11-4. Szeles-piros nap

, Életkorok:  óvodás, alsós, 
Képesség területek:  természetismeret, nyelvi feladat, játék, mozgásos játék, ön- és társismeret, kapcsolat, barkácsolás, kézművesség, ének, zene, ritmus, 
Szervezési formák:  óvodai foglalkozás, csendesnap, ünnepi műsorok, programok, 
Tudomány területek:  módszertani segédanyag, 
Multimédia:  kézműves oldal, hanganyag, 
  • Bibliai történet: Zsoltárok 104,1–4; János 3,8; ApCsel 2,1–6
  • Intelligenciatípus: Természeti, verbális-nyelvi, testi-mozgásos, kapcsolati, vizuális-térbeli, zenei-ritmikus, egzisztenciális
  • Tevékenység: Szél megfigyelése, beszélgetés; szélfogójáték szalagokkal; szélforgók készítése; történetmesélés/hallgatás: a pünkösdi csoda, szalagmodellek készítése; piros nap: öltözködéssel, evéssel-ivással, festéssel, barkácsolással, énekszóval

 

Szeles nap (Természeti, verbális-nyelvi)

Vajon milyen napunk lesz? Találkozunk-e ma a széllel vagy a szellővel? Vagy csak szélcsend lesz? Esteleg vihar készül?

A gyerekek reggeltől kezdve figyeljék meg, hogy tapasztalnak-e szelet. Meg tudják-e állapítani, merről fúj a szél?

Ha találkoznak széllel útközben, vajon szemből, oldalról vagy hátulról éri őket? Jól esik-e, szeretik-e a szelet?

Amikor megérkeznek az oviba, köszönhetünk egymásnak így: Szél napot!

Majd beszélgessünk a szeles tapasztalataikról.

 

Szélfogó (Testi-mozgásos, kapcsolati)

A farkincafogóhoz hasonlóan játszhatjuk, de most nem állatok lesznek a játékosok, hanem lángnyelvek. Minden menekülő gyerek ruhájának nyakába tűzünk egy piros szalagot, ami futás közben lobog a szélben. A fogó lesz a szélvihar, aki el akarja kapni a lángnyelveket. Ha utolér egy menekülőt, akkor a szalagot kell elkapnia a nyakából. Ha már elég sokat gyűjtött, magasba tartva lobogtatja, és így kiált:

Szél, szélvihar vagyok,
lángokat lobogtatok.
Ki cserél velem helyet?

Azok közül a lángnyelvek közül jelentkezhet valaki, akik nem vesztették még el a szalagot. Ha többen jelentkeznek, a szélvihar választja ki, hogy kivel cserél. A lángszalagokat újra feltűzzük a menekülők nyakába, és indulhat a szélfogó új futama.

A játék végére a gyerekek arca garantáltan piros lesz.

 

Szélforgók (Vizuális-térbeli, testi-mozgásos)

Készítsünk színes szélforgókat a gyerekekkel, amihez szükség van felnőtt segítségre is.

A szélforgó készülhet (kattints rá)

A hurkapálcákra a radíralapot előre felerősíthetjük.

Ha piros vagy hozzá közeli színárnyalatú papírokkal dolgozunk, a forgók ágai a lángnyelveket idézik. Így a szél és a lángnyelvek találkoznak, és együtt keltenek vidám, élénk hatást.

A gyerekek a forgókat fújhatják, szaladgálhatnak velük, de elhelyezhetjük a szabadban is, ahol a szél hozza forgásba őket.

Kép forrása

Szeles lángok (Verbális-nyelvi, egzisztenciális, vizuális-térbeli)

Pünkösdkor a szél és a láng találkozik, mégsem tűzvész lesz belőle. Nem a ház gyullad meg, hanem az ember lelke kap lángra: Isten lelkével, erejével telik meg.

Meséljük el a gyerekeknek a pünkösdi csoda történetét (ApCsel 2,1–6).

Majd készítsünk a pünkösdi szelet és lángokat idéző szalagmodelleket. Néhány ötlet a megvalósításhoz:

 

Ha minden gyerek kezében van egy szalagpálca, micsoda lobogást idézhetünk meg. S ha mellé a szél zúgását utánozzuk, kész a pünkösdi csoda. Főleg, ha a szívünk megtelik Lélekkel.

 

Piros nap (Vizuális-térbeli, testi-mozgásos, kapcsolati, természeti, egzisztenciális)

A pünkösdhöz hozzá tartozik a piros szín, ahogy az esküvőhöz a fehér, a gyászhoz a fekete. Miért is ne viselhetnénk pünkösdkor pirosat, az élet, a tűz jelét. A népszokásaink is ezért vannak tele pirossal.

Tartsunk a szeles nap mellett piros napot is, íme néhány ötlet:

  • Mindenki vegyen fel reggel egy piros ruhadarabot.
  • Tűzzetek egymás hajába, ruhájára piros szalagot.
  • Hozzatok egy-egy szál piros virágot.
  • Uzsonnára egyetek piros zöldség- és gyümölcsféléket (retek, paradicsom, eper, cseresznye).
  • Igyatok málna- vagy ribizkeszörpöt.
  • Fessetek piros virágot, lángot, háztetőt, madarat…
  • Piros papírból vágjatok ki lángot, virágszirmokat, szívet…
  • Piros fonallal tekerjetek körül láng vagy szívformát.
  • Készítsetek piros szélforgókat, szalagos pálcákat, széljelzőket.
  • Piros filctollal írjátok le: ISTEN SZERET

 

Piros pünkösd napján (Zenei-ritmikus, egzisztenciális)

Hallgassuk meg az Én kicsike vagyok kezdetű népéneket, és dúdoljuk mi is a dallamát (elérhető a címre kattintva).

Énekeljük a pünkösdi szokásdal Elhozta az Isten című változatának 2-3. versszakát (Jézust áldja énekünk 96., elérhető a címre kattintva):

 

Piros pünkösd napján
Mindenek újulnak:
A kertek, a mezők
Virágba borulnak.

Én kicsike vagyok,
Nagyot nem szólhatok,
Mégis az Istennek
Dicséretet mondok.

 

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .