12-8. Nap érlelte alma

, Életkorok:  óvodás, alsós, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, ének, zene, ritmus, mozgásos játék, természetismeret, gondolkodtató, logikai feladat, képalkotás, vizualitás, ön- és társismeret, kapcsolat, 
Szervezési formák:  óvodai foglalkozás, csendesnap, tábor, 
Tudomány területek:  művészetek, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  online szöveg, kézműves oldal, 
  • Bibliai történet: Példabeszédek 25,11; Énekek 2,3; Lukács 6,43–44
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, testi-mozgásos, természeti, logikai-matematikai, kapcsolati, vizuális-térbeli
  • Tevékenység: Almakiszámoló mondókával, versmondás mímes mozgással, beszélgetés; szöveg-transzformáció: színcsere a mondókában, alma-napképek készítése

 

Alma, alma, piros alma (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, testi-mozgásos, természeti, logikai-matematikai, kapcsolati)

Mondogassuk az alábbi kiszámoló mondókát ütemezve, ujjunkkal negyed értékenként ütve:

 

Alma, alma, piros alma,                     ti-ti-ti-ti   ti-ti-ti-ti
zöld levelű piros alma,                       ti-ti-ti-ti   ti-ti-ti-ti
hamm!                                                tá

 

Felezzünk meg egy almát, majd a fél almákat és a negyed almákat is felezzük meg a gyerekek előtt. Van nyolc almagerezdünk, ami egy egész almát tesz ki. A fenti mondókával számoljuk ki az almagerezdeket: negyed értékenként mutatunk egy-egy gerezdre, és bekapjuk, amire a „hamm” jut. A vállalkozó gyerekek folytatják a kiszámolót, amíg az alma el nem fogy.

Négyfős kis csoportokban is végezhetjük az almakiszámolót, minden csoport 8-8 almagerezddel. Jó, ha a csoportok különböző fajta almákat kapnak.

Milyen íze volt az almáknak? (édes, savanykás)

Melyiket szeretitek jobban, az édes vagy a savanykás almát?

Tudjátok-e, mitől lesz igazán édes az alma? Mit jelent az alma számára a Nap?

 

Bartos Erika Alma című versében a mondóka első sorát építi tovább (a teljes vers elérhető a címre kattintva):

 

Alma, alma, piros alma,
Nyári napfény táncol rajta.
Piros alma csüng az ágon,
Tele az ág minden nyáron.

 

Álljunk fel, karunkat emeljük magasra, mintha ágak lennének, így mondogassuk a versszakot. Két tenyerünkkel, ujjainkkal almát formázunk, az első két sor alatt kézfejünket fel, a Nap felé fordítjuk, hadd érlelje a gyümölcsöt. A második két sor alatt az alma már érett, csüng az ágon, lefelé fordítjuk a kézfejünket.

Végül az „ágainkat” nyújtsuk előre, így kínáljuk az almát. Mondogassuk is hozzá:

Egy kis almát tessék, tessék.

 

Kik szokták így kínálni a portékájukat? A kofák a piacon.

Ezzel a piaci kínálással játszik Nemes Nagy Ágnes Bors néni beszélget a nappal című versében.

A pedagógus olvassa fel a verset (elérhető a címre kattintva), majd játsszuk el együtt pantomimmozgásokkal:

1. versszak:

Kézfogással álljunk körbe, mi vagyunk a Nap. Karokat emeljük magasba, ujjainkat mozgassuk: sugarainkat küldjük a földre.

2. versszak:

Guggoljunk le, kuporodjunk össze, mindenki guruljon el a helyéről. Majd guggolásból lassan álljon fel, tárja ki a karjait, növekedjen almafává.

3. versszak:

Az almafa változzon át almát osztogató kofává, aki így kínálja portékáját:

Egy kis napot tessék, tessék.

Rajz forrása

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .