11-3. Szelek szárnyán
Életkorok: óvodás, alsós,Képesség területek: nyelvi feladat, játék, természetismeret, mozgásos játék, ének, zene, ritmus, ön- és társismeret, kapcsolat,
Szervezési formák: óvodai foglalkozás, csendesnap, tábor,
Tudomány területek: művészetek, módszertani segédanyag,
Multimédia: online szöveg,
Képforrás: 123RF
- Bibliai történet: Zsoltárok 104,1–4; 135,6–7; János 3,8
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, testi-mozgásos, természeti, kapcsolati, zenei-ritmikus, logikai-matematikai
- Tevékenység: Szóbeli szövegalkotás, vershallgatás, beszélgetés természeti jelenségekről, mímes-mozgásos játék; mondóka-és versjátékok mímes mozgással; utánzó játékok szélhangokkal és mozgással
Jó barátok (Verbális-nyelvi, testi-mozgásos, természeti, kapcsolati)
Játsszunk „Mi lenne, ha” játékot az alábbi mondatkezdetekkel. Mondjuk hangosan a mondat elejét, majd a gyerekek közül egy vállalkozó folytassa a mondatot. Pl.: Ha zápor volnék… …meglocsolnám a kertet.
Nem muszáj kerek mondattal válaszolni, de akár több mondattal is lehet, ha valakinek mesélős kedve van.
Egy-egy mondatkezdethez több folytatást is meghallgathatunk. Minden új esetben ismételjük meg a mondat kezdetét is.
- Ha zápor volnék…
- Ha napfény volnék…
- Ha harmat volnék…
- Ha szellő volnék…
Kép: 123RF
A játék után olvassuk fel Kányádi Sándor Ha én zápor volnék című versét (elérhető a címre kattintva). Figyeljék meg a gyerekek, a versben hogyan folytatódnak a mondatok.
Ki beszél a versben? Honnan tudjuk, hogy kiről van szó?
Mit tenne ő, ha zápor, napfény, harmat vagy szellő lenne?
Miért gondolja ezeket a kislány? Mit jelent számára a zápor, napfény, harmat és szellő?
Mit gondoltok, csak egy kislánynak lehet jó barátja a zápor, a napfény, a harmat és a szellő?
Ha kisfiú beszélne, mit változtatnátok meg a versben?
Hogyan változna az utolsó versszak? („Fiú vagyok, s ezért…” / „Gyerek vagyok, s ezért…”)
Barátkozzunk tovább a záporral, a napfénnyel, a harmattal és a szellővel. A gyerekek alkossanak négy csoportot, és a csoportok játsszák el mozgással azt, amit a szereplőjük csinál a vers szerint:
- zápor-csoport: égig érő zápor áztatja a földet
- napfény-csoport: a Nap szétteregeti a sugarait
- harmat-csoport: lábujjhegyen (könnyedén) lépeget a füveken a harmat
- szellő-csoport: virágillatot hord a szellő
Végül alkossunk egy nagy kört kézfogással, és mondjuk együtt az utolsó versszakot, mindenki a szerint, hogy lány vagy fiú. A „napfény” szónál emeljük a karokat magasba, a „szellő” szónál kezdjük el lengetni jobbra-balra:
Kislány/fiú vagyok, s ezért
harmat, napfény, zápor
s a vidám szellő is
igaz, jó barátom.
Kép: 123RF
A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!