Szeretlek benneteket – mondja az Úr

Mal 1,2

Isten elmondja nyíltan, hogy mit „érez” Izráel iránt. Olyan vallomásról van szó, mely nem kertel, nem lehet félreérteni, nem áttételesen érthető; hanem világos, egyértelmű bizonyságtétel.

Vajon nekünk hogyan működik az érzésvilágunk? Mi hogyan mutatjuk ki érzelmeinket? Kimutatjuk-e egyáltalán? Hallottam valahol egy emberről, akinek a felesége panaszkodott; férje sohasem mondja neki, hogy szereti, pedig sokféle jelből az derül ki. A férj azt válaszolta, hogy megmondta az esküvőn, s azóta sem vonta vissza. A családunkban kimondjuk-e egymásnak: szeretlek? Mikor mondtuk utoljára?

Mégis jól esik hallani nekünk is újra és újra, hogy Isten szeret bennünket. Ez a legegyszerűbb örömhír, s az a kérdés, hogy mit felelünk rá: Vajon Isten iránti szeretetünket hogyan fejezzük ki? Elmondjuk-e neki? Ha Ő biztosít minket szeretetéről, nekünk milyen válaszunk van erre?

Dávid sokszor megénekelte a Zsoltárokban Isten iránti szeretetét. Mondjuk együtt mi is Dáviddal: „Szeretlek, Uram, erősségem!”

„Szeretlek, Uram, erősségem! Az Úr az én kőszálam, váram és megmentőm, Istenem, kősziklám, nála keresek oltalmat, pajzsom, hatalmas szabadítóm, fellegváram!” (Zsolt 18,2–3)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Az Úr szeretetével tele van a föld

Zsolt 33,5

Létezik-e olyan szemüveg, mellyel észrevehetnénk az Úr szeretetének jeleit a földön? Igen, állíthatjuk teljes biztonsággal. Ez pedig a Zsoltárok könyve… Ha valaki beleolvas, akkor megismerheti belőle az Úr tetteit, s észreveheti a teremtés csodáját. A 33. Zsoltár is ilyen egyszerűen, mégis felemelően fogalmazza meg a kibeszélhetetlent.

A teológusok sok mindent kutatnak, megállapítanak, majd leírnak, következtetnek, összegyűjtenek. Egyik érdekes gondolatuk az, hogy Isten szeretetének jeleit észrevehetjük a világban. Úgy írja le több helyen is a Biblia, mint valami hatalmas játékteret az élethez. Azt is mondhatjuk, hogy mint egy apa, aki a fiát elvezeti a parkba, a játszótérre, úgy rendezte be Isten Fiára nézve a világot. Tehát játéktér.

S ha belegondolunk, hogy az élőben sohasem látott állatok sokasága, melyek szebbnél-szebbek, csodálatosabbnál-csodálatosabbak, melyeket csak képernyőn keresztül láthatunk, milyen gazdagságra utal, hogy Isten milyen bőkezűen osztotta a színeket, s milyen játékossággal találta ki, alkotta meg az állatvilágot, akkor a mi ajkunkra is valami hasonló kívánkozik.

„Róla beszél fű, virág, madarak és pacsirták, rügyező és lombos fák, simogató szél.” (ifjúsági ének)

„Amikor határt szabott a tengernek, hogy a víz át ne léphesse partját, amikor kimérte a föld alapjait, én már mellette voltam, mint kedvence, és gyönyörűsége voltam minden nap, színe előtt játszadozva mindenkor. Játszadoztam a föld kerekségén, és gyönyörködtem az emberekben.” (Péld 8,29–31)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

A város utcája színarany

Jel 21,9–21

A világ kincseit aranyban mérik. Egy országnak aranyban van a tartaléka. Alaszkában aranyláz tör ki, amikor felfedezik, hogy a Yukon folyóból aranyat lehet mosni. Az aranyért sokan mindent odaadnak. Vannak aranylabdások, aranykupák, -mikrofonok, -láncok, -gyűrűk és minden. Azért arany, mert az a legértékesebb, a legszebb.

Nem véletlen, hogy a földi mérték szerinti legszebbhez hasonlítja a Biblia is Isten országát. A mennyei Jeruzsálem utcái aranyból vannak. Salamon király idejében állt a királyi palota és a templom teljes dicsőségében, ami csodás látvány lehetett, de így is csak töredékes előképe az ószövetségi leírás a Jelenések által leírtaknak. A Szentek Szentje is arannyal borított terem volt, az eszközök, s a Szent láda is aranyból készültek. Ezek emberi fogalmaink szerint is csodálatos alkotások lehettek, milyet készít akkor nekünk Isten? Nem talál jobb jelzőt János sem a Jelenések könyvében arra, hogy érzékeltesse, milyen is Isten dicsősége, és még így is töredékesen mondja el. Belegondoltál, hogy Te is ennek az országnak részese lehetsz? Hogy egyszer színről színre láthatod majd Istent teljes dicsőségében?

Ha végigjártad a szív négy állapotát, akkor együtt érkezünk meg majd az Ő országába, a mennyei Jeruzsálembe, ahol aranyból vannak a kapuk, a falak és az utcák.

Vígan lépkedünk színarany utcákon át,

Halljuk angyalok dicséretét,

Szemünk láthatja Jézus szent ábrázatát,

Aki vért ontott bűneinkért.

(ifjúsági ének)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Hófehérré válhattok

Ézs 1,18

A fehér a tisztaság, az érintetlenség, a szüzesség jelképe. Lehet, hogy az idén is láttunk szépen behavazott tájat. Olyan, mintha tisztaságba öltözött volna minden. Az összes szemetet, koszt, rútságot, a föld feketeségét eltakarja a hó.

Mai világunkban – „hála” sok tisztaságmániás reklámnak – sokat hallunk a tisztaságról, hogy mennyire fontos a ruhák vagy a testünk tisztasága. S mégis mennyi szenny és mocsok árad körülöttünk a világban. S milyen sok a belső tisztátalanság. Amennyire reklámozzuk a külső tisztaságot mindenféle csoda mosószer és szappan segítségével, legalább annyira elhallgatjuk a belső tisztaságot, a lélek megtisztulását. Mindennél jobb megoldást kínál számunkra Jézus Krisztus, aki a fekete szív bűneit a piros vérrel törli el azért, hogy tiszta, fehér legyen. Mint a csillogó hómező – a fehérség is kapcsolatban van a világossággal. Világosban látszik igazán fehérnek.

Isten ígérete az Ézsaiás könyve elején biztató ígéret. Isten ígérete pedig akkor is valóság, ha számunkra lehetetlennek látszik. És akkor lesz „látható”, ha hittel vesszük. A külső tisztaság igény kérdése is, hasonlóan a belsőnk megtisztulásához. Van, aki jól érzi magát a koszos ruhában, s így a bűnben is. Van viszont, aki vágyik a fürdésre, a megmosatásra. Mai rövid imádságunk lehet: „Moss meg Uram, tedd tisztává szívem!”

Lázár Ervin: A fehér tigris c. kisregénye egy emberről szól, aki mellé egyszer odaszegődik egy hófehér bundájú tigris, és mellette marad. Eleinte a férfi is megijed, de kiderül, hogy az állat gazdája minden parancsát teljesíti. A tigrist nem lehet elpusztítani, nem fogja golyó, és nem eszik húst. A kisregény arról szól, hogy a tisztaság megélése helyett hogyan lesz úrrá a hatalom főhősünkön, hogyan lesz egyre sötétebb zsarnokká, míg végül a tigris fehér bundája is szürke-foltos, majd egészen sötét lesz.

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

02-4. Város és templom

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Lukács 2,40–52
  • Intelligenciatípus: Vizuális-térbeli, verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati, egzisztenciális, természeti, testi-mozgásos, logikai-matematikai
  • Tevékenység: Képzeletbeli séta a városban, beszélgetés, a jeruzsálemi templom 3D-s modelljének megtekintése; beszélgetés az eltévedésről, elveszett állat kereséséről, hirdetés megfogalmazása csoportmunkában; helyváltoztató játék, középen „beszélő szék”; beszélgetés a bibliai történet alapján, az Isten iránti érdeklődés korai jelei, lehetőségei; településismeret: útba igazító képzeletjáték, útvonaltervezés, felfedező várostúra csoportszelfikkel, képes beszámolók

 

Séta a városban (Vizuális-térbeli, verbális-nyelvi)

Hunyja le mindenki a szemét, és maradjunk csendben legalább fél percig (hosszabb időt is adhatunk, ha a figyelem nem lankad). A gyerekek közben képzeljék el, hogy kilépnek a házuk kapuján, és elindulnak egyedül az iskolába vagy a gyülekezetbe.

Előtte beszéljük meg, hogy mire figyeljenek: Milyen utcákon, tereken haladnak keresztül? Hol kell fordulni, irányt változtatni? Fel kell-e szállni buszra, villamosra stb.? Mire kell közben figyelni, hogy jókor szálljanak le? Figyelmeztessük őket, hogy ebben a játékban nem viheti el őket személyautóval senki, tehát csak a tömegközlekedés járművei jöhetnek szóba.

Miután letelt a belső figyelem ideje, nyissák ki a szemüket, és először kérdezzük meg, ki az, aki a képzelt út végén elérkezett a célig? Van-e olyan, aki út közben eltévedt vagy elakadt valahol, és nem tudja, hogyan kellene tovább jutni?

Majd néhány vállalkozó mesélje el az útját. Arra is vállalkozhat valaki az eltévedtek közül, hogy elmondja, hol és miért akadt el. Egy ilyen helyzetben kitől kérhet egy gyerek segítséget?

 

Sétáljunk az egykori jeruzsálemi Templom körül egy 3D-s animáció segítségével, ami szintén képzeletbeli utat jelent. A film segít abban, hogy elképzeljük a város és a templom nagyságát, arányait, a sikátorok és a templomtér hangulatát.

Elérhető itt: Jeruzsálemi Templom

A hangulatképek után pontosabb képet kaphatunk egy másik 3D-s modell segítségével a templomról: Salamon Temploma

A képen a jeruzsélemi templom modellje (123RF)

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Gyerekszemmel / Gyerekek a Bibliában – újszövetségi történetek menüpont alatt.

02-3. Ünnep után

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 5Mózes 16,1–8; Lukács 2,40–52
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, kapcsolati, egzisztenciális
  • Tevékenység: Ünnepi emlékek felidézése, éneklés: szívcsend; történet- és Bibliaolvasás, beszélgetés, éneklés: szívcsend

 

Ünnepek után (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, kapcsolati)

Már három hét eltelt karácsony óta, de még mindig bennünk van az ünnepnapok emléke. És nemcsak a szenteste meg a karácsony két napja, hanem az utána következő pihenőnapok és a szilveszter-újév napjai is. Mert valahogy ez az időszak egybefolyik nálunk, egyetlen ünnepi időszaknak éljük meg, amit beszédünkkel is kifejezünk, amikor azt mondjuk: az Ünnepek.

 

Beszélgessünk a gyerekekkel arról, kiben milyen nyomot hagytak az Ünnepek:

Mire emlékeznek vissza szívesen? Van-e olyan, amit jobb lenne elfelejteni?
Mekkora volt nálatok, felétek a nyüzsgés, a ricsaj? Mekkora lett Ünnepek után a csend?
Ti melyiket szeretitek jobban: a nyüzsit vagy a csendet? Melyiknek mikor van itt az ideje?
Nálatok ki az, aki a legjobban kifárad az Ünnepek alatt? Neki miért van szüksége az Ünnepek utáni csöndre, nyugalomra?
Neked, a gyereknek mikor van szükséged csendre, nyugalomra? Hol, miben találhatod meg ezt?

 

Énekünkkel is teremthetünk belső csendet, nyugalmat. Énekeljük el halkan az alábbi, valószínűleg már ismert éneket:

 

Szívem csendben az Úrra figyel, ki segít,
Szívem csendben az Úrra figyel, ki segít,
Szívem csendben az Úrra figyel.

Forrás, kottával együtt

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Gyerekszemmel / Gyerekek a Bibliában – újszövetségi történetek menüpont alatt.

„Véreddel, mely el-kifolyt…”

„…mosd le rólam, ami folt.” (464. dicséret)

A piros szín a vér jelképe, a vér pedig az életé.

Másrészt az örömé, hiszen ha valamit ajándékba adunk, akkor szépen becsomagoljuk, színes papírokba, melyek közül a legélénkebb a piros. A szeretet színének is mondják, sőt a szerelemének is. Vagy az ítéletének. Arany János balladájában Ágnes asszony hiába akarja eltüntetni férje ingéről a véres foltot, az ott marad. Sokan félnek a fogalomtól is: megmosatni Jézus vérével. Túl kegyes szóhasználatnak gondolják.

Egy németországi templomban láttam egy híres oltárképet, ahol a kereszt alatt állókra Jézus oldalából folyik a megfeszített vére. Először nagyon megdöbbentem a képen, hiszen olyan természetellenesnek véltem. De amint jobban megnéztem, megértettem, hogy nagy igazságot próbált a festő megörökíteni, hiszen a hitünk lényege, a reformáció megújító mozgalma is, Jézus vérében keresendő. Ahhoz, hogy megtisztuljon az életem, szükséges Jézus Krisztus váltsága és szabadítása. Tehát kikerülhetetlen, hogy Jézussal kapcsolatban ne beszéljünk az Ő tisztító véréről, és talán sokan azért irtóznak ettől a képtől, mert nem élték át Jézus szabadításának örömét.

Te már átélted?

Fiatal koromban, amikor fellángolt bennem az istenszeretet, úgy éreztem, hogy meg fogom téríteni az egész világot. Azután hamarosan ráébredtem, hogy az is elég lenne, ha saját városom lakóit meg tudnám téríteni, sokat fáradoztam is rajta, de mindhiába. Aztán rájöttem, hogy még mindig túl sok, amire vállalkoztam, és most már csak a családommal kezdtem törődni. De megtérítenem őket sem sikerült. Ekkor döbbentem rá végül, hogy először a magam dolgát kell rendbe tennem, hogy Istent igazán szolgálhassam. Egyelőre azonban még ennek a megtérésnek sem jutottam a végére.

Jörg Zink

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

„A bűn sötétben tévelyeg…”

Gyermekkoromban került kezembe az ún. „Szavak nélküli könyvecske”, mely színes oldalakon, az emberi szív négyféle „állapotát” mutatta be, a feketétől a vörösön és a fehéren át az aranyig. Erről szól a következő négy nap üzenete.

A fekete szín a bűn jelképe. Nemcsak a színhez szoktuk kapcsolni, hanem olyan eseményekhez vagy gondolatokhoz, melyekre szintén jellemző a sötétség. Ilyen az éjszaka is. „Hiszen valamennyien a világosság és a nappal fiai vagytok, nem vagyunk az éjszakáé, sem a sötétségé.”

Sokan azt mondják, hogy a világ nem fekete-fehér, hanem vannak benne árnyalatok is, mint a szürke. Misztikus vallásokra is jellemző, hogy a fekete és fehér, az anyag és a lélek, a rossz és a jó össze van keveredve a világban és az emberben is, s nem lehet eldönteni, mi a jó. Mások humanizálják a sötétet, és azt mondják: árnyékra is szükség van (Az ember tragédiája), de azt kell mondanunk, hogy az ember szíve igenis fekete. Ami bűnnel teli, az sötét. Pál szóhasználatában: az éjszaka. Azért nem látunk sokszor reálisan, mert a szívünk nem lát jól. Sötétben nem lehet tájékozódni, és nem lehet haladni sem. A sötétben félelem lapul. „A bűn sötétben tévelyeg, és bajba dönt vakon; de Krisztus kézen fog s vezet világos utakon.” – énekeljük szép bűnbánati énekünkben (467). Pál azt írja, hogy mi nem a sötétségben járunk, hanem a világosságban. Ez persze nem valami külső világosságot jelent.

Ahhoz, hogy szívünk állapotával tisztában legyünk, szembe kell néznünk vele, milyen is valójában.

Rút volt szívem, sötét, de Jézus oda betért,

S mert megmosott a vér, már szívem hófehér.

Ott járok majd, tudom, a színarany úton,

Ó, mily csoda nagy szeretet, lemosta bűneimet.

(gyermekének)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

„Szívemet hozzád emelem…”

Zsolt 25,1

Egyházunknak sokféle szimbóluma van, ezek közül a legtöbb áttételesen „üzen” nekünk (csillag, pelikán, hajó), más jelképek pedig a Bibliában is hasonló tartalmat hordoznak (bárány, kenyér, út).

Van egy „testrész” is közöttük, mely jelképnek talán furcsa. Ez egy szívet felemelő kéz, alatta: „Egyedül Istené a dicsőség.” Kálvin jelképeként is tartjuk számon, hiszen ő megélte annak jelentését. Több Kálvin ábrázoláson is látható, ahol reformátorunk egyik keze a szívén, másik a Biblián nyugszik. S itt valóban nem a szimbólumon van a hangsúly, sokkal inkább az üzenetén. Kálvin megélte, hogy mit jelent teljes kiszolgáltatottságban is Istenre hagyatkozni. S ez legalább olyan nehéz volt életveszélyes helyzetekben – pl. amikor Pál apostoléhoz hasonló menekülést választ, s kosárban engedik le a városon kívülre –, mint amikor lelki tusa után kellett nehéz döntéseket hoznia Genfben, halálos fenyegetések közepette. Kálvin felajánlotta szívét és életét Istennek.

Talán nem véletlen, hogy éppen ezt az ábrázolást választotta a Soli Deo Gloria diákmozgalom is címerképként. Sokan ismerjük az Istennek felajánlott kéz mozdulatát. S az a diákok közti missziót munkáló kis teológuscsoport is így gondolta, amely 1921-ben Balatonkilitin egy színpadon elindította a mozgalmat. Ma is így működik a Szövetség, mint akik Isten követeiként végzik a missziót a fiatalok között.

Ma sem megy másként, csak teljes szívvel, felemelve szívünket égő áldozatként Istennek.

Ha bármit is szeretünk és csodálunk saját magunkon kívül, az egy lépéssel távolabb visz bennünket a teljes szellemi romlástól, bár addig sosem leszünk egészen rendben, amíg bármit is jobban szeretünk és csodálunk, mint Istent.

C. S. Lewis

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Az Úr megnyitotta szívét…

ApCsel 16,11–15

Az Apostolok cselekedetei könyvében annak a csodának lehetünk tanúi, hogyan terjedt el az evangélium szerte a világon. Hiszen mi is azért lehetünk keresztyének, mert kezdettől fogva voltak olyanok, akik komolyan vették Jézus Krisztus küldését, és tanúi lettek Jeruzsálemben, Júdeában, Samáriában, s a föld végső határáig is elmentek az örömhírrel.

Pál apostol három missziói útja döntő jelentőségű volt ebben a munkában. Második útján „hívták” át Európába, s az első hely, ahol hirdeti az igét: egy folyópart Filippiben. Többen hallgatják Pált, s az Úr megnyitja egy Thiatírából való bíborárus szívét… Ezzel kezdődik Európa evangélizációja. Nem véletlenül maradt fenn a neve is: Lídia, akit az első európai keresztyénként szoktunk említeni. Az a csoda történt meg vele, ami megtörténhet velünk is: Isten munkálkodott az életében, s megnyitotta szívét. A keresztyénség tehát valahol szív-kérdés. Engedem-e, hogy Isten megnyissa az én szívemet is? Kitárom-e szívem ajtaját Jézus zörgetésére, és befogadom-e Őt az életembe?

Mit tett Lídia annak érdekében, hogy Isten használhassa?

Először: feszülten figyelt mindarra, amit Pál hirdetett nekik.

Másodszor: nyitottan hallgatta, vágyott az igére.

Harmadszor: engedelmes volt, hiszen megkeresztelkedett ő is, és házanépe is.

Negyedszer: bizonyságot tett róla, hogy valóban Isten gyermeke lett, hiszen befogadta Pálékat a házába, s nemcsak szívét, hanem otthonát is megnyitotta mások előtt.

Mi több? Szeretni, vagy szeretetből engedelmeskedni? Az engedelmesség hatalma akkor több a szeretet hatalmánál, ha benne van a hit, a mindenek felett való szeretetben. Akkor találkozhat az ember a Mindenható hatalommal, melyet a végtelen szeretet mozdít.

Ablonczy Ágnes

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024