grafika © Kelemen Czakó Rita
- Bibliai történet: 1Királyok 1,38–40; 2,1–4; 3,1–15; 5,9–26; 6–8; 2Krónika 1,1–12
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati, egzisztenciális, zenei-ritmikus
- Tevékenység: Három saját kívánság, preferenciaválasztás, kérés szerephelyzetben; bibliai történetmesélés: Salamon kérése, a bölcs király; a történethez kapcsolódó kérdések, beszélgetés, tanító ének
Három kívánság (Verbális-nyelvi, önismereti, egzisztenciális)
Mesékben fordul elő, hogy valamilyen jótett jutalmául hármat kívánhat a főhős vagy a felesége. S bizony, nem mindig tudnak jól választani.
Ha egy angyal neked mondaná, hogy három kívánságod teljesül, te mit kívánnál? – Írják le a gyerekek három kívánságukat. (A feladat lehet titkos, tehát nem feltétlenül kell a kívánságaikat másoknak megmutatni.)
Ha kiderülne, hogy csak egy kívánságodat teljesíti az angyal, melyiket választanád a három közül? Ki az, aki szívesen felolvasná a legfontosabb kívánságát? – Hallgassuk meg a mások előtt is vállalt legfontosabb kívánságokat.
Hallgassunk meg néhány olyan kívánságot is, ami kevésbé fontos, nem került az első helyre.
Mi alapján választottatok? Szerintetek melyek az értékesebb kívánságok?
A hallottak közül melyiket tartjátok a legértékesebbnek?
Ezek a ti kívánságaitok voltak. De mit kívánna egy király vagy királyné, amikor trónra kerül? Képzeljétek magatokat a helyzetébe: Egész életében arra nevelték, hogy egyszer majd uralkodni fog, ő lesz az ország első embere. Igen ám, de az nagy felelősség. És nagy hatalom, ami a kezébe kerül: élet és halál felett hozhat döntéseket, rajta múlik az ország sorsa.
Ti mit kérnétek ebben a helyzetben Istentől? – Hallgassuk meg a gyerekek válaszait, de ne értékeljük. Innen térhetünk át a történetre.
A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
45-1. Illés és Elizeus
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Bibliagrafika © Kelemen Czakó Rita
Mester és tanítványa játék (Testi-mozgásos, kapcsolati, verbális-nyelvi, önismereti)
Tükörjátékot játszunk, amely a hitoktató és a csoport között zajlik. A hitoktató mint mester kiáll a gyerekek elé, akik felállnak vele szemben mint tanítványok. A mester némán, a mozdulataival eljátszva tesz valamit, amit a gyerekek a mozdulatsor után pontosan megismételnek. Pl.:
Miután mindenki leült, beszéljük meg, mi történt a játék során:
Mit tett a mester, és mit tettek a tanítványok?
Ki bizonyult jó tanítványnak?
Mi a véleményetek erről az „oktatási” módszerről?
Miben vezet eredményre a pontos és hűséges másolás? Milyen tevékenységeket érdemes így tanulni, illetve tanítani?
Miben vezet eredményre inkább a próbálgatás, a kreativitás? Ezt mikor érdemes alkalmazni?
Az ószövetség korában nem iskolában, tantermekben tanultak a fiatalok. Hanem egy tapasztalt mester adta át tudását a tanítványainak. A mester megmutatta, mit hogyan kell csinálni, a tanítvány pedig megismételte és begyakorolta a mozdulatait. Isten emberei, a próféták között is volt egy-egy mester, aki az Istentől kapott lélekkel és bölcsességgel kiemelkedett a többiek közül. Istentől kapta a tekintélyét, a követői, tanítványai pedig úgy tekintettek rá, mint aki Isten akaratát közvetíti a számukra. Már Sámuel próféta körül volt egy ilyen csoport, akikkel Saul király is találkozott. A próféták tanítványait prófétafiaknak is nevezték, mert a prófétát atyjukként tisztelték, és sokszor egy közösségben éltek.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
44-2. Illés nyomában
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKépforrás: 123RF
Illés-média (Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális, zenei-ritmikus)
A történethez kapcsolódó egyéni és csoportban végezhető média-feladatok:
Illés próféta és a holló, freskó a Szent Paraskeva templomban (Ohrid, Macedónia) – képforrás: 123RF
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
44-1. A király és a próféta
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Bibliagrafika © Kelemen Czakó Rita
Tizenkét kövecske (Vizuális-térbeli, verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális)
Szórjunk ki a gyerekek elé az asztalra tizenkét kis követ. (Legjobb most a zúzott kő.)
Kérdezzük meg: Mire emlékeztetnek a kövek? – Hallgassunk meg néhány megoldást. Bizonyára elhangzik Izrael törzseinek száma is.
Majd osszuk a tizenkét követ kétfelé 2+10 arányban. – Most mire emlékeztetnek a kövek?
Bizony, Izráel országa Salamon uralkodása után kettészakadt: Az északi és Jordánon túli törzsek Izráel néven új királyságot alkottak, amelynek Jeroboám lett a királya. – Tíz követ tömörítsünk össze egy tenyérnyi területre, és helyezzünk el a két végén egy-egy teamécsest.
Két kövecskét helyezzünk el tőlük elkülönülve, és helyezzünk rájuk is egy teamécsest.
Izráel és Júda elszakadt hát egymástól, külön országgá lettek, mindkét országnak más volt a királya, és máshova jártak Istent imádni, hiába volt Jeruzsálemben a templom. Izráel két városában (Dánban és Bételben) is áldozóhalmot emeltek, aranyborjút állítottak fel, és áldozatokat mutattak be neki, mondván, hogy ők így tisztelik Istent.
Pedig Istennek nem ez volt a szándéka, ő a népét lelki egységben szerette volna látni a Templom körül.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
43-2. Tanácsok közt
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKép: 123RF
Tanácsadók (Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati)
Hogyan hangzott a vének és az ifjak tanácsa? Mi a döntő különbség a két tanács között?
Kinek volt igaza? Vitassuk meg szerephelyzetben!
Alkossunk két egyenlő képességű csoportot, majd sorsolással döntsük el, melyik lesz a vének, melyik az ifjak csoportja. Így elkerülhető, hogy a gyerekek szimpátia alapján válasszanak.
A csoportok előbb tartsanak maguk közt megbeszélést: gyűjtsenek érveket saját álláspontjuk igazolására. Majd rendezzünk nyílt vitát a két csoport között, amit a pedagógus moderátori szerepkörben irányít, azonos időkeretet biztosítva mindkét félnek (mint a politikai viták esetén).
A vita végén, az időkeret lejárta után beszéljük meg szerepből kilépve, hogy a vitában ki volt a meggyőzőbb, és miért. Vajon kire hallgatott volna itt a király?
A bibliai történetben kire hallgatott a király, és miért?
Tereljük mai életünk felé a beszélgetést:
Szoktál-e másoktól tanácsot kérni? Mikor van erre szükség?
Kitől kérsz tanácsot, ha valami nagyon fontos dologban kell döntést hoznod?
Mit teszel akkor, ha egymásnak ellentmondó tanácsokat kapsz? Honnan tudhatod, melyik a helyes tanács?
A gyerekek kis csoportokban készüljenek fel, majd játsszanak el egy-egy mai élethelyzetet, amiben jó vagy rossz tanács vagy a kettő harca érvényesül.
Kép: 123RF
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
43-1. Egy ország kettéválik
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Bibliagrafika © Kelemen Czakó Rita
Kis királytükör (Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati, egzisztenciális)
A királynak is tükörbe kell nézni időnként, hogy meglássa arcának világos és árnyékos oldalát is. De ki tarthat tükröt egy királynak? Mi lehetett az a tükör, amibe Izráel királyainak is bele kellett néznie, ha igazán jó uralkodók akartak lenni? – Isten törvénye, Isten igéje válik ilyen érzékeny, igazmondó tükörré annak, aki hittel és bizalommal tekint bele.
Nézzünk bele most a Példabeszédek könyvébe: Mit mond a királyokról? A tükör szerint milyen egy jó király? És milyen az árnyékos oldala? Mivel követhet el vétket és hibát? – Olvassuk el és értelmezzük az alábbi példabeszédeket. A gyerekek személyenként vagy párban is kaphatnak egy-egy példabeszédet, amit olvassanak fel, és mondják el róla a gondolataikat.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
42-2. Salamon bölcsessége
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKépforrás: 123RF
Az Úr ad bölcsességet (Verbális-nyelvi, önismereti, egzisztenciális)
Van-e különbség a bölcs, okos és intelligens között? Ha igen, akkor mi?
Salamon sok bölcs mondást gyűjtött össze a Példabeszédek könyvében, közülük valók az alábbiak:
Mit tudunk ezek alapján elmondani a bölcsességről? Melyik mondás illik legjobban Salamonhoz?
Vajon a mai életünkre is igazak ezek a mondások? Keressünk példákat. Ki tudna valamelyik mondáshoz kapcsolódva elmondani egy mai történetet?
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
42-1. Salamon király kérése
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Bibliagrafika © Kelemen Czakó Rita
Három kívánság (Verbális-nyelvi, önismereti, egzisztenciális)
Mesékben fordul elő, hogy valamilyen jótett jutalmául hármat kívánhat a főhős vagy a felesége. S bizony, nem mindig tudnak jól választani.
Ha egy angyal neked mondaná, hogy három kívánságod teljesül, te mit kívánnál? – Írják le a gyerekek három kívánságukat. (A feladat lehet titkos, tehát nem feltétlenül kell a kívánságaikat másoknak megmutatni.)
Ha kiderülne, hogy csak egy kívánságodat teljesíti az angyal, melyiket választanád a három közül? Ki az, aki szívesen felolvasná a legfontosabb kívánságát? – Hallgassuk meg a mások előtt is vállalt legfontosabb kívánságokat.
Hallgassunk meg néhány olyan kívánságot is, ami kevésbé fontos, nem került az első helyre.
Mi alapján választottatok? Szerintetek melyek az értékesebb kívánságok?
A hallottak közül melyiket tartjátok a legértékesebbnek?
Ezek a ti kívánságaitok voltak. De mit kívánna egy király vagy királyné, amikor trónra kerül? Képzeljétek magatokat a helyzetébe: Egész életében arra nevelték, hogy egyszer majd uralkodni fog, ő lesz az ország első embere. Igen ám, de az nagy felelősség. És nagy hatalom, ami a kezébe kerül: élet és halál felett hozhat döntéseket, rajta múlik az ország sorsa.
Ti mit kérnétek ebben a helyzetben Istentől? – Hallgassuk meg a gyerekek válaszait, de ne értékeljük. Innen térhetünk át a történetre.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
41-2. Királynyomok, királyjáték
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKépforrás: 123RF
Történetnyomozás (Verbális-nyelvi, kapcsolati, önismereti)
Dávidnak menekülnie kellett, hiába kente fel őt királynak Sámuel, hiába volt ő a filiszteusverő hős. Saul számára fenyegetést jelentett a jelenléte. De hogyan is történt mindez? Hogyan alakult ki ez a „két király nem fér meg egy királyságban” helyzet? Nyomozzunk utána egy-egy epizód bibliai szövegének tanulmányozásával.
A gyerekek kis csoportokban keressék a nyomokat az alábbi kérdésekre egy-egy bibliai részben, igeszakaszban:
A nyomozás eredményéről számoljanak be a csoportok, majd gyűjtsük össze a Sault és Dávidot jellemző tulajdonságokat. Ezek alapján miért volt Dávid alkalmasabb személy az uralkodásra?
Vajon felmerült-e a tulajdonságok közt a türelem? Miért illik Dávidra?
Mit jelent Dávid esetében a „türelem rózsát terem” közmondás? Hogyan fordíthatnánk le a bibliai történet nyelvére? (Türelem királyságot terem.)
Bizony, a vezető egyik legfontosabb tulajdonsága a türelem. És a kitartás meghozza az eredményt. Amikor eljön az ideje, Dávidból király lesz. És majd királyként is sokszor meg kell őriznie a higgadtságát.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
41-1. Saul és Dávid
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Bibliagrafika © Kelemen Czakó Rita
Két dudás egy csárdában (Verbális-nyelvi, kapcsolati)
Beszélgessünk:
Hogyan folytatnátok a közmondást: Két dudás egy csárdában…? – Előbb hallgassuk meg azok ötleteit, akik most hallják a közmondást először.
A helyes megoldás így szól: Két dudás egy csárdában nem fér meg. – Jó, de miért? És mit jelent ez?
Ki hallott már dudaszót? Bizony, elég erős, harsány hangja van, ha megszólal, betölti az egész helyiséget. Két duda hangja pedig szinte elviselhetetlen lehet együtt. Ugyanígy, ha van egy hangadó vezéregyéniség egy közösségben, mindenki rá figyel, és irányítani tudja a csapatot. Ám ha két hangadó is van, bizony zavar támad. A hangadók egymásnak feszülnek, a csapat tagjai pedig elbizonytalanodnak, mert nem tudják, kire figyeljenek.
Hasonló jelentése van az alábbi közmondásoknak is:
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
40-2. Szemben az óriással
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKépforrás: 123RF
A félelem óriásai (Önismereti, kapcsolati, verbális-nyelvi)
Ha felnagyítjuk a bajokat, azokból könnyen óriások lesznek. Persze attól még a baj lehet elég nagy. De a félelem, a rettegés könnyen lebénít, és akkor a baj tényleg óriássá, legyőzhetetlenné válik.
Beszélgessünk a gyerekekkel arról, hogy mitől szoktak félni, illetve mitől féltek kicsi korukban. Majd mindenki írjon egy cédulára legalább 3 olyan dolgot, amitől fél vagy félt valamikor. (A listán ne szerepeljen a saját név.)
Ha elkészültek, gyűjtsük össze a cédulákat, és mindenki húzzon egyet (nem a sajátját). Nem azt kell most kitalálni, hogy ki írta, hanem azon kell elgondolkodni, hogyan segítsünk legyőzni a félelem óriásait. Mindenki válasszon a listáról egyet, és mondja el, mit tanácsol: Hogyan lehetne legyőzni ezt a félelmet?
Ne felejtsük el, hogy a legnagyobb bajban is rábízhatjuk magunkat Istenre, mint Dávid.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.