grafika © Bódi Kati
Hova menjek előled?
A 139. zsoltár arról beszél, hogy az ember mennyi mindenben szeretne elrejtőzni Isten elől – Ő mégis mindenütt ott van (9–12. vers):
Ha a hajnal szárnyaira kelnék,
és a tenger túlsó végén laknék,
kezed ott is elérne, jobbod megragadna engem.
Ha azt gondolnám, hogy elnyel a sötétség,
és éjszakává lesz körülöttem a világosság:
a sötétség nem lenne elég sötét neked…
Zákeust a fügefa rejtette, szinte eggyé vált a fügefával. Te milyen helyen, milyen természeti erő vagy mesterséges alkotás védelmében éreznéd leginkább otthon magad? A kérdést feltehetjük így is: Minek a képébe bújva tudnád leginkább elképzelni magad?
Készítsd el a rád leginkább jellemző képet – mint önarcképet:
- rajzolással, festéssel;
- vagy kollázstechnikával színes papírokból, csomagoló és újságpapírokból, egyéb anyagokból.
Minek a képében tudnád leginkább elképzelni a barátodat/barátnődet? Készítsd el a rá leginkább jellemző képet is
- rajzolással, festéssel;
- vagy papírkollázzsal.
grafika © Bódi Kati
Zákeus-SMS-ek
Zákeus kicsi volt. Története mégis bekerült a Bibliába, mert nagy dolog történt vele.
Hogyan tudnád a történetét minél rövidebben és tömörebben leírni? Fogalmazz meg egy SMS-üzenetet Zákeusról, mintha te is szemtanúja lettél volna a történetének. Egy SMS-be legfeljebb 160 karakternyi szöveg fér bele (minden betű, szám és írásjel külön karakternek számít).
Jerikó-szerte elterjedt a hír, hogy mi történt Zákeussal. Írjatok neki SMS-üzenetet mint barát, ismerős, családtag, munkatárs vagy ellenség stb.
Zákeus megtudta, hogy ki az a Jézus. Mutassátok be Jézust valakinek Zákeus nevében egy SMS-üzenettel. Hogy kinek szól az SMS, először azt kell tisztázni magatokban.
Bemutatkozó SMS-ek
Fogalmazz meg magadról is egy tömör SMS-üzenetet. Legyen benne minden lényeges, amit fontosnak tartasz magadról elmondani.
Írjátok le a bemutatkozó SMS-eket név nélkül egy-egy cédulára. Majd keverjétek össze, és húzzon mindenki egy-egy SMS-cédulát. Olvassa fel, és találja ki, ki írhatta ezt magáról.
Majd fogalmazzatok meg egymásról is SMS-üzeneteket. Legjobb ehhez párokba rendeződni, így senki sem fog kimaradni. Itt is lehet játszani kitalálós felolvasást, mint az előbb.
Tulajdonságvásár
Alapjáték:
Egyszerű kérdés-felelet formájában is működik: Ha Jézus adna neked egy tulajdonságot, akkor mit kérnél? Mit adnál érte cserébe, ha egy meglévő jó tulajdonságodat kellene érte odaadni?
Cserebere-játék:
Külön cédulákra írja fel mindenki három jellemző tulajdonságát: Legyen köztük két olyan, amit jónak vagy elfogadhatónak tartasz. És legyen köztük egy, amitől szívesen megszabadulnál.
Induljatok el a csoportban, és nézzétek meg egymás tulajdonságait. Ezeket most szabadon cserélgethetitek egymás között (de mindenkinél három tulajdonság maradjon). Végül mindenki olvassa fel, milyen tulajdonságai vannak (akár ő írta, akár nem). Melyiket tartja jó tulajdonságnak, és miért? Melyik az, amitől szívesen megszabadulna? Mit kérne helyette?
Árverés:
A cédulákra írt tulajdonságokat elhelyezitek egy asztalon vagy táblán (BluTack gyurmaragasztóval), hogy mindenki láthassa. A kikiáltó felolvassa az összes tulajdonságot, majd egyenként áruba bocsátja. Mindenki 100 dénárral (vagy zsetonnal) rendelkezik, ebből gazdálkodhat (elég papíron vezetni az adás-vételt, maradék pénzösszeget). Az áruba bocsátott tulajdonságra a vevők ígérnek és licitálnak.
Játék végén mindenki felolvassa, milyen tulajdonságokat vásárolt, és melyik az értékesebb. Melyek azok a tulajdonságok, amelyek nem keltek el? Vizsgáljátok meg ennek az okát. (Lehet negatív tulajdonság, de lehet népszerűtlen pozitív tulajdonság is a maradék között. Az is előfordulhat, hogy nem volt elég pénz a vásárláshoz, különben még fogyott volna a készletből.)
Forrás: Kaposi László: Játékkönyv
Zákeus-otthon
Zákeus házáról – otthonáról és családjáról – mondta Jézus, hogy „üdvössége lett”. Milyen lehet egy „üdvös” otthon? Tervezzetek kisebb csoportokban egy-egy házat, amiben a csoport tagjai együtt fognak lakni. A rajz felülnézetben ábrázolja az épületet, ha több szintes, akkor minden szintet külön. A kertről, udvarról is készülhet tervrajz. A tervezés fő szempontja az, hogy minden „családtag”, vagyis csoporttag igényeit és szükségleteit vegyétek figyelembe, a lehető legnagyobb mértékben. Hogyan tud a csoport ebben egyezségre jutni? Milyen megoldások, ötletek segítenek a térrendezésben, a közös gondolkodásban, tervezésben.
A kis csoportok tartsanak a többiek előtt bemutatót, amikor elmondják a terveik főbb szempontjait, előnyeit. Beszéljenek arról is, hogyan jutottak egyezségre, kinek miről kellett lemondan
Forrás: KRISZ – Csoportdinamikai játékok: A mi házunk
A hittancsoport közösen elkészítheti egy gyülekezeti ház tervét, hasonlóan a fentiekhez. Csakhogy itt jóval több igényt és szükségletet kell figyelembe venni. Végig kell gondolni, milyen csoportok vannak a gyülekezetben, melyiknek milyen hely- és tevékenységigénye van, milyen egyéb szükségletekre kell odafigyelni, stb. Mi lenne a legfőbb jellemzője egy „üdvös” gyülekezeti háznak? Ez a feladat már inkább a nagyobbaknak, ifis korosztálynak, konfirmációi csoportnak való.
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
26. Nem szégyelled magad? – További ötletek és variációk
/Kategória: Hittan 3, Jézus közösséget épít – az evangélium szabályai – húsvéti üzenet – együttműködés, kapcsolatépítésgrafika © Bódi Kati
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Különbségek
„…nem vagyok olyan, mint a többi ember” – mondta magában a farizeus. Igaza volt? Miben tévedett?
Írj egy listát azokról a tulajdonságokról, amikben úgy gondolod, más vagy, mint a többiek.
Írj egy listát azokról is, amikben úgy érzed, hasonlítasz a többiekhez.
Van-e a tulajdonságok között olyan, amire büszke vagy? Húzd alá.
Van-e olyan tulajdonságod, amit szégyellsz? Karikázd be.
A büszkeség-listára került tulajdonságokért tudsz-e őszintén hálát adni? Anélkül, hogy másnál különbnek tartanád magad. Próbáld meg.
Amiért szégyenkezel, azt el tudod-e mondani Istennek? Azt is, hogy miért. Kérd Őt, hogy segítsen neked.
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
26. Nem szégyelled magad? – A farizeus és vámszedő – óraterv
/Kategória: Hittan 3, Jézus közösséget épít – az evangélium szabályai – húsvéti üzenet – együttműködés, kapcsolatépítésgrafika © Bódi Kati
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Témakör: Jézus közösséget épít – az evangélium szabályai – húsvéti üzenet – együttműködés, kapcsolatépítés
Időszak, időtartam: Március 2. hete
Téma: Nem szégyelled magad? – elbizakodottság és alázat
Bibliai történet: A farizeus és vámszedő – Lukács 18,9–14
26. Nem szégyelled magad? – A farizeus és vámszedő – óraterv
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
25. Mit szeretnél magadnak? – További ötletek és variációk
/Kategória: Hittan 3, Jézus közösséget épít – az evangélium szabályai – húsvéti üzenet – együttműködés, kapcsolatépítésgrafika © Bódi Kati
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Életcélok és életcéltábla
Mit szeretnétek elérni az életben felnőtt korotokra? Fogalmazzon meg mindenki 3 fontos életcélt tömören, egyetlen szóban, kifejezésben vagy mondatban. Mindhárom életcél külön cédulára kerüljön.
Ha elkészültetek, üljetek le a cédulákkal körben, és egy nagy csomagolópapírra rajzolt céltáblát helyezzetek el középen (koncentrikus körök számozva 1-től 5-ig vagy 7-ig). Mindenki olvasson fel egy saját életcélt, amit a legfontosabbnak tart. Ha valaki ugyanazt vagy nagyon hasonlót fogalmazott meg, jelezze. Az azonos vagy közel azonos célokat tegyétek egymásra, és helyezzétek abba a körbe, ahova a cédulák száma alapján való (pl.
öt „nagy család” életcél az 5. körbe kerül). A legkülső körbe kerülnek a „magányos” életcélok. Tehettek újabb kört, egészen addig, ameddig el nem fogynak a cédulák.
Vizsgáljátok meg a céltábla köreit: Melyek azok az életcélok, amelyeket a legtöbben választottatok? Jutott-e életcél a legbelső körbe? Mik jutottak a következő körökbe?
Vajon az a legértékesebb életcél, amit a legtöbben választottatok? – Rendezzetek a kérdésről vitát. Mi alapján lehet ezt eldönteni?
Tegyétek az életcélokat a Biblia mérlegére: Melyikben lehet felismerni egy fontos bibliai szabályt vagy értéket? Melyikben érvényesül az evangélium aranyszabálya? Ezek alapján hogyan tudnátok átrendezni az életcéltábla értékeit?
grafika © Bódi Kati
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
25. Mit szeretnél magadnak? – Jézus és a törvény, viselkedési aranyszabály – óraterv
/Kategória: Hittan 3, Jézus közösséget épít – az evangélium szabályai – húsvéti üzenet – együttműködés, kapcsolatépítésgrafika © Bódi Kati
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Témakör: Jézus közösséget épít – az evangélium szabályai – húsvéti üzenet – együttműködés, kapcsolatépítés
Időszak, időtartam: Március 1. hete (febr. 26. – márc. 4.)
Téma: Mit szeretnél magadnak? – társismeret, kapcsolatépítés
Bibliai történet: Jézus és a törvény, viselkedési aranyszabály – Máté 5,25.37.42.44; 7,12
25. Mit szeretnél magadnak? – Jézus és a törvény, viselkedési aranyszabály – óraterv
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
24b. Hova bújnék előled? – További ötletek és variációk
/Kategória: Hittan 3, Isten törődik velünk – Jézus megkeres, gyógyít, megment – együttérzés, segítségnyújtás, hála, önismeretgrafika © Bódi Kati
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Hova menjek előled?
A 139. zsoltár arról beszél, hogy az ember mennyi mindenben szeretne elrejtőzni Isten elől – Ő mégis mindenütt ott van (9–12. vers):
és a tenger túlsó végén laknék,
kezed ott is elérne, jobbod megragadna engem.
Ha azt gondolnám, hogy elnyel a sötétség,
és éjszakává lesz körülöttem a világosság:
a sötétség nem lenne elég sötét neked…
Zákeust a fügefa rejtette, szinte eggyé vált a fügefával. Te milyen helyen, milyen természeti erő vagy mesterséges alkotás védelmében éreznéd leginkább otthon magad? A kérdést feltehetjük így is: Minek a képébe bújva tudnád leginkább elképzelni magad?
Készítsd el a rád leginkább jellemző képet – mint önarcképet:
Minek a képében tudnád leginkább elképzelni a barátodat/barátnődet? Készítsd el a rá leginkább jellemző képet is
grafika © Bódi Kati
Zákeus-SMS-ek
Zákeus kicsi volt. Története mégis bekerült a Bibliába, mert nagy dolog történt vele.
Hogyan tudnád a történetét minél rövidebben és tömörebben leírni? Fogalmazz meg egy SMS-üzenetet Zákeusról, mintha te is szemtanúja lettél volna a történetének. Egy SMS-be legfeljebb 160 karakternyi szöveg fér bele (minden betű, szám és írásjel külön karakternek számít).
Jerikó-szerte elterjedt a hír, hogy mi történt Zákeussal. Írjatok neki SMS-üzenetet mint barát, ismerős, családtag, munkatárs vagy ellenség stb.
Zákeus megtudta, hogy ki az a Jézus. Mutassátok be Jézust valakinek Zákeus nevében egy SMS-üzenettel. Hogy kinek szól az SMS, először azt kell tisztázni magatokban.
Bemutatkozó SMS-ek
Fogalmazz meg magadról is egy tömör SMS-üzenetet. Legyen benne minden lényeges, amit fontosnak tartasz magadról elmondani.
Írjátok le a bemutatkozó SMS-eket név nélkül egy-egy cédulára. Majd keverjétek össze, és húzzon mindenki egy-egy SMS-cédulát. Olvassa fel, és találja ki, ki írhatta ezt magáról.
Majd fogalmazzatok meg egymásról is SMS-üzeneteket. Legjobb ehhez párokba rendeződni, így senki sem fog kimaradni. Itt is lehet játszani kitalálós felolvasást, mint az előbb.
Tulajdonságvásár
Alapjáték:
Egyszerű kérdés-felelet formájában is működik: Ha Jézus adna neked egy tulajdonságot, akkor mit kérnél? Mit adnál érte cserébe, ha egy meglévő jó tulajdonságodat kellene érte odaadni?
Cserebere-játék:
Külön cédulákra írja fel mindenki három jellemző tulajdonságát: Legyen köztük két olyan, amit jónak vagy elfogadhatónak tartasz. És legyen köztük egy, amitől szívesen megszabadulnál.
Induljatok el a csoportban, és nézzétek meg egymás tulajdonságait. Ezeket most szabadon cserélgethetitek egymás között (de mindenkinél három tulajdonság maradjon). Végül mindenki olvassa fel, milyen tulajdonságai vannak (akár ő írta, akár nem). Melyiket tartja jó tulajdonságnak, és miért? Melyik az, amitől szívesen megszabadulna? Mit kérne helyette?
Árverés:
A cédulákra írt tulajdonságokat elhelyezitek egy asztalon vagy táblán (BluTack gyurmaragasztóval), hogy mindenki láthassa. A kikiáltó felolvassa az összes tulajdonságot, majd egyenként áruba bocsátja. Mindenki 100 dénárral (vagy zsetonnal) rendelkezik, ebből gazdálkodhat (elég papíron vezetni az adás-vételt, maradék pénzösszeget). Az áruba bocsátott tulajdonságra a vevők ígérnek és licitálnak.
Játék végén mindenki felolvassa, milyen tulajdonságokat vásárolt, és melyik az értékesebb. Melyek azok a tulajdonságok, amelyek nem keltek el? Vizsgáljátok meg ennek az okát. (Lehet negatív tulajdonság, de lehet népszerűtlen pozitív tulajdonság is a maradék között. Az is előfordulhat, hogy nem volt elég pénz a vásárláshoz, különben még fogyott volna a készletből.)
Forrás: Kaposi László: Játékkönyv
Zákeus-otthon
Zákeus házáról – otthonáról és családjáról – mondta Jézus, hogy „üdvössége lett”. Milyen lehet egy „üdvös” otthon? Tervezzetek kisebb csoportokban egy-egy házat, amiben a csoport tagjai együtt fognak lakni. A rajz felülnézetben ábrázolja az épületet, ha több szintes, akkor minden szintet külön. A kertről, udvarról is készülhet tervrajz. A tervezés fő szempontja az, hogy minden „családtag”, vagyis csoporttag igényeit és szükségleteit vegyétek figyelembe, a lehető legnagyobb mértékben. Hogyan tud a csoport ebben egyezségre jutni? Milyen megoldások, ötletek segítenek a térrendezésben, a közös gondolkodásban, tervezésben.
A kis csoportok tartsanak a többiek előtt bemutatót, amikor elmondják a terveik főbb szempontjait, előnyeit. Beszéljenek arról is, hogyan jutottak egyezségre, kinek miről kellett lemondan
Forrás: KRISZ – Csoportdinamikai játékok: A mi házunk
A hittancsoport közösen elkészítheti egy gyülekezeti ház tervét, hasonlóan a fentiekhez. Csakhogy itt jóval több igényt és szükségletet kell figyelembe venni. Végig kell gondolni, milyen csoportok vannak a gyülekezetben, melyiknek milyen hely- és tevékenységigénye van, milyen egyéb szükségletekre kell odafigyelni, stb. Mi lenne a legfőbb jellemzője egy „üdvös” gyülekezeti háznak? Ez a feladat már inkább a nagyobbaknak, ifis korosztálynak, konfirmációi csoportnak való.
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
24. Hova bújnék előled? – Zákeus-teszt: „Te ismersz engem” – óraterv
/Kategória: Hittan 3, Isten törődik velünk – Jézus megkeres, gyógyít, megment – együttérzés, segítségnyújtás, hála, önismeretgrafika © Bódi Kati
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Témakör: Isten törődik velünk – Jézus megkeres, gyógyít, megment – együttérzés, segítségnyújtás, hála, önismeret
Időszak, időtartam: Február 4. hete
Téma: Hova bújnék előled? – önismeret: te is értékes vagy
Bibliai történet: Zákeus-teszt: „Te ismersz engem” – Zsoltárok 139
24. Hova bújnék előled? – Zákeus-teszt: „Te ismersz engem” – óraterv
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
23b. Mi a gond, Zákeus? – További ötletek és variációk
/Kategória: Hittan 3, Isten törődik velünk – Jézus megkeres, gyógyít, megment – együttérzés, segítségnyújtás, hála, önismeretKépforrás: 123RF
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Zákeus-pozíciók és karakterek
Beszélgessetek: Ki mivel szeretne kitűnni a többiek közül?
El lehet ereszteni a fantáziát, lehet mesélni lehetetlen vagy fantasztikus dolgokat is.
Majd kis csoportokban alkossátok meg egy-egy mai Zákeus karakterét. Találjátok ki a nevét, foglalkozását, családi állapotát és körülményeit, lakhelyét, életkorát stb. (Női karakter is lehet, pl. Zákeus Zita termékmenedzser, a Füge Markt multicég PR-igazgatója.) Találjátok ki jellemző külső és belső tulajdonságait, majd alkossatok vele egy Zákeus-történetet, ami szembesíti őt a hibáival, és Jézusra mutat. A történet lehet
Végül mutassátok be egymásnak a karaktereket és történeteket.
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
23. Mi a gond, Zákeus? – Zákeus története – óraterv
/Kategória: Hittan 3, Isten törődik velünk – Jézus megkeres, gyógyít, megment – együttérzés, segítségnyújtás, hála, önismeretgrafika © Bódi Kati
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Témakör: Isten törődik velünk – Jézus megkeres, gyógyít, megment – együttérzés, segítségnyújtás, hála, önismeret
Időszak, időtartam: Február 3. hete
Téma: Mi a gond, Zákeus? – Jézus ismer és keres
Bibliai történet: Jézus megment: Zákeus története – Lukács 19,1–10
23. Mi a gond, Zákeus? – Zákeus története – óraterv
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
22. Hol vannak a többiek? – További ötletek és variációk
/Kategória: Hittan 3, Isten törődik velünk – Jézus megkeres, gyógyít, megment – együttérzés, segítségnyújtás, hála, önismeretgrafika © Bódi Kati
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Fáslizott alakok
Vastag fonallal, tépett vászoncsíkkal vagy gézzel körbetekerhetünk, bepólyálhatunk (fáslizhatunk) bármilyen alapformát. Pl. virágot, fát, kígyót vagy leveleket.
Forrás
A gyerekek maguk készíthetik el (rajz, kivágás) az alapformát is vékony kartonból, így a figurák változatosabbak lesznek. Végül összeállíthatjátok belőlük a tíz leprás csoportját.
grafika © Bódi Kati
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
22. Hol vannak a többiek? – A tíz leprás – óraterv
/Kategória: Hittan 3, Isten törődik velünk – Jézus megkeres, gyógyít, megment – együttérzés, segítségnyújtás, hála, önismeretKépforrás: 123RF
a Te ismersz engem – Játékos hittan 3 című könyvben.
Elérhető a címre kattintva.
Témakör: Isten törődik velünk – Jézus megkeres, gyógyít, megment – együttérzés, segítségnyújtás, hála, önismeret
Időszak, időtartam: Február 2. hete
Téma: Hol vannak a többiek? – Hol marad a hála?
Bibliai történet: A tíz leprás – Lukács 17,11–19
22. Hol vannak a többiek? – A tíz leprás – óraterv
A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/