10-5. Anyafészek, családi fészek
Képesség területek: nyelvi feladat, játék, ön- és társismeret, kapcsolat, természetismeret, drámajáték, élménypedagógia, gondolkodtató, logikai feladat, képalkotás, vizualitás, barkácsolás, kézművesség,
Szervezési formák: óvodai foglalkozás, csendesnap, családi alkalmak,
Tudomány területek: természettudomány, módszertani segédanyag,
Multimédia: film, kép, galéria, digitális oktató anyag, kézműves oldal,
Képforrás: 123RF
- Bibliai történet: Zsoltárok 84,4; 104,16–17; Máté 8,20
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, kapcsolati, természeti, logikai-matematikai, vizuális-térbeli, kapcsolati, természeti, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus
- Tevékenység: Mesehallgatás, szóbeli mesealkotás, beszélgetés; hangutánzó játék, párbeszédes hangjáték; madárképek, madárhangok csoportosítása; fészekkép, fészekmakett készítése anyák napjára; elbeszélt, rajzolt jelen- és jövőképek a családi fészekről
Verébmese (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, kapcsolati, természeti, logikai-matematikai, önismereti, egzisztenciális)
Egy virgonc kisveréb meséje így kezdődik:
Mese az eltévedt kisverébről (részlet)
A fészekben kikeltek a tojások: öt kis verébfióka tátogott a mamája felé. A verébmama megetette, megitatta a kicsinyeit, s mikor nagyobbra nőttek, repülni tanította őket. Az ötödik kisveréb bátrabb és ügyesebb volt, mint valamennyi testvérkéje.
Egy napon repüléslecke közben olyan messzire szállt, hogy nem látta sem a mamáját, sem a testvéreit. Nagyon megijedt a kisveréb, a szárnya elfáradt, már nem is tudott röpülni, csak ugrándozott a vékony lábacskáin. Addig-addig ugrándozott, míg a vadkacsa fészke elé ért.
(angol mese, fordította: Bartócz Ilona, elérhető a címre kattintva)
Olvassuk vagy meséljük el idáig a történetet, majd kérdezzük meg a gyerekektől, ők hogyan folytatnák a mesét. Hallgassunk meg néhány ötletet, akár egy teljes mese is kikerekedhet belőle. Majd olvassuk tovább vagy meséljük el az eredeti mese folytatását.
A mese szemléletes rajzokkal együtt jelenik meg a Karolina rajzos mesék videóján, amit megnézhetünk a gyerekekkel, vagy hasonló rajzos módszerrel mesélhetjük el mi magunk a történetet (elérhető a névre kattintva). (Megfigyelhető itt, hogy élő mesélés közben a szöveg is átalakul, „meseváltozat” keletkezik, mint a népmesék esetében.)
Mesehallgatás után beszélgessünk:
Kikkel találkozott az eltévedt kis veréb? (vadkacsa, galamb, bagoly, verébmama)
Mit kért tőlük? Milyen választ kapott? Hogy zajlott egy-egy párbeszéd?
Miért nem talált fészekre (otthonra) az első három madárnál? Miről ismerte meg, kinél van az ő otthona, fészke?
Milyen hangon szólalnak meg a mese szereplői? Melyik madárhoz milyen hang tartozik? – Utánozzuk mi is együtt a hangokat:
- vadkacsa – háp-háp, háp-háp
- galamb – kruuú-buk-buruk, kruuú-buk-buruk
- bagoly – uhuuu, uhuuu
- veréb – csip-csirip, csip-csirip
Alkossanak a gyerekek párokat, és csak párbeszéddel (hangjátékként) játsszanak el egy-egy találkozást.
A verébmese igazságához hozzátartozik, hogy verébapu is alaposan kiveszi a részét a családi munkamegosztásban. A tojásokat verébanyu rakja le, de a fiókák költésében – ami 14 napig tart – verébapu is részt vesz. A fiókákat 17 napig nevelik, kezdetben rovarokkal és hernyókkal, később magokkal táplálják őket. Ebben is mindkét szülő részt vesz, de miután a fiókák megtollasodtak, a táplálékszerzés verébapura marad, mert verébanyu már a következő fészekalj lerakására készül. Egy idényben három fészekalj tojást is kiköltenek.
Vajon felismerik-e a gyerekek a vadkacsa, a galamb, a bagoly és a veréb fészkét? Ismerik-e a hangjukat? Nézzünk meg egy-egy kis videót a mesében szereplő madarakról:
Források:
Kép: 123RF
Anyafészek (Kapcsolati, vizuális-térbeli)
Közeledik az Anyák-napja, a fenti verébmese is arról szól, milyen védelmet, oltalmat jelent a kicsinyek számára az anya védelme, gondoskodása, fészekmelege. Nem képzavar tehát, ha a gyerekek kis fészekmodellt, fészekkollázst készítenek az anyukájuknak ajándékba.
A fecsketémánál (10-1) már ajánlottunk néhány fészekmakettet. Most további kreatív fészek-változatokat ajánlunk, amelyeket papírból, természetes anyagokból (ágak, vesszők, fűszálak, tollak stb.), egyéb kellékekből készíthetnek el a gyerekek:
Kép: 123RF
Családi fészek (Kapcsolati, önismereti, egzisztenciális, vizuális-térbeli)
Beszélgessünk arról, mit jelent a madaraknak a fészek?
Miért más a különböző madarak (madárfajok) fészke? Mi bennük a közös mégis?
Miért mondhatjuk azt mi is (emberek) az otthonunkra, hogy „családi fészek”?
Ki az, aki szívesen mesélne arról, hogy náluk milyen a családi fészek? – Hallgassuk meg a gyerekek beszámolóit, engedjük őket kényszer nélkül, szabadon megnyilatkozni.
Kép: 123RF
Folytassuk a beszélgetést azzal, hogy ki milyen családi fészket képzel magának és szeretteinek, amikor felnőtt lesz?
A gyerekek rajzolják is le ezt a jövőbeli családi fészket.
Jézus azt mondta magáról: „A rókáknak barlangjuk van, és az égi madaraknak fészkük, de az Emberfiának nincs hova fejét lehajtania.” (Máté 8,20)
Gondoljunk arra, hogy ma is vannak olyan emberek, akik elvesztették a családi fészket, nincs hol nyugodtan aludniuk. Tudunk-e rajtuk segíteni? Tudunk-e velük együtt érezni?
Úgy tudjuk igazán megbecsülni családi fészkünket, ha befogadjuk Jézust, velünk lakik ő is, „fészket rak” a szívünkben.
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!