„A templomba mégyünk”

2Krón 34,29–33

Az istentisztelet látogatása fontos kérdés. Nekünk protestánsoknak különösen is a prédikáció a lényeges, ami nálunk a középpontban van. Templomainkban a szószék központi helye is jelzi ezt az elvet. De az istentisztelet nemcsak prédikációból áll, hanem szerves része az éneklés, imádság, adakozás is. Leginkább az dönti el, milyen szívvel távozunk az istentiszteletről, hogy hogyan megyünk oda. Imádságos szívvel, várva, hogy mit kapok, vagy kritikával, elhúzódással, netán egyfajta megszokással?

A megszentelés azt is jelenti, hogy vágyom abba a közösségbe, amit nekem Isten népének gyülekezete jelent. Nemcsak egyénileg jó olvasni az igét, hanem jó együtt is hallgatni. Az Ószövetség számos könyvében olvasunk arról, hogy egyes részeket vagy egész könyveket is felolvastak a nép előtt. Amikor Jósiás király uralkodása alatt helyreállítják az istentiszteleti kultuszt, fontos helyet kap benne a Törvény felolvasása. Jósiás eltávolít minden bálványt és idegen istent, s a templomban együtt hallgatják Isten igéjét. Ezzel áll helyre a rend.

A mi istentiszteleteinken is ez a közösségi élmény domborodik ki. Nemcsak egymásnak örülhetünk, hanem annak is, hogy az ige mindnyájunknak üzenetté lehet… Éppen ezért fontos mindenben részt venni: az éneklésekben, az imádságban, az adakozásban, a Miatyánk elmondásában, az áldásban. Konfirmációra készülve a diákokkal végigolvastuk hangosan a Lukács evangéliumát. Nagy élményt jelentett együtt hallgatni az evangéliumot.

Örvend mi szívünk,

Mikor ezt halljuk:

A templomba mégyünk,

Hol Úristennek

Szent Igéjét halljuk.

Szegedi Gergely

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Tanulmányozd az igét!

2Krón 34,14–28

És még hogyan szentelhetjük meg a szombatot?

Isten igéjének tanulmányozásával, amint a zsidók is tették e napon: „… a próféták szavait, amelyeket minden szombaton felolvasnak” (ApCsel 13,27). Az első keresztyének mindennapos hitgyakorlatához hozzátartozott az ige tanulmányozása.

Nagy öröm volt, amikor Jósiás király idejében megtalálták a Törvénykönyvet. A király hatalmas reformot hajtott végre, melynek fontos része volt, hogy helyreállították az istentiszteletet is. Jósiás megújította az Istennel kötött szövetséget, s személyesen is érintette őt az ige üzenete (21. vers).

Jézus is többször tanított szombaton zsinagógában, ahol felolvastak (Lk 4,14–20).

Fontos akár egyénileg, akár kis családi közösségben olvasni a Bibliát. Sokan a szülők nemzedékéből soha nem csináltak ilyet, ezért lehet, hogy családodban rajtad a sor, hogy elkezdd, felajánld egy étkezés előtt az ige hallgatásának lehetőségét… Hiszen a hit „hallásból van, a hallás pedig a Krisztus beszéde által.” (Róm 10,17) A zsidó családokban szombatonként nem beszélnek hétköznapi dolgokról, gondokról, terhekről. Azt máskor, most ünnep van!

Milyen sokat beszélünk fölösleges, múlandó dolgokról, s milyen keveset értékesekről, maradandóakról. Rossz, ha egy családban csak a problémák, elintézendő ügyek vannak terítéken. Ebben is legyünk kezdeményezők: vessük fel a játék, a beszélgetés, a kirándulás lehetőségét tévézés helyett.

Az ünnep nem a napi felelősségből az ünnep felelőtlenségébe való menekülés. Nem kikapcsolódás az egészből, inkább bekapcsolódás az egészbe. Az ünnep az élet teljességébe való visszatalálás lehetősége.

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Áldozzál az Istennek hálaadással!

Zsolt 50,23

Mit kell hát tennünk az ünnepen?

Mindenekelőtt áldozatbemutatást ajánl Aquinói Tamás. Ami mai nyelven az istentisztelet egy másik formáját jelenti, melyet sokan az „élet istentiszteletének” neveznek. Sőt még annál is többet, hiszen nemcsak templomban ülve lehet „áldozni” Istennek, hanem másképpen is. Ez önmagunk odaszentelése az Úrnak. „Úrnak szolgái mindnyájan, áldjátok az Urat vígan” (134. Zsoltár).

Az Ószövetségben tökéletes áldozattal mentek Isten elé, nem lehetett hibásat, sántát vinni (3Móz 5,14–19). Szombaton két áldozat járt a 4Móz 28,9–10 szerint. A helyettes áldozattal azt fejezték ki, hogy a megérdemelt büntetésért nem az elkövetőnek kell szenvedni, hanem helyette az áldozati állat szenved, vérével „teszi jóvá” a tettet. Az áldozatot a papok végezték, s azért lehet Jézus Krisztus is a mi legfőbb főpapunk, mert az áldozatot magán hajtotta végre. Ennek lényege marad meg ma is, amikor azt mondjuk: „magamat élő áldozatul neki adom.”

A vasárnap lényege is ez: Istennek szentelem a napomat, s magam. Nem másra áldozom az időmet, hanem Őrá!

Kell az ünnep, amit nem lehet kitalálni, csak kapni lehet. Nem elég az ünnephez az ajándékozó Isten, mi is kellünk hozzá, a mi elfogadásunk, hogy az ajándékozás valóban megtörténjen.

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Szombati szabályok

3Móz 23,3

Kövessük most a nagy keresztyén gondolkodó, Aquinói Tamás vélekedését, hogyan értelmezte ő a szombatnapi parancsot.

„Mit kell kerülnünk? Mit kell tennünk?” – foglalja össze a filozófus a lényeget két kérdésben, s három dolgot említ:

Elsőként a testi munkát kerüljük. Hányan használják ki a vasárnapot arra, hogy még valami plusz munkát elvégezzenek. Kecskeméten nagy piac van vasárnap reggel, sokan inkább odamennek, mint templomba. Ebből is lett a szavunk vásárnap – vasárnap. Pedig „Házatokból se vigyetek ki terhet szombaton és ne végezzetek semmiféle munkát, hanem szenteljétek meg a szombati napot.”

Másodikként a bűnt kell kerülnünk. A teher, amiről az ige is szól, nemcsak fizikai terheket jelent. A „lélek terhe”, a „rossz súly” a bűn, ami tönkreteheti egy napunkat, sőt még családunkét is. A bűnt letenni, rendezni dolgainkat, kapcsolatunkat az Úrral – erre alkalmas a vasárnap. Sokan töltik mégis munkával, s nem pihennek. Bizonyára nem véletlen, hogy olyan sok ötven év körüli férfi hal meg túlhajszoltság vagy infarktus következtében.

A harmadik kerülnivaló pedig a tétlenség. Nem elnyújtózást és semmittevést jelent az ünnepnap, hanem megszentelést. Ha az egyiket hangsúlyozzuk, említsük a másikat is! A görög elnyomók elleni Makkabeus szabadságharcban az ellenségtől súlyos vereséget szenvedtek a zsidók, mert nem vették fel a harcot szombaton, tétlenek maradtak. Ezért írja később az egyik apokrif (a kánonba be nem került könyv):

„Az ellen, aki szombaton megtámad bennünket, fölvesszük a harcot.” (1Makkabeusok 2,41)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Isten népének szombatja

Zsid 4,1–11

A Zsidókhoz írt levél idézete is abból indul ki, hogy Isten megpihent a maga munkája után. De sajátos módon kiszélesíti a szombatot, s kozmikus távlatba helyezi. Azt mondja ki, hogy a nyugalom nemcsak fáradalmaink valamiféle fizikai kipihenését jelenti, hanem annak ígéretét is, hogy Isten egyszer a Vele való örök nyugalmat biztosítja. Az örök életet örök nyugalomnak is hívjuk tehát. Ami Nála van.

A pusztai vándorlást veszi a levél példának, hogy némelyek nem mentek be engedetlenségük miatt az ígéret földjére. Viszont van egy ígéretünk nekünk is, mégpedig az, hogy Isten nyugalmának részese lehetünk. Sőt Izráel szombatjára is azt mondja, hogy az igazi szombat még csak ezután vár Isten népére. Ami Józsuénál ideiglenes haza lehetett, az Istennél az örök és maradandó nyugalom helye lesz.

Éppen ezért, amit mi élünk, az kegyelmi idő. Hiszen most még be lehet menni Isten nyugalmába. Ez ahhoz az érzéshez hasonlít, mikor egy fárasztó tanév után vágyunk már a szabadságra, a nyárra. Most még van rá lehetőség, most még „igyekezhetünk”! Amire biztat is bennünket az ige!

Merjünk hát odamenni Istenhez ma is, és akarjunk bemenni az Ő nyugalmába!

„Igyekezzünk tehát bemenni abba a nyugalomba, hogy senki el ne essék az ehhez hasonló engedetlenség következtében.” (Zsid 4,11)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Isten „megpihent

1Móz 2,1–3

Sok teológus törte már a fejét azon a kérdésen, vajon mit is jelent a teremtés történetében, hogy Isten megpihent? Talán szüksége volt Istennek a pihenésre? Szüksége volt a megnyugvásra? Vagy már ez is értünk van? Isten látta, hogy nekünk milyen égető szükségünk lesz a munka utáni megpihenésre, s ezt fejezte ki már a világ kezdetekor? Hiszen a szó maga (sabbat – szombat) pihenést jelent.

Tehát ez csak egy szép kép arra nézve, hogy mit is jelent a hatnapos munkás időszak után a megnyugvás, a pihenés? Az élet egyszerű és váltakozó ritmusát mutatta meg Isten nekünk? Vagy már itt, a teremtéskor megmutatta, hogy valami csak az övé? Hogy valamire igényt tart? Hogy az ember nem rendelkezhet felelőtlenül a saját élete felett, mert össze van kötve a Teremtővel?

Vagy egyszerűen csak azt jelenti, hogy a szombatot be kell tartani! És nem kell semmit hozzátenni. Mindenképpen „megéri” betartani, mert a választ – a nyugalom – önmagában hordja!

Egy rabbihoz beállított egy kereskedő azzal a panasszal, hogy nem megy az üzlet. A rabbi rájött, hogy hitsorsosa szombaton is nyitva tartja üzletét. A következő javaslattal állt elő: „Ha beleegyezel, hogy betársuljak az üzletbe 15%-al, de anélkül, hogy ténylegesen be is tegyem a pénzt, megígérem neked, hogy biztosítva lesz tisztességes megélhetésed.” A kereskedő belement, aláírták a szerződést. A rabbi így szólt: „Most, hogy az üzlet kb. egyhetede az én tulajdonommá vált, vagyis a hét napjaiból egy – én a szombatot választom ki magamnak. A szombati haszon ezentúl az enyém lesz, a hét többi napjának a haszna pedig a tiéd. S mivel a szombat az enyém, úgy határoztam, hogy szombaton – az én napomon – az üzlet zárva lesz.” A társ betartotta a feltételeket, szombaton zárva volt az üzlet, megélhetése mégis bőven biztosítva volt.

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

09-2. Felhőjelek

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Zsoltárok 135,6–7; Dániel 7,13; ApCsel 1,4–14; Jelenések 1,7
  • Intelligenciatípus: Vizuális-térbeli, verbális-nyelvi, egzisztenciális, önismereti, kapcsolati, zenei-ritmikus, testi-mozgásos, természeti
  • Tevékenység: Felhőkirakó felhőbúcsú jelentéssel; történetmondás, beszélgetés: Jézus mennybemenetele; éneklés, imatémák gyűjtése, beszélgetés, közös imádság; felhőképek készítése; séta, felhővizsgáló; bodza megfigyelése, bodza- és felhőhasonlat megfigyelése versben, bodzaszörp készítése

 

Búcsúfelhőzet (Vizuális-térbeli, verbális-nyelvi, egzisztenciális)

Vegyük elő megint a felhőformákat (lásd az előző bejegyzés keretjátékát), és rakjanak ki belőle a gyerekek egy búcsúfelhőzetet. Amikor a felhők integetve búcsúznak, és azt mondják: „Isten veled!” „Ég veled!”

Kép: 123RF

 

De hogy jön ide a búcsúzás? Kitől vagy mitől búcsúznak a felhők? Mi ez a búcsúhangulat?

Figyeljék meg a gyerekek a bibliai történetben: Mondjuk el a mennybemenetel történetét az ApCsel 1,4–14 alapján.

Beszélgessünk:

A tanítványok is kíváncsiak voltak, és megkérdezték Jézustól, hogy mikor állítja fel Izrael királyságát, mikor kezdődik el az Ő uralma. Mit válaszolt erre Jézus?
Mit ígért meg Jézus a tanítványainak? Milyen feladatot kaptak tőle?
Mi történt ezután? Milyen szerepe volt itt a felhőnek? Mit tettek a tanítványok csodálkozásukban?
Mit mondtak a tanítványoknak a fehér ruhás férfiak? Kik lehettek ők?
Mit tettek a tanítványok ezután? Mi jelentett számukra a közös imádkozás?

Lásd: Jézus búcsúja – gyerekmunka

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Gyerekszemmel / Gyerekek a Bibliában – újszövetségi történetek menüpont alatt.

A szombatról

2Móz 31,12–17

Még ha nem is ismerjük jól a zsidóság ünnepeit, azt hamar észreveheti bárki, milyen központi helyen van náluk a sabbat, a szombat megünneplése. Az izráeli rádió így köszönt szombat reggel: „Sabbat salom!” – „Békés szombatot!” A „sábat” ige a munka abbahagyását és a pihenést jelenti. A Talmud (a Tórát magyarázó írás) azt mondja: „aki megtartja a szombatot, az olyan, mintha az egész Tórát megtartaná”, illetve „aki nem tartja meg, olyan, mintha az egész Tórát nem tartaná meg.”

Miért fogalmaznak ilyen kizárólagosan? Van a szombatnak valamilyen titka? Úgy tűnik, igen. Mégpedig az, hogy a IV. parancsolat összefoglalja az Istennel való kapcsolatunkat, ami akkor helyes, ha a parancsolatot megtartjuk, ha engedelmesek vagyunk. Láthatunk ebben szabályokhoz való szigorú ragaszkodást, de mindennek az engedelmesség az alapja. A zsidó gyermekeket 8 napos korukban veszik be az ábrahámi szövetségbe (körülmetélés), akkor, amikor már megélt egy szombatot, hiszen a szombat az élet teljessége.

Tehát a szombat lényegét fontos megértenünk, s nem csak szigorú, vagy számunkra értelmetlen szabályok betöltését kell látnunk benne. Istennel való kapcsolatunk szabályozásának alapja: az engedelmesség.

Így szólt Isten Mózeshez:

– Mózes! Gyönyörű ajándékot tartogatok kincsesházamban, Szombat a neve. Izráelnek akarom adni. Menj, mondd meg nekik.

részlet a Talmudból

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

09-1. Felhőtitkok

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 1Mózes 1,20–31; Zsoltárok 110,1; Ézsaiás 53,2–10; Máté 6,25–34; 11,29; 22,23–33; 22,44; János 1,29–34; ApCsel 1,9–11; Jelenések 21,1–8.22–27
  • Intelligenciatípus: Vizuális-térbeli, önismereti, kapcsolati, egzisztenciális, természeti, verbális-nyelvi
  • Tevékenység: Felhőformákból felhőzet alkotása csoportmunkában, felhőtulajdonságok megnevezése, névadás; történetolvasás, beszélgetés: a bárányember és tulajdonságai, a Jézus-párhuzam felfedezése; személyes kérdések írása, válaszkereső beszélgetés

 

Felhőformák (Vizuális-térbeli, önismereti, kapcsolati, egzisztenciális, természeti, verbális-nyelvi)

Előzetesen vágjunk ki különböző minőségű és színű papírokból jó sok felhőformát. A fehértől a sötét tónusig bármilyen árnyalat szóba jöhet, ahogy a célnak megfelelő mintázat is.

Terítsük szét egy asztalon vegyesen a felhőformákat. A különböző színek, papírminőségek egymás mellett izgalmas hatást keltenek. Kis csoportokban állítsanak össze a gyerekek különböző felhőzeteket, amihez a felhőkészletből válogassanak elemeket.

Miután a csoportok elkészültek, mutassák is be egymásnak, hogy milyen az ég ezzel a felhőzettel: Viharos? Haragos? Szelíd? Vidám? Bánatos? Bolondos? Stb.

Tartsunk közvélemény-kutatást: Kinek melyik felhőzet tetszik a legjobban? Van-e köztük kedvenc felhőd, aminek a formája, színe és mintája különösen tetszik? Tudsz-e találó nevet adni ennek a felhőnek?

Kép: 123RF

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Gyerekszemmel / Gyerekek a Bibliában – újszövetségi történetek menüpont alatt.

Emlékezz az egész útra…

5Móz 8,2

Az emlékezni szónak különös jelentése van. Örülünk neki, ha van mire emlékezni. Idős emberek mondják: már csak az emlékekből élek. Ezek reményt, biztatást adhatnak. De az emlékezésben mindig van egy előremutató szerep is. Hiszen a múlt tapasztalatait éljük a jelenben a jövőnek.

Jó emlékezni. A Biblia különös hangsúllyal beszél róla. Emlékezni az Úr tetteire. Mindarra, amit elvégzett népe életében, vagy személy szerint az én életemben. Azért vannak évfordulók és ünnepek, hogy megálljunk és visszagondoljunk az útra, melyen hordozott minket. Erről a visszatekintésről énekelünk a 264. dicséretben: „Sasszárnyon hordozott, vezérelt, bajodban védett.”

Az emlékezés tettekre vonatkozik. Izráel az Egyiptomból való szabadulásra emlékezik e parancsolat kapcsán (5Móz 5,15), mi keresztyének a bűn Egyiptomából való szabadulásra, Jézus Krisztus által. A „zákar” héber szóban benne van: gondolj rá és készülj eljövetelére! A rá való gondolás pedig segít abban, hogy készüljek az ünnepre, és ne váratlanul érjen. Minden ünnepen régebbi dolgokra emlékezünk, hogy azokból erőt merítsünk a holnapi feladatokra.

Jó, hogy minden héten emlékezhetünk az Úr tetteire!

Az embert az teszi emberré, hogy emlékezik, magával hozza a múltat a jelenbe. És még inkább az, hogy előre tekint, vár valamire, képzeletben megrajzolja a jövőt.

Nicholas Wolterstorff

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024