10-1. Izsák és Rebeka

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 1Mózes 15,2–3; 24,1–67; Lukács 6,45; Galata 5,22
  • Intelligenciatípus: Kapcsolati, testi-mozgásos, verbális-nyelvi, egzisztenciális, zenei-ritmikus
  • Tevékenység: Párválasztó játék; bibliai történetmesélés: a szív próbája, feleségválasztás Izsáknak; a történet vázlatának összeállítása, a történet felidézése élőképekkel, „filmkockázással”; párbeszédes éneklés fiú és lány szólammal

 

Hoppon maradt vőlegény (Kapcsolati, testi-mozgásos)

Hagyományos párválasztó népi gyermekjátékunk a „Hoppon maradt vőlegény”, ami indító játéknak kiváló a történethez, és játszhatjuk az alábbi változatban:

A fiúk a „vőlegények”, a lányok a „menyasszonyok”. A vőlegények eggyel többen vannak, mint a menyasszonyok. (Ha nem jön ki pontosan, játékból lányok is beállhatnak a vőlegények közé, vagy fordítva.) A fiúk felsorakoznak, a lányok eközben titokban összebeszélnek, hogy ki lesz a hoppon maradt vőlegény, őt nem szabad választaniuk. Majd ők is felállnak a fiúkkal szemben. A fiúk egymás után a lányok elé járulnak: a fiú meghajol a lány előtt, és várja a választ. Ha a lány igent bólint, karon fogva félreállnak. Ha kikosarazza (tapsol), akkor a fiú visszaáll a helyére. A játék addig folytatódik, míg minden lány párra nem talál. Amelyik fiú pár nélkül marad, az a hoppon maradt vőlegény.

Forrás: Hoppon maradt vőlegény

 

Mit jelent a „hoppon marad” szólás? – Ha valaki nem kapja meg, amit remélt, vagy kimarad valamiből. De azt is jelentheti, hogy nem megy férjhez, vagy nem nősül meg.
És hogy honnan jön a „hopp”? – „Hoppot” szokott kiáltani az ugró táncos vagy az árkot ugró legény. Ám ha nem sikerül az ugrás, csak a „hopp”, akkor „hoppon marad”.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.

A kívánság fia

Lk 15,11–32

Talán még nem olvastuk ezt a történetet úgy, hogy ne a tékozlás, hanem a kívánság került volna a középpontba. Pedig azzal, hogy a kisebbik fiú elkéri apjától a vagyon rá eső részét, az önállósodást kívánja meg.

Azt hiszem ez mindannyiónk vágya. Vannak korszakok az ember életében, amikor fokozottabban előjönnek ezek a gondolatok. Amikor terhessé válik a szülői ház, a szokások, vagy maga a tér, ahol élek. Sokan más városba kerülve, egyetemista, főiskolás korban élik át ezt. Mások inkább a középiskolás évek alatt.

A tékozló fiú is önálló szeretne lenni, autonóm – ahogyan ma mondjuk.

Több alkalommal dolgoztuk már fel a történetet különböző közösségekben, s eljátszottunk azzal a gondolattal is, hogy mi történt volna, ha a pénzén házat vesz, megnősül, és éli dolgos életét?

A legnagyobb baj az volt, hogy túl korán akart önállósodni, amikor még nem volt rá érett.

Sok dolgot elrontunk az életünkben, amit később megbánunk. Vágyunk a függetlenségre, de lehet, hogy ezzel megbántjuk szüleinket. Nem szeretjük a kötöttségeket, ezért viselkedünk úgy az iskolában. Nem szívesen mozgunk korlátok között, ezért terhes időnként a templomba menni.

Lázadásainkban, törekvéseinkben induljunk ki mindig az Atyai háztól, s oda is érkezzünk meg!

Nagy a kívánság, a vágy erős, a remény fénye kicsi, és mindig a távolban imbolyog.

Nádas Péter

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Boldog ember

Jak 1,2–8.12

Luther Mártont a mai névnapon keresztelték meg, ezért is lett a neve Márton.

Tőle származik az az elterjedt mondás, hogy „Azt nem akadályozhatod meg, hogy a madarak elrepüljenek a fejed fölött, de azt igen, hogy fészket rakjanak rajta.” Ez erősen a kívánságra utal, arra, hogy nem tudjuk megakadályozni képek, vagy vágyaink tárgyainak képzeletünkben való megjelenését, de azt már igen, hogy azokkal tartósan foglalkozzunk. Sokszor a kísértés, a csábítás az, aminek engedünk, egy-egy újságba lapozva, filmet nézve, melyek vágyainkat keltik életre.

Pedig ezek elkerülhetőek. Az akaratunkon is múlik.

Ha engem zavar, hogy az a madár készíti fészkét a fejemen, meg tudom akadályozni. Foghatok egy botot, és elhessegethetem a madarakat. Berendezhetem az életemet úgy, hogy ne legyenek a figyelmem középpontjában. Elfordíthatom a fejem, sőt kikapcsolhatom a gépet, letehetem a kütyüket a kezemből.

Emellett a kísértéseknek lehet haszna is:

A kísértések nemcsak óhatatlanok, hanem jók és hasznosak is; mert ha nem volnának, bizonyos, hogy istenfélelem nélkül halnánk meg, nem hívnánk Őt segítségül, mert aki boldog és egészséges, annak sem vigasztalóra, sem orvosra nincsen szüksége, s így könnyűszerrel megcsalhatna bennünket az ördög. Így hát az is a kísértésből fakad, hogy istenfélelemben élünk, óvatosak vagyunk jártunkban és keltünkben, szüntelen imádkozunk. Jézus kegyelmében és megismerésében serdülünk fel, értenünk adatik az Igének ereje, s ha gyengék vagyunk is még, az erőtlenekben Krisztus Urunk ereje lakozik.

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Kérés Jézushoz

Mk 10,35–45

Jakab és János szívében él egy vágy: ott ülni Jézussal az Isten országában. Ezt kívánjuk magunknak és másoknak is. De Jakab és János még a helyet is szeretné megválasztani: Jézus jobbján és balján. Jézus nem szeretné szemükbe mondani, hogy a kérés eleve rossz, ezért másfelől közelíti meg a kérdést. De kiderül minden, s a tanítványok megharagszanak kérdező társaikra.

Bennünk mennyire van érvényesülési szándék? A karrier, az előbbrejutás vágya? Akarunk-e elsők lenni? Szeretünk-e elöl ülni egy teremben vagy a templomban? Baj-e, ha valakiben vannak ilyen szándékok?

Jézus más irányba tereli a gondolatokat, s mindenkinek mondja a konfliktus feloldását. Lehet, hogy a világban ez így van, de köztetek ne így legyen. S magát hozza fel példának. Neki igazán joga, hatalma lenne uralkodni a tanítványok fölött, mégis úgy él közöttük, mint aki szolgál. Talán megalázónak tűnik ma szolgának lenni, de Jézus szemében a legnagyobb dicsőség.

„Mert az Emberfia sem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem, hogy ő szolgáljon, és életét adja váltságul sokakért.”

Írmagját se tűrd magadban semmiféle érvénysülési szándéknak. Mert ahogy előbbre törtetsz az életben, úgy csúszol vissza önmagadba…

Weöres Sándor

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Péter kívánsága

Mt 14,22–33

Mindnyájan szeretnénk többek lenni, mint amik most vagyunk. Szeretnénk megcsinálni olyan dolgokat is, melyeknek nem vagyunk birtokában. A tudomány fejlődéséhez is hozzájárult az ember vágya a sebesség, a repülés, vagy a víz alatti világ megismerésére.

Péternek volt egy vágya – hasonlítani a Mesterhez. Kiemelkedni a többiek közül, s azokat a csodákat tenni, melyeket Jézus is tett. A vágy még a félelmét is legyőzte, hiszen ki mert lépni Jézus hívására a háborgó tengerre. És járt a vízen… És csaknem odaveszett… Mert a félelem legyőzte a vágyát…

Sok kimondatlan vágy van bennünk. Kívánjuk a hatalmat, a másokon való uralkodást. Kívánjuk a kitűnést a többiek közül, vagy a hétköznapok szürkeségéből. Várjuk a szót – jöjj te is. Vágyjuk a csodát, hogy a mi életünkben is megtörténhet!

Pedig a legnagyobb csoda nem az, hogy Péter képes volt járni a vízen, hanem hogy a többi tanítvány le tudott borulni Jézus előtt, ezt mondva: „Valóban Isten Fia vagy.”

Uram, csak Te tudod:

Mikor külsőleg a legmagasabbra emeltek emberek –

Akkor voltam a legsírósabb, legkisebb,

Legbűnösebb

És legmegalázottabb gyermeked.

Reményik Sándor

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

A mammonról…

Lk 16,13

Az emberi vágyak középpontjában a pénz áll. Vannak, akik szerint a pénz irányít mindent, s pénzen bármit meg lehet vásárolni. Naponta látjuk, hogy milyen nagy szerepe van a pénznek, sok embert az iránta való vágy hajt és éltet. Milyen tömeghisztéria tud kitörni, ha valahol valamit olcsóbban lehet vásárolni. Vagy milyen tömegesen veszik az emberek a lottószelvényeket egy-egy nagyösszegű nyereménynél. Megfigyelhető, hogy nagyvárosok főtereit hogyan veszik át a modern élet „tartalommal teli” templomai, a bankok és pénzintézetek a kis üzletek helyén.

Nem véletlenül mond már az Ószövetség is kemény kritikát a gazdagokra (Ézsaiás, Ámósz könyvei), s nem véletlenül fogalmaz Jézus is végletesen ebben a kérdésben.

Vagy szabadok vagyunk, vagy megkötözöttek. Vagy a mammont szolgáljuk, vagy Istent. S a pénzhez és anyagi értékekhez való ragaszkodás megkötözheti életünket úgy is, hogy nem vagyunk gazdagok, sőt észre sem vesszük… Jézus úgy fogalmaz: szereti – gyűlöli; ragaszkodik – megveti. Nem véletlenül, hisz már akkor is nyilvánvaló volt, hogy mi irányítja az embereket. A legszörnyűbb hírek közé tartoznak azok, amikor valaki néhány forintért ontja ki más ember életét…

Jézus nem elutasításról beszél, hanem arról, hogy a pénznek is helyén kell lenni életünkben. Semmiképpen nem központi helyen. Ott egyedül Isten lehet.

„Valóban nagy nyereség a kegyesség megelégedéssel, mert semmit sem hoztunk a világba, nem is vihetünk ki semmit belőle… Mert minden rossznak a gyökere a pénz szerelme, amely után sóvárogva egyesek eltévelyedtek a hittől, és sok fájdalmat okoztak önmaguknak.” (1Tim 6,6–7.10)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Dávid szeszélye

2Sám 23,13–17

A folyamatos csatározásokban, menekülésben, megpróbáltatásokban Dávid elfárad. Adullám barlangjában tartózkodik, míg a filiszteusok előőrsei már Betlehemnél táboroznak. Dávid eljátszik a gondolattal – teli vizű kút, forrás, csobogás, milyen jó lenne egyet kortyolni abból a vízből. A gondolatból, a kívánságból szó lesz: „Ki hozna nekem vizet a betlehemi kútból?”

Komolyan gondolja a király? Az oroszlán barlangjából? Az ellenség táborából? A víz a halált hordozza, ha valaki odamegy. Három vitéz katona mégis elszánja magát, és elhozza Dávidnak a kért vizet. Életüket kockáztatják, de nem a király életének megóvásáért, hanem a király szeszélyéért. Mikor visszaérnek a vízzel, akkor döbben rá Dávid, hogy mit mondott, mit kért.

És nem issza, nem ihatja meg a vizet. Hiszen ezért életüket adták volna a vitézek. Ki is mondja: „Hiszen azoknak az embreknek a vére ez, akik kockára tették életüket.” Nem ihat belőle. Kiönti „áldozatul az Úrnak”.

Van olyan, amikor a kívánságunkat kimondjuk, pedig nem kellene. Mert nincs ott az ideje, helye, s nem is szabadna kimondani. Kívánságom is lehet olyan, ami másoknak árt.

Ez a történet happy end-del végződött, a vitézek nevei fennmaradtak, de Dávid megszégyenült saját kimondott kívánsága miatt.

Korán vájta belém fogát

a vágy, mely idegenbe tévedt.

Most rezge megbánás fog át:

várhattam volna még tíz évet.

József Attila

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

09-2. Bizalom-próbák

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 1Mózes 22,1–19; Zsoltárok 23,1–4; Ézsaiás 40,11; 53,7–8; Zsidók 11,17.19
  • Intelligenciatípus: Testi-mozgásos, kapcsolati, önismereti, egzisztenciális, verbális-nyelvi, logikai-matematikai, vizuális térbeli
  • Tevékenység: Dülöngélős csoportos bizalomjáték, beszélgetés; bizalommotívum: a bibliai pásztor és nyája kép értelmezése; közelítő páros bizalomjáték; kapcsolatok áttekintése koncentrikus bizalomkörökben, egy erős bizalomkapcsolat bemutatása szóban vagy írásban, képi ábrázolásban

 

Bizalomjáték (Testi-mozgásos, kapcsolati, önismereti)

Klasszikus „dülöngélős” változat:

Szorosan egymás mellé állva kört alkot egy 8-10 fős csoport, és középre is beáll valaki. A körben állók támaszban állnak (nehogy kibillenjenek az egyensúlyból), és kezüket mellmagasságban tartják. A középen álló behunyt szemmel, egyenes, merev testtel dől egy irányba, mire a körben állók megfogják, és visszahelyezik középállásba. (Lökni nem szabad!) A középen álló ezután másik irányba dől, és hasonlóan folytatódik a játék. Majd szerepcserével folytatjuk, lehetőleg mindenki kerüljön sorra középen, aki vállalkozik rá. (Erőltetni nem szabad.) A teljes bizalmat jelzi, ha a középen álló rá meri bízni magát a körben álló társaira. Bizalmatlanság jele, ha a középen álló a lábával kitámaszt, kilép, mielőtt a többiek megfognák.

Kisebb csoportban hármasával is elhelyezkedhetnek a gyerekek. Ketten egymással szemben állnak fel, köztük helyezkedik el a dőlő személy, aki előre-hátra dől, miközben a társai megfogják és visszahelyezik középre. Ha jó az összhang, folyamatosan billeghet előre-hátra az illető, mint az inga vagy harang nyelve. Itt is bizalmatlanságnak számít, ha a középen álló kilép, és kitámaszt a lábával (biztos, ami biztos). A teljes bizalom abban nyilvánul meg, hogy megfog és megtart a társam.

Forrás

 

Végül beszéljük meg, ki hogy érezte magát játék közben:

Kinek esett jól a játék? Mi volt benne a legjobb?
Kiben volt erős a félelem? Sikerült-e leküzdeni? Mi segített?
Kire bíztad rá magad legnyugodtabban? Miért?
Rá mered-e bízni magad Istenre hasonló módon? Válaszodat indokold.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.

Nábót szőlője

1Kir 21,8–29

Az 5Móz 5,21 a parancsolattal kapcsolatban a „felebarátod mezejét” konkrétan is említi. Szó szerint erről olvasunk a királyok könyvében, amikor Aháb királynak megtetszik Nábót szőlője, s felesége, Jezábel unszolására még egy hamis per és gyilkosság árán is megszerzi azt.

Ennek a történetnek is a vágy a mozgatórugója a másik tulajdona után. S azért különösen nehéz megérteni a cselekedet indítékát, mert olyan emberről van szó, akinek nagy a vagyona (király), és mindene megvan, amire csak szüksége lehet és amire nincs. Más az, ha valaki szegény, és vágyik a jobb megélhetésre, s megint más, ha valaki már nem tud mit kezdeni magával. Néha hihetetlen összegeket adnak egy-egy sztár „ereklyéjéért”, vagy a Titanicról származó kiskanálért. Itt pedig a vágyat követi a tett, amit Jezábel hajt végre, gyilkos tervet eszelve ki.

Hasonló a történet Nátán Dávidnak elmondott ítéletes példázatához, a király által a szegénytől elvett egyetlen báránykáról. Félelmes dolgokat tud a zabolátlan vágy cselekedni. Ahábnak is ezt mondja el Illés, s csodák csodája, még a leggonoszabb király is megért valamit Isten szavából, és megbánja tettét.

Felebarátod ökre, háza

után kívánságod ne légyen:

ilyen szegénységekre vágyni

nagy szegénység és csúnya szégyen.

Dsida Jenő

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

09-1. A hit próbája

grafika © Kelemen Czakó Rita

  • Bibliai történet: 1Mózes 21,33; 22,1–19; 2Mózes 13,2.13; 3Mózes 20,2; 4Mózes 18,15–16; 2Krónika 3,1; János 1,29; 3,16
  • Intelligenciatípus: Testi-mozgásos, verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális, zenei-ritmikus
  • Tevékenység: Báránykereső és nyelvi játék, beszélgetés; bibliai történetmesélés: a hit próbája, Ábrahám kész Istennek adni a fiát; beszélgetés a helyettes áldozatról; énektanulás, éneklés párbeszédesen

 

Keresőpróba (Testi-mozgásos, verbális-nyelvi, kapcsolati)

Foglalkozás előtt rejtsünk el jól a teremben egy bárányfigurát, amit a gyerekeknek a foglalkozás elején kell megkeresniük. Nem baj, ha a keresés nehézséget okoz, és valódi próbává válik. Ha mégsem sikerül megtalálni, egy idő után jelöljünk ki egy néhány fős keresőcsapatot, akiket az ismert hideg-langyos-meleg-forró játékkal irányíthatunk.

Kép: 123RF

 

A keresést megvalósíthatjuk az alábbi próbákon keresztül is:

  1. próba:

Párban vagy kis csoportokban kapják meg a gyerekek a M Ó R I J J Á név betűit összekeverve (lásd a csatolt mellékletet). Állítsanak össze belőle egy fantázianevet!

  1. próba:

Keressenek a párok/csoportok a teremben olyan névkártyát, amin ezekből a betűkből alkotott név szerepel!

Előzetesen rejtsünk el több névkártyát a teremben, a csoportok számától függően (melléklet). A kártya egyik oldalán a MÓRIJJÁ név szerepeljen, másik oldalán pedig egy segítő kód a további kereséshez. Pl. 2. ablak → jobbra fent → függönybe bújva

  1. próba:

A kód segítségével ki találja meg az elrejtett tárgyat? Mi az?

 

A próbák után beszélgessünk:

Milyen fantázianeveket alkottatok? Melyik áll legközelebb a keresett MÓRIJJÁ névhez?

Mit gondoltok, minek lehet ez a neve? – Hallgassuk meg a gyerekek ötleteit, elfogadhatunk minden logikus választ. Ha elhangzik, ha nem, a végén áruljuk el, hogy ez egy földterületnek, illetve hegynek a neve. Azt jelenti, hogy „Isten által kiválasztott, kiszemelt hely”.

Mai történetünkben Mórijjá földjére fogunk ellátogatni. S hogy mi köze van ehhez a báránynak, az is mindjárt kiderül.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 

A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.