13-15. Nyárhangok, tücsökzene

, Életkorok:  óvodás, alsós, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, természetismeret, ének, zene, ritmus, ön- és társismeret, kapcsolat, 
Szervezési formák:  óvodai foglalkozás, csendesnap, 
Tudomány területek:  művészetek, természettudomány, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  online szöveg, film, hanganyag, 
  • Bibliai történet: Zsoltárok 65,10–14; 66,1–4
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, természeti, önismereti, kapcsolati, zenei-ritmikus, egzisztenciális
  • Tevékenység: Vershallgatás, a természet gazdagságának felfedezése, állathangok utánzása, hangkompozíció csoportmunkában; dobozlant készítése, tücsökhang utánzása, megfigyelése, zenehallgatás, éneklés; nyár végi sóhajok, versértelmezés, beszélgetés, énekhallgatás

 

Gazdagok vagyunk (Verbális-nyelvi, természeti, önismereti, kapcsolati, zenei-ritmikus)

Mennyi mindent gyűjtöttünk a nyáron hangyaszorgalommal! És mennyi mindent kaptunk! Mennyi mindenünk van, amit talán észre sem veszünk.

Gazdagok vagyunk, mondhatjuk Markó Bélával együtt, ha elolvassuk Gazdagok vagyunk mi című versét (elérhető a címre kattintva).

Először olvassuk fel csak az első versszakot. Majd gyűjtsük össze, mi mindenünk van/lehet még, ha Balázs (a gyerek versbeszélő) szerint gondolkodunk? (Gyűjtésünket nem kell rímelő verssorokban megfogalmazni, elég, ha a gyerekek sorolják egymás után, mi mindenünk van.)

 

Van rigónk és cinkénk,
varjúnk és verebünk,
tücskünk, hangyánk, lepkénk,
van vagyonunk nekünk…

 

Valószínűleg sokféle állatot sorolnak még. Ha valaki mást is mond, pl. növénynevet, esetleg állathangot, tereljük a sorolást abba az irányba. Majd tegyük fel a kérdést: Mi mindene van még Balázséknak a vers szerint? Figyeljétek meg! – És olvassuk fel a teljes verset.

Majd beszélgessünk:

Miben áll Balázs családjának a gazdagsága? Mi mindenük van? Hogy lehet tele a pince, a padlás és valószínűleg az egész ház? (A hangok betöltik a házat.)

Milyen állathangok szerepelnek a versben? Gyűjtsük össze, és próbáljuk ki mindet. (A verset újra felolvashatjuk.)

Majd a gyerekek kis csoportokban (nevezhetjük ezeket családoknak) próbálgassák az állathangokat. A csoportok/családok alkossanak a hangokból hangkompozíciót, csak állathangokkal megszólaló verset. Megszólalhatnak a hangok a versben szereplő sorrendben, de más sorrendben és akár egymás mellett, több szólamban is.

Végül a vállalkozó csoportok/családok bemutathatják a hangverseiket.

Alternatív csoportfeladat:

Készítsenek a gyerekek hangkompozíciót a nyár emlékezetes hangjaiból, melyben szerepelhetnek állathangok és egyéb hangok is. A hangjátékhoz fel lehet használni különböző ritmushangszereket és zörgő-börgő tárgyakat is.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .