Érzékszervi játékok
Mottó: „…Ő fejünk, mi néki tagja…” Ref. Énekeskönyv 395./1.vsz.
Miklya Luzsányi Mónika: Engem Isten nagyon szeret c. könyve és foglalkoztató füzete alapján (Parakletos Könyvesház, 2014; első megjelenés a Reformátusok lapja 2014-es számaiban)
Forrás: https://www.parakletos.hu/node/1766
Érzékszervi játékok
Játékok típusa: csoportos, fejlesztő, beltéri, együttműködést erősítő, hitmélyítő
Életkor: 8-12 év
Eszközök:
- ● kártyák a csoportalakításhoz
- ● írószer, papír
- ● a 2. játékhoz tálcák, villák, ételkóstoló falatok, konyharuha
- ● CD + lejátszó: madárhangok
- ● játékhoz a „szagmintát” tartalmazó anyagok, műanyag tégelyekben
- ● rajzlap, fonal, ragasztó
- ● használt labdák
A játék menete:
5 csoportot alkotunk, kártyákkal. A kártyákon hangszerek képei: hallás; csak színes kártyák: látás; ételek rajza: ízlelés; szerszámok rajza: kéz; lábbelik rajza: láb.
Mindenki megkeresi a csapatát, s leül a kijelölt asztalhoz.
1. feladat: Ha nem lennénk…
Minden csoport bemutatja magát, de fordítva. Pl.: Ha mi nem lennénk, a zene élvezete sem lenne (fül). Ha mi nem léteznénk, a szivárvány hiába tűnne fel az égen (szem). Stb.
Ha körbeért a játék, csoportonként 2-3 önmeghatározás, akkor kiegészíthetjük az ismereteket.
Fontos tudatosítani: mindegyik érzékszerv, testrész egyformán fontos!
2. játék: Íz-lelő
Egy tálcán kis falatok: gyümölcsdarabok, sajt, édesség, ropi, uborka, kenyér stb. A tálca konyharuhával le van takarva.
Minden csoportból 2 küldött játszik. Egyik a másiknak beköti a szemét. Aki lát, az fogpiszkálót/hurkapálcát/kis villát kap, s a tálcáról, anélkül, hogy felemelné a takarót, rászúr valamit. Kihúzza, megnézi mi az, s „megeteti” a bekötött szemű társával a falatot, akinek az ízlelés után meg kell nevezni, mit kóstolt.
3. játék: Hangolda
A következő játékhoz mindenki írólapon összegyűjti, milyen zajokat, kellemes és kellemetlen hangokat hallhat 1./az erdőn, 2./tóparton, 3./ipari parkban, 4./iskolában, 5./nagyvárosban.
Amikor értékeljük, a felsoroláson kívül feladat, hogy 2 hangot a felsoroltak közül jelenítsen meg a csoport. (Pl. autóberregés – nagyváros)
Levezetésképpen hallgassunk bele a madárdalos kazettába, közben hunyjuk be a szemünket, s gondoljunk arra – ami már a következő játékhoz kapcsolódik: milyen illat az, ami számunkra kellemes?
Jegyezzük le!
4. játék: Szaglászva
Kellék: kis adag erős illatú, háztartásban előforduló anyagok: fahéj, őrölt bors, narancshéj, ecet, vöröshagyma, illóolaj, stb. – de címke, felírás nélkül, „álcázva”.
Ezeket az anyagokat minden csoportból 1 gyerek megszagolja, s legalább 3 anyagot megnevez, hol találkozhatott vele élete során. Pl. vöröshagyma: főzés, ecet: uborkasaláta, stb.
Lehet verseny is: meg tudjuk-e mindegyiket nevezni, s „elhelyezni” a használatát illetően.
5. játék: Kézzel alkottuk
Minden csoport kap egy rajzlapot, s egy kisebb gombolyag színes fonalat, + ragasztót.
Megadott ideig, kb. 5 percig készüljön fonalvezetéssel és ragasztóval közös kép (fantázia és kézügyesség fejl.) Alkotás közben lehet zenét is hallgatni.
6. játék: „Lábas”
Kellék: csoportonként 1-1 nem túl kemény labda
A csoportok sorversenyhez oszlopba rendeződnek. Minden csoport kap egy labdát. Hangjelre azonos távot kell megtenni úgy, hogy a labdát térd között vigye a játékos. Ha elgurul, újra kell kezdenie! – Ne legyen túl hosszú a táv, kb. 3 m!
7. Értékelés. Levezetés:
Mondóka:
- Kezed-lábad jól védjed,
- hogy célodat elérjed;
- okosodj és ügyesedj,
- ennek hasznát veheted!
- Az általam (mint szerző, közzétevő által) feltöltött anyag engedélyem nélkül kereskedelmi forgalomba nem hozható.
- Valamint:
- a szerző engedélyével belső használatra, oktatási célra sokszorosítható, másutt azonban nem publikálható.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!