Képforrás: 123RF
- Bibliai történet: Máté 6,25–26; 10,29–31; 14,13–21; János 6,1–13
- Intelligenciatípus: Önismereti, kapcsolati, testi-mozgásos, verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, természeti, zenei-ritmikus, egzisztenciális
- Tevékenység: Kapcsolati-önismereti játék; hal alakú és halkrémes szendvicsek készítése; énekes-ritmikus asztali imádságok; pocakvers és aggódás-oldó igék
Mid van, amit odaadhatsz? (Önismereti, kapcsolati, testi-mozgásos, verbális-nyelvi)
Géri, a történetben szereplő kisfiú nem teketóriázott, odaadta az anyukája készítette ebédjét, pedig lehet, hogy már éhes volt ő is. Neked mid van, amit odaadhatsz másoknak? Ezt a kérdést aktiválja az alábbi önismereti játék.
Szükség van annyi színes papírból kivágott kenyér- és halformára, hogy minden gyereknek jusson legalább egy-egy (inkább több legyen). A gyerekek írjanak a formákra néhány dolgot, amit oda tudnának adni másnak, illetve amit meg tudnának osztani másokkal. Egy formára egy adomány kerüljön, ami lehet bármilyen tárgyi vagy cselekvő, lelki segítség. Pl.: Megfelezzük az uzsonnámat. Kölcsönadom a játékomat. Játszunk egy társast. Elmegyünk sétálni. Segítek matekozni. Jót beszélgetünk suli után. Stb.
Gyűjtsük a megírt formákat egy kosárkába, és üljünk le körbe. Indítsuk útnak a kosarat: A kezdő játékos húz egy kenyér- vagy halformát. Felolvassa, mit kapott. Elmondja azt is, hogy ez számára mit jelent, mit kezd vele stb. Majd feláll, és odaviszi valakinek a kosárkát, aki hasonlóan folytatja a játékot. Addig játszhatjuk, amíg mindenkinek van legalább egy hala és egy kenyere.
Halas szendvicsek (Vizuális-térbeli, természeti, testi-mozgásos, kapcsolati)
Kirándulásra, szeretetvendégségre, szülinapra, névnapra, vagy csak úgy, készítsünk hal alakú vagy halkrémes szendvicseket. A kenyér és hal egy tálon (kosárban) szerepelhet így is.
A szendvicseknek adhatnak a gyerekek fantázianevet.
Hal alakú szendvicsek:
Halkrémes szendvicsek
Képek: 123RF
Asztali imádságok (Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, egzisztenciális)
Köszönjük meg Istennek a mindennapi kenyeret énekelve (kottával együtt elérhető az énekeskönyv címsorára kattintva):
Jézust áldja énekünk 41
Áldd meg, édes Istenünk,
Mindennapi kenyerünk! Ámen!
Jézust áldja énekünk 40
Jövel Jézus, áldj meg minket,
Mindennapi kenyerünket! Ámen!
Jézust áldja énekünk 39
Jövel Jézus, légy itt vélünk,
Áldd meg, amit adtál nékünk!
Adjad, Urunk, hogy jólessék,
A te neved dicsértessék!
Hálát adhatunk az alábbi versimával is:
Köszönjük Istenünk,
hogy nem fogy ki a szó
és a falat a szánkból,
mindig van mit mondanunk,
és van mivel megtöltenünk
a pocakunkat.
Források:
Jézust áldja énekünk (Református Pedagógiai Intézet, Bp., 2003)
Miklya Luzsányi Mónika – Miklya Zsolt: Játéktár a Mesélő Bibliához (Harmat, Bp, 2008)
Verébfalatok (Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, egzisztenciális)
A tanítványok aggodalmaskodása vezetett a csodához, hiszen ők problémáznak azon, hogy most már vacsorázni is kéne. Jézus csodája egyfajta válasz az aggodalmaskodóknak, és Isten gondoskodásának cselekvő példázata. A pocakvers derűs hangon foglalja össze gyerekek számára a „tanulságot”:
Miklya Zsolt: Pocakvers
Pocakba ment sok falat,
kosárban is sok maradt.
És a morzsa, kenyérmorzsa
a sok verébnek maradt.
Kép: 123RF
Jézus így tanít erről:
Ezért mondom nektek: ne aggódjatok életetekért, hogy mit egyetek, vagy mit igyatok, se testetekért, hogy mibe öltözködjetek. Nem több-e az élet a tápláléknál, és a test a ruházatnál? Nézzétek meg az égi madarakat: nem vetnek, nem is aratnak, csűrbe sem gyűjtenek, és a ti mennyei Atyátok táplálja őket. Nem vagytok-e ti értékesebbek azoknál?
Máté 6,25–26
Nem úgy van, hogy két verebet adnak egy fillérért, de egy sem esik le közülük a földre Atyátok tudta nélkül? Nektek pedig még a hajatok szála is mind számon van tartva. Ne féljetek tehát: ti sok verébnél értékesebbek vagytok.
Máté 10,29–31
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Gyerekszemmel / Gyerekek a Bibliában – újszövetségi történetek menüpont alatt.
Nagyhét ízei: a savanyú
/Kategória: Napi áhítatMt 26,17–75
A savanyú, a frissítő íz. A legrövidebb ideig érezzük, átmeneti jellege van a szervezetben. Az emésztés egész folyamatát végigkíséri, mert a sav képes lebontani a megfelelő vegyületeket, hogy azután beépíthessük, amire szükségünk van.
A nyelvünkön oldalt érezzük, összerándít egészen, ha hirtelen nagy adagban kerül a nyelvre. Rombolni is tud, mert a savak töménysége roncsoló is lehet.
Senki sem ajánlja, sőt Urunk mindenképpen figyelmeztet minket, hogy ne legyünk savanyúak, ne romboljunk másokat, ne legyenek összerándító megjegyzéseink.
A nagycsütörtök egésze úgy tűnik, hogy mindent szétrombol, ami addig megvolt: szétesik a közösség, megszűnik a tanítás közvetlensége, Jézust elfogják, s a tanítványok szétszélednek. Az utolsó vacsora még azt mutatja, hogy a Páska ünnepének megélése, a szabadulás ünnepe közös. Ám olyan szavak hangzanak el, amelyek jelzik, hogy valami más készül itt, s a tanítványok egyszerre nem értik a Mestert.
Júdás árulása, Péter tagadása, a többiek elfutása megszomorítanak minket, de tudhatjuk, szükségük van rá, hogy ne önmagukban bizakodjanak.
Vajon nem lettünk mi is tagadóvá és árulóvá, félelmes szívűvé, káromlóvá? Vizsgáljuk meg szívünket a parancsolat figyelmeztetésében!
Hiszem, hogy Isten mindenből, még a legrosszabból is jót tud és akar kihozni. Hiszem, hogy Isten minden bajban annyi ellenálló erőt ád, amennyire szükségünk van. De sohasem adja meg előre, hogy bizalmunkat ne önmagunkba vessük, hanem egyedül csak Őbelé. Hiszem, hogy vétkeink és tévedéseink sem hiábavalóak, s hogy Istennek azokkal sincs nehezebb dolga, mint vélt jócselekedeteinkkel.
D. Bonhoeffer
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
Nagyhét ízei: az édes
/Kategória: Napi áhítatMt 21,1–17
Gyermekkorunktól a legkellemesebb íz az édes, melyet úgy várunk. Nagyon könnyen romló, s könnyen betegséget is okozó íz, vigyázva kell élni vele. A nyelvünk hegyén érezzük, ahogy belekóstolunk a dolgokba, hogy valaminek az elején kedvet kapjunk hozzá. A gyümölcsök nagy része édes.
Ám a negédes emberektől irtózunk, mert társaságuk „ragadós”, és korántsem vonzóak, szinte csapdaként vannak jelen a gyülekezetben – lehetetlen tőlük szabadulni. Általában hamisnak hatnak, mert lehetetlennek tűnik, hogy minden olyan szuper, mint állítják, s olyan gerjesztett egész nyájasságuk.
Virágvasárnap az egyetlen alkalom, amikor Jézus megengedi, hogy felmagasztalják az emberek. Dicsőségesen vonul be, mint király, mint a megígért Messiás. De mintha minden édességet elvesztettünk volna, amikor látjuk a vezetők reagálását. Csak állunk szomjazva az örömre, szeretetre, s hirtelen érezzük a hatalmas hiátust, amit a Mester el nem fogadása okoz, akinek nevében nekünk megtartatásunk van!
Jézus bevonulása hatalomátvétel. Csak akkor lesz „édes” számomra, ha átadom az irányítást Neki. Gondoljuk így végig az eseményeket!
Ki állja meg a helyét? Csak az, akinek nem a maga okossága, elvei, lelkiismerete, szabadsága, erényessége jelenti minden dolgok legvégső mértékét, hanem mindezeket kész feláldozni, amikor hitben és egyedül Istenhez való hűségben engedelmes és felelős cselekvésre van hivatva. Akinek élete semmi más nem akar lenni, mint felelet Isten kérdésére és hívására.
D. Bonhoeffer
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
07-4. Falatról falatra
/Kategória: Gyerekek a Bibliában – újszövetségi történetek, GyerekszemmelKépforrás: 123RF
Mid van, amit odaadhatsz? (Önismereti, kapcsolati, testi-mozgásos, verbális-nyelvi)
Géri, a történetben szereplő kisfiú nem teketóriázott, odaadta az anyukája készítette ebédjét, pedig lehet, hogy már éhes volt ő is. Neked mid van, amit odaadhatsz másoknak? Ezt a kérdést aktiválja az alábbi önismereti játék.
Szükség van annyi színes papírból kivágott kenyér- és halformára, hogy minden gyereknek jusson legalább egy-egy (inkább több legyen). A gyerekek írjanak a formákra néhány dolgot, amit oda tudnának adni másnak, illetve amit meg tudnának osztani másokkal. Egy formára egy adomány kerüljön, ami lehet bármilyen tárgyi vagy cselekvő, lelki segítség. Pl.: Megfelezzük az uzsonnámat. Kölcsönadom a játékomat. Játszunk egy társast. Elmegyünk sétálni. Segítek matekozni. Jót beszélgetünk suli után. Stb.
Gyűjtsük a megírt formákat egy kosárkába, és üljünk le körbe. Indítsuk útnak a kosarat: A kezdő játékos húz egy kenyér- vagy halformát. Felolvassa, mit kapott. Elmondja azt is, hogy ez számára mit jelent, mit kezd vele stb. Majd feláll, és odaviszi valakinek a kosárkát, aki hasonlóan folytatja a játékot. Addig játszhatjuk, amíg mindenkinek van legalább egy hala és egy kenyere.
Kirándulásra, szeretetvendégségre, szülinapra, névnapra, vagy csak úgy, készítsünk hal alakú vagy halkrémes szendvicseket. A kenyér és hal egy tálon (kosárban) szerepelhet így is.
A szendvicseknek adhatnak a gyerekek fantázianevet.
Hal alakú szendvicsek:
Halkrémes szendvicsek
Képek: 123RF
Asztali imádságok (Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, egzisztenciális)
Köszönjük meg Istennek a mindennapi kenyeret énekelve (kottával együtt elérhető az énekeskönyv címsorára kattintva):
Jézust áldja énekünk 41
Áldd meg, édes Istenünk,
Mindennapi kenyerünk! Ámen!
Jézust áldja énekünk 40
Jövel Jézus, áldj meg minket,
Mindennapi kenyerünket! Ámen!
