13-07. Csigadolgok

, Életkorok:  óvodás, alsós, 
Képesség területek:  természetismeret, ének, zene, ritmus, nyelvi feladat, játék, mozgásos játék, barkácsolás, kézművesség, 
Szervezési formák:  óvodai foglalkozás, tábor, családi alkalmak, 
Tudomány területek:  művészetek, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  online szöveg, hanganyag, kézműves oldal, 
  • Bibliai történet: 1Mózes 1,24; 3Mózes 11,30; Zsoltárok 58,9; 148,7.10
  • Intelligenciatípus: Természeti, zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, egzisztenciális, testi-mozgásos, vizuális-térbeli
  • Tevékenység: Csigakeresés, csigahívogatás mondókákkal, beszélgetés; versek hallgatása, ritmizálása, versértő beszélgetés; mozdulat és mozgásjáték, csigavonalas pörgettyű készítése

 

Csigamondók (Természeti, zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, egzisztenciális)

Keressünk a kertben, udvaron csigát, és ha találunk, ne bántsuk, hanem mondókázó türelemmel csalogassuk elő a házából. Néhány mondókaváltozat a Bihari gyermekmondókák és a Wikipédia nyomán:

Kép forrása

Csigabiga, gyere ki,
jó élet van ideki.

*

Csigabiga, gyere ki,
ég a házad ideki.
Ha nem hiszed, gyere ki,
majd meglátod ideki.

*

Csigabiga, gyere ki,
ég a házad ideki.
Kapsz tejet, vajat,
holnapra is marad.
Ha nem jössz ki, megbánod,
nem leszek a barátod.

*

Csigabiga, gyere ki,
ég a házad ideki.
Ha nem jössz ki, bent maradsz,
nem kapsz tejet, se vajat.

*

Csigabiga, told ki szarvad,
én is tolom talicskádat.

 

Hogy az „ég a házad ideki” mit jelent, arról beszélgetést kezdeményezhetünk. Vajon a gyerekek hogy értik, mit jelent ez a sor?

  • Ha ég a ház, az veszélyt jelent. Mi veszélyeztetheti a csigát? – Forróság (égeti a nap): kiszárad. Valaki rátapos: összetörik a háza.
  • Ha az ég (égbolt) a ház, akkor az azt jelenti, hogy a csiga otthon van a teremtett világban, nyugodtan kijöhet. Isten gondoskodik róla, mint a virágokról, fűszálakról vagy madarakról, hiszen a teremtményei közé tartozik. Mégis törékeny az élete, veszélyek leselkednek rá, mint minden állatra vagy növényre.

Ha lekuporodunk a csigához, és türelmesen várunk, kidugja a szarvacskáit, és elindul. Lassan, nyugodtan csúszik a testéből kiengedett váladékon, ezért is sorolja a Biblia a csúszómászók közé (3Mózes 11,30). A Biblia a csiga „törékenységéről” is tud: könnyen széjjelmálik a teste (Zsolt 58,9).

 

Csigaversek, csigamozgás (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, természeti, testi-mozgásos, vizuális-térbeli)

Világlátó csiga

Milyen állat a csiga? Milyennek mutatja be Nemes Nagy Ágnes A csiga című versében (elérhető a címre kattintva).

Hol él a csiga? Milyen utakat jár be a saját „lábán”? (A csigának nyálkás „haslába” van, ezen csúszik.)

Hogy lett a versbéli csiga „világlátó”?

 

Csigaexpressz

Lassú állat a csiga. Hogy lehet mégis gyorssá? Mi lesz belőle Balázs Imre József A csigabiga-expressz című versében? Olvassuk fel a verset (elérhető a címre kattintva, a Szivárvány c. gyerekújság 2009/3. lapszámának 7. oldalán), majd beszélgessünk:

Mi az az „expressz”? Milyen sebességgel közlekedik?

És a „csigabiga-expressz” mi lehet? Vajon az milyen sebességgel közlekedik? Hogyan utazhat a csiga gyorsan? – Pl. felmászik az állomáson a vonatra, és vele robog, amikor elindul.

Vagy roboghat a versben. – Mondjuk soronként felelgetve ritmikusan. A pergő időmértékes ritmus ad nagy sebességet a versnek:

tá-tá │ ti-ti-ti-ti │ ti-ti-ti-ti │ tá-tá

ti-ti-ti-ti │ tá-tá │ ti-ti-tá │ tá-tá

tá-tá │ ti-ti-tá │ ti-ti-tá │ tá-tá

ti-ti-ti-ti │ tá-ti │ ti-ti-ti-ti │ tá-tá

 

Majd lassítsuk le, mintha a csiga a saját lábán vánszorogna. Milyen lassan tudjuk elmondani a verset?

Hallgassuk meg a vers megzenésített változatát is a Kaláka együttes előadásában: Csigabiga-expressz (a címre kattintva). Hogyan fejezi ki a zene az expressz-sebességet?

 

Ha a gyerekek már tudják a verset, álljunk fel, és mondókázva vonatozzunk az udvaron vagy a teremben (vagy a teremből az udvarra és vissza). A játék végén a vonat csigavonalba görbülve lelassulhat, és ha kész a csiga, meg is állhat.

 

Csigakalapács

Balázs Imre József biztosan szereti a csigákat, szeret játszani a csiga szóval. Erre gondolhatunk, ha A csigakalapács című versét is elolvassuk (elérhető a címre kattintva).

Mi lehet az a csigakalapács?

Mi az a csigán, aminek nyele van? Láttátok már, hogyan mozgatja a csiga a nyeles szemét?

Két mutatóujjunkat felemelve tegyük egymás mellé, mintha ez lenne a csiga szeme. Mozgassuk is a szemeket – a csigakalapácsot – ide-oda.

Majd a két ujjunkkal felváltva üssük a vers ritmusát, miközben sorról sorra felelgetve mondjuk a verset:

ti-ti-ti-ti-ti-tá //4x//

ti-ti-ti-ti-ti-tá-tá

ti-ti-ti-ti-ti-tá

tá-ti-ti-ti-ti-tá-tá

ti-ti-ti-ti-tá

 

Pörgő csiga

Figyeljük meg az első versszak rímszavait: kép – kúp – szép – búg.

Melyiket nem ismerik a gyerekek?

Mutassunk meg egy kúpformát. Mutassunk fel egy búgócsigát. Melyik része kúp alakú?

Ki tudja jól megpörgetni? Figyeljük meg a mozgását és a búgását.

 

Készítsünk kartonpapírból, hurkapálcából pörgettyűt, amire csigavonalat rajzolhatnak a gyerekek. A forrásoldalon részletes leírással találkozunk. Megkönnyíti a munkát, ha hegyezett végű hurkapálcát tudunk beszerezni.

Forrás

 

 

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .