Mottó: „…Ő fejünk, mi néki tagja…” Ref. Énekeskönyv 395./1.vsz.
(Nevelési cél)
Miklya Luzsányi Mónika: Engem Isten nagyon szeret c. könyve és foglalkoztató füzete alapján (Parakletos Könyvesház, 2014; első megjelenés a Reformátusok lapja 2014-es számaiban)
Forrás: https://www.parakletos.hu/node/1766
Játékok típusa: csoportos, fejlesztő, beltéri, együttműködést erősítő, hitmélyítő
Életkor: 8-12 év
Eszközök:
- ● kártyák a csoportalakításhoz
- ● írószer, papír
- ● a 2. játékhoz tálcák, villák, ételkóstoló falatok, konyharuha
- ● CD + lejátszó: madárhangok
- ● játékhoz a „szagmintát” tartalmazó anyagok, műanyag tégelyekben
- ● rajzlap, fonal, ragasztó
- ● használt labdák
A játék menete:
5 csoportot alkotunk, kártyákkal. A kártyákon hangszerek képei: hallás; csak színes kártyák: látás; ételek rajza: ízlelés; szerszámok rajza: kéz; lábbelik rajza: láb.
Mindenki megkeresi a csapatát, s leül a kijelölt asztalhoz.
1. feladat: Ha nem lennénk…
Minden csoport bemutatja magát, de fordítva. Pl.: Ha mi nem lennénk, a zene élvezete sem lenne (fül). Ha mi nem léteznénk, a szivárvány hiába tűnne fel az égen (szem). Stb.
Ha körbeért a játék, csoportonként 2-3 önmeghatározás, akkor kiegészíthetjük az ismereteket.
Fontos tudatosítani: mindegyik érzékszerv, testrész egyformán fontos!
2. játék: Íz-lelő
Egy tálcán kis falatok: gyümölcsdarabok, sajt, édesség, ropi, uborka, kenyér stb. A tálca konyharuhával le van takarva.
Minden csoportból 2 küldött játszik. Egyik a másiknak beköti a szemét. Aki lát, az fogpiszkálót/hurkapálcát/kis villát kap, s a tálcáról, anélkül, hogy felemelné a takarót, rászúr valamit. Kihúzza, megnézi mi az, s „megeteti” a bekötött szemű társával a falatot, akinek az ízlelés után meg kell nevezni, mit kóstolt.
3. játék: Hangolda
A következő játékhoz mindenki írólapon összegyűjti, milyen zajokat, kellemes és kellemetlen hangokat hallhat 1./az erdőn, 2./tóparton, 3./ipari parkban, 4./iskolában, 5./nagyvárosban.
Amikor értékeljük, a felsoroláson kívül feladat, hogy 2 hangot a felsoroltak közül jelenítsen meg a csoport. (Pl. autóberregés – nagyváros)
Levezetésképpen hallgassunk bele a madárdalos kazettába, közben hunyjuk be a szemünket, s gondoljunk arra – ami már a következő játékhoz kapcsolódik: milyen illat az, ami számunkra kellemes?
Jegyezzük le!
4. játék: Szaglászva
Kellék: kis adag erős illatú, háztartásban előforduló anyagok: fahéj, őrölt bors, narancshéj, ecet, vöröshagyma, illóolaj, stb. – de címke, felírás nélkül, „álcázva”.
Ezeket az anyagokat minden csoportból 1 gyerek megszagolja, s legalább 3 anyagot megnevez, hol találkozhatott vele élete során. Pl. vöröshagyma: főzés, ecet: uborkasaláta, stb.
Lehet verseny is: meg tudjuk-e mindegyiket nevezni, s „elhelyezni” a használatát illetően.
5. játék: Kézzel alkottuk
Minden csoport kap egy rajzlapot, s egy kisebb gombolyag színes fonalat, + ragasztót.
Megadott ideig, kb. 5 percig készüljön fonalvezetéssel és ragasztóval közös kép (fantázia és kézügyesség fejl.) Alkotás közben lehet zenét is hallgatni.
6. játék: „Lábas”
Kellék: csoportonként 1-1 nem túl kemény labda
A csoportok sorversenyhez oszlopba rendeződnek. Minden csoport kap egy labdát. Hangjelre azonos távot kell megtenni úgy, hogy a labdát térd között vigye a játékos. Ha elgurul, újra kell kezdenie! – Ne legyen túl hosszú a táv, kb. 3 m!
7. Értékelés. Levezetés:
Mondóka:
- Kezed-lábad jól védjed,
- hogy célodat elérjed;
- okosodj és ügyesedj,
- ennek hasznát veheted!
Készítette: Farkas Ferencné Pásztor Ilona
Használati jog típusa:
- Az általam (mint szerző, közzétevő által) feltöltött anyag engedélyem nélkül kereskedelmi forgalomba nem hozható.
- Valamint:
- a szerző engedélyével belső használatra, oktatási célra sokszorosítható, másutt azonban nem publikálható.
Határtalan világ – CikCakk foglalkoztató
/Kategória: Ajánlásokamely titokban kisbabát rejtegetett?
Milyen parancsokat talált ki az a fiú,
aki nyolcévesen lett király?
Miért mesélt Jézus történeteket,
és kik az ő meséinek hősei?
Foglalkoztató füzet otthonra vagy bibliai foglalkozásokhoz – foglalkoztató füzet a nyárra.
Címek a tartalomból:
Kalandozz az izgalmas bibliai történetek világában, és áss a mélyükre! Fejtsd meg a rejtvényeket, találj ki a labirintusokból, és ha elég merész vagy, derítsd fel saját titkaidat is!
Forrás: https://www.konyves.hu/index.php?dispatch=products.view&product_id=6813
CikCakk délután
/Kategória: TudástárA Harmat Kiadó gyermekújságjára épülő foglalkozás. Az újság bibliai alapokra épülő kiadvány, tartalmas, gyermeknyelven íródott, szépen illusztrált olvasnivaló. A cél: megkedveltetni a leendő olvasókkal. A foglalkozás a csatolt fájlból is letölthető.
CikCakk délután
Forma: 4 heterogén csoport (6-11 évesig), 4-5-6 fő csoportonként (a megjelentek függvényében).
Tervezett időtartam: 60 perc
Módszer: játékos csoportfeladatok (Dráma- és játékpedagógiai elemek)
Kellék: papír, írószer, csoportonként 1 CikCakk gyermekújság
Munkamenet:
Ismétlés: 2-3 alkalom. A mai játékhoz „munka-kupacokat” alkotunk. Csoport-alakítás.
Először válasszatok rövid megbeszélés után 4 munkavezetőt. (Általában a legidősebbeket jelölik e posztra.)
A 4 megválasztott körbejár, s 1-1 társat magához hív, míg a létszám el nem fogy.
Kérdőív:
Kiadó: ________________________________
Melyik lapszám van a kezetekben: __________________________
A címlapon milyen fontos szavak határozzák meg a tartalmat? _______________________________
Hol rendelnéd meg? __________________________________
Hány éveseknek ajánlanád? _______________________________
2014.szept. Farkas Ferencné Pásztor Ilona
CikCakk 2016/3 – A vadon állatai
/Kategória: AjánlásokUgye, te is szereted a vadállatokat? Most meglesheted őket élőhelyükön, és azt is megtudhatod, hogy valóban vadak-e. Izgalmas állatkalandok várnak rád, ellátogathatsz velünk egy állatóvodába is. Szó lesz a bibliában szereplő vadállatokról, és az is kiderül, miért nem szabad a varangyot háziasítani. A vadon játékai közül választhatsz utánozó vagy rejtőzködő életmódot, konferenciát vagy állatkert-alapítást. És persze találsz állatos találós kérdéseket is.
Forrás: https://cikcakk.hu/2016/05/megjelent-majusi-lapszam/
Érzékszervi játékok
/Kategória: TudástárMottó: „…Ő fejünk, mi néki tagja…” Ref. Énekeskönyv 395./1.vsz.
Miklya Luzsányi Mónika: Engem Isten nagyon szeret c. könyve és foglalkoztató füzete alapján (Parakletos Könyvesház, 2014; első megjelenés a Reformátusok lapja 2014-es számaiban)
Forrás: https://www.parakletos.hu/node/1766
Érzékszervi játékok
Játékok típusa: csoportos, fejlesztő, beltéri, együttműködést erősítő, hitmélyítő
Életkor: 8-12 év
Eszközök:
A játék menete:
5 csoportot alkotunk, kártyákkal. A kártyákon hangszerek képei: hallás; csak színes kártyák: látás; ételek rajza: ízlelés; szerszámok rajza: kéz; lábbelik rajza: láb.
Mindenki megkeresi a csapatát, s leül a kijelölt asztalhoz.
1. feladat: Ha nem lennénk…
Minden csoport bemutatja magát, de fordítva. Pl.: Ha mi nem lennénk, a zene élvezete sem lenne (fül). Ha mi nem léteznénk, a szivárvány hiába tűnne fel az égen (szem). Stb.
Ha körbeért a játék, csoportonként 2-3 önmeghatározás, akkor kiegészíthetjük az ismereteket.
Fontos tudatosítani: mindegyik érzékszerv, testrész egyformán fontos!
2. játék: Íz-lelő
Egy tálcán kis falatok: gyümölcsdarabok, sajt, édesség, ropi, uborka, kenyér stb. A tálca konyharuhával le van takarva.
Minden csoportból 2 küldött játszik. Egyik a másiknak beköti a szemét. Aki lát, az fogpiszkálót/hurkapálcát/kis villát kap, s a tálcáról, anélkül, hogy felemelné a takarót, rászúr valamit. Kihúzza, megnézi mi az, s „megeteti” a bekötött szemű társával a falatot, akinek az ízlelés után meg kell nevezni, mit kóstolt.
3. játék: Hangolda
A következő játékhoz mindenki írólapon összegyűjti, milyen zajokat, kellemes és kellemetlen hangokat hallhat 1./az erdőn, 2./tóparton, 3./ipari parkban, 4./iskolában, 5./nagyvárosban.
Amikor értékeljük, a felsoroláson kívül feladat, hogy 2 hangot a felsoroltak közül jelenítsen meg a csoport. (Pl. autóberregés – nagyváros)
Levezetésképpen hallgassunk bele a madárdalos kazettába, közben hunyjuk be a szemünket, s gondoljunk arra – ami már a következő játékhoz kapcsolódik: milyen illat az, ami számunkra kellemes?
Jegyezzük le!
4. játék: Szaglászva
Kellék: kis adag erős illatú, háztartásban előforduló anyagok: fahéj, őrölt bors, narancshéj, ecet, vöröshagyma, illóolaj, stb. – de címke, felírás nélkül, „álcázva”.
Ezeket az anyagokat minden csoportból 1 gyerek megszagolja, s legalább 3 anyagot megnevez, hol találkozhatott vele élete során. Pl. vöröshagyma: főzés, ecet: uborkasaláta, stb.
Lehet verseny is: meg tudjuk-e mindegyiket nevezni, s „elhelyezni” a használatát illetően.
5. játék: Kézzel alkottuk
Minden csoport kap egy rajzlapot, s egy kisebb gombolyag színes fonalat, + ragasztót.
Megadott ideig, kb. 5 percig készüljön fonalvezetéssel és ragasztóval közös kép (fantázia és kézügyesség fejl.) Alkotás közben lehet zenét is hallgatni.
6. játék: „Lábas”
Kellék: csoportonként 1-1 nem túl kemény labda
A csoportok sorversenyhez oszlopba rendeződnek. Minden csoport kap egy labdát. Hangjelre azonos távot kell megtenni úgy, hogy a labdát térd között vigye a játékos. Ha elgurul, újra kell kezdenie! – Ne legyen túl hosszú a táv, kb. 3 m!
7. Értékelés. Levezetés:
Mondóka:
Visky András: Esti ima
/Kategória: Tudástár, VersekKépforrás: 123RF
„Lehajtja szép fejét anyám,
Mint egy magányos, fáradt napraforgó.”
Visky András: Esti ima
Szövegforrás – Visky András a Navigátor című gyermekirodalmi lexikonban, további versekkel
Homokművészet
/Kategória: Egyéb, MédiaKépforrás: 123RF
Homokhullámok a tengerparton – kép: 123RF
Ilana Yahav homokművész képei arról tanúskodnak, hogy a pillanatnyi formák is alkotássá tehetők.
Lásd itt: „Képzeld csak el…” Ilana Yahav homokművészete
Miklya Zsolt: Patakiskola – versfilm
/Kategória: Média, VersekKépforrás: 123RF
„a mélyben kis
patak tanul
a kő a rend
a fény az úr”
Patakiskola – versfilm és szövegforrás (kattints a címre)
A vers megjelent Miklya Zsolt Végtelen sál című kötetében (Móra Kiadó, 2015)
Győri Katalin: KUPAK – Nyár
/Kategória: Ajánlások, Kateteka hírek, Könyvajánló„Szia Timi. Köszi a meghívást, este jövök. És lécci állíts be egy emlékeztetőt a telódon a mai dátumra. Kupak”. A mobilja fél perc múlva jelzett. „Oks, de miért? Timi”. Kupak szája furcsa kis mosolyra húzódott, amíg bepötyögte a választ.
Kérdéseket teszünk fel, és válaszokra várunk. Kapcsolatot keresünk, és kiakadunk, ha nincs térerő. Vagy wifi. Ha csak felszínes, de valójában nem működik a kommunikáció. Pedig ugyanarra van szüksége a tizenhatévesnek és a nyolcvanhatévesnek is. Kapcsolatra. Valódira. A Kupak-novellákban ez áll fő helyen, a kamaszfiú Kupak kapcsolatai és dilemmái. Mit kezdjen a „kötelező önkéntességgel” egy öregotthonban? Mitől lesz igazi az első szerelem? Miben különbözik a „csajozástól”? Hogyan beszéljen apa a fiával, fiú az apjával kényes kérdésekről? Külföldre menni az amerikai nagybácsi nyomán, vagy maradni itthon a szűkös lehetőségek között? Milyen jó, hogy nem kell mindenben azonnal dönteni. Elég kapcsolatban maradni. Tiniktől a nagyszülőkig minden korosztálynak jó szívvel ajánlhatjuk hát Győri Katalin novellafüzérét, amiből egy nyár regényszerűen összefűződő története bontakozik ki.
Kavicsszínháztól a bibliai terepasztalig
/Kategória: Ajánlások, KönyvajánlóMindenki szeret néha másnak látszani, mint ami valójában. A színház, díszlet és jelmezkészítés mindenkit lázba hoz, egymás után születnek az új ötletek. Ilyen játéklehetőség vízparton vagy kavicsbánya közelében a kavicsszínház, erdei táborozásnál az ágszínház, tanteremben, lakásban az üvegszínház. Ősszel a terménybábok készítése kellemes kirándulással köthető össze. Karácsonyra meglephetjük a családot, gyülekezetet egy árnyszínházbemutatóval, és ha nincs kéznél más eszköz, egymásnak ujjszínházbemutatót is tarthatunk. Bibliai terepasztal segítségével megépíthetjük a korabeli helyszíneket. Agyagból korabeli használati tárgyakat készíthetünk, melyeket aztán homokba rejtve, játékos ásatással hívhatunk elő a múltból.
A füzet elsősorban kézművességre, vizualitásra épülő játékokat, feladatokat mutat be, amelyek kicsiktől a nagyokig mindenki számára ötlettel szolgálnak, ugyanakkor közelebb hozzák a bibliai történeteket, szereplőket, Isten üzenetét. A kiegészítő információk – történeti, kultúrtörténeti háttér, bibliai vonatkozások – segítenek a tájékozódásban, a foglalkozásokra való felkészülésben. A füzetben szereplő játékok használhatók hittanórán, gyermekistentiszteleten, ifjúsági bibliaórán, hittantáborban, vagy bármilyen közösségben, így otthon, testvérek, barátok között is.
A kiadvány megvásárolható a keresztény boltokban vagy megrendelhető webboltunkban.
Küldetés – portréfilm Balczó Andrásról
/Kategória: Egyéb, MédiaA kép csak illusztráció – képforrás: 123RF
Kósa Ferenc Balczó Andrásról szóló portréfilmje elérhető itt: Küldetés
„futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam” (2Timóteus 4,7)
A hit erejével – Balczó András, a Nemzet Sportolója köszöntése 75 éves korában