Isten hívja… – Miklya Zsolt verse, Fábián Emese grafikája

grafika © Fábián Emese

Isten hívja…
a gidát,
a barit,
a malacot,
a csacsit,
a bocit,
a csikót,
és a tevecsikót is –
legyenek a barátai.

 

Ennyi a kicsik kezébe való lapozgató-füzetünk szövege, melynek képei a megnevezett állatokat ábrázolják. A lapozgató kitalálós játékként is használható: „Kinek a farkincája?” – teheted fel a kérdést a gyerekeknek a színes faroksor láttán.

Utána pedig jöhet egy farkinca-fogó az udvaron.

Forrás

 

És egy jól kapcsolható vers, ami így kezdődik:

Talál a gyík is házat,
talál a csacsi is,
talál a kutya,
a medve,
a borz,
a sirály,
a csiga,
(naná, pont a csiga ne találna?)

Forrás: Ami nekünk a ház

Megtalálható a Végtelen sál c. kötetben.

 

01–02. Ki hol lakik? – Te honnan jöttél? – Évkezdő hittanóra

grafika © Bódi Kati

A teljes Hittan 2 sorozat megjelent szerkesztett, kiegészített formában a „Szívkollázs – Játékos hittan 2” című könyvben.
Előfizetőink letölthetik itt: https://kateteka.hu/e-konyvtar/fizetos/

Témakör: Otthonteremtés, ismerkedés, környezet

Időszak, időtartam: Szeptember 1-2. (teljes) hete – két tanítási óra, ami külön, de egy foglalkozásként is megtartható (gyermek-csendesnap programjának is alkalmas)

Téma: Ki hol lakik? – Élőhely, lakóhely – Te honnan jöttél?

Bevezető, ráhangoló jellegű foglalkozás, melynek célja a hittanév pozitív hangoltságú elkezdése, ismerkedés az új helyzettel és egymással (akár vannak új gyerekek a csoportban, akár nincsenek, hiszen sokat változtunk a nyáron), a csoportkohézió erősítése.

Bibliai történet: Állatok élőhelye – a teremtett világ – Jób 38–41
Emberek lakóhelye – városépítők, Bábel – 1Mózes 11

grafika © Bódi Kati

Előkészítés:

  • Szükség van annyi plüssállatra, ahány gyerek van a csoportban. Ehhez érdemes bevonni a szülőket, illetve a gyerekeket is, megkérni őket, hogy hozzanak be egy-egy kedvencet, vagy a régi játékkészletből adjanak át néhányat a hittancsoportnak. Legjobb egy olyan alapkészletet beszerezni, amiben többféle jellegzetes állat van, nem csak maci. Pl. oroszlán, bárány, csacsi, elefánt, mókus, nyuszi, bagoly stb. Foglalkozás előtt az állatokat rejtsd el a terem legkülönbözőbb pontjain.
  • A „Találós igék” c. feladathoz a hittancsoport létszámától függő mennyiségben nyomtasd ki és vágd ki feladat mondatait és neveit. (Megtalálod a csatolt mellékletben.)
  • A „Farkinca-fogóhoz” a gyerekek létszámának megfelelő 30-40 cm hosszú textilszalagok előkészítése. Nem árt egy farkinca-készletet előre leszabni és betárazni, mert ez a fogó bármikor bevethető energetizáló játék lehet.
  • A foglalkozás második részéhez szükség van több hullámkarton dobozra (5-6 állathoz 3-4 doboz), olyan méretben, hogy a plüssállatok beleférjenek, a dobozok házként funkcionáljanak. A feladatot segíti, ha a dobozok fedél nélküliek, vagy a gyerekek könnyen le tudják a fedeleket vágni. Ehhez éles ollókra van szükség, valamint szélesebb cellux ragasztószalagra.

 

Bevezető játékok:                                                                                                  15 perc

 

1. Állatkereső

Képzeljétek el, hogy még nem ért véget a nyár, és egy nagy kiránduláson vagyunk. A helyiség nem is terem igazán, hanem egy természetvédelmi terület, ahol különböző állatok élnek. Hogy melyikük hol lakik, már lehet, hogy felfedeztétek, de most további felfedezőútra hívunk benneteket. Induljatok el a területen, és keressetek magatoknak egy állatot, amivel szívesen megismerkednétek. Előbb nézzetek körül, hogy jól tudjatok választani. Ha valakinek nem jut azonnal, keressen tovább, némelyik állat elég jól elbújt.

 

2. Állatcsoportok

Aki már talált állatot, keresse meg a társait: macik a macikat, nyuszik a nyuszikat, elefántok az elefántokat, stb. A „magányos” állatok is alkothatnak egy csoportot, ha némelyik figurából csak egyet sikerült szerezni. Az állatcsoportok gyűljenek össze tanácskozásra: Mutatkozzanak be egymásnak. Beszélgessenek arról, hol élnek, hogyan telnek a napjaik. Ha minden állat gazdára talált, az állatcsoportok egymás közelében foglaljanak helyet.

 

3. Bemutatkozás

Mutatkozzanak be az állatcsoportok a teljes hittancsoport előtt. A csoport – pl. a nyuszik – szószólója mondja el néhány mondattal, hol és hogyan élnek a nyuszik. Minden állatfaj mutatkozzon be, akkor is, ha „magányos”, ha csak egyedül képviseli a fajt. Ügyelj rá, hogy a bemutatkozás rövid és pörgős legyen. Ha a szószóló nem elég találékony, kérdésekkel segíts neki. Pl.: Hol lakik a nyuszi? Mit eszik? Miért van olyan nagy füle? Tudod-e, hogyan fut? Miért?

 

Bibliai kereső:                                                                                                         25 perc

A Biblia is egy „természetvédelmi terület”, ahol sok állat lakik, némelyik elég jól be is mutatkozik. Így megismerhetjük azokat az állatokat, amelyek a Biblia országaiban éltek.

 

1. Bibliai találósok

Felismeritek-e az állatokat a következő találós kérdések alapján? Mindegyik találósból az állat neve hiányzik a végén. Segítenek a rímek: Olyan szót keress, ami hasonlóan hangzik, mint a találós első felének a vége. (Megfelelő hanghordozással, mímes mozgással segíthetsz a gyerekeknek a megfejtésben. Nem baj, ha jelentkezés nélkül válaszolnak, esetleg kórusban felelnek. Ebben az esetben ez egy felelgetős játékká válik.)

Forrás: Miklya Zsolt: Füleden be, szádon ki. Bibliai találósok 3. (Parakletos Könyvesház, 2005, 16-17.)

 

Csitt, juhocskám, hallgass,
mert megfog a ………..
(farkas)

Hátán gyapjúirha,
viseli a ……….
(birka)

Falni volna kedve,
bőg a barna……….
(medve)

Szekeret húz, s ami köll,
kezes állat az ……….
(ökör)

Húzom-tolom, mégis áll,
makacs jószág a …………
(szamár)

Sziklán ugrál, mégse kerge,
aki úgy jár, mint a ………..
(zerge)

Nem arat itt más ma,
csak egy sereg ……….
(sáska)

 

2. Találós igék

Jób könyvében részletesen olvashatunk az állatokról, mintha egy korabeli képeskönyvet lapozgatnánk. Innen valók a cédulákon olvasható mondatok és állatnevek. Kitaláljátok-e, hogy melyik mondathoz melyik állat tartozik?

Több kis csoport is dolgozhat párhuzamosan a párosításon, mindegyik kapjon egy-egy adag cédulát:

Rejtekhelyükön lapulnak, és a bokrok között leshelyükön fekszenek.

Lefekszenek, megellik borjaikat, és megszabadulnak fájdalmuktól.

A hegyeken keres magának legelőt, fölkutat mindenféle zöld növényt.

A földön hagyja tojásait, és a porban költeti ki.

Kapálja a csatateret, örvend erejének, és nekirohan a fegyvernek.

Kősziklán lakik, ott tanyázik, a sziklafokon és a bérctetőn.

Lótuszbokrok alatt hever, nádas és mocsaras rejtekhelyen.

Büszkén sorakoznak pikkelyei, mintha szoros pecséttel volnának lezárva.

oroszlánok

szarvasok

vadszamár

strucc

sas

víziló

krokodil

(Jób 38,39–40; 39,4.8.14.21.28; 40,21; 41,7)

 

3. Továbbgondolt és -rajzolt igék

Ellenőrizzétek a párosítást, és magyarázzátok meg a következő szavak jelentését: leshely, megellik, legelő, kiköltet, kapál (a lábával), sziklafok, bérctető, lótuszbokor, mocsaras, pikkelyek, pecsét.

Mit tudtok még ezekről az állatokról? Mondjatok róluk további mondatokat.

Amelyik legjobban tetszik a megismert állatok közül, azt lerajzolhatjátok az élőhelyén. (Ez szabadon választott, otthoni feladatnak is alkalmas.)

 

Levezető, lazító, mozgásos játék:                                                                           10-20 perc

Sor kerülhet rá a szünetben, csendes nap esetén hosszabb is lehet.

 

Farkinca-fogó

Két fogót válasszatok, úgy izgalmasabb. A többiek mind „farkas” állatok, a farkuk egy-egy szalag, amit hátul betűrnek a nadrágjuk, szoknyájuk korcába, úgy, hogy kilógjon egy 15-20 cm-es darab. A fogók célja az, hogy elkapják és elvegyék az állatok farkát. Ehhez csak a szalagot lehet érinteni, a futó játékost meglökni, megállítani nem szabad. Akinek elvették a farkát, az kiesik a játékból. A futók közben játékos mozdulatokkal és hangokkal utánozhatják az állatot, de a legfontosabb, hogy minél gyorsabban fussanak.

 

Alakító játékok:                                                                                                      15 perc

A szünet után vagy a következő alkalommal rendhagyó módon folytatódik a foglalkozás.

 

1. Dobozváros építése

Képzeljétek el, hogy az állatok most ugyanúgy élnek, mint az emberek, és várost építenek maguknak. Dobozokból építsetek házakat, és költöztessétek be az állatokat. Minden kis csoport, amely az előző órán alakult, kapjon néhány papírdobozt, amiből ki kell alakítania az állatok lakóhelyét. A dobozok egyik oldala legyen nyitott, hogy bele lehessen helyezni a figurákat, illetve látni lehessen az elhelyezésüket. Ehhez vagy eleve fedél nélküli dobozokat használjatok (mint a banános doboz), vagy vágjátok le a dobozok fedelét. A dobozok egymáshoz illesztését széles ragasztószalaggal oldhatjátok meg a legkönnyebben. A dobozlakások berendezéséhez csomagolópapírt használhattok, de most nem a berendezés a legfontosabb, hanem a dobozépületek és az állatok elhelyezése.

A munkacsoportok a kész építményeiket egy kis dobozvárossá is összeépíthetik.

 

2. Dobozváros lakói

Mutassátok be egymásnak az építményeket és lakóhelyeket. Vajon hogy érzik itt magukat az állatlakók? Meséljétek el a nevükben? Kialakulhat így egy szerepjátékos, képzeletre épülő beszélgetés.

 

Ismertek-e olyan állatokat, amelyek valóságos várat, várost építenek maguknak? (pl. a hód)
Hogyan építenek az állatok? Hogyan építenek az emberek? Mi a különbség?
Miért épít az ember városokat? Tudjátok-e, hogyan épültek az első városok? Mi volt az építőanyag?
A Biblia is beszámol egy város építéséről. Figyeljétek meg, hogyan, milyen anyagból épült.

 

Bibliai történet:                                                                                                       10 perc

Meséld el Bábel tornya építését a saját szavaiddal, érzékeltetve az építők munkáját. Segít ebben a Mesélő Biblia (Harmat, 2008) „Torony a magas égig” vagy a Beszélgető Biblia (Móra, 2014) „A tornyok tornya” c. története.

 

Beszélgessetek az alábbi kérdések segítségével:
Milyen anyagokból, milyen építőtechnikával épült a város és a torony?
Vajon az építők értettek-e az építkezéshez?
Milyen hibát követtek el? Miért nem engedte Isten, hogy folytassák az építkezést?
Mi lett az építés végeredménye?
Szerintetek mit kellett volna tenniük Bábel építőinek?

 

Később is épültek városok, téglából is, kőből is, és agyagból is. Az emberek szétszéledtek és szaporodtak, és egyre többen lettek. A népek falvakban és városokban éltek, a városokat falakkal vették körül, hogy megvédjék magukat a támadásoktól. A városoknak gyakran volt egy királya is, aki uralkodott, vezette és irányította a népet. Máshol a városok összefogtak, vagy egy király uralma alatt egyesültek, és így országgá vagy egész birodalommá lettek. Az ember világát nehéz lenne elképzelni házak és városok nélkül.

 

Alkalmazó feladatok:                                                                                             10 perc

Ti hol éltek, honnan jöttetek? Ki szeretne mesélni róla? – Hallgasd meg a gyerekek elbeszéléseit, legjobb, ha kérdésekkel irányítva spontán beszélgetéssé tudod alakítani ezt a részt. Fontos, hogy az életterünket is be tudjuk mutatni, ahol szeretünk lakni, aludni, játszani, amerre szeretünk sétálni, stb.

Te honnan jöttél? – Készítsen mindenki egy rajzot, ami bemutatja a szobát vagy házat, ahol él. Ha nem marad elég idő, a feladatot be lehet fejezni otthon, vagy maradhat teljesen otthonra is. De az fontos, hogy a következő alkalomra hozzátok magatokkal.

 

Záró feladat:                                                                                                           5-10 perc

Nem hagyhatjuk így a termet, kezdeni kell valamit az építményekkel. Mit javasoltok? Maradjon így? Költöztessük az állatokat jobb helyre? Alakítsunk ki számukra egy kuckót, ahol sokáig jól érzik magukat? Vagy költözzenek haza inkább?

A megoldást annak megfelelően alakítsátok ki, hogy a plüssállatok maradhatnak-e a teremben, illetve milyen lehetőségek vannak az elhelyezésükre.

Kuckók alakíthatók ki a polcokon, szekrényben és a dobozházakban is. A közös megoldás keresése és kialakítása egyben hatékony csoportépítő alkalom lehet. Amennyiben az állatfigurák a teremben maradhatnak, később is előkerülhetnek egy-egy játék során, és növelhetik a gyerekek otthonosság-érzetét a csoportban.

 

 

A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 2 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-2/

Mi leszek, ha nagy leszek?

Mi leszek, ha nagy leszek?Mi leszek, ha nagy leszek? - KifestőMiklya Luzsányi Mónika – Horváth Mónika:

Színes gyermekkönyv és kifestő füzetek

Lóci még csak nagycsoportos, de már folyton azon jár az esze, hogy milyen foglalkozást válasszon, ha majd nagy lesz. Hiszen annyi jó mesterség van! Miközben történeteiben bátor katonának, igazságos bírónak vagy gondos kertésznek képzeli magát, sok mindent megtudhatunk a mai és régi foglalkozásokról. Többek között, hogy milyen világhálója volt Pál apostolnak, hogy miért nem lehet Lóciból király, hogy miért nem kell faltágító festék a mennyországba, és miért hagyott fel Péter a halászattal.

A bibliai és mai foglalkozásokhoz kapcsolódó történetek 6­-7 éves gyerekek számára szólnak. A könyv mellé kifestő és foglalkoztató füzet is készült két részben, 6-­6 foglalkozás bemutatásával. A könyv és a hozzá tartozó kifestők megvásárolhatók a keresztyén könyvesboltokban és itt a webboltunkban.

Mi leszek, ha nagy leszek? - Kifestő

Számkifestő

SzámkifestőMiklya Zsolt – Vajda Melinda

Bibliai szám- és fogalomgyarapító

A Számkifestő az 1–12-ig terjedő számokhoz kapcsolódva mesél egy-egy bibliai történetről vagy példázatról. A színezős képek és rajzos feladatok mellett egy-egy mennyiségre, mértani helyzetre utaló fogalom is található az oldalpárokon. A foglalkoztató jellegű feladatok a bibliai téma megismerését és a számfogalom elmélyülését egyaránt szolgálják. Az egyszerű, tömör szövegek az olvasni tanuló gyerekek számára is könnyen érthetőek, a nagyobbakat pedig a bibliai utalások motiválják, hogy nézzenek utána a történeteknek a Bibliában.Számkifestő 9 pénzérme

 

Megvásárolható a keresztény könyvesboltokban és itt a webboltunkban.

Alkotó gyermekbiblia

 

Alkotó gyerekbiblia módzsertani füzetA gyerekek általában szeretnek alkotni, élvezik, ha kezük közül kikerül egy homokvár, egy rajz vagy egy gyurma emberke. Már a legkisebb ovisok is büszkén szaladnak elénk – a talán még felismerhetetlen – rajzzal: Ezt én csináltam neked!

Ezt az alkotás utáni vágyat köti össze a bibliai történetek megismerésével az Alkotó gyermekbiblia. A könyv lapjain rövid szövegek és elkezdett képek vannak, amit a gyerekek befejezhetnek, megrajzolhatnak. Így saját magunk készíthetik el a saját egyedi Bibliájukat azokkal a képekkel, amik az ő fejükben megelevenedtek a történeteket hallva.

Az Alkotó gyermekbiblia a hitoktatásban is jól használható, külön módszertani füzet segíti a hitoktatókat a felkészülésben.

Alkotó gyerekbiblia

Megvásárolható a webboltunkban itt!

Kortársak tükörben – írások mai szerzőktől

Képforrás: 123RF

Az Író Cimborák blogon egész gyűjteményt találtok versekből, mesékből és történetekből a Tükör témához.

Részlet Jankovics Emília Néma ketyegő című verséből (a teljes vershez kattints  címre):

 

Sokat nézegettem magam régebben a tükörben;
kíváncsi voltam, milyen is vagyok.
Ismertem jól a vonásaimat:
ÉN voltam a tükörben, mikor belenéztem.
Aztán elkapott az élet, két ujjával megragadta a tarkómat,
felültetett a hátára és vágtázott egy kört a nagyvilágban velem.

[…]

Mire visszaértem, s belenéztem újra,
meglepődve láttam,
hogy már nem is én vagyok benne:
úgy tűnt, mintha helyettem az ott édesanyám lenne!

Kép: 123RF

József Attila – Sebő Ferenc: Rejtelmek ha zengenek

Képforrás: 123RF

Rejtelmek ha zengenek,
őrt állok, mint mesékbe’.
Bebujtattál engemet
talpig nehéz hűségbe.”

 

József Attila: Rejtelmek, ha zengenek

Sebő Ferenc előadásában (kattints a címre és a névre)

 

 

Pohárzene: egy fizikai kísérlet és a jelenség magyarázata

Képforrás: 123RF

 

„Ha szereted a zenét és az otthon végezhető kísérleteket is, akkor most két legyet üthetsz egy csapásra, és kipróbálhatod, hogy lehet-e poharakkal zenélni! Elsőre talán nagy butaságnak tűnik, de sokkal érdekesebb dologról van szó, mint azt gondolnád.”

Lásd: Pohárzene

És hallgasd: Pohárzene Velencében

Ezüstöm, aranyam…

 

A-031258bibliai játékkártya – ókori pénzekkel

 

A mai pénzközpontú világban fontos, hogy már a gyerekekkel is beszéljünk arról, hogy mit tanít a Biblia a gazdagságról, szegénységről, vagyonról. Hogyan sáfárkodhatunk jól anyagi javainkkal? Ebben nyújt segítséget az Ezüstöm, aranyam társasjáték, és a hozzá kapcsolódó Gyűjtsünk kincset a mennyben tábori anyagunk.Ezüstöm, aranyam

A kvartett játék nemcsak izgalmas szórakozást nyújt, hanem sok hasznos információt is tartalmaz a Jézus korabeli pénzekről. A játékosok megismerik a Jézus idején használatban lévő pénzeket, pénzértékeket, találkoznak a pénzhez, vagyonhoz fűződő bibliai tanításokkal, és sok érdekes információval. A tábori anyag pedig egy hétre való bibliai tanítást, feladatötletet, játékot, kézimunkát, akadályversenyt tartalmaz.

 

Mindkettő megvásárolható a keresztény könyvesboltokban vagy a web-boltunkban itt.

A kalászszedő Ruth

A KALÁSZSZEDŐ RUTHTábori programterv és feladattár Ruth könyve alapján Itt az igazi nyár, kezdődik az aratás. A legjobb időszak, hogy a gyerekekkel feldolgozzuk Ruth történetét. Ehhez nyújt segítséget ez a tábori program, melyben bőségesen találunk interaktív feladatokat az élményszerű feldolgozáshoz. Év közben sokszor nincs idő egy­egy komolyabb, hosszabb tevékenységre, ráadásul teremben kicsit nehéz ismerkedni a gabonával, csépelni, kenyeret sütni. De nyáron minden más! A táborban, vagy ha csak egy délutánunk van, már akkor is sokkal több az idő, ki lehet menni akár a tarlóra kalászt szedegetni is…

A programterv sajátossága, hogy végigveszi a könyv minden fejezetét, melyek a tábor természetes tagolását adják: az „idegenbe” való megérkezés napja után négy napon át egy-­egy fejezet kerül feldolgozásra, majd az elutazás, az áldással való távozás napja következik. A segédanyag rajzos mellékleteket, a motivációt­értékelést segítő színes matricákat is tartalmaz, és jól kiegészíthető a Ruth kalászai c. satírozós cerka­füzettel.

Megvásárolható a keresztény könyvesboltokban, vagy megrendelhető a webboltunkban.