03-1. Sátorkuckó – sátorhét

,
Életkorok:  óvodás, alsós, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, természetismeret, mozgásos játék, drámajáték, élménypedagógia, barkácsolás, kézművesség, képalkotás, vizualitás, ön- és társismeret, kapcsolat, 
Szervezési formák:  óvodai foglalkozás, családi alkalmak, csendesnap, 
Tudomány területek:  művészetek, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  online szöveg, kép, galéria, 

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Zsoltárok 15,1; 19,5–7; 61,5; Ézsaiás 4,6
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, természeti, vizuális-térbeli, testi-mozgásos, kapcsolati, egzisztenciális
  • Tevékenység: Meseolvasás-hallgatás, beszélgetés; mímes mozgásjátékok, séta, térmegfigyelés; sátormakett készítése: váz, burkolás, díszítés; sátor-családrajz készítése, kiállításrendezés; kuckózás, mesealkotás; otthoni sátorépítés, családszelfi

 

Apukám sátrat épít (Verbális-nyelvi, természeti, vizuális-térbeli, kapcsolati, egzisztenciális)

Majoros Nóra Apukám sátrat épít című meséje három szóra épül: apa, sátor, szél. A mesében egy apa és gyereke hét nap alatt épít fel egy sátrat, ami befogadja és védelmezi a családot. Ám igazi mesesátor épül, amihez nemcsak faanyagra és vászonra meg építőkre van szükség, hanem dombra, erdőre, szélre és mesére is. Mert a sátor legtartósabb eleme a mese.

Kép: 123RF

 

Majoros Nóra meséje az Író Cimborák blogon jelent meg először (elérhető a fenti mesecímre kattintva.) A műhöz papírszínház készült Rofusz Kinga illusztrációival, ami kitűnő lehetőség a meséléshez. Elérhető itt: Apukám sátrat épít – papírszínház

Elolvashatjuk a teljes mesét, jól bekuckózva hozzá, akár csak hallásra építve, akár papírszínház segítségével a látást is bevonva. Majd válogathatunk a sátorhét kreatív játékai, feladatai közül.

Ám ennél is izgalmasabb, ha egész héten a sátorral foglalkozunk, és a mese napjaiból felépítünk egy sátorhetet.

 

Sátorhét (Verbális-nyelvi, természeti, testi-mozgásos, vizuális-térbeli, kapcsolati, egzisztenciális)

A sátorhét a mesehét napjaihoz kapcsolódik. A mesehét napjait kétszer össze kell vonni, hogy a hét mesenap elférjen öt munkanapon.

 

hétfő – 1-2. mesenap:

Mozgásjátékok

Ujjaiddal lépdelj

  • az asztalon,
  • a tenyereden,
  • a karodon,
  • a társad tenyerén, karján.

Ülj le „törökülésben”, keresztbe tett lábakkal.

Térdelj le, és ülj rá a sarkaidra. Majd tedd szét a két lábfejedet, és ülj óvatosan a két sarkad közé (a fenék ne érjen le e földre). – Apa is így ül a mesében, csak ő teljesen le tud ülni a két oldalra kitett lába közé a földre. Rajzoljunk a gyerekeknek egy fordított W-alakot, ami megmutatja a lábak vonalát.

Állj fel, és

  • nyújtózkodj a reggeli széllel,
  • hajladozz a fa szél fújta ágaival,
  • simítsd meg a tenyereddel a tó tükrét,
  • szaladj fel a domb tetejére, és ugrándozz rajta kicsit.

 

Terepszemle

Menjünk ki az udvarra, vagy sétáljunk ki a parkba, közeli mezőre, és keressük meg a legmegfelelőbb helyet az adott területen, ahová sátrat lehetne építeni. Képzeljük el és beszéljük meg, hogy hol lenne a legjobb helye a sátornak apa szerint.

 

kedd – 3. mesenap:

Ujjrajz, ujjfestés

Milyen alakú lesz a sátor? Mihez hasonlít?

Ujjaddal rajzold a levegőbe a sátor képét.

Aztán rajzold a sátrat egy csomagolópapírra a festékbe mártott ujjaddal. Elég, ha a sátor vonalait megrajzolod. De rajzolhatsz az ujjaddal komolyabb tervet is, ami megmutatja, hogyan épül fel a sátor, mi tartja, hogy a szél ne vigye el. A részletes tervrajz készülhet ceruzával, filctollal is.

 

szerda – 4. mesenap:

Sátorvázak

Mi tartja a sátrat? Milyen a jó sátorszerkezet? Mitől lesz stabil (szilárd, erős)?

Apa egy erős, egyenes fát szemel ki, amit kivágnak, legallyaznak. Ez lesz a sátoroszlop, ami majd a sátor közepén áll. Sátrat tarthat több sátorkaró is, amit a széleken földbe szúrnak, középen pedig egymáshoz erősítenek. Készítsük el egy-egy ilyen sátorszerkezet makettjét. A gyerekek párban dolgozhatnak, így tudnak egymásnak segíteni.

Hozzávalók egy maketthez:

  • egy papírtányér vagy kisebb hullámkarton (esetleg hungarocell) lap
  • három (esetleg több) saslikpálca, ami egyik végén hegyes
  • gyurmaragasztó vagy cellux (esetleg zsineg)

Az elkészítés lépései:

  • A papírtányér kiemelkedő peremébe vagy a puha kartonalapba egymástól egyenlő távolságban beleszúrjuk a pálcákat. A szúrás helyét érdemes előre kijelölni filctollal és előlyukasztani tűvel a gyerekeknek.
  • A három (vagy több) pálcát középen összefogjuk, és ragasztóval (vagy zsineggel) egymáshoz erősítjük.
  • Érdemes a szúráspont körül is ragasztóval megerősíteni a pálcák alját, mert könnyen kimozdulhatnak a helyükről.
  • Az elkészült modell elég erős ahhoz, hogy nyomáspróbát végezzünk: kezünkkel enyhén lefelé nyomhatjuk.

 

csütörtök – 5-6. mesenap:

A sátor ruhája

A családi sátor ruhája a mesében vászonból készül. A mi kis sátorvázunkat felöltöztethetjük papírral is, amihez puha szalvétát, krepp-papírt vagy kicsit keményebb, de jól formálható merített gyűrt papírt használhatnak a gyerekek. Két négyzet vagy téglalap alakú papírlappal már megoldható a borítás. A lapot a pálcákra borítva összefogják, összeérő széleit celluxszal egymáshoz erősítik. Ha ügyesek, ajtónyílást is tudnak hagyni, de ezt utólag is ki lehet vágni.

Az egymásra erősített sátorlapokra ragaszthatnak még mintákat, lombot, lepkét, virágot. A sátrat át lehet kötözni zsineggel is.

 

péntek – 7. mesenap:

Családi sátor

„Milyen legyen a sátor?” – kérdezte a gyereket a szél. „Tágas, hogy elférjen benne az egész család” – felelte ő.

Kikből áll a család? Nem tudjuk meg pontosan. Kiket említ a mese? Kik lehetnek még a családban? Milyen tágas lehet a sátor?

Ha a te családodnak építenétek sátrat, milyen és mekkora lenne? Hányan férnétek bele?

Rajzold le a családodat egy sátorban, amibe mindenki belefér.

Ha a családrajz a fontos, adhatunk hozzá rajzlapból kivágott széles (tágas) sátorformát, amibe csak bele kell rajzolni az alakokat.

A családi sátorrajzokat kiállíthatjuk a csoportszobában úgy, mintha sátorzsinegen lógnának. Feszítsünk ki annyi szál zsineget, amennyire szükség van, lehetőleg sátorszerkezetben. Keressünk ehhez fix függesztési pontokat, pl. polc, szekrény sarokvasa, ablak kilincse. A kifeszített zsinegekre ruhaszárító-csipeszekkel erősíthetjük fel a rajzokat.

 

Sátorkuckó

Délután a pihenéshez kuckózzunk össze úgy, mintha egy óriás sátorban feküdnénk le pihenni. Elalvás előtt csendesedjünk el, és füleljünk a szélre, ami birizgálja a sátrat. Kérdezzük meg, miről mesél? A gyerekeket is vonjuk be a széllel való beszélgetésbe, amiből keletkezhet egy spontán mese, amit a szél mesél.

 

Sátorotthon

Vonjuk be a szülőket, és biztassuk a gyerekeket is, hogy hétvégén „építsenek” otthon valamilyen sátrat, amiben az egész család elfér. Egy kis ötlettel a belső teret, egy-egy szobát is sátorrá lehet „varázsolni”. Elég hozzá néhány szál zsineg, szalagok, könnyű leplek, kuckózáshoz párnák, és persze mese. Mert a mesénél nincs jobb sátorerősítő.

 

 

 

A sátorotthonról készülhetnek családszelfik, amit meg lehet mutatni a csoportnak, illetve meg lehet osztani a csoport weboldalán.

Ötletek a sátorépítéshez belső és külső térben: Kuckóötletek gyerekeknek

A fa köré épített sátor megmutatja, hogy nem muszáj fát kivágni a sátorkuckó-építéshez, elég egy jó ötlet.

 

 

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .