Amnón és Támár

2Sám 13,1–19

Egy történet, mely borzalmas családi tragédiához vezetett, s melynek alapja az a kívánság, amiről a parancsolat is szól.

Amnónnak, Dávid fiának megtetszik testvérének, Absolonnak húga, aki neki is féltestvére. „Amnón annyira gyötrődött húgáért Támárért, hogy belebetegedett, mert a leány szűz volt, és Amnón lehetetlennek látta, hogy valamit tehessen vele.” Amnón kívánsága betöltése érdekében a betegnek tettetés cselével magához kéreti, és magáévá teszi a lányt, majd eltaszítja, s meggyű­löli. (Később Absolon bosszúból megöli saját testvérét.)

Mindez azért történik meg, mert kívánság, vágy gerjedt a szívében, legyőzte az akaratát. Mi is sokszor élhetünk át hasonlót: nem tudunk uralkodni vágyainkon. S ez tettlegességig is fajulhat. A vágy bennünk él, s ez különösen érvényes a testi vágyakra. Ha meglátunk valamit vagy valakit, aki tetszik nekünk, megkívánjuk. Ezt nem lehet megakadályozni. De azt már igen, hogy ennek következménye is legyen. S azt is, hogy más valaki a vágyig eljusson. Hiszen azt mi is felébreszthetjük másban, ezért nem mindegy, hogyan öltözködünk, viselkedünk, hogyan hívjuk fel magunkra a figyelmet. Amnónnak csupán Támár teste tetszett meg, az, ahogyan kinézett. S később azt olvassuk: „De utána annyira meggyűlölte őt Amnón, hogy nagyobb lett a gyűlölete, amellyel gyűlölte, annál a szerelemnél, amellyel szerette.”

Ahhoz, hogy kezelni tudjuk érzéseinket és vágyainkat, szükségünk van Isten fékező szeretetére.

„Öltsétek magatokra az Úr Jézus Krisztust; a testet pedig ne úgy gondozzátok, hogy bűnös kívánságok ébredjenek benne.” (Róm 13,14)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Kívánjatok békét Jeruzsálemnek!

Zsolt 122

Gyakran köszönünk így egymásnak: „minden jót”. Vajon mindig így is gondoljuk?

A kívánás és a kívánság szót kettős értelemben is használhatjuk. Hiszen valamit el lehet kívánni másoktól, de lehet jót is kívánni nekik. A tizedik parancsolat tárgyalásakor mind a kettőre egyforma hangsúlyt szeretnénk tenni. A parancsolatokat, noha negatív formában, tiltásként fogalmazódtak meg, lehet pozitív tartalmuk szerint is nézni:

Ha jót kívánok valakinek, a javát szeretném, és nem akarom tőle elvenni, ami az övé. Elvétel vagy adás van hát a kívánásban.

Sokan gondolják, hogy Isten is el akar venni tőlük valamit. Számukra Ő úgy tűnik fel, mint aki korlátokat szab, elveszi idejüket, pénzüket, önállóságukat, személyiségüket. Sok órát beszélgettem végig fiatalokkal, s nehéz ezt jól elmagyarázni. Hogy éppen az ellenkezője igaz. Isten nem elvenni akar tőlünk, hanem megajándékozni szeretne minket. A korlátok segítenek bennünket, mint a hajóé, hogy ne essünk a háborgó tengerbe. Isten által lesz értelmes az időnk, vele lesz értelmes a családi költségvetésünk, s benne teljesedik ki igazán az életünk is.

Istennek erre csak egy bizonyítéka van, hogy még a saját Fiát is nekünk adta!

Mint ahogy Jeruzsálem békéjéért is!

Ne kívánd azt, amit más kapott,

vedd észre, mid van, mid nincs,

így kaphatod pontosan azt,

amire szükséged van,

amit használhatsz,

amit tovább adhatsz!

Ablonczy Ágnes

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

A kívánatos fa

1Móz 3,1–11

A bűneset innen indul, a kívánság talajáról. Hiszen azt olvassuk: „Az asszony úgy látta, hogy jó volna enni arról a fáról, mert csábítja a szemet, meg kívánatos is az a fa, mert okossá tesz…” (A kívánatos szó ugyanabból a szógyökből származik, mint a parancsolatban.)

Ezért a bűn természete mindmáig ugyanaz: valamit megkíván az ember, valami csábítja a szemét, valami után másfelé kacsingat. Ami aztán részekre bomlik: benne van az irigység más java vagy más népszerűsége iránt, benne van más tárgyainak, értékeinek elkívánása, s benne a máshoz tartozók megkívánása is.

Talán érthető, hogy a mai média-világ is erre rendezkedett be. Hiszen naponta perceken, sőt órákon át nézzük a televízió­ban vagy a neten a különböző reklámokat, kívánság-ébresztő praktikákat. S nagyon mély a reklámok pszichológiája. Olyan vágyakat ébresztenek fel bennünk, amelyek mélyen alszanak a tudatunkban, vagy mindennaposak, mint az éhség, szomjúság. Így talán érthető, hogy ezen bukott el az első emberpár is.

Vajon mi minek engedünk?

Lehetséges volna, hogy csak azokat a dolgokat érdemes megtanulni, amelyekkel pénzhez vagy tekintélyhez juthatunk, és hogy a szeretet, amely „csak” a léleknek válik hasznára, de modern értelemben haszontalan; a szeretet fényűzés, és nincs jogunk sok energiát pazarolni rá?

Erich Fromm

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Meglátni és…

5Móz 5,21

Az eredeti szövegben szereplő szó tartalma szerint azt jelenti: Meglátni és megkívánni. Tehát elsősorban a látvány alapján fellépő kívánságokról szól. A két variáns (2Móz 20,17; 5Móz 5,21) között az a különbség, hogy egyikben a ház szerepel első helyen, másikban a feleség.

Azt is tudnunk kell, hogy a római katolikusok és az evangélikusok ezt a parancsolatot kettébontják, jobban kihangsúlyozva a másik tulajdonát vagy kötődését. (Az első és a második parancsolatot viszont egynek számolják. Ezért is tér el az említett felekezetek templomaiban a két kőtábla számozása.)

Ebben a parancsolatban tehát nem csupán a kívánság, az óhaj, a vágy tiltásáról olvasunk, hanem olyan kívánságról, amivel a más javát, értékeit óhajtjuk. Ne áhítozz bárminek birtoklására, ami nem lehet a tied tisztességes, törvényes úton!

A „Ne ölj!” parancsolatnál azt mondtuk, hogy megelőlegezi a többit, itt pedig azt mondjuk, hogy összefoglalja. Hiszen aki nem kívánja embertársa vagyonát, az nem is öli meg, nem tesz ellene hamis esküt, nem rabolja ki, és nem követ el ellene házasságtörést.

Minél közelebb vagyunk Istenhez, annál távolabbnak érezzük magunkat tőle, s minél távolabb vagyunk tőle, ő annál közelebb érzi magát hozzánk.

Röhrig Géza

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

A tizedik ige

2Móz 20,17

Azt tapasztaljuk a Tízparancsolat olvasása közben, hogy az eleje olyan magasztosan, szinte mennyei kinyilatkoztatással indul: „Én, az Úr vagyok, a Te Istened…”, a végén pedig egészen közönséges, földi lesz: ökrökről, szamarakról, s egyéb hétköznapi dolgokról van szó.

Nem jelent ez valamiféle színvonalesést? A magasságos Istentől eljutni a szomszéd szamaráig, házáig?

Talán sejtjük, hogy nem, hiszen éppen most vagyunk a lényegnél: nagy jelentősége van, hogy ezek a tárgyak, állatok megjelenjenek a parancsolatokban. Ezzel lesz az életközeli, így ereszkedik le a földre. Ezzel lesz „lefordítva” az élet nyelvére.

Ami nemcsak jelképesen igaz: Mózesnek a kőtáblákat le kell hoznia a hegyről. S az isteni magasság, a Vele töltött idő után ő is gyorsan szembesül a valósággal: ott áll az aranyborjú szobra. Vagy amikor a tanítványok átélik Jézussal a hegyen az Istennel való közösséget, lejövet találkoznak társaik tehetetlenségével és a nyomorúsággal. (Mk 9,2–29)

Tárgyiasult világunkban jó, ha egészen közel jönnek hozzánk az isteni dolgok, de ezeket aprópénzre kell váltanunk, hogy lehessenek életünkben újra isteni dolgok.

Jézus a modellünk, nemcsak a Kálvárián, hanem a műhelyben, az utakon, a tömegben, a nagyhangú követelőzések és mogorva visszautasítások, az állandó zaklatások közepette, a békesség és a magánélet hiányában.

C. S. Lewis

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

A békesség Istene pedig…

Róm 16

A reformáció ünnepén vegyük magunkra, hogy a békességet munkáljuk minden keresztyén testvérünk között. Amit ki kell mondani, azt mondjuk ki. Ám a HOGYAN az nagyon különböző lehet. S a hogyant az is meg fogja határozni, milyen lesz mondanivalónk fogadtatása.

Pál mindenkit személyesen köszönt, akit ismer. Mindenkihez van egy jó szava. Azokkal tudunk majd a nehéz dolgokról szólni, akikkel egyébként is szeretet-kapcsolatban vagyunk. Ahol a szeretet hiányzik, vagy eleve kritikával vagyunk a másik felé, ott csak „betelik a pohár”, s képtelenek leszünk csupán arról szólni, ami valóban hiba volt – mert benne lesz a korábbi személyes sértettség, amit nem bocsátottunk, nem beszéltünk meg. Nagyon óvatosnak kell lennünk, mert sosem lehetünk biztosak abban, hogy a Sátán nem éppen szétzilálni akar-e a vádakkal, amelyeket megfogalmazunk.

„Tusakodjunk” egymásért, s mindig legyünk készen az önvizsgálatra, hogy be ne csapódjunk nagy „igazságszeretetünkben”.

Nem kis dolog az önmagunk iránti vak szeretetet megszüntetni, hogy így tehetetlenségünk tudatára ébredjünk, hogy megtanuljunk magunkban kételkedni; szívünk bizalmával Istenben nyugodni, hogy az Ő segítségére támaszkodva a végsőkig legyőzhetetlenül kitartsunk, hogy reménységünk ez által megerősödjék.

Kálvin János

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Fogadjátok be tehát egymást!

Róm 15,1–21

Az, hogy nem élünk a másik ellen, még nem jelenti a parancsolat betöltését. Ennél itt sokkal többről van szó.

Azt kell megtanulnunk, hogyan tudjuk befogadni, elfogadni a másikat. Sokszor nehéz elképzelni, hogy a másikat lehetne szeretni. Azt is nehéz elképzelni, hogy a másikat hogy szeretheti Jézus. Szerintünk csak úgy lehet keresztyénnek lenni, ahogy azt mi megértettük, s ezért ha valaki másként értette meg, akkor elítéljük. Szembeállítjuk magunkkal, s azt mondjuk, hogy valamelyikünké nem igaz. Pedig ha a bibliai példákat egyszerre gondoljuk magunk elé, akkor látnunk kell, hogy volt Mózes, de volt Jefte is, Dániel és Dávid is. S mindőjüket szerette és használta az Isten.

Ugyanilyen fontos dolog, hogy amiről a másik úgy nyilatkozik, őt bántja bennünk, azt hagyjuk el. Nem megsértődve, hanem a szeretet szabadságában. Ha erről mi nyilatkozunk, mondjuk azt, hogy „minket zavar”, s ne rögtön azzal jöjjünk, hogy ez „biztos Isten akarata ellen van”. Mert az már ítélet.

Korán reggel meríts egy csöppnyi fényt a Fényből: gyöngyszemmé kristályosul kezedben. Aztán indulj – és a szeretetsugarak majd elvezetnek ahhoz, aki szenved; vigasztald, emeld fel, míg fájdalma nem szűnik, s eggyé lesz a két szív.

Balázs Károly

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

08-2. Sírás, nevetés, várakozás

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 1Mózes 16,1–16; 17,15–27; 21,9–21; Zsoltárok 37,5.7; 126,4–6; Jeremiás Siralmai 3,26; Máté 5,4
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati, egzisztenciális, zenei-ritmikus
  • Tevékenység: Sírás és nevetés élethelyzetei, beszélgetés, történet írása; ének, közmondás, beszélgetés, vita a várakozásról; várakozási tanácsok, történet megfogalmazása írásban

 

Sírás és nevetés (Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati, egzisztenciális)

„Nevetésnek sírás a vége” – mondja a magyar közmondás. Kire/kikre illik ez a történetben? Miért?

Jézus ezt üzeni a sírni tudóknak: „Boldogok, akik sírnak, mert ők megvigasztaltatnak.” (Máté 5,4) – Miért igaz ez a történetben? Milyen vigasztalást kap Hágár és Izmael?

A zsoltáros is ismeri ezt a fordulatot, mikor a nyomorúságból így könyörög:

Fordítsd jóra sorsunkat, Uram…

Akik könnyezve vetettek,
ujjongva fognak majd aratni.
Aki sírva indul, mikor vetőmagját viszi,
ujjongva érkezik, mikor kévéit hozza.

Zsoltárok 126,4–6

 

Keressünk a gyerekekkel mai példákat hasonló helyzetekre:

  • amikor a „nevetésnek sírás a vége”;
  • aki sírni tud, vigasztalást kap;
  • sírásnak is lehet nevetés a vége.

A gyerekek elmondhatnak vagy írásban is megfogalmazhatnak egy-egy ilyen történetet.

Kép: 123RF

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.

Öltsétek magatokra az Úr Jézus Krisztust

Róm 13

„Légy résen!” – köszönnek egymásnak a cserkészek. Gyermekkoruktól tanulják, hogyan kell okosan eligazodni olyan körülmények között, amelyben nem otthonosak. Találékonyak lesznek, s figyelmesek.

Ez két nagyon fontos keresztyén tulajdonság is egyben – mely annak a tespedésnek, megalkuvásnak pont az ellentéte, ami ránk jellemző. Ahogyan az előző fejezet a testvéri közösségben való forgolódást, úgy ez a világban való mozgásunkat szabályozza. Három fontos magatartásforma jelenik meg itt is:

1/ Engedelmeskedjetek – a világ mindenféle hatásai között komoly döntéseket igényel, mit is jelent az engedelmesség!

2/ Ne tartozzatok! – egy keresztyén éljen abból, amije van, s azzal is úgy, hogy szeretetéből jusson mindenkinek. A törvény megtartására, de ennél többre is!

3/ Öltsétek magatokra a Krisztust – ahol megjelenünk, ott mintha Krisztus jelenne meg. Ez vonatkozik külsőnkre, belsőnkre, szavainkra, tekintetünkre, tetteinkre. Nem álcaként kell, hogy „rajtunk legyen”, hanem belülről kisugározva ennek természetességét, hitelét. Találékonyan és figyelmesen! Résen állva.

A szavak maguktól törnek elő, folyékonyan, úgy hogy mintegy a Lélek pezseg elő belőlük, élnek. Így kell igazán lélekből és valóságból dicsérni Istent!

Luther Márton

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

08-1. Hágár és Izmael

grafika © Kelemen Czakó Rita

  • Bibliai történet: 1Mózes 16,1–16; 17,15–27; 21,9–21; Zsoltárok 37,5.7; Ézsaiás 55,8
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, logikai-matematikai, kapcsolati, egzisztenciális, zenei-ritmikus
  • Tevékenység: Nevek és jelentésük párosítása, beszélgetés; bibliai történetmesélés: Hágár és Izmael; beszélgetés a történet alapján, a pusztai nomádok élete; énekmondás felelgető szólamfelosztással; családi névtár készítése

 

Családi névtár (Verbális-nyelvi, logikai-matematikai)

Ábrahám családjában több névvel is találkoztunk már, és mindnek eléggé beszédes volt a jelentése. Ki emlékszik valamelyikre?

Egy emlékeztető játékkal idézzük fel valamennyi nevet. Lesz közöttük egy újdonság is.

A gyerekek cédulákon kapják meg, majd párosítsák az alábbi neveket és jelenésüket (lásd a csatolt mellékletben). Dolgozhatnak több kis csoportban is.

 

Abrám – magasztos Atya vagy: magasság Atyja
Ábrahám – sokaság (sok nép) Atyja
Száraj – fejedelmi nő
Sára – fejedelemasszony, úrnő
Izmael – Isten meghallgat
Izsák – nevető, nevetés
Hágár – idegen, bujdosó, az egyiptomi

 

Melyik az a név, amelyik jelentésével még nem találkoztunk? (Hágár) Miért beszédes az ő neve? Milyen lehetett Hágár élethelyzete az úrnője mellett? Mit gondoltok, a történet során ez hogyan változott?

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 

A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.