10-5. Anyafészek, családi fészek

, Életkorok:  óvodás, alsós, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, ön- és társismeret, kapcsolat, természetismeret, drámajáték, élménypedagógia, gondolkodtató, logikai feladat, képalkotás, vizualitás, barkácsolás, kézművesség, 
Szervezési formák:  óvodai foglalkozás, csendesnap, családi alkalmak, 
Tudomány területek:  természettudomány, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  film, kép, galéria, digitális oktató anyag, kézműves oldal, 
  • Bibliai történet: Zsoltárok 84,4; 104,16–17; Máté 8,20
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, kapcsolati, természeti, logikai-matematikai, vizuális-térbeli, kapcsolati, természeti, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus
  • Tevékenység: Mesehallgatás, szóbeli mesealkotás, beszélgetés; hangutánzó játék, párbeszédes hangjáték; madárképek, madárhangok csoportosítása; fészekkép, fészekmakett készítése anyák napjára; elbeszélt, rajzolt jelen- és jövőképek a családi fészekről

 

Verébmese (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, kapcsolati, természeti, logikai-matematikai, önismereti, egzisztenciális)

Egy virgonc kisveréb meséje így kezdődik:

 

Mese az eltévedt kisverébről (részlet)

A fészekben kikeltek a tojások: öt kis verébfióka tátogott a mamája felé. A verébmama megetette, megitatta a kicsinyeit, s mikor nagyobbra nőttek, repülni tanította őket. Az ötödik kisveréb bátrabb és ügyesebb volt, mint valamennyi testvérkéje.

Egy napon repüléslecke közben olyan messzire szállt, hogy nem látta sem a mamáját, sem a testvéreit. Nagyon megijedt a kisveréb, a szárnya elfáradt, már nem is tudott röpülni, csak ugrándozott a vékony lábacskáin. Addig-addig ugrándozott, míg a vadkacsa fészke elé ért.

 (angol mese, fordította: Bartócz Ilona, elérhető a címre kattintva)

 

Olvassuk vagy meséljük el idáig a történetet, majd kérdezzük meg a gyerekektől, ők hogyan folytatnák a mesét. Hallgassunk meg néhány ötletet, akár egy teljes mese is kikerekedhet belőle. Majd olvassuk tovább vagy meséljük el az eredeti mese folytatását.

A mese szemléletes rajzokkal együtt jelenik meg a Karolina rajzos mesék videóján, amit megnézhetünk a gyerekekkel, vagy hasonló rajzos módszerrel mesélhetjük el mi magunk a történetet (elérhető a névre kattintva). (Megfigyelhető itt, hogy élő mesélés közben a szöveg is átalakul, „meseváltozat” keletkezik, mint a népmesék esetében.)

Mesehallgatás után beszélgessünk:

Kikkel találkozott az eltévedt kis veréb? (vadkacsa, galamb, bagoly, verébmama)

Mit kért tőlük? Milyen választ kapott? Hogy zajlott egy-egy párbeszéd?

Miért nem talált fészekre (otthonra) az első három madárnál? Miről ismerte meg, kinél van az ő otthona, fészke?

Milyen hangon szólalnak meg a mese szereplői? Melyik madárhoz milyen hang tartozik? – Utánozzuk mi is együtt a hangokat:

  • vadkacsa – háp-háp, háp-háp
  • galamb – kruuú-buk-buruk, kruuú-buk-buruk
  • bagoly – uhuuu, uhuuu
  • veréb – csip-csirip, csip-csirip

Alkossanak a gyerekek párokat, és csak párbeszéddel (hangjátékként) játsszanak el egy-egy találkozást.

 

A verébmese igazságához hozzátartozik, hogy verébapu is alaposan kiveszi a részét a családi munkamegosztásban. A tojásokat verébanyu rakja le, de a fiókák költésében – ami 14 napig tart – verébapu is részt vesz. A fiókákat 17 napig nevelik, kezdetben rovarokkal és hernyókkal, később magokkal táplálják őket. Ebben is mindkét szülő részt vesz, de miután a fiókák megtollasodtak, a táplálékszerzés verébapura marad, mert verébanyu már a következő fészekalj lerakására készül. Egy idényben három fészekalj tojást is kiköltenek.

Vajon felismerik-e a gyerekek a vadkacsa, a galamb, a bagoly és a veréb fészkét? Nézzünk meg egyet-egyet a Madárfészkek, madárhangok című tankockán, és csoportosítsuk a fészkeket, illetve a madarak videóit. Majd hallgassuk, nézzük is meg a hang-kép összeállításokat. (A tankocka elérhető a címre kattintva.)

Források:

 

Anyafészek (Kapcsolati, vizuális-térbeli)

Közeledik az Anyák-napja, a fenti verébmese is arról szól, milyen védelmet, oltalmat jelent a kicsinyek számára az anya védelme, gondoskodása, fészekmelege. Nem képzavar tehát, ha a gyerekek kis fészekmodellt, fészekkollázst készítenek az anyukájuknak ajándékba.

A fecsketémánál (10-1) már ajánