08-3. Betegség idején

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Ézsaiás 53,4; Máté 4,23–24; 8,14–17
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, testi-mozgásos, kapcsolati, természeti, önismereti, egzisztenciális, vizuális-térbeli
  • Tevékenység: Gyógyító mondókák mozgással kísérve; vers- és dalhallgatás, mímes-mozgásos és szerepjáték, beszélgetés; gyarapító fogójáték, fertőző betegségek analógiája; mondókázás, hangutánzás több szólamban

 

Viharhoz hasonlítanak az olyan, életünket megrázó váratlan próbatételek is, mint a betegség. A testi-lelki egészségünket érő támadás a gyerekeket éppúgy elérheti, mint a felnőtteket. Nincs olyan gyerek, akinek ne lennének valamilyen betegségről tapasztalatai. Ezek feldolgozása, illetve megelőzése is célja a Viharkuckó témafelvetésének.

 

Gyógyuljál, seb, gyógyuljál (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, testi-mozgásos, kapcsolati, természeti)

Vannak mondókáink félelem ellen? Hát persze. Elűzik a félelmet, szorongást, miközben nevetést csalnak a szánkra. Próbáljuk ki egy szeles mondókával:

 

Fújja szél a fákat,
letöri az ágat,
reccs!

 

Kísérhetjük mozgással: az első két sornál felemelt kézzel jobbra-balra dőlünk a szélfútta fákat utánozva, az utolsó szónál nagyot csapunk a térdünkre.

 

Vannak mondókáink betegség ellen is? Persze. Ezek is úgy gyógyítanak, hogy elűzik a félelmet, a nyomasztó betegségtudatot, és mosolyra késztetnek. Hiszen már a Biblia is így „mondókázik”:

 

Az örvendező szív megszépíti az arcot,
a bánatos szív pedig összetöri a lelket.

A csüggedőnek mindig rossz napja van,
a jókedvűnek pedig mindig ünnepe.

Példabeszédek 15,13.15

 

Népi gyermekmondókáink közül próbáljunk ki néhányat, sikerül-e velük bánatot, csüggedést, rossz kedvet űzni:

 

Bíj-báj,
macskamáj,
ha meggyógyul,
majd nem fáj.

 

Gyógyuljál, seb, gyógyuljál,
fájdalmat ne okozzál.

 

Steril vatta, steril géz,
jódtinktúra, hová mész?
Láttam egy kis gyereket,
ki az utcán elesett,
bekötöm a sebeket.

 

Mozgással kísérve: Az első két mondókánál simogassuk a fájó testrészt magunkon, vagy párban állva a társunkon, mintha mi lennénk a gyógyítók.

A harmadik mondóka párbeszédes része után mozdulatokkal játsszuk el, ahogy társunkon bekötözzük a sebeket.

steril = tiszta, nem fertőz
jódtinktúra = jód alkoholos oldata, fertőtlenítésre használják

 

A gyógyításhoz hozzátartozik a betegség megelőzése, az egészséges életmód is. Íme, két ökotudatos mondóka:

 

Friss levegőt a szobába,
friss levegőt eleget,
nyiss ablakot nyáron, télen,
ne féltsed a meleget.

 

Vitamin a hasamba,
betegség a pokolba.

 

Az utóbbi két mondókához hozzátartozik az ablaknyitás és a tízórai, uzsi gyümölcs- és zöldségfalatkái.

Forrás: Bihari gyermekmondókák (Kriterion, Bukarest, 1982, 115-116., 252. o.)

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

08-2. Hajósok, hajók és tenger

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Zsoltárok 107,23–28; Márk 4,35–41
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, logikai-matematikai, természeti, önismereti, vizuális-térbeli, testi-mozgásos
  • Tevékenység: Szókincsbővítő és memorizáló játék; versolvasás, beszélgetés, tengerélmény mesélése, képi ábrázolása; hullám- és hajókép ujjfestéssel, kollázzsal; hajómodellek készítése, úszáspróbák

 

Kit és mit visz a kishajó? (Verbális-nyelvi, logikai-matematikai)

A játék célja a kreatív, képzeletmozgató szókincsbővítés, amikor egy témához és/vagy az ábécé egy hangjához/betűjéhez kapcsolódva gyűjtünk szavakat. Lehet csak olyasmit gyűjteni, amit valóban szállíthat egy hajó. Ilyenkor szóba jöhetnek tárgyak, növények, állatok, személyek. De lehet ez egy képzeletbeli mesehajó is, ami fantázialényeket és képzelt vagy gondolt dolgokat, szavakat szállít. Így a rakomány „beállítása” és maga a szállítmány elég változatos lehet. Pl.:

Kit visz a kishajó t-vel?

  • tengerészt, tudóst, tanítót, titkárt, takarítót, tornatanárt
  • Tibort, Tündét, Tamarát, Tónit, Tamást, Terézt

Mit visz a kishajó t-vel?

  • tepsit, tálat, tortát, tüzet, téglát, tornyot
  • tevét, tehenet, tücsköt, tejet, túrót, tojást
  • tanácsot, titkot, tréfát, találós kérdést, trombitahangot

Kit és mit visz a kishajó t-vel? – szókapcsolás:

  • Tibort, tortát.
  • Tamarát, titkot.
  • Tanítót, tréfát.
  • Tengerészt, tücsköt.

 

A játékkör addig tarthat, amíg valaki folytatni tudja a felsorolást.

Nehezített játékfokozat a memóriaváltozat, amit kisebb csoportban érdemes játszani: A soron következő játékosnak meg kell ismételni a már elhangzott szavakat, és bővíteni a sort egy újjal. Így az emlékezet is erősen próbára van téve.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

08-1. Viharkuckó

grafika © Kelemen Czakó Rita

  • Bibliai történet: 2Mózes 15,2; Zsoltárok 107,23–28; Ézsaiás 12,2; Márk 4,35–41
  • Intelligenciatípus: Zenei-ritmikus, testi-mozgásos, kapcsolati, vizuális-térbeli, verbális-nyelvi, természeti, önismereti, egzisztenciális
  • Tevékenység: Párbeszédes lépegetőjáték; térrendezés, mímes-mozgásos játék, ringató mondókázás, mondókavariációk; történetmesélés: a vihar lecsendesítése; imádság, dúdoló ének félelem idején

 

Gyere velem, barátom (Zenei-ritmikus, testi-mozgásos, kapcsolati)

Párválasztó játék párbeszéddel a Szervusz, kedves barátom kezdetű gyerekdal és -játék mintájára (lásd a címre kattintva):

Páronként szemben állnak egymással a gyerekek, és énekelve, mozgással kísérve beszélgetnek:

Gyere velem barátom, lépjünk együtt párba’. (kezet fognak)

Nem mehetek barátom, egyik lábam sánta. (nemet intenek)

Hajón úgyis sánta lesz mind a kettőnk lába. (dülöngélnek)

Viharban meg táncolunk, mint farsangi bálba’. (összefogóznak, dülöngélnek)

Karjukkal összefogódzva, oldalazó (jobbra-balra lépő) tengerészjárással elindulnak. (Bővebben lásd a 07-1. Barátságkuckó című bejegyzés végén.)

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

07-6. Ház- és csoportépítők

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Máté 7,24–27; Lukács 6,47–49
  • Intelligenciatípus: Testi-mozgásos, kapcsolati, verbális-nyelvi, természeti, egzisztenciális, zenei-ritmikus, vizuális-térbeli
  • Tevékenység: Tenyértorony-építés, mozgáspróbák, példázat mesélése, beszélgetés; éneklés mímes-mozgásos játékkal, ellentétes dalváltozatok; építés csoportmunkában, építmények bemutatása

 

Torony- és házépítők (Testi-mozgásos, kapcsolati, verbális-nyelvi, természeti, egzisztenciális)

Építsünk a gyerekekkel tenyértornyot a 07-3. bejegyzésben leírt módon: kis csoportokban körbe állva, a kezeinket tenyérrel lefelé egymásra helyezve. Tartsuk a tornyot erősen, egyenesen. Hirtelen kitör a vihar: szél süvít, eső zuhog, csapkodja a tornyot. Hangunkkal jelezzük a vihart, testünket ingatjuk, de a ház még bírja. Csakhogy jön az árvíz, ami mindent elsodor, és összedől a torony, minden kéz lehullik. Csak mi maradunk állva, mint a nagy hegyek.

De mi van, ha erős alapra épül a torony? Építsük fel a tenyértornyot újra egy asztal körül ülve. A legalsó kéz az asztalon fekszik, arra tornyozzuk fel a többi kezünket. Eljátsszuk újra a vihart és árvizet a hangunkkal, testünk ingásával, de a torony az asztalon állva marad.

 

A játék után meséljük el, mire tanította Jézus a barátait az okos és bolond építő példájával. (Máté 7,24–27)

Mire ügyel a házat építő ember? (Utalhatunk az árvízveszély mellett a földrengésveszélyre is, aminek szomorú aktualitása van.)

Az életünk is olyan, mint egy jól vagy rosszul felépített ház. – Mi adja hozzá az alapot? Mit jelent Jézusra hallgatni? Hogy tudjuk Isten szavára alapozni az életünket?

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

07-5. Taníts minket…

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Lukács 11,1–13; Máté 5,22.42.44; 6,9–13; 7,7–11
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati, egzisztenciális, vizuális-térbeli
  • Tevékenység: Jézus imatanítása és példázata, beszélgetés az imádságról, imatémákról, bocsánatkérésről, megbocsátásról, imakérésekről; versolvasás, beszélgetés a hálaadásról; hálaadó imádság megfogalmazása szóban és képalkotással

 

Taníts minket… (Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati, egzisztenciális)

Jézust a legjobb barátai mindenhova elkísérték, minden nap vele voltak. Mit gondoltok, mit kértek tőle? – Hallgassuk meg a gyerekek válaszait, majd érdeklődjünk tovább:

A tanítványok így kezdték kérésüket: Taníts minket…

Szerintetek hogyan folytatták? – A gyerek közül, aki vállalkozik rá, egészítse ki a mondatot, majd beszélgessünk az elhangzott gondolatok alapján.

Végül áruljuk el, mit kértek Jézus barátai: Taníts minket imádkozni!

Jézus erre elmondta a következő imádságot:

 

Atyánk,
szenteltessék meg a te neved!
Jöjjön el a te országod!
Mindennapi kenyerünket
add meg nekünk naponként.
És bocsásd meg bűneinket,
mert mi is megbocsátunk
minden ellenünk vétkezőnek.
És ne vígy minket kísértésbe!

 

Vizsgáljuk meg az imagondolatokat, és „fordítsuk” le a gyerekek számára érthetőbb nyelvre:

  • Hogyan szólítsuk Istent? Ki ő nekünk? – Atyánk, Teremtőnk, az életünket köszönhetjük neki
  • Mi az imádság első kérése? – „szenteltessék meg” → Tisztelje mindenki a te neved
  • Mi a következő kérés? Mit vár az imádkozó? – Isten országát: a szeretet világát
  • Mit kér a mindennapokra? – Kenyeret, enni- és innivalót, ami az élet fenntartásához szükséges
  • Miért kér bocsánatot? – A bűneink miatt → ha bántunk másokat, rosszat teszünk valakinek, vagy rosszat gondolunk róla
  • És ha velünk tesz rosszat valaki? Akkor örök harag? – Nekünk is meg kell bocsátanunk
  • Hol van a kísértés? Miért vinne Isten oda? – A „kísértés” a fejünkben van: amikor eszedbe jut valami rossz dolog, és meg is teszed; vagy megkívánsz valamit, amit nem lenne szabad – Isten ezt megengedi, hogy te a jót tudd választani

 

Folytassuk a beszélgetést:

Ha valakinek rosszat tettél, odamész hozzá bocsánatot kérni? Tudsz rá példát is mondani?

Ha valaki bántott téged, meg tudsz neki bocsátani? Tudsz erre is példát mondani?

Jézus mást is mondott erről, így tanította a barátait:

 

– Ha van valamitek, ne sajnáljátok attól, akinek nincs! Adjatok neki jó szívvel, őszintén!

– A barátaitokhoz kedvesek vagytok, ugye? De ha valaki rosszat tesz nektek, vele miért nem vagytok kedvesek? Szeressétek az ellenségeiteket is!

– Ne mondjátok senkinek: Bolond! Ostoba! Gazember! Ti talán annyira jók vagytok?

 

Kép, szöveg forrása: Így szól hozzám a BibliaKees de Kort képeivel (Parakletos Könyvesház, 2022, 175-177. o.)

 

Ugye ismerős? Gondold végig – nem muszáj beszélni róla:

Mit szoktál sajnálni a másiktól? Mi az, amit jó szívvel oda tudsz adni neki?

Ki az, akit nem kedvelsz, esetleg utálsz? Hogyan tudnál a kedvében járni?

Szoktál-e csúfolódni? Mondtál-e már valakinek bántó szavakat? Hogyan lehetne kicserélni ezeket kedves szavakra?

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

07-4. Egy csodauzsi

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 6,34–44; János 6,5–13
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, logikai-matematikai, testi-mozgásos, kapcsolati, egzisztenciális, vizuális-térbeli, természeti, zenei-ritmikus
  • Tevékenység: Számoló mondóka megismerése, számlálás mozgással, csoportalkotás; számlálás kis csoportokban; halas szendvicsek készítése csoportmunkában, vendéglátás; mondókák mímes játékkal, versimádság

 

Hány alma? (Verbális-nyelvi, logikai-matematikai, testi-mozgásos, kapcsolati)

Mondjuk el a gyerekeknek az Egy alma, két alma… kezdetű mondókát válasz nélkül, mint egy találós kérdést. Rájön-e valaki a megoldásra? (Már óvodások között is lehet ilyen okos, jó számoló.)

 

– Egy alma, két alma,
három alma, négy alma,
öt alma, hány alma?

– Tizenöt alma.

 

Ha valakinek sikerül megfejteni, kérdezzük meg, miből jött rá? Hogyan számolta ki?

Majd próbáljuk ki mozgással, mutassuk meg, hogyan is számol a mondóka:

Mondjuk lassan, tételenként a mondókát, és intésünkre álljon fel mindig annyi új gyerek, amennyit mondunk:

 

Egy alma,                     1
két alma,                     +2
három alma,                +3
négy alma,                  +4
öt alma,                       +5
hány alma?                 __
Tizenöt alma.              15

 

Ki tud 15-ig számolni? – Egy vállalkozó gyerek számolja meg az állókat. Így ellenőrizzük, jól számolt-e a mondóka.

Majd kérjük meg az álló gyerekeket, hogy rendeződjenek 5 fős csoportokba. Hasonlóan kérjük meg az ülőket is, alkossanak 5 fős csoportokat.

A csoportok helyezkedjenek el egy-egy asztal körül.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

07-3. Baráti körben

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Márk 1,16–20; 3,13–19
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, kapcsolati, testi-mozgásos, logikai-matematikai, vizuális-térbeli
  • Tevékenység: Tanítványsoroló mondókák megismerése; csoportjátékok: kiszámoló, tenyértorony-építés; tenyérnyom-alakzatok készítése csoportmunkában

 

Tanítványsorolók (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, kapcsolati)

Jézus a két halásztestvéren kívül másokat is hívott, hogy kövessék őt. Közülük tizenkettőt választott ki arra, hogy mindig vele legyenek. Ők voltak a legszorosabb baráti kör Jézus körül.

Egy régi mondóka így sorolja a tanítványok neveit:

 

Péter volt az első, kit követett András,
Jakab, János, Fülöp, Bertalan és Tamás,
Máté, Jakab, Simon, Taddeus és Júdás,
így nevezi őket sorban a Szentírás.

 

Egy tulajdonságsoroló számmondóka is segít a névsorolvasásban:

 

Péter, András – két testvérhalász,
(meg) János, Jakab – négy testvérhalász.
Fülöp jó barát,
Bertalan igaz,
Máté vámszedő,
Júdás meg ravasz.
Jakab, Simon, Taddeus,
három hallgatag.
Tamás bátor kérdező,
a hite megmarad.

 

Jézus barátai, a tanítványok egy kis közösséget alkottak Jézus körül. Meg kellett tanulniuk azt is, hogy tudnak együttműködni. Játsszunk most olyan játékokat, amelyek együttműködésre épülnek.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

07-2. Gyertek velem

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Márk 1,16–20; Jelenések 19,7; Efezus 5,23–25
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, testi-mozgásos, kapcsolati, vizuális-térbeli, önismereti
  • Tevékenység: Fogyó-gyarapodó körjátékok: kérőjáték, elhívásjáték; történetmesélés: tanítványok elhívása; színes halformák készítése, halak elhelyezése hálóban

 

Járok egyedül (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, testi-mozgásos, kapcsolati)

Hagyományos népi gyermekjátékaink közül a várkörjárás a leánykérés szokását jeleníti meg a gyerekek számára (pl. Cickom, cickom; Járom az új váromat). Hogy jön ez ide? Úgy, ahogy a bibliai kép az egyházat – Jézus követőit – a Bárány menyasszonyaként, Jézus hitestársaként ábrázolja (vö. Jelenések 19,7; Efezus 5,23–25)

 

A Járok egyedül című játék szövege közel áll a bibliai képhez, ezért javasoljuk ezt elővenni. A játékleírás kottával együtt megtalálható a Csemadok honlapján (kattints a játék címére).

Játék elején választunk egy királynét és egy kérőt, a többiek – vegyesen fiúk és lányok – kört alkotnak. A királyné beáll a kör közepére, a kérő a körön kívül marad. A körben állók énekelve körbe lépegetnek, a kérő velük ellentétes irányban lépdel, a királynő állva marad.

Az ének így kezdődik:

Járok egyedül,
Csak magam egyedül,
Szépen kérem királynémat,
Adja nekem ezt!

 

Utána egy alkudozó párbeszéd következik, majd a kérő megfogja a kiválasztott játékos kezét, és magával viszi, már ketten járnak a kör körül. Az „elhívottak” száma egyre gyarapodik, a kör pedig egyre fogy (ezért a típust fogyó-gyarapodó játéknak is nevezik).

 

A bibliai képhez közelíthetjük a játékot, ha nem királyné, hanem király szereplővel játsszuk:

Járok egyedül,
Csak magam egyedül,
Szépen kérem királyomat,
Adja nekem ezt!

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

07-1. Barátságkuckó

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Példabeszédek 17,17; Lukács 2,52
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, kapcsolati, testi-mozgásos, zenei-ritmikus, egzisztenciális, vizuális-térbeli
  • Tevékenység: Barátság-ige alkalmazása; kapcsolatépítő mozgásos, érzékelő játékok; versolvasás, beszélgetés, rajz a barátunkról; egy különös barát meséje versben, szóbeli szövegalkotásban; tengerészlépés gyakorlása egyénileg és párokban

 

Mindig szeret a barát (Verbális-nyelvi, kapcsolati)

Kik voltak Jézus barátai, amíg felnőtt? Nem tudjuk pontosan. Csak annyit tudunk a Bibliából, hogy kedves volt az emberek számára. Barátságos. Ő, aki értelmével csodálatra késztette a rabbikat, jól ismerte a barátság értékét is:

 

Mindig szeret a barát,
de testvérré a nyomorúságban válik.

Példabeszédek 17,17

 

Játékainkkal igyekszünk baráti közösségbe vonni a gyerekeket.

Kép: 123RF

 

Gyere ide… (Kapcsolati, testi-mozgásos)

Körben ülünk a székeken, egy szék üresen marad. Aki mellett jobbról üres a szék, azt mondja:

„A jobb oldali helyem szabad, gyere ide, Kati! (vagy más)”

Kati odaül mellé, ekkor valaki más mellett lesz üres a jobb oldali szék. Ő is odahív valakit maga mellé, az előbbihez hasonlóan. Így halad a játék, amíg meg nem unjuk.

 

Ki nincs itt? (Kapcsolati, testi-mozgásos, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus)

A gyerekek felállva kört alakítanak, kiválasztunk egy hunyót, aki a kör közepére áll, és eltakarja (vagy bekötjük) a szemét. A többiek az alábbi mondókára körbe járnak, közben valakit közülük lopva elbújtatunk.

Az erdőben jártunk-keltünk,
egy gyereket elvesztettünk,
mondd meg… (a hunyó neve)
mondd meg nekünk,
ki az, aki nincs itt velünk!”

A mondóka végén a hunyó kinyitja a szemét (leveszi a kendőt), körülnéz, és próbálja kitalálni, ki hiányzik a társai közül. Ha sikerül, helyet cserél az elbújtatott gyerekkel. Ha nem sikerül, ő marad a hunyó.

 

Találd ki a nevemet (Kapcsolati, testi-mozgásos, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus)

A gyerekek az előző játékhoz hasonlóan körben állnak, és a kör közepére állítjuk a hunyót, akinek bekötjük a szemét. A többiek az alábbi mondókára körbe járnak:

Búzavirág koszorú,
ma senki sem szomorú,
találd ki a nevemet,
elfoglalom helyedet!

A mondóka végén a bekötött szemű gyerek óvatosan közelebb lép a körhöz, és valakit megérint. Megtapogatja, és próbálja kitalálni, ki lehet az. Ha sikerül, helyet cserélnek. Ha nem, újra ő lesz a kitaláló. (Három sikertelen próba után váltsunk hunyót.)

 

Megismerem a hangod (Kapcsolati, testi-mozgásos)

Folytassuk a szembekötősdit a következőképpen: A nyitott szemű játékosok körbeállják a bekötött szemű játékost, és különböző hangadással incselkednek (pisszegés, nevetés, állathangok). Majd jelre egyszerre elhallgatnak, mire a bekötött szemű próbál elkapni valakit. Ha sikerül, megkérdi: „Ki vagy?” Az illető elváltoztatott hangon mond egy másik nevet (nem a sajátját), vagy állathangon válaszol (kukorékol, brummog stb.). A kérdező megpróbálja kitalálni, ki az. Ha sikerül, szerepet cserélnek. Ha nem sikerül, tovább keres. (Három sikertelen próba után itt is váltsunk kitalálót.)

 

Források:

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

06-6. Kisokos – kisbölcs

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Lukács 2,41–52
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, logikai-matematikai, önismereti, egzisztenciális, vizuális-térbeli, testi-mozgásos, kapcsolati
  • Tevékenység: Bibliai hátterű, nyelvjátékos találós kérdések megfejtése; találós kérdés megtalálása lóugrással, 3×3-as négyzetben; beszélgetés életbevágó kérdésekről; labirintus rajzolása, modellezése, labirintusjárás

 

Kisokos kérdések (Verbális-nyelvi, logikai-matematikai)

Jézus kérdésein és feleletein csodálkoztak a bölcs tanítómesterek. Vajon milyen lehetett Jézus kisfiú korában? Kis bölcs vagy kisokos? Talán mindkettő. Valószínű, hogy már kicsikorában figyelt és tanult, nyitva volt a szeme, a füle és a szíve.

Ti mennyire vagytok kisokosok? Vigyázat! Nyelvcsavaró találós villámkérdések következnek:

 

Melyik por való ételbe? (kapor)

Melyik ág illatos? (virág)

Melyik ár csökönyös? (szamár) 

Melyik vér jó teherhordó? (öszvér) 

Melyik kas jelzi a hajnalt? (kakas) 

Melyik lóval fognak halat? (hálóval) 

Melyik haj úszik a vízen? (hajó) 

Melyik papra írnak? (papírra) 

Melyik sárba teszik a kenyeret? (kosárba) 

Melyik lomban prédikálnak? (templomban) 

Melyik ács veri egész nap a vasat? (kovács)

Melyik ács forgatja sokat a fakanalat? (szakács) 

Melyik kas tapossa az agyagot? (fazekas) 

Milyen ék dagasztja a tésztát? (pék) 

Milyen ász vár nagy fogásra? (halász) 

Melyik ész dülöngél a munkahelyén? (tengerész)

 

Forrás: Miklya Zsolt: Füleden be, szádon ki – bibliai találósok 1-3. (Parakletos Könyvesház)

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.