Jézust áldja énekünk 39
Jövel Jézus, légy itt vélünk,
Áldd meg, amit adtál nékünk!
Adjad, Urunk, hogy jólessék,
A te neved dicsértessék!
Hálát adhatunk az alábbi versimával is:
Köszönjük Istenünk,
hogy nem fogy ki a szó
és a falat a szánkból,
mindig van mit mondanunk,
és van mivel megtöltenünk
a pocakunkat.
Források:
Jézust áldja énekünk (Református Pedagógiai Intézet, Bp., 2003)
Miklya Luzsányi Mónika – Miklya Zsolt: Játéktár a Mesélő Bibliához (Harmat, Bp, 2008)
Verébfalatok (Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, egzisztenciális)
A tanítványok aggodalmaskodása vezetett a csodához, hiszen ők problémáznak azon, hogy most már vacsorázni is kéne. Jézus csodája egyfajta válasz az aggodalmaskodóknak, és Isten gondoskodásának cselekvő példázata. A pocakvers derűs hangon foglalja össze gyerekek számára a „tanulságot”:
Pocakba ment sok falat,
kosárban is sok maradt.
És a morzsa, kenyérmorzsa
a sok verébnek maradt.
Kép: 123RF
Jézus így tanít erről:
Ezért mondom nektek: ne aggódjatok életetekért, hogy mit egyetek, vagy mit igyatok, se testetekért, hogy mibe öltözködjetek. Nem több-e az élet a tápláléknál, és a test a ruházatnál? Nézzétek meg az égi madarakat: nem vetnek, nem is aratnak, csűrbe sem gyűjtenek, és a ti mennyei Atyátok táplálja őket. Nem vagytok-e ti értékesebbek azoknál?
Máté 6,25–26
Nem úgy van, hogy két verebet adnak egy fillérért, de egy sem esik le közülük a földre Atyátok tudta nélkül? Nektek pedig még a hajatok szála is mind számon van tartva. Ne féljetek tehát: ti sok verébnél értékesebbek vagytok.
Máté 10,29–31
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Gyerekszemmel / Gyerekek a Bibliában – újszövetségi történetek menüpont alatt.
Gyümölcsök
/Kategória: Napi áhítatGal 5,16–22
Honnan lehet megismerni a keresztyéneket? Gyümölcseikről. Íme a lista. Lehet szembesülni. Nem kérdés, hogy melyik, mikor, hogyan, csak az, hogy a láz, a fájások alapján vegyük észre, hol beteg a test.
A test kívánságainak is van gyümölcse, s a Lélek munkájának is. Egyik sem azonnal, hanem mind beérve, a maga idejében. A dédelgetett gondolatok, szenvedélyek, az álmodozások, hamis cselekedetek mindegyike táplálja, növesztgeti bennünk a test gyümölcseit. „Akik ilyeneket cselekszenek, nem öröklik Isten országát” – ez elég megállító mondat. Olyan, mintha az ember a maga útján egy szakadékhoz érkezne, s bár utál visszafordulni, nem tehet mást – különben leesik, és összezúzza magát.
A test gyümölcse sok, mégis semmivé lesz. A Lélek gyümölcse egy, s mégis ez marad meg. Mint egy narancs gerezdjei. Hármas tagolásban még könnyebben érthető: szeretet, öröm, békesség – annak gyümölcse, hogy az Úrral milyen kapcsolatban vagyok. A három egyike sem belőlem fakad, hanem valóban ajándék. Ez hatással lesz a másokkal való kapcsolatomra is, ahol megszületnek bennem: a türelem, szívesség, jóság, mint készségek. Végül belül bennem is lezajló folyamatként magam formálódom: hűség, szelídség, önmegtartóztatás jellemem szilárd elemeivé lesznek.
Az arcokra, mikre a tied
települt ráncként,
nézhetsz-e, ha majd
nélküled tisztulnak széppé?
Bogárdi Szabó István
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
07-3. Gyógyítás és vacsora
/Kategória: Gyerekek a Bibliában – újszövetségi történetek, GyerekszemmelKép: Kelemen Czakó Rita grafikája
Gólya, gólya, gilice (Testi-mozgásos, kapcsolati, zenei-ritmikus, egzisztenciális)
Már jól ismerik a gyerekek a „cipelős” játékot. Álljanak össze hármasával, és „gólya viszi a fiát” játékkal jöjjenek a terem közepére (vagy szabad részére). Akit hoznak, az most sánta, csak sántikálva tud lépkedni. A sántikálók középen összefogódzva körbeállnak, a cipelők pedig körülöttük kézfogással egy nagyobb kört alkotnak.
Énekeljük a Gólya, gólya, gilice című játékdalt (elérhető a címre kattintva), miközben a belső kör lassan, bicegve, a külső kör rendes léptekkel körbe jár. A kérdést a külsők, a választ a belsők éneklik, a záró sorokat pedig mindenki. Ének végén mindannyian leguggolnak. Mikor felállnak, csodák csodája, a bicegők lába meggyógyult.
Gólya, gólya, gilice,
mitől véres a lábad?
Török gyerek elvágta,
magyar gyerek gyógyítja,
síppal, dobbal, nádi hegedűvel.
Játék végén mondjuk el a gyerekeknek, hogy a „török gyerek” a 150 éves török uralomra utal, amikor a törökök bizony sok bajt, keserűséget okoztak Magyarországon az embereknek. Mondhatni, megbénították az ország életét. Hosszú ideig tartott, mire sikerült ebből kigyógyulni.
A gyerekjáték, a játékdal mivel gyógyít? A felsorolt hangszerekkel (és a játékkal) milyen gyógyítást lehet adni a betegnek?
Ha valakinek beteg a lába, ma kihez fordulhat?
A bibliai időkben kihez tudtak fordulni a beteg emberek? – Voltak már akkor is orvosok és felcserek, akik el tudták látni a sebet, enyhítették a tüneteket, de sok betegséggel szemben tehetetlenek voltak. Nem ismerték a betegségek okát, és nem is tudták ezeket gyógyítani. Ezért volt különleges Jézus gyógyítása, aki nem „síppal, dobbal”, hanem Isten teremtő erejével érte el a gyógyulást.
Miklya Luzsányi Mónika: A gyógyító nyomában – De mi ez ennyinek
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Gyerekszemmel / Gyerekek a Bibliában – újszövetségi történetek menüpont alatt.
Szeretetben szolgáljatok egymásnak
/Kategória: Napi áhítatGal 5,7–15
A legszebb, egyben legnehezebb dolog a gyülekezeten belül, hogy különbözőek vagyunk. Senki sem kerek egész a másik nélkül. Senki sem lehet Krisztus tagja a másik nélkül! Csak úgy működik a dolog, ha a másik is és én is Benne vagyunk. S csak úgy működik, ha mindenki adja a magáét a másiknak, s fogadja a másikét magáénak, ahogyan a test tagjai mind a fejnek vannak alárendelve, és nem maguk szervezkednek a lábban vagy a szívben. Ahol ez az összeműködés nincs meg, ott leáll a test egésze, beteggé lesz.
Érdemes mindenkinek magán kezdeni az „orvosi vizsgálatot”, a diagnózist, mielőtt másokra mutogatna, hogy miatta történik. Mindenki csinálhatja még jobban, még engedelmesebben, még nagyobb szeretettel – nincs mit számon kérnünk egymáson! Jézus nevébe keresztelkedtünk mindnyájan, testvérek vagyunk!
„Az Úrnak nevében!” – hányan hivatkoztak már erre hamisan! A keresztes háborúktól kezdve az egymás kiátkozásáig. S hányan éltek csendben szolgálva valóban Isten nevének erejével!
A szabadság nem a másiktól való függetlenséget jelenti, hanem a másikért vállalt szolgálat szabadon meghozott döntését. Ez nem csupán az engedelmesség kötelességszerű teljesítménykényszere, hanem a szeretet megélése!
A keresztyén ember nem él önmagában, hanem Krisztusban és embertársában. Egyébként pedig nem volna keresztyén. Krisztusban él hit által, embertársában él szeretet által.
Luther Márton
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
Hitből várjuk az igazság reménységét
/Kategória: Napi áhítatGal 5,1–6
„Már most” és „még nem”. E két valóság között feszülve telik el az életünk. Kísért a gondolat, hogy egyáltalán ne mondjuk ki Isten nevét, nehogy vétkezzünk, de tudjuk, hogy már kimondhatjuk, mert gyermekei vagyunk. A két pont közötti feszülés az egyetlen lehetőség egy gitáron arra, hogy a hangszeren játszani lehessen. Ha a húrok nincsenek kifeszítve, akkor hamis hangot adnak, s dallam helyett csak zörögnek.
Így van ez a hitünkkel is. Ha nem vagyunk tisztában azzal, hogy most kik vagyunk, könnyen becsapjuk magunkat. De ha azt nem tudjuk, hogy kik lehetünk a Krisztusban való hit által, akkor reménytelen a helyzetünk. „Zörög” az életünk. Ha viszont vállaljuk a kifeszíttetést, hangszer lehetünk a mi Istenünk kezében!
„Szabad vagyok Krisztusban.” Mely két pont között feszül ez a mondat? Megtehetek bármit, hiszen szabad vagyok. Ez az egyik pontja. Krisztusban vagyok, tehát azt teszem, amit Ő tenne a helyemben. Ez a másik. A kettő együtt lesz igaz és teljes élet.
A nevem (Margit) azt jelenti: igazgyöngy. Ez ígéret, hiszen pici koromtól így neveznek, pedig még semmit sem lehetett látni abból, hogy mivé leszek. „Hitből” igaz lehetett a jelentése már keresztelésemkor. Azután megtudtam, hogyan formálódik ki az igazgyöngy – a kagyló izzadásából, hogy a belekerült kosztól megszabaduljon –, s megértettem, a név életút is. Isten kegyelméből lehetséges, hogy egyszer valóban igazgyöngy legyek az Ő királyi koronáján.
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
Amíg kiformálódik bennetek a Krisztus
/Kategória: Napi áhítatGal 4,12–20
Mindnyájan emlékezhetünk az első szeretet örömére, a Krisztusra találás boldogságára. Ez az állapot azonban nem tart folyamatosan. A galaták is elvesztették boldogságukat. Vajon miért?
Mert nem könnyű aprópénzre váltani a nagy igazságokat. Nem könnyű Krisztus kiformálása az életünkben. Nem könnyű megtanulni ezt a Nevet, annak jelentőségével együtt!
Mire egy gyermek eligazodik a világban, s megtalálja saját helyét, évek telnek el, miközben szüleinek kell őt irányítani, nevelni, helyreigazítani. Ez nem mindig kellemes dolog, s nem mindig látszik közvetlenül hasznosnak sem. Mégis meg kell tenni, mert ha a gyermek nem kapja meg a megfelelő nevelést, nagy bajba kerül. Ha mindent a saját kárán kell megtanulnia, az még az életébe is kerülhet.
Pál „fájdalommal szüli” a gyülekezetet. Ami annyit jelent, hogy a „lelki szülőnek” semmivel sem könnyebb a helyzete, mint a testi szülőnek. Fenyíteni és biztatni kell, lelki táplálékról gondoskodni. De ez csak lassan érik be. Mire a lelki felnőtt emberben „kiformálódik a Krisztus”, sok megtérésen kell keresztülmennie.
Valaki így fogalmazta: a megtérés eszköz, tehát törékeny dolog. Nem a megtérés által jutunk üdvösségre, hanem a hit által. A megtérés a hitben járás eszköze. Akár naponta meg kell térnünk „valamiből”, ami hitünk növekedésében akadályoz. Ez pedig fájdalommal jár. De csak annyira, mint amikor a márványtömbből szobrot faragnak. Ki sajnálja a leesett darabokat, ha elkészült a mű?
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
Egykor és most
/Kategória: Napi áhítatGal 4,8–11
Vannak életünkben szakaszok, amikor lezáródnak dolgok. Ez szükséges ahhoz, hogy tovább tudjunk lépni. Példa erre a köldökzsinór. Életben tartó funkciója van, amíg édesanyánk méhében élünk, de megfulladnánk, ha nem vágnák el, mikor világra jövünk. Vannak lelki köldökzsinórok is, amelyek emberekhez, tárgyakhoz, szokásokhoz, tévhitekhez kötnek minket. Ezek lehet, hogy egy bizonyos helyen, bizonyos életszakaszban sokat jelentenek, ajándékot hordoznak, megmentenek valami mástól, de idejében el kell őket vágni, mert akadállyá lehetnek a növekedésben, a felnőtté válásban.
Ilyen volt a törvény ideje. Amíg a galaták nem ismerhették Istent Jézus Krisztusban, addig érthető, hogy ragaszkodtak a törvényhez, mint megtartó erejükhöz, kiváltságukhoz. De mikor személyesen megismerhették Őt, értelmetlenné vált visszamenni a törvény szokásaihoz, s azokat számon kérni egymáson.
Vannak közösségek, ahol ilyen „rövid pórázon”, lelki köldökzsinóron akarják tartani a híveket, mindig megmondva nekik, hogy mit szabad és mit nem, mindig helyettük döntve a kérdésekben. Ez a lelki kiskorúság ideje, de „lelki nyomorékká” lehet az, aki felnőttkorában is kiskorúként akar élni.
Egy leány szerette volna, ha kiscicája megmarad kicsinek, mert úgy olyan aranyos. Mondták neki, hogy pálinkás kenyérrel kell etetni a macskát, s akkor ugyan értelmi fogyatékos lesz, de pici marad.
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
Mivel pedig fiak vagytok
/Kategória: Napi áhítatGal 4,1–7
Pálnál fontos kifejezés a lelki kiskorúság, lelki érettség. Folyamatosan arra figyelmezteti olvasóit, hogy ne maradjanak lelkileg a világ elemeinek alávetve. Azaz ne befolyásolja hitbeli meggyőződésüket, hogy éppen mi történik velük, éppen ki hogyan szól hozzájuk, éppen hol vannak. Ez szolgaságot jelent, olyan, mintha az ember valójában egy kis marionett-bábu lenne, hol fenn, hol lenn. Nem mondom, nagyon életszerűen lehet játszani ezzel a figurával, de az mégis annak van alárendelve, aki mozgatja. Az emberek közül sokan azt hiszik, hogy ők a mozgatók, s próbálnak másokat erre-arra vinni. Aztán kiderül, hogy őket is csak valaki más mozgatta. Mások egy eszme szolgájává lesznek. Keresik az igazságot, s mindent föltesznek erre. Ha csalódnak, életük szinte értelmetlenné válik.
Isten lehetőséget adott arra, hogy a szolgaságból felnőjünk, mert kiváltott minket a Jézus Krisztusban való szabadságra. Fiának Lelke által megismertette velünk nevét, így gyermekei lehetünk, s szabad segítségül hívnunk!
Mit jelent ez? Amíg lázadozom a nevem, sorsom, tehetségem, körülményeim ellen, addig rabjuk vagyok, s nem tudok ellenük tenni semmit. Amikor elfogadom, s lehetőséget adok Istennek, hogy kezdjen velük valamit, akkor felhatalmaz rá, hogy gyermekeként nevem, sorsom, tehetségem, körülményeim az Ő nevének dicsőségét szolgálják.
Tagló, mely tönkretesz, vagy kereszt, mely hordható. A szabadság egyben felelősség is. Én választok.
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024