Képforrás: 123RF
- Bibliai történet: Bírák 4,1–24; 5,4–5.20–21; Zsoltárok 33,16.18
- Intelligenciatípus: Kapcsolati, önismereti, verbális-nyelvi, egzisztenciális, testi-mozgásos
- Tevékenység: Képességvizsgálat párban: lista, beszélgetés, korrekció, képességek a bibliai történetben; kreatív írás: jellemzés, híradás SMS-tömörséggel; csoportvita „Kit válasszunk?” döntéshelyzetben; halláspróba: csoportos őrjáték
Képességvizsgálat (Kapcsolati, önismereti, verbális-nyelvi)
Kiben bízol annyira, hogy elárulj magadról fontos dolgokat? Keresd meg a tekinteteddel!
A gyerekek álljanak körbe, és csak a tekintetükkel keressenek párt maguknak (mutogatás, kacsintás, mosoly, grimasz stb. nélkül). A párok, akik megtalálják egymást, álljanak ki a körből. Ha valaki nem talál párra, kapcsolódhat a pedagógushoz, aki több személlyel is tarthat kapcsolatot a játékban.
A párok üljenek le egymással szemben, és beszélgetéssel állapítsanak meg magukról öt azonos és öt eltérő tulajdonságot. Ezek külső és belső tulajdonságok is lehetnek.
Kép: 123RF

Majd a párok mindkét tagja készítsen magáról egy önismereti listát, amire az alábbi szempontok szerint írjon néhány jellemző képességet:
- Tudok… – Mire vagyok képes?
- Képes lennék rá, hogy… – Mire lennék képes, de még nem próbáltam?
- Képes leszek rá egyszer, hogy… – Mire leszek képes a jövőben?
A párok ezután cseréljék ki a lapjaikat, és vizsgálják meg a társuk listáját.
- Aláhúzással – ami helyén van, és meg lehet erősíteni
- Javítással – ami a társ szerint nem egészen úgy van
- Kiegészítéssel – ami a társ szerint fontos, de hiányzik a listáról
- Kiemeléssel – a legfontosabbnak tartott képességet a társ karikázza be
Végül beszéljék meg egymással a párok a listák tanulságait.
Ha maradt elég idő, és érdeklődőek a gyerekek, a csoport előtt is bemutathatja mindenki a társát néhány mondattal, a feltárt képességek alapján, a pozitívumokra fókuszálva. Válaszolhatnak arra a kérdésre is, hogy a feltárt képességek alapján milyen feladatot, munkakört javasolna társának a jövőben?
Megvizsgálhatjuk közösen azt is, hogy Gedeon képességei hogy alakultak a történet során:
- Mire tartotta magát képesnek Gedeon, és mire nem?
- Isten mire tartotta őt képesnek? Hogyan győzte meg erről?
- Hogyan vált Gedeon képessé a nagy harci tettre? Milyen lépésekben történt meg a változás? Mit tett ezért Gedeon, és mit tett Isten?
- Mi kellett ahhoz, hogy Gedeon teljesen rá merje bízni magát Istenre?
A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
38-2. Kiben bízol?
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKépforrás: 123RF
Tulajdonság-labirintus (Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati, vizuális-térbeli)
(Szófogadás az apának. Kitartó keresés. Együttműködés a szolgával. Isten emberéhez fordulás.)
Kép: 123RF
Kis csoportokban vagy páros munkában tervezzenek és rajzoljanak a gyerekek egy-egy labirintust, ami a szamarat keresők útvonalát jelképezi. Érdemes nagyobb felületen, A3-as lapon vagy csomagolópapíron dolgozni. Kis cédulákra írjanak egy-egy tulajdonságot, ami fontos egy király számára, és olyanokat is, ami akadály vagy káros lehet. Helyezzék el a cédulákat a labirintusrajzon: a fontos tulajdonságokat a cél felé vezető útszakaszra; a káros tulajdonságokat pedig a tévutakra vagy zsákutcákra.
Végül mutassák be egymásnak a labirintusokat és a célhoz vezető „királyi” út tulajdonságait.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
38-1. Adj nekünk királyt!
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Bibliagrafika © Kelemen Czakó Rita
Királyválasztó tulajdonságok (Verbális-nyelvi, kapcsolati, önismereti, egzisztenciális)
Beszélgessünk:
Mire mondjuk ma azt, hogy KIRÁLY? Kit tekintünk királynak valamiben?
Vannak-e még igazi királyok? Hol?
Mi volt a szerepe a királynak a régi korokban?
Szerintetek mik egy jó király legfontosabb tulajdonságai?
Rendezzünk tulajdonság-szavazást: Mindenki írjon fel három tulajdonságot egy cédulára.
Majd a cédulákat összegyűjtve listázzuk együtt a felírt tulajdonságokat. Amelyik tulajdonság többször szerepel (lényegtelen különbség a megfogalmazásban nem számít), az a listán több strigulát (szavazatot) kap.
Végül emeljük ki a legtöbb szavazatot kapott tulajdonságokat: csoportunk számára ezek a legfontosabb „királyválasztó” tulajdonságok.
Na de hogyan zajlott a királyválasztás Izráelben? És miért volt szükség királyra? Hisz eddig a nép vezetői nem voltak királyok. Mózes próféta volt, Isten embere. Utána Józsué lett a nép vezetője, szintén isteni felhatalmazással. Majd jöttek a bírák, végül Sámuel, aki próféta és Izráel bírája is volt egyben.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
37-2. Akinek van füle
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKépforrás: 123RF
Füles szólások-mondások (Verbális-nyelvi, kapcsolati)
Melyik lehet köznapi magyar szólás, melyik lehet bibliai ige? Csoportosítsák a gyerekek a szólásmondásokat a Füles szólások-mondások című tankockán (kattints a címre).
Magyar szólások: Kép: 123RF
Bibliai igék:
Beszéljük meg, melyik szólás vagy ige mit jelent, és mi köze lehet a bibliai történethez?
A gyerekek alakítsanak kis csoportokat, és csoportonként válasszanak egy szólást vagy igét. Majd ehhez kapcsolódva készítsenek szóban egy hangjátékot, amiben hangokkal, párbeszéddel bontakozik ki egy élethelyzet. Az élethelyzet kapcsolódhat a bibliai korhoz, Sámuel történetéhez, de lehet mai szituáció is, például a bibliai történet párhuzama.
Ha a csoportok felkészültek, mutassák be egymásnak a hangjátékokat.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
37-1. Az Úrtól kért fiú
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Bibliagrafika © Kelemen Czakó Rita
Sorshordozó nevek (Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális)
Bóáz és Ruth elsőszülött fia az Óbéd nevet kapta, ami azt jelenti: Istent imádó, szolgálatban álló. Ő volt Dávid nagyapja és Jézus egyik őse. Az Istent imádó és szolgáló ember. Akinek a neve is beszédes, előrevetíti a sorsát.
Mi alapján adnak ma nevet a gyerekeiknek a szülők? Figyelnek-e a nevek jelentésére? – Ha valakinek van a névválasztással kapcsolatos tapasztalata a családjában, elmondhatja.
Képzeljétek el, hogy kistestvéretek születik. Édesanyád téged is megkérdez, milyen nevet adjon a gyermeknek. Te milyen lány- és fiúnevet javasolnál? (Még nem derült ki, hogy lány vagy fiú lesz.) Miért?
Tudjátok-e, hogy mit jelentenek a javasolt nevek? Nézzük meg a Magyar utónévkönyvben (Vince Kiadó, 2001) vagy a Keresztnevek eredete és jelentése című weboldalon (kattints a címre) néhány név jelentését.
A Biblia korában nagyon figyeltek a nevek jelentésére. A bibliai hősök nevében általában utal valami az illető személy születésére, életére is. Többnyire sorsot alakító, előrejelző nevek. Mint pl. az Anna, ami azt jelenti: kegyelem.
A mai történet Annától, Isten kegyelmétől indul, és egész Izráel sorsára hatással lesz.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
Pünkösdi szívvel
/Kategória: Média, ÜnnepÁldott Pünkösdünnepet kívánunk, gyermeki szívvel!
grafika © Bódi Kati
Szentlélek, végy körül bennünket,
Szenteld meg szívünket,
Készíts neved imádására,
Magasztalására,
Hogy téged szívből imádhassunk,
Hálákat adhassunk:
Hisszük, a mi szánknak szózatja
Egeid meghatja.
Hangzó forrás
36-2. Hálaadás és derékpróba
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKépforrás: 123RF
Hetek ünnepe (Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális)
A Ruth könyve az úgynevezett „Öt tekercs” második tagja, amit a hetek ünnepén olvastak fel.
A képen izraeli kislány sávuót ünnepén egy kosárra való első terméssel. A hálaadás kosarába gyűjtsünk mi is friss terméseket, gyümölcsöket.
Kép: 123RF
A hetek ünnepe megfelel a pünkösdnek, amit a keresztények a húsvét utáni hetedik vasárnapon és hétfőn ünnepelnek. A pünkösd név is az ötvenedik napra utal, a görög pentekoszté szóból ered, ami ötvenediket jelent. A Jézus feltámadása utáni első pünkösdkor történt a Szentlélek kitöltése, és ekkor alakult az első keresztény gyülekezet.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
36-1. Ruth a Kenyér Házában
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Bibliagrafika © Kelemen Czakó Rita
Kenyér Háza (Verbális-nyelvi, logikai-matematikai)
Előzetesen írjuk fel egy nagyobb lapra, mint egy utcanevet: KENYÉR HÁZA.
Tűzzük fel a teremben jól látható helyre, majd kérdezzük meg a gyerekektől:
Minek a neve lehet a Kenyér Háza? – Hallgassuk meg a gyerekek válaszait, de ne értékeljük azokat. Ha nem elég változatosak az ötletek, kiegészíthetjük az alábbiak közül:
A felmerülő lehetőségek közül melyikhez illik legjobban a Kenyér Háza név? – Kiválaszthatjuk szavazással.
Gondolt-e valaki arra, hogy ez egy helység – város vagy falu – neve? A Bibliában ezt a nevet valójában egy város viseli.
Betlehem városáról van szó. A Betlehem (héber szó) jelentése szó szerint: kenyér háza.
A magyar nyelvben is vannak ilyen településnevek: Orosháza, Jánosháza, Baktalórántháza, Kiskunfélegyháza, Nyíregyháza, Petneháza stb. A sorba beleillik a Kenyérháza is.
De miért adnak egy városnak ilyen nevet? Mire utalhatott ez a név bő háromezer évvel ezelőtt Izráel földjén?
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
35-2. Sámsoni önismeret
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKépforrás: 123RF
Sámson-portré, Sámson-póló (Vizuális-térbeli, önismereti)
Sámson a „Nap fia”, „napocska”, aki a Nap nevével és erejével született. Oroszlánt tépett szét, köteleket szaggatott, oszlopot döntött ki, ha kellett. És nagyon hatékony volt a harcművészetben. Hét „raszta” hajfonatával elég feltűnő jelenség lehetett.
Rajzolják le a gyerekek, hogyan képzelik el a hőst! Ábrázolhatják akció közben is.
Vagy tervezzenek Sámson-pólót, ami a hős tulajdonságjelei közül ábrázol valamit! Szerepelhet rajta a neve vagy nevének kezdőbetűje is. Az sem árt, ha a pólótervhez a teljes Sámson-alakot ábrázolják.
Lásd pl. itt ● Forrás
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
35-1. Sámson és a filiszteusok
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Bibliagrafika © Kelemen Czakó Rita
Tulajdonságkapszula (Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati)
A Bírák kora olyan volt Izráel népe számára, mint a hullámvasút: egyszer lent, másszor fent. Egyszer távolodtak az Úrtól, és idegen istenekhez fordultak, de az Úr ellenség kezébe adta őket; aztán az Úrhoz kiáltottak, aki szabadítót küldött, és az ő idejében békessége volt Izráelnek. És ez így ment szabadítóról szabadítóra, bíráról bírára.
Képzeljük el, hogy az Úr angyala meglátogat egy házaspárt, és hírül hozza, hogy gyermekük fog születni, nem is akármilyen: Ő lesz a nép következő szabadítója. De milyen legyen a gyermek?
Képzeljük el azt is, hogy az Úr angyala egy „tulajdonságkapszulával” érkezik, amibe öt tulajdonság lelki magja fér bele. Ezt kapja a magzat ajándékul az Úrtól. De mi legyen az az öt tulajdonság? Mire van szüksége egy szabadítónak?
A gyerekek kis csoportokban beszéljék meg, és döntsék el, mi az az öt tulajdonság, aminek a magocskája belekerülhet a kapszulába.
Majd a csoportok mutassák be egymásnak tulajdonságkapszuláikat, rövid indoklással együtt. Figyeljék meg, hogy ezek közül mi és hogyan jelenik meg a mai bibliai történet hősében.
Forrás: Szivák Judit: A vita (Gondolat, Bp, 2010, 56.)
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
34-2. Sorsdöntő képességek
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKépforrás: 123RF
Képességvizsgálat (Kapcsolati, önismereti, verbális-nyelvi)
Kiben bízol annyira, hogy elárulj magadról fontos dolgokat? Keresd meg a tekinteteddel!
A gyerekek álljanak körbe, és csak a tekintetükkel keressenek párt maguknak (mutogatás, kacsintás, mosoly, grimasz stb. nélkül). A párok, akik megtalálják egymást, álljanak ki a körből. Ha valaki nem talál párra, kapcsolódhat a pedagógushoz, aki több személlyel is tarthat kapcsolatot a játékban.
A párok üljenek le egymással szemben, és beszélgetéssel állapítsanak meg magukról öt azonos és öt eltérő tulajdonságot. Ezek külső és belső tulajdonságok is lehetnek.
Kép: 123RF
Majd a párok mindkét tagja készítsen magáról egy önismereti listát, amire az alábbi szempontok szerint írjon néhány jellemző képességet:
A párok ezután cseréljék ki a lapjaikat, és vizsgálják meg a társuk listáját.
Végül beszéljék meg egymással a párok a listák tanulságait.
Ha maradt elég idő, és érdeklődőek a gyerekek, a csoport előtt is bemutathatja mindenki a társát néhány mondattal, a feltárt képességek alapján, a pozitívumokra fókuszálva. Válaszolhatnak arra a kérdésre is, hogy a feltárt képességek alapján milyen feladatot, munkakört javasolna társának a jövőben?
Megvizsgálhatjuk közösen azt is, hogy Gedeon képességei hogy alakultak a történet során:
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.