grafika © Kelemen Czakó Rita
- Bibliai történet: Ézsaiás 9,5; Mikeás 5,1.3; Máté 2,11; Lukács 1,26–38; 2,1–20
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális, vizuális-térbeli, testi-mozgásos
- Tevékenység: Üzenetátadó játék, beszélgetés a gyermekszületésről; családi fényképalbum: a születéstörténet képeinek megfigyelése, élőképek alakítása; a szoba-istállós ház képének és leírásának megfigyelése, modellalkotás csoportmunkában
Örömhír-súgó (Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális)
Üljünk körbe a gyerekekkel, és súgjuk egymás fülébe az alábbi híreket. A pedagógus indítja a mondatot, először az első halad körbe. Majd a második és harmadik mondat is körbe halad, az alábbi módon bővítve:
„Gyermek születik.”
„Gyermek születik, fiú.”
„Gyermek születik, fiú adatik nekünk.”
Végül mondjuk ki együtt, hangosan a harmadik változatot. Mindenkihez elérkezett pontosan a hír? Mit jelent ez a számunkra?
Mit jelent egy családban, ha egy gyermek születését várják?
Mit jelent, ha megtudják, hogy a gyermek fiú lesz?
Kinek a születését várhatja egy egész ország vagy egy egész nép? – Gondolhatunk egy királyságban a trónörökös születésére. Vagy filmek, regények mesés történeteiben a „kiválasztott” születésére.
Ilyen „kiválasztott” volt az időszámításunk előtti évszázadokban a Messiás, akinek a születését nagyon várták a zsidók. A Messiás születését ugyanis megjövendölték a próféták. Ézsaiás így adott hírt róla:
Mert egy gyermek születik nekünk,
fiú adatik nekünk.
Az uralom az ő vállán lesz,
és így fogják nevezni:
Csodálatos Tanácsos, Erős Isten,
Örökkévaló Atya,
Békesség Fejedelme!
Ézsaiás 9,5
A Messiás-gyermek születése azonban nem képzeletbeli, hanem valóságos esemény volt. Erről szól a karácsonyi születéstörténet, amiről a Biblia tudósít minket.
Családi fényképalbum (Kapcsolati, verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, testi-mozgásos)
A gyermek várása és születése családi örömünnep, amit ma általában fotókkal, filmfelvételekkel örökítünk meg. Régen, amikor még nem volt fényképezőgép és kamera, a fontos eseményeket az emlékezet képei őrizték.
„Lapozgattunk” már Jákób „családi fényképalbumában”, amikor a családi események képeit élőképszerűen idéztük fel (lásd a 13-2. bejegyzést).
Most hasonlóan idézzük fel az angyali üdvözlet és a születéstörténet képeit. A gyerekek kis csoportokban kapják meg az események vázlatos „képleírását”, amihez olvassák el a megfelelő bibliai szakaszt, majd képzeljék el ez alapján az eseményt, és állítsanak be egy élőképet, ami az eseményt ábrázolja. Egy kis csoport több eseményt is feldolgozhat, sőt kis létszám esetén egyetlen csoporttal is dolgozhatunk.
grafika © Kelemen Czakó Rita
Képleírás:
- Gábriel angyal odalép Máriához, és köszönti őt – Lukács 1,26–28
- Mária megdöbben azon, amit az angyaltól hall – Lukács 1,29–37
- Mária alázatosan elfogadja Isten akaratát – Lukács 1,38
- József és a gyermeket váró Mária Názáretből Betlehembe utazik – Lukács 2,1–5
- Betlehemben Mária megszüli és jászolba fekteti a fiát – Lukács 2,6–7
- A környéken pásztorok őrködnek éjjel a nyájuk mellett – Lukács 2,8
- A pásztoroknak megjelenik Isten angyala, és üzenetet ad át – Lukács 2,9–12
- Mennyei seregek dicsőítik Istent – Lukács 2,13–14
- A pásztorok elmennek Betlehembe, ahol megtalálják a gyermeket és szüleit – Lukács 2,15–16
- A pásztorok elmondják az üzenetet, amit a gyermekről kaptak – Lukács 2,17–19
- Istent dicsérve térnek vissza nyájukhoz a pásztorok – Lukács 2,20
Egy kép a múltból: a szoba-istállós ház (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, kapcsolati)
A Biblia elég szűkszavú a születés körülményeivel kapcsolatban, tudósítása két mondatba belefér. A második mondat utal a részletekre, amit sokan és sokféleképpen színeztek ki az idők során: „Bepólyálta, és a jászolba fektette, mivel a szálláson nem volt számukra hely.” (Lukács 2,7)
Ha szabadjára engedjük a képzeletünket, akkor óhatatlanul a mi európai kultúránk képei elevenednek meg: a „szállás” szálloda, illetve valamilyen szálláshely, fogadó, esetleg lakóháznál kiadott szoba. A jászol pedig csak istállóban lehet. Holott a korszak lakáskörülményei miatt más helyzetben is elképzelhető a történet.
grafika © Kelemen Czakó Rita
A korszak egyszerű házaiban általában egy térben aludtak az emberek és az állatok. A ház egyetlen helyiségből állt, nem voltak közfalak, így szobák sem. A belső tér két szintre különült: a felső szinten volt a szoba (a „szállás”), itt laktak az emberek, itt volt a tűzhely is. Éjszakára gyékényt terítettek maguk alá, ezen aludtak. A szobából néhány lépcsőfok vezetett az alacsonyabban fekvő istállóba, ahol a juhok és a kecskék számára etetővályúk helyezkedtek el. Szóval, az emberek és állatok egy térben alvása nem volt olyan különleges, mint ahogy mi elképzeljük. Mégis, az egyszerű környezet különbözött az előkelő házak vagy a paloták kényelmétől és pompájától. A Messiás-király egy egyszerű ház istállórészében is születhetett, ami magyarázatot ad arra is, hogy a napkeleti bölcsek miért házban találtak rá, és nem istállóban. Az ellentét tehát az egyszerű ház és a palota között áll fenn, nem a ház és az istálló között.
Forrás
Lásd még itt: Ókori izraeli ház modellje
Készítsék el a gyerekek csoportmunkában egy ilyen szoba-istállós egyszerű ház belső terének modelljét papírdobozok, különböző papírok, pálcák és ágak, gyurma és egyéb anyagok felhasználásával. Ez lehet az idei betlehemünk, amit benépesíthetünk papírból, gyurmából készült állat- és emberalakokkal is.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
15-2. Gyermek születik…
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő Biblia, Újszövetséggrafika © Kelemen Czakó Rita
Örömhír-súgó (Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális)
Üljünk körbe a gyerekekkel, és súgjuk egymás fülébe az alábbi híreket. A pedagógus indítja a mondatot, először az első halad körbe. Majd a második és harmadik mondat is körbe halad, az alábbi módon bővítve:
„Gyermek születik.”
„Gyermek születik, fiú.”
„Gyermek születik, fiú adatik nekünk.”
Végül mondjuk ki együtt, hangosan a harmadik változatot. Mindenkihez elérkezett pontosan a hír? Mit jelent ez a számunkra?
Mit jelent egy családban, ha egy gyermek születését várják?
Mit jelent, ha megtudják, hogy a gyermek fiú lesz?
Kinek a születését várhatja egy egész ország vagy egy egész nép? – Gondolhatunk egy királyságban a trónörökös születésére. Vagy filmek, regények mesés történeteiben a „kiválasztott” születésére.
Ilyen „kiválasztott” volt az időszámításunk előtti évszázadokban a Messiás, akinek a születését nagyon várták a zsidók. A Messiás születését ugyanis megjövendölték a próféták. Ézsaiás így adott hírt róla:
Mert egy gyermek születik nekünk,
fiú adatik nekünk.
Az uralom az ő vállán lesz,
és így fogják nevezni:
Csodálatos Tanácsos, Erős Isten,
Örökkévaló Atya,
Békesség Fejedelme!
Ézsaiás 9,5
A Messiás-gyermek születése azonban nem képzeletbeli, hanem valóságos esemény volt. Erről szól a karácsonyi születéstörténet, amiről a Biblia tudósít minket.
Családi fényképalbum (Kapcsolati, verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, testi-mozgásos)
A gyermek várása és születése családi örömünnep, amit ma általában fotókkal, filmfelvételekkel örökítünk meg. Régen, amikor még nem volt fényképezőgép és kamera, a fontos eseményeket az emlékezet képei őrizték.
Most hasonlóan idézzük fel az angyali üdvözlet és a születéstörténet képeit. A gyerekek kis csoportokban kapják meg az események vázlatos „képleírását”, amihez olvassák el a megfelelő bibliai szakaszt, majd képzeljék el ez alapján az eseményt, és állítsanak be egy élőképet, ami az eseményt ábrázolja. Egy kis csoport több eseményt is feldolgozhat, sőt kis létszám esetén egyetlen csoporttal is dolgozhatunk.
grafika © Kelemen Czakó Rita
Képleírás:
Egy kép a múltból: a szoba-istállós ház (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, kapcsolati)
Ha szabadjára engedjük a képzeletünket, akkor óhatatlanul a mi európai kultúránk képei elevenednek meg: a „szállás” szálloda, illetve valamilyen szálláshely, fogadó, esetleg lakóháznál kiadott szoba. A jászol pedig csak istállóban lehet. Holott a korszak lakáskörülményei miatt más helyzetben is elképzelhető a történet.
grafika © Kelemen Czakó Rita
A korszak egyszerű házaiban általában egy térben aludtak az emberek és az állatok. A ház egyetlen helyiségből állt, nem voltak közfalak, így szobák sem. A belső tér két szintre különült: a felső szinten volt a szoba (a „szállás”), itt laktak az emberek, itt volt a tűzhely is. Éjszakára gyékényt terítettek maguk alá, ezen aludtak. A szobából néhány lépcsőfok vezetett az alacsonyabban fekvő istállóba, ahol a juhok és a kecskék számára etetővályúk helyezkedtek el. Szóval, az emberek és állatok egy térben alvása nem volt olyan különleges, mint ahogy mi elképzeljük. Mégis, az egyszerű környezet különbözött az előkelő házak vagy a paloták kényelmétől és pompájától. A Messiás-király egy egyszerű ház istállórészében is születhetett, ami magyarázatot ad arra is, hogy a napkeleti bölcsek miért házban találtak rá, és nem istállóban. Az ellentét tehát az egyszerű ház és a palota között áll fenn, nem a ház és az istálló között.
Forrás
Lásd még itt: Ókori izraeli ház modellje
Készítsék el a gyerekek csoportmunkában egy ilyen szoba-istállós egyszerű ház belső terének modelljét papírdobozok, különböző papírok, pálcák és ágak, gyurma és egyéb anyagok felhasználásával. Ez lehet az idei betlehemünk, amit benépesíthetünk papírból, gyurmából készült állat- és emberalakokkal is.
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
Királyod érkezik!
/Kategória: Napi áhítatZak 9,9–17
Mit várunk mi a karácsonytól? Ajándékokat? Szeretetet? Meghittséget? Ünnepet? Közösséget? Amit vár az ember, arra készül fel, sokszor azt hozza elő az eseményekből, s csak annyit ért meg a vele történtekből. Ezért fontos nagyon, hogy mit is várunk!
De ugyanígy fontos, hogy mit készítünk elő. Megtervezzük az ünnepi asztalt, a karácsonyfadíszek színét, az ajándékok nagyságát. Előre megsütjük a süteményeket, s vásárolunk nagy hévvel. Készülünk a KIRÁLY érkezésére is?
Mert KIRÁLYUNK érkezik! Őt várjuk a gyermekben, Őt dicsérjük az énekekben, Ő az első az ajándékok özönében. Királyként, a szeretet uralmának meghirdetésével!
Izraelita családokban szokás bizonyos ünnepeken egy plusz széket állítani az asztalhoz a reménység kifejezéseként: „Ha Illés megjönne…”. Micsoda hatalmas reménység, egy üres székben kifejezve!
Van-e ilyen elvehetetlen reménységünk, biztos ígéretünk, ilyen mindig készen tartott helyünk az Úr számára? Nehogy azt kelljen hallanunk: „Nem volt hely a vendégfogadó háznál…”
Egy idős férfi megvallotta lelkészének, hogy egy üres széket állíttatott betegágya mellé, s úgy imádkozik, mintha Jézus ott ülne a széken, s őt látná. Amikor meghalt, úgy talált rá a lánya, hogy feje az üres széken nyugodott.
…mert nincs utam más, mint amit én magam
hordok magamban, nincs csak a végtelen
fénylő egét már-már elérő
út, ama szívbeli titkos ösvény…
Mezei Balázs
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
15-1. Izráel Pásztora
/Kategória: alsós, felsős, Ószövetség, Történetmesélő BibliaKépforrás: 123RF
Bibliai pásztor-ének (Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, testi-mozgásos, kapcsolati, egzisztenciális)
Énekeljük el újra Jöjj, Izráel, ne félj, bízzál Istenedben… kezdetű énekünket (Dicsérjétek az Urat, 69., elérhető a címre kattintva).
Énekeljük most csendben, megnyugvással, ringatózó mozgással, a dallam ütemére jobbra-balra dőlve. Az énekléshez felállhatunk, és egymás vállát átkarolva ringatózhatunk.
Az Isten karjára hagyatkozás képe jelenik meg a prófétai igében is, amire a dalszöveg épül:
[Izráel] Ne félj, mert én veled vagyok,
ne csüggedj, mert én vagyok Istened!
Megerősítelek, meg is segítelek,
sőt győzelmes jobbommal támogatlak.
Ézsaiás 41,10
Ézsaiás próféta Istent pásztorhoz hasonlítja, akinek a karjára ráhagyatkoznak a juhai, bárányai:
jön hatalommal,
karja uralkodik.
Vele jön szerzeménye,
előtte jön, amiért fáradozott.
Mint pásztor, úgy legelteti nyáját,
karjára gyűjti a bárányokat,
ölébe veszi őket,
az anyajuhokat szelíden terelgeti.
Ézsaiás 40,10–11
Kép: 123RF
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
Állatok a jászol körül
/Kategória: Ajánlások, KönyvajánlóA Bibliából ismert állatokat, állatcsaládokat eleveníti meg új barkácsfüzetünk. Játékos fejtörők, színezők és egy kivágható memóriakártya képei várnak a gyerekekre, jókedvű állathangok kíséretében.
Tartalom:
További információk a Parakletos Könyvesház weboldalán: Állatok a jászol körül – barkácsfüzet
Isten számára nincs lehetetlen
/Kategória: Napi áhítatZak 8,1–13
Lehet ez figyelmeztetés: „Vigyázz, Isten számára nincs lehetetlen!” Ha megmondta, hogy nem szabad valamit megtenned, akkor ne tedd meg, mert elhozza rád ítéletét!
De lehet biztatás is: „Ne félj! Isten számára nincs lehetetlen!” Ha rá hagyatkozol, Ő őriz téged, felépít örömmel, s olyan dolgokat is előhoz, amiről már azt hitted, hogy soha többé nem lehetséges!
S lehet ígéret: „Figyelj csak! Isten számára nincs lehetetlen!” Kérj, járj közben ellenségedért, imádkozz azokért, akikkel találkozol, hogy átéld és megtapasztalhasd naponként az Úr kegyelmét, s ne akard megkötni kezét!
Milyen csodákról olvashatunk igénkben! Nézzük ilyen szemmel az eseményeket! Minden és mindenki Isten kezében van!
Egy lány megtérése után szolgálatot kért az Úrtól, de nem kapott semmit. Sőt kiderült, hogy beteg, s kórházba kellett mennie. Még az első szeretet tüzében égett, így megpróbált ott is bizonyságot tenni, vigasztalni, ám nem sok eredménnyel. Az utolsó napon, amikor táskájába pakolt, szomorúan gondolt arra, hogy miért is nem hallgatta meg őt Isten, mi baj van vele. Akkor hozzálépett egyik szobatársa, s vállára tette a kezét: „Köszönjük a SZERETETET, amit tőled kaptunk!”
Én Istenem, adjál szárnyat:
tündöklő-fény égő vágyat,
hadd teremjek rózsaszálat,
szivárványszín harmatágyat.
Zákányi Bálint
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
Csináltass koronát!
/Kategória: Napi áhítatZak 6,9–7.14
Pap-király kerül trónra Jósua személyében. Uralkodását elismerik még a távolmaradottak is, ők küldik számára a korona aranyát. Milyen csoda, hogy a semmiből, a szétszóródott kövekből, a rablott kincsekből mégis megépült, s megszépült a régi templom.
A korona azonban nem lehet Jósua fején. Be kell tennie az Úr templomába. Nem ő a király tehát, hanem Isten fenntartja magának az uralkodás jogát. Ő az, aki rendelkezik népével, szokásaival, böjtjével. Az Ő joga ítélkezni, s kegyelmezni. Nem könnyű úgy kormányozni, hogy az embernek nincs saját joga, csak megbízottként cselekszik. Isten mégis minden esetben ezt kívánta szolgáitól, a királyoktól.
Oly jólesik dicsekedni valamivel, amit elértünk, s oly nehéz megvallani, amikor mások segítettek hozzá. Kimondani pedig, hogy mindez Isten kegyelméből történt, csak álkegyességből szoktuk. Pedig a mi sikereinkért is Őt illeti a hála. A mi koronánk is oda kell, hogy kerüljön a templomba, az Úr elé. Átadjuk Neki a dicsőséget?
Szeressük ma úgy a másikat, hogy nem uralkodunk rajta, tegyünk jót vele minden elvárás nélkül, titokban!
Egyáltalán nem biztos, hogy a szeretet cselekedeteit látszólag buzgó igyekezettel gyakorlók között mindenki teljes odaadottsággal áldozza fel magát. Mert a jóság gyökerei épp úgy eredhetnek menekülésből, gőgből, önigazolásból, mint Krisztus iránti alázatból…
Simon András
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
Irattekercs – átok
/Kategória: Napi áhítatZak 5,1–6.8
Isten üzeneteiben a képeknek kitüntetett szerepük van. A szimbólum szó azt jelenti: összekötni, hidat emelni. Istenről nem tudunk másként beszélni, csak az utalás, a sejtetés nyelvén. De Ő maga is azért használja ezt a nyelvet, mert kimondhatatlan és megfoghatatlan dolgokról van szó, amikor jelenlétéről, cselekvéséről üzenetet kapunk.
E látomások is jelképek. Az irattekercs háznyi méretű: 10×5 méter! Erre fér rá az átok, mely a népre következik! Egy régi arab szokás szerint az átkot ráírták egy papírra, s kiengedték a szélbe – majd elviszi, ahova kell! Az istenítélet szimbóluma ez.
A véka a gazdagság jelképe, az asszony a paráznaságé. A két legnagyobb csábítás mindannyiunk számára. Eltávolítja az Úr népéről minden bűnüket. Amikor a felebarát szeretetéről gondolkodunk, se az irigység, se a vágyakozás ne rontsa el kapcsolatainkat! Vigyázzunk erre, s kérjük, hogy zárja be az Úr a szemünket a gonosz gondolatok, kívánságok elől.
A titokzatos lovasok: küldöncök. A perzsa birodalom oly hatalmas volt, hogy az uralkodó rendeleteit mindig lovasok hozták. Ennek jelképe, hogy az Úrnak olyan hatalmas birodalma van, hogy fogatok viszik üzeneteit. De a lovasok hoznak is üzenetet az Úrnak, mert bejárták a földet. S amelyek északról jöttek, megnyugtatták lelkét – azaz már a szabadulás hírét hozták. Legyünk mi is jó hír küldöncei ma, akik szabadulás hírét viszik másoknak! Ma éppen kit bízott rád?
Szükséges megtalálnunk azt az aranyszálat, mely a bibliai szimbólumokat összefűzi, hiszen e szimbólumok csúcspontja Krisztus. Ő az, aki egyesíti magában az emberi és az isteni két pólusát és összes lehetséges jelentését.
Gianfranco Ravasi
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
Lámpatartót látok
/Kategória: Napi áhítatZak 4
A korai sötétedés idején az ember szívesen gyújt meg egy gyertyát vagy mécsest, s csak ül a szobában a láng csendes percegésében. Figyeli, ahogy rebben a kis fény minden légmozgásra, mégis fénylik.
Így látja a reménytelenségben a próféta a hétkarú mécsestartót, mely már nem abból táplálkozik, hogy a papok naponta feltöltik olajjal, hanem külön forrása van, kiapadhatatlan. A menóra (a hétkarú gyertyatartó) a szentélyben Isten jelenlétének szimbóluma. Azért kellett mindig égnie, hogy jelezze a reménységet – ha nem is látjuk Istent, azért még jelen van!
Adventben a reménység kicsiny lángja ég. Érdemes várni az Úrra, érdemes egyengetni útját a másik ember felé! Mert eljön, hiszen megígérte! Ne találjon készületlenül, sem a másikkal való haragban! Figyeljünk ma is nyitott szívvel a szeretet lehetőségeire!
A fűtőszerkezetet egy kicsi őrláng tartja életben. Ha az elalszik, nincs honnan meggyulladjon a gáz, s nem működik a fűtés. Kicsi ez a láng, de hatalmas szerepe van. Ilyen minden keresztyén is a maga helyén: kicsi őrláng. Égnie kell, hogyha róla akarja meggyújtani az Úr valakinek a szívét, legyen mit továbbadnia!
Föltámadtak fényeid, Uram,
Déli magasban hazatalálok.
Zendül, körém árad a világ.
Lélegzem. Küszöböd előtt állok.
Kádár Ferenc
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
Pere van az Úrnak
/Kategória: Napi áhítatZak 3
Jósua főpap ott áll az Úr angyala előtt. Ő népének képviselője, ő hordozza bűneiket. A per megkezdődik, s meglepődve tapasztaljuk, hogy a Sátán vádolhatja őt. Mit keres Isten előtt ez a kígyó? Az igazságot. Mert vádja igaz. S ha a vád igaz, akkor még jobban fáj. És nem attól oldódik meg a helyzet, hogy a vádlót elküldjük onnan. Ha így történne, az Isten nem lenne igazságos. Hiszen minden teremtménye megállhat előtte.
Jósua egy árva szót sem szól. Nincs és nem is lehet mentsége. Amit átél, az a kegyelem, Isten mérhetetlen kegyelme. Aki meghallgatja a vádakat, végrehajtja az ítéletet – s új lehetőséget ad. A főpapnak, s rajta keresztül az egész népnek.
A főpap felebarátai miatt áll az Úr előtt. Mások vétkét hordozza helyettes áldozatként. Hivatása felelősség. A többiekért vállalja, hogy élete példává legyen.
Isten nem megfeledkezik a mi vétkeinkről, nemcsak egyszerűen elengedi, hanem azok ítéletét Jézusra helyezte. Ebben a perben igazságos ítélet születik. Ez a védőügyvéd nem kimagyaráz minket, hanem átvállalta büntetésünket. Minden bűnünk szégyenével mehetünk hozzá.
Egy madár gyanútlanul aludt fészkében, amikor felriasztotta valami zaj. Egy kígyószempár meredt rá. Nem bírt mozdulni, meg volt delejezve. A misszionárius egy ágat tört szét, s magára vonta a madár figyelmét, mintha azt mondta volna: „Madár, vigyázz! Nézz feljebb! Terjeszd ki szárnyad, hiszen szabad vagy! Ne engedj a kígyó tekintetének!” S a madár megmenekült.
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024
Méricskélők, figyelem!
/Kategória: Napi áhítatZak 2,5–17
Az ember méricskél. Mire elég a pénzem, mire elég az erőm, mire elég az időm. Kicsik vagyunk, hát méricskélünk. Így mérjük egymásnak a szeretetet, a megbocsátást, így rójuk fel a tartozásokat: „Még ezt, na jó…”, majd „Most már elég, soha többet!”
Bemérjük a másikat, amikor ismerkedünk vele, s ott tartjuk skatulyánkban a megfelelő beosztásnál a többieket is: „Ez jó fej”, „ez hülye”, stb.
Isten azonban mérték nélkül adja önmagát! Mérhetetlenül nagy a kegyelme! Nem bírjuk kiszámolni, megszámolni, megmérni, mert nincsenek rá kifejezéseink. Mérhetetlenül nagy az angyalok száma, megszámlálhatatlan a tömeg, aki a mennybe jut. Több, sokkal sokkal több, mint gondolnánk! Nagyobb, sokkal nagyobb, hogysem kicsinyességeinkkel befolyásolni tudnánk! Belefér mindenki, s minden ebbe a szeretetbe.
Ne sajnáld idődet másokra! Ne mérd ki a csendességek idejét! Nem kevés időt adott neked az Isten, hanem eleget. S a csendességben a legtitokzatosabb, amikor az ember „átlép az időtlenbe”, s megnyílik Isten üzenete… ó, mérhetetlen kegyelem!
Egy hópehely szállt a kezemre. Egy pillanat alatt vízcseppé olvadt, a maga tökéletességében semmivé lett. Ha megnézhettem volna mikroszkóp alatt, láthattam volna szerkezetét, egyedi felépítését. Isten nem sajnálta egyszerivé, s tökéletessé tenni e kicsiny fagyos csodát. Nem méricskélt…, s mi drágábbak vagyunk neki a hópelyheknél is.
© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024