12-7. Naplufi meséje
Képesség területek: nyelvi feladat, játék, képalkotás, vizualitás, ének, zene, ritmus, mozgásos játék, ön- és társismeret, kapcsolat,
Szervezési formák: óvodai foglalkozás, tábor,
Tudomány területek: művészetek, módszertani segédanyag,
Multimédia: film, kép, galéria, online szöveg,
Képforrás: 123RF
- Bibliai történet: Zsoltárok 19,5c–7; 74,16; 148,3
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, vizuális-térbeli, kapcsolati, testi-mozgásos
- Tevékenység: Mesehallgatás, beszélgetés, mese újraalkotása hangutánzókkal; mese részekre osztása, képalkotás; mozgásos játékok lufival, lufik égre eresztése
Szofi lufija (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, vizuális-térbeli, kapcsolati)
Szofi egy cserfes és virgonc kislány, akivel mindig történik valami. Egy szép, nyári reggelen a játszótér felé szaladt, ahol már várták a barátai. Meglátott egy bácsit, aki színes lufikat árult. Volt ott mindenféle színű lufi, az arra járó gyerekek és Szofi is választott egyet-egyet. Ti milyen színű lufit választottatok volna, ha arra jártok?
Hallgassuk meg a gyerekek válaszait, majd olvassuk fel Harcos Bálint Szofi lufija című meséjét, vagy hallgassuk meg Stiglincz Milán felolvasásában (elérhető a címre kattintva). A felvételen nemcsak halljuk a mesét, hanem a színes mesekönyvet is megcsodálhatjuk.
Kép: 123RF
A mese elérhető az alábbi papíralapú kiadványokban:
- Harcos Bálint: Szofi lufija (Pagony, Bp., 2017)
- Harcos Bálint: Szofi nagy képeskönyve (Pagony, Bp., 2021)
- Felhőszárnyak. Nyárváró magazin 1-2. osztályosoknak (Kálvin, Bp., 2022)
Mesehallgatás után beszélgessünk:
Melyik lufit választotta Szofi? Mit gondoltok, miért tetszett meg neki a sárga lufi?
Hova akart vele menni? Hova akart menni a lufi?
Kikkel találkoztak útközben? Milyen veszélyt jelentettek ezek egy lufi számára?
Mi történt velük mégis? Hogy tett a lufi igazságot?
Miért viccesek ezek a találkozások? Milyen hangok kísérik a lufikalandokat?
Mi történt végül a lufival? Mi lett belőle?
Kép: 123RF
Hangoztassuk az alábbi hangutánzókat, és a hangokhoz kapcsolódva meséljék el a gyerekek Szofi és a lufi kalandjait:
- PUKK! – szomszéd bácsi esernyője
- hárr, TYŰŰ! – mérges kutya
- zutty, S-SSZ! Hopp-hopp! – forró virsli
- PÓING-PÓING! Tong-tong-tong! – erőszakos nagyfiúk
- DURR! Pukk-pukk-pukk! – szúrós rózsabokor
- HÚÚÚ! Vumm! – erős villamos
Ha a mese bevezető részét, a lufiválasztást, és befejező részét, a lufi Nappá változását is külön résznek tekintjük, a találkozásokkal együtt nyolc részre osztható a mese. A gyerekek párban vagy kis csoportokban válasszanak ki egy-egy részt, és alkossanak színes képet az adott meserészlet alapján. Lehetőségeinkhez képest az alábbi technikák közül választhatunk:
- rajz filctollal vagy zsírkrétával nagyobb méretű lapra,
- papírkollázs és tollrajz,
- festés vízfestékkel vagy temperával,
- aszfaltrajz krétával.
A képekből kiállítást rendezhetünk, ahol végignézhetjük újra, a gyerekek elképzelése alapján, a sárga lufi kalandjait. (Aszfaltrajz esetén a mese sorrendjében jelöljük ki a rajzhelyeket.)
A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!