12-7. Naplufi meséje

, Életkorok:  óvodás, alsós, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, képalkotás, vizualitás, ének, zene, ritmus, mozgásos játék, ön- és társismeret, kapcsolat, 
Szervezési formák:  óvodai foglalkozás, tábor, 
Tudomány területek:  művészetek, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  film, kép, galéria, online szöveg, 
  • Bibliai történet: Zsoltárok 19,5c–7; 74,16; 148,3
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, vizuális-térbeli, kapcsolati, testi-mozgásos
  • Tevékenység: Mesehallgatás, beszélgetés, mese újraalkotása hangutánzókkal; mese részekre osztása, képalkotás; mozgásos játékok lufival, lufik égre eresztése

 

Szofi lufija (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, vizuális-térbeli, kapcsolati)

Szofi egy cserfes és virgonc kislány, akivel mindig történik valami. Egy szép, nyári reggelen a játszótér felé szaladt, ahol már várták a barátai. Meglátott egy bácsit, aki színes lufikat árult. Volt ott mindenféle színű lufi, az arra járó gyerekek és Szofi is választott egyet-egyet. Ti milyen színű lufit választottatok volna, ha arra jártok?

Hallgassuk meg a gyerekek válaszait, majd olvassuk fel Harcos Bálint Szofi lufija című meséjét, vagy hallgassuk meg Stiglincz Milán felolvasásában (elérhető a címre kattintva).

A felvételen nemcsak halljuk a mesét, hanem a színes mesekönyvet is megcsodálhatjuk.

A mese elérhető az alábbi papíralapú kiadványokban:

  • Harcos Bálint: Szofi lufija (Pagony, Bp., 2017)
  • Harcos Bálint: Szofi nagy képeskönyve (Pagony, Bp., 2021)
  • Felhőszárnyak. Nyárváró magazin 1-2. osztályosoknak (Kálvin, Bp., 2022)

 

Mesehallgatás után beszélgessünk:

Melyik lufit választotta Szofi? Mit gondoltok, miért tetszett meg neki a sárga lufi?

Hova akart vele menni? Hova akart menni a lufi?

Kikkel találkoztak útközben? Milyen veszélyt jelentettek ezek egy lufi számára?

Mi történt velük mégis? Hogy tett a lufi igazságot?

Miért viccesek ezek a találkozások? Milyen hangok kísérik a lufikalandokat?

Mi történt végül a lufival? Mi lett belőle?

 

Hangoztassuk az alábbi hangutánzókat, és a hangokhoz kapcsolódva meséljék el a gyerekek Szofi és a lufi kalandjait:

  • PUKK! – szomszéd bácsi esernyője
  • hárr, TYŰŰ! – mérges kutya
  • zutty, S-SSZ! Hopp-hopp! – forró virsli
  • PÓING-PÓING! Tong-tong-tong! – erőszakos nagyfiúk
  • DURR! Pukk-pukk-pukk! – szúrós rózsabokor
  • HÚÚÚ! Vumm! – erős villamos

 

Ha a mese bevezető részét, a lufiválasztást, és befejező részét, a lufi Nappá változását is külön résznek tekintjük, a találkozásokkal együtt nyolc részre osztható a mese. A gyerekek párban vagy kis csoportokban válasszanak ki egy-egy részt, és alkossanak színes képet az adott meserészlet alapján. Lehetőségeinkhez képest az alábbi technikák közül választhatunk:

  • rajz filctollal vagy zsírkrétával nagyobb méretű lapra,
  • papírkollázs és tollrajz,
  • festés vízfestékkel vagy temperával,
  • aszfaltrajz krétával.

A képekből kiállítást rendezhetünk, ahol végignézhetjük újra, a gyerekek elképzelése alapján, a sárga lufi kalandjait. (Aszfaltrajz esetén a mese sorrendjében jelöljük ki a rajzhelyeket.)

Nyitókép forrása

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .