11-3. Szelek szárnyán

, Életkorok:  óvodás, alsós, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, természetismeret, mozgásos játék, ének, zene, ritmus, ön- és társismeret, kapcsolat, 
Szervezési formák:  óvodai foglalkozás, csendesnap, tábor, 
Tudomány területek:  művészetek, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  online szöveg, 
  • Bibliai történet: Zsoltárok 104,1–4; 135,6–7; János 3,8
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, testi-mozgásos, természeti, kapcsolati, zenei-ritmikus, logikai-matematikai
  • Tevékenység: Szóbeli szövegalkotás, vershallgatás, beszélgetés természeti jelenségekről, mímes-mozgásos játék; mondóka-és versjátékok mímes mozgással; utánzó játékok szélhangokkal és mozgással

 

Jó barátok (Verbális-nyelvi, testi-mozgásos, természeti, kapcsolati)

Játsszunk „Mi lenne, ha” játékot az alábbi mondatkezdetekkel. Mondjuk hangosan a mondat elejét, majd a gyerekek közül egy vállalkozó folytassa a mondatot. Pl.: Ha zápor volnék… …meglocsolnám a kertet.

Nem muszáj kerek mondattal válaszolni, de akár több mondattal is lehet, ha valakinek mesélős kedve van.

Egy-egy mondatkezdethez több folytatást is meghallgathatunk. Minden új esetben ismételjük meg a mondat kezdetét is.

  • Ha zápor volnék…
  • Ha napfény volnék…
  • Ha harmat volnék…
  • Ha szellő volnék…

Kép forrása

A játék után olvassuk fel Kányádi Sándor Ha én zápor volnék című versét (elérhető a címre kattintva). Figyeljék meg a gyerekek, a versben hogyan folytatódnak a mondatok.

Ki beszél a versben? Honnan tudjuk, hogy kiről van szó?

Mit tenne ő, ha zápor, napfény, harmat vagy szellő lenne?

Miért gondolja ezeket a kislány? Mit jelent számára a zápor, napfény, harmat és szellő?

Mit gondoltok, csak egy kislánynak lehet jó barátja a zápor, a napfény, a harmat és a szellő?

Ha kisfiú beszélne, mit változtatnátok meg a versben?

Hogyan változna az utolsó versszak? („Fiú vagyok, s ezért…” / „Gyerek vagyok, s ezért…”)

 

Barátkozzunk tovább a záporral, a napfénnyel, a harmattal és a szellővel. A gyerekek alkossanak négy csoportot, és a csoportok játsszák el mozgással azt, amit a szereplőjük csinál a vers szerint:

  • zápor-csoport: égig érő zápor áztatja a földet
  • napfény-csoport: a Nap szétteregeti a sugarait
  • harmat-csoport: lábujjhegyen (könnyedén) lépeget a füveken a harmat
  • szellő-csoport: virágillatot hord a szellő

Végül alkossunk egy nagy kört kézfogással, és mondjuk együtt az utolsó versszakot, mindenki a szerint, hogy lány vagy fiú. A „napfény” szónál emeljük a karokat magasba, a „szellő” szónál kezdjük el lengetni jobbra-balra:

Kislány/fiú vagyok, s ezért
harmat, napfény, zápor
s a vidám szellő is
igaz, jó barátom.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .