36-3. Vándorélet

, Életkorok:  alsós, felsős, ifis, 
Képesség területek:  természetismeret, ön- és társismeret, kapcsolat, nyelvi feladat, játék, 
Szervezési formák:  hittanóra, csendesnap, ifjúsági alkalmak, 
Tudomány területek:  természettudomány, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  film, lexikon, szótár, 
  • Alapige: Ézsaiás 38,14.17; Jeremiás 8,7; Zakariás 5,9
  • Intelligenciatípus: Természeti, kapcsolati, egzisztenciális, önismereti, verbális-nyelvi
  • Tevékenység: Madárismeret: daruvonulás megfigyelése, jellemzése; projekciós közösségi játék: vezérdaru-választás; imádság megfogalmazása a menekülni kényszerülőkért; beszélgetés: próbatételek szerepe az életünkben

 

Darvak vonulása (Természeti, kapcsolati)

Jeremiás próféta a költöző madarakat állítja példának népe elé: a költöző madarak, köztük a daru is ismeri Isten rendjét, csak az ő népe nem ismeri, illetve nem akarja elfogadni (Jer 8,7).

Darvak Magyarországon is élnek. Egykor nagy létszámban költöttek hazánkban, de a 20. század elején fészkelő fajként a daru eltűnt, és sokáig csak átvonulóként volt jelen. Néhány éve szórványosan újra fészkel. Ősszel hosszabb időt töltenek nálunk, főleg ekkor figyelhetők meg nagy csapatokban.

Nézzünk meg egy videót a vonulásukról, ami elérhető itt: Daruinvázió a Hortobágyon

Figyeljük meg, hogyan repülnek ezek a madarak!

Miért fontos, hogy legyen vezetőjük? …hogy meghatározott rendben kövessék a vezetőjüket? …hogy tartsák egymás között a távolságot?

A videón nem látszik, de a darvak bizonyos időközönként váltják egymást a vezetői poszton. A vezetőnek van a legnehezebb dolga: ő az, aki megtöri a légellenállást. Azért repülnek a többiek V-alakban, mert a vezérdaru szárnyainak árnyékában könnyebb repülni.

Erről bővebben itt olvashatunk: Miért repülnek „V” alakban?

Kép forrása

 

Mindenki írja le egy lapra, hogy ki lenne a csoportból jó vezérdaru! Ne csak a konkrét repülésre gondoljanak a gyerekek, hanem a lelki, szellemi életre is! Ki tudná úgy vezetni a csapatot, hogy biztonságosan hazataláljatok? (A távoli vidéken is van egy otthon.) Ki az, akiben teljességgel megbízok? Akinek jó ötletei vannak? Stb. Három nevet írjatok le, majd dobjátok kalapba, összesítsétek, és válasszátok ki az első három vezérdaru személyét. Közösen indokoljátok, hogy ők miért lennének jó „vezetői” az osztálynak, csoportnak?

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .