11-2. Hova szállsz, felhő?

, Életkorok:  óvodás, alsós, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, természetismeret, képalkotás, vizualitás, gondolkodtató, logikai feladat, ön- és társismeret, kapcsolat, 
Szervezési formák:  óvodai foglalkozás, hittanóra, ünnepi műsorok, programok, 
Tudomány területek:  művészetek, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  online szöveg, kép, galéria, 
  • Bibliai történet: Zsoltárok 104,1–4; Lukács 24,50 – 53; ApCsel 1,4–14
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, testi-mozgásos, természeti, vizuális-térbeli, kapcsolati, logikai-matematikai, egzisztenciális
  • Tevékenység: Vershallgatás-versmondás, felhők megfigyelése, karakterjáték; csoportmunka: kollázskészítés, memóriakártya készítése, memóriajáték; mesehallgatás: bibliai történet meseformában, beszélgetés, képalkotás a mese nyomán

 

Felhők az égen (Verbális-nyelvi, testi-mozgásos, természeti, vizuális-térbeli)

„Felhő, hova szállsz felettem?” – teszi fel a kérdést Kovács András Ferenc Felhő című versében. A négysoros verset megtaláljuk a Levélszárnyak c. irodalmi szöveggyűjtemény 66. oldalán, illetve ritmusjelzéssel együtt a Felhők az égen című 1-2. osztályos tanegységben (a címre kattintva). A tanegység feladatait nyugodtan átalakíthatjuk óvodai foglalkozás keretei közé.

Olvassuk fel a verset a gyerekeknek, felelgetve meg is tanulhatjuk. Majd menjünk ki az udvarra vagy egy közeli parkba felhőlesre. Leheveredhetünk a fűbe vagy plédekre, pokrócokra, amit magunkkal viszünk. Figyeljük meg a felhők színét, formáját, vonulását, ahogy lassan átalakulnak, alakot váltanak.

Milyen alakokat látnak, fedeznek fel a gyerekek a felhőkben? Nevezzék meg őket, adhatnak nevet is nekik. Így a felhővonulás egy kis mesejátékká válhat a szemünk előtt.

 

Felhőműhely (Vizuális-térbeli, kapcsolati, logikai-matematikai)

A gyerekek kis csoportokban alakítsanak egy-egy felhőműhelyt. A műhely tagjai közösen, együttműködve alkossanak az alábbi képalakító feladatok közül választva:

 

Felhőkollázs

Színes, gyűrt és egyéb (pl. áttetsző selyem) papírokból vágjanak ki a gyerekek különböző felhőformákat, és állítsanak össze belőlük egy felhőképet. A formák részben takarhatják egymást. A formákat nagyobb méretű alaplapra ragaszthatják.

Képek forrása:

 

Felhőmemória

Előzetesen készítsünk az átlagos memóriakártyánál kicsit nagyobb felhősablont. A sablon segítségével rajzoljunk és vágjunk ki felhőformákat műszaki rajzlapból. A gyerekek a kivágott formákat kapják meg párosával, ezekre ragasszanak különböző színű és mintázatú papírokat. Egy-egy felhőpár készüljön minden színből-mintából, legyen könnyen felismerhető, hogy összetartoznak. Ha valahol kilóg a rátét papír, vágják körül a formát.

Ha a csoport elkészült a felhőpárjaival, próbálják ki a játékot a hagyományos memóriakártya-szabályok szerint. A játék elején a felhőformák fehér háta látszik (bárányfelhők), amiket megfordítva színes esőfelhőkké, illetve viharfelhőkké alakítunk. És közben keressük a párokat.

 

Felhőmese a hazatérésről – a mennybemenetel ünnepe (Verbális-nyelvi, természeti, vizuális-térbeli, egzisztenciális)

Ha felhős az ég, nézzünk ki az ablakon, vagy menjünk ki az udvarra.

Mit látunk az égen? Látjuk-e a Napot?

Hol van most a Nap? Honnan tudjuk, hogy ott van az égen? (nappali világos van)

És hol van most Isten? A felhők mögött? A Nap mögött? Vagy még azon is túl?

Isten ott van mindenütt, de egy láthatatlanná tévő köpenyt vett magára: a világosságot.

Palotáját az egek mögé építette, és égablakon át nézi a világot, szelekkel és felhőkkel küld üzenetet a földre: hogy gondoskodik rólunk, és nagyon szeret. Szeretetből küldte ezt a mesét is:

 

Miklya Zsolt: A felhőküldött

Isten egyszer kiválasztott egy felhőt. Fiatal volt még, de tiszta, fehér és göndör, akár egy bárány. Különben is kedvencei voltak az ugrándozó barik meg a szelekkel fogócskázó, bárány alakú felhők.

– Te leszel a küldöttem – mondta a felhőnek. – Indulj a földre, ott vár a fiam, akit az emberek megöltek, de én feltámasztottam, és szeretne már hazajönni. Csak azért vár még, hogy találkozzon a barátaival, mert nagyon szereti őket is. De eljött a búcsúzás ideje. Te leszel az, aki segít neki hazatérni.

A göndör felhőbárány kicsit megszeppent, de aztán boldogan ugrott, és szélbarátjával útnak indult. Útba ejtették a nagy tavat, a Galileai-tengert, ahol Jézus barátai olyan sokat halásztak. A tó fölött a felhőbárány legelészett kicsit, és erőre kapott. Egy kanyargó, gyors folyó fölött folytatták az útjukat, míg egy nagy pálmaligethez nem értek. A pálmák mögött egy kisváros házai tűntek fel. Még egy utolsó párafalat a folyó fölött, és nekivágtak a száraz hegyi útnak. Nemsokára feltűntek egy nagy város gyönyörű fehér falai és temploma.

– Isten városa ez, és az ott Isten háza – súgta a felhő szélbarátja. – Mi a szomszédos hegyre megyünk, ahonnan jól látszik majd az egész város. De hiába szép, itt ölték meg Isten Fiát, a Krisztust. Itt támasztotta fel őt Atyja a halálból, most is itt van a barátaival, búcsúzni készül.

A felhőbárány megállt egy olajfaliget fölött, hogy pihenjen kicsit és körülnézzen. A városfalak szikráztak a napsütésben, csak néha suhant végig rajtuk egy-egy felhőárnyék. „Istenem, milyen szép! – gondolta. – Köszönöm, hogy engem választottál erre az útra!” Nem messze tőlük egy kis csapatra lett figyelmes. Lassan közeledtek a város felől, és körülvettek egy fehér ruhás férfit, aki beszélt hozzájuk. Ruhája sugárzott és vonzott, a felhőbárány lassan elindult felé.

– Ő az, Jézus, Isten Fia – súgta a szélbarátja.

A felhőbárány pedig csak ment és ment, egyre lejjebb ereszkedve, és egyszer csak ott találta magát a férfi előtt. – Áldott az Atyám, aki ezt a felhőt küldte – mondta Jézus a körülötte állóknak –, ő küld majd nektek erőt országából, a mennyből. Te pedig, bárányom – fordult a felhőhöz –, takarj be engem! – és a felhőbe lépve emelkedni kezdett.

– Jól van, jó és hű szolgám, hát elhoztad a fiamat! Nem marad el a jutalmad – mondta palotája udvarán Isten. – Készülj, mert visszatérsz a földre. Eső leszel, áldott esővé válsz az olajfák felett.

 

Mesehallgatás után beszélgessünk, a gyerekek mondják el érzéseiket, tegyék fel kérdéseiket. Legjobb, ha spontán beszélgetés alakul ki, aminek során kiegészíthetjük a történetet, választ adhatunk a felmerülő kérdésekre.

Beszélgetésértékű, ha a gyerekek rajzban, képalkotásban is kifejezhetik a gondolataikat, érzéseiket. Készítsenek rajzot, festményt vagy kollázsképet a felhőmese nyomán. Alkalmazhatják a már ismert képalkotó technikákat, akár vegyesen is. A kollázskészítéshez színes és mintás papírokon kívül szalagok, fonalak, flitterek is felhasználhatók.

 

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .