás: 123RF
Közzéteszi: Győri István, református lelkész, egyetemi tanár
05. Ki a ti uratok? – További ötletek és variációk
/Kategória: Hittan 4, Isten országot/hazát ad népének, vezetőket állít szolgálatba – közösségi kapcsolatok, a közösség élettere, vezetőiKépforrás: Sweet Publishing / FreeBibleimages.org
Törzsi területek
Olvassák le a térképről a törzsek neveit. Mutassák meg a helyüket is.
Rúben, Simeon, Júda, Dán, Naftáli, Gád, Ásér, Issakár, Zebulon, Benjámin, Efraim, Manassé
Beszéljétek meg: Miért hiányzik közülük Júda? Hogy kerül közéjük József két fia, Efraim és Manassé?
Térkép forrása, további képekkel a történethez
(a Sweet Publishing engedélyével)
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 4 menüpont alatt.
05. Ki a ti uratok? – Józsué búcsúja – óraterv
/Kategória: Hittan 4, Isten országot/hazát ad népének, vezetőket állít szolgálatba – közösségi kapcsolatok, a közösség élettere, vezetőiKépforrás: Sweet Publishing / FreeBibleimages.org
Témakör: Isten országot/hazát ad népének, vezetőket állít szolgálatba – közösségi kapcsolatok, a közösség élettere, vezetői
Időszak, időtartam: Október 1. hete
Élettéma: Ki a ti uratok? – Válaszd a jót!
Bibliai téma: Honfoglalás – Józsué búcsúja – Józsué (23) 24
05. Ki a ti uratok? – Józsué búcsúja – óraterv
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 4 menüpont alatt.
09. Miért nagy ünnep az engesztelés napja?
/Kategória: Kérdések könyveKépforrás: 123RF
A jom kippur, az engesztelés napja a zsidó vallás egyik legnagyobb ünnepe. Eredete a pusztai vándorlás idejére nyúlik vissza. Izráel népe sokszor vétett az Úr parancsa ellen, de az Úr adott lehetőséget a megbánásra.
„Azután így beszélt Mózeshez az Úr: Ugyanennek a hetedik hónapnak a tizedike [Tisri: szeptember/október] az engesztelés napja. Tartsatok szent összejövetelt, tartóztassátok meg magatokat, és mutassatok be tűzáldozatot az Úrnak. Ne végezzetek ezen a napon semmiféle munkát, mert az engesztelés napja ez, hogy engesztelést végezzenek értetek Isteneteknek, az Úrnak színe előtt. Ha pedig valaki nem tartóztatja meg magát ezen a napon, azt ki kell irtani népe közül. És ha valaki bármiféle munkát végez ezen a napon, azt az embert kipusztítom népe közül. Ne végezzetek semmiféle munkát akkor. Örök rendelkezés legyen ez mindenütt, ahol laktok, nemzedékről nemzedékre. A teljes nyugalom napja legyen ez nektek, tartóztassátok meg magatokat. A hónap kilencedikének estéjén, ettől az estétől a következőig pihenjetek nyugalmatok napján.” (3Mózes 23,26–32)
A főpap évente egyszer, ezen a napon mehetett be a szent sátor, később a jeruzsálemi templom belső részébe, a szentek szentjébe, és engesztelő áldozatot mutatott be a nép bűneiért, a nép pedig egész nap böjtölt és bűnbocsánatért imádkozott. A főpap bikát és kecskebakot áldozott, ezeknek vérét vitte be a kárpit mögé, hogy engesztelést szerezzen vele. Majd a szentély előtt, az égőáldozati oltár mellett egy másik bak fejére tette a kezét, és fölötte megvallotta Izráel minden bűnét. Így ruházta át vétkeiket a bakra, aztán kivitték a pusztába, „hadd vigye magával a bak minden bűnüket egy kietlen vidékre” (3Mózes 16,22). Így lett belőle „bűnbak”.
Két kecskebak közül sorsolással döntötték el, melyik lesz áldozat, melyik lesz bűnbak – kép: 123RF
A szétszóratás után már nem volt templom és áldozat, de az egész napos böjt és imádság szokása megmaradt. A magyarországi zsidók hosszúnapnak nevezték, mert ilyenkor az egész napot böjtölve a zsinagógában töltötték estétől estéig, ott is virrasztottak. Vannak zsidók, akik a vallásukat már alig tartják meg, csak ezt a böjti napot, mivel néhány nappal van a zsidó újév után. Szokás, hogy ilyenkor a haragosok kibékülnek, akinek adóssága van, igyekszik rendezni, hogy tiszta lappal kezdje az új esztendőt.
Zsidó férfi imája Jeruzsálemben jom kippur idején – kép: 123RF
Lásd még itt Maurycy Gottlieb: Zsidók imája a zsinagógában jom kippur idején című képét (1878, Tel Aviv Museum)
Közzéteszi: Győri István, református lelkész, egyetemi tanár
04. Hol fogunk élni? – További ötletek és variációk
/Kategória: Hittan 4, Isten országot/hazát ad népének, vezetőket állít szolgálatba – közösségi kapcsolatok, a közösség élettere, vezetőiKépforrás: 123RF
Sófárhangok
Sófárhang egy rövid YouTube felvételen
Kép: 123RF
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 4 menüpont alatt.
04. Hol fogunk élni? – Átkelés a Jordánon, Jerikó bevétele – óraterv
/Kategória: Hittan 4, Isten országot/hazát ad népének, vezetőket állít szolgálatba – közösségi kapcsolatok, a közösség élettere, vezetőiKépforrás: 123RF
Témakör: Isten országot/hazát ad népének, vezetőket állít szolgálatba – közösségi kapcsolatok, a közösség élettere, vezetői
Időszak, időtartam: Szeptember 4. hete
Élettéma: Hol fogunk élni? – Isten hazát ad népének
Bibliai téma: Honfoglalás – átkelés a Jordánon, Jerikó bevétele – Józsué 3; 6
04. Hol fogunk élni? – Átkelés a Jordánon, Jerikó bevétele – óraterv
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 4 menüpont alatt.
Királytükör
/Kategória: Ajánlások, KönyvajánlóHitoktatói ötlettár bibliai királytörténetek feldolgozásához
A kötet portréiban 12 királykarakter személyiségvonásai bontakoznak ki: Gedeon és Abímelek, Saul és Dávid, Salamon és Jeroboám történetei új nézőpontból, más megvilágításban kerülnek elő, mint a megszokott. A játékos tevékenységek által igyekszünk bevonni a gyerekeket a történetekben rejlő élethelyzetek korabeli és mai problémáiba, miközben jobban megismerjük emberi természetünket, egymást és önmagunkat is. Az ötlettár feladatait, játékait főleg iskolások (alsós, felsős, ifis) hitoktatásához ajánljuk, de óvodások számára is találunk benne ötleteket. A feladatokkal és játékokkal szeretnénk megmozgatni a különböző képességterületeket, fejleszteni a sokrétű intelligenciát, a problémamegoldó és kreatív gondolkodást, felébreszteni az alkotókedvet és képzelőerőt, serkenteni az együttműködési készséget és erősíteni a csoportkohéziót. Mindez a hitoktató részéről is alkotókedvet és kreativitást, problémákra nyitott és rugalmas gondolkodást igényel. Segédanyagunkban összefoglaló táblázat, drámajáték-szöveg, kidolgozott társasjáték is található.
Előfizetőink ingyenesen letölthetik itt.
Megvásárolható a keresztény könyvesboltokban vagy megrendelhető itt a web-boltunkban:
Királytükör nyomtatott könyv verzió
Királytükör e-könyv (PDF) verzió
08. A zsidóknál miért ősszel van újév?
/Kategória: Kérdések könyveKépforrás: 123RF
Az ókorban az emberek többsége falun lakott, mezőgazdasággal foglalkozott, így az év ritmusát a természet rendje szabályozta. A mi naptárunk a régi római naptárból alakult ki. Itália éghajlata hasonló a miénkhez, de mivel délebbre van, a tavasz hamarabb érkezett, március elején már nyíltak a gyümölcsfák, ekkor kezdték a veteményezést, ezért az év kezdetét is innen számították, március volt az első hónap.
Mai naptárunkban néhány hónap neve őrzi ezt a beosztást. Október jelentése: „nyolcadik hónap” a latin octo – nyolc szóból ered; ebből jön az oktáv szavunk is. Ennek megfelelően december a tizedik hónap a latin decem – tíz szóból, ez is több idegen szóban előfordul.
Újévi üdvözlet – Képforrás: 123RF
Kánaán földjén más volt az éghajlat, mivel délebbre van. A hosszú és száraz nyár csak az aratásra volt alkalmas, télen nem volt fagy, ősszel és tavasszal volt egy esős időszak, amit korai és kései esőnek neveztek. A mezőgazdasági év kora ősszel kezdődött, és ennek megfelelően innen számolták az év kezdetét is. A zsidóság a saját naptárát a szétszórattatásban is megőrizte, ráadásul a Bibliában található időadatok és nemzetségtáblázatok alapján tartják számon az éveket a teremtéstől folyamatosan. Ebben az évben a zsidóknál a mi naptárunk szerint 2018. szeptember 9-én este az 5779. év kezdődik.
Mikor Izrael és Júda az önállóságát elvesztette, a zsidóságnak alkalmazkodnia kellett az asszír-babiloni birodalmak rendjéhez is: A polgári év kezdete így náluk is tavaszra esik, Niszán (Ábib) hónapra (3Móz 23,5), ám ennek első napját nem tekintik ünnepnek. A vallási életben az őszi, Tisri hónap (a hivatalos naptár szerint a hetedik hónap) maradt az év kezdete (Rós hásáná), ezt tették a kürtzengés ünnepévé (3Móz 23,24).
Sófár: egyszerű kosszarv, melyet kürt módjára szólaltatnak meg – Képforrás: 123RF
A zsidóknál nem szokás a zajos óévbúcsúztatás, inkább csendben, családi körben ünnepelnek. Hálát adnak a teremtésért a Teremtőnek, a zsinagógában az egyévi rendbe beosztott szentírási szakaszok hetenkénti felolvasását ilyenkor kezdik újonnan, amit azzal jeleznek, hogy megfújják a sófárt, a kosszarvból készült kürtöt.
A kosszarv arra a kosra emlékezteti őket, amelyet Ábrahám kapott Istentől, hogy azt áldozza fel Izsák helyett: „Akkor fölemelte Ábrahám a tekintetét, és meglátta, hogy ott van egy kos, szarvánál fogva fönnakadva a bozótban. Odament Ábrahám, fogta a kost, és azt áldozta föl égőáldozatul a fia helyett.” (1Mózes 22,13) – Izsák születésének és megkötözésének története minden újévkor előkerül, hogy Isten jelenlétére emlékeztessen, a sófár hangjával együtt.
Sófárt fújó izraelita férfi – Képforrás: 123RF
Közzéteszi: Győri István, református lelkész, egyetemi tanár
03. Veletek van Isten? – További ötletek és variációk
/Kategória: Hittan 4, Isten országot/hazát ad népének, vezetőket állít szolgálatba – közösségi kapcsolatok, a közösség élettere, vezetőiKépforrás: 123RF
Neveden szólítottalak
Az Ézsaiás 43,1–3.5 igéi szintén bátorító és áldó igék, Mózes áldása mellé illenek. Beveheted ezt is az órai anyagba, csatolva megtalálod a dominókba tördelt változatát is.
De most így szól az Úr,
a te teremtőd, Jákób,
a te formálód, Izráel:
Ne félj, mert megváltottalak,
neveden szólítottalak, enyém vagy!
Ha vízen kelsz át, én veled vagyok,
és ha folyókon, azok nem sodornak el.
Ha tűzben jársz, nem perzselődsz meg,
a láng nem éget meg téged.
Mert én, az Úr vagyok a te Istened,
Izráel Szentje, a te szabadítód!
…Ne félj, mert én veled vagyok!
Ézsaiás dominó
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 4 menüpont alatt.
03. Veletek van Isten? – Isten gyülekezete – Izráel, mint népközösség – óraterv
/Kategória: Hittan 4, Isten országot/hazát ad népének, vezetőket állít szolgálatba – közösségi kapcsolatok, a közösség élettere, vezetőiKépforrás: 123RF
Témakör: Isten országot/hazát ad népének, vezetőket állít szolgálatba – közösségi kapcsolatok, a közösség élettere, vezetői
Időszak, időtartam: Szeptember 3. hete
Élettéma: Veletek van Isten? – a gyülekezet közössége
Bibliai téma: Isten gyülekezete – Izráel, mint népközösség – 5Mózes 31,7–8; 33,27–29; Ézsaiás 43,1–3.5
Üres dominó
Mózes dominó
03. Veletek van Isten? – Isten gyülekezete – Izráel, mint népközösség – óraterv
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 4 menüpont alatt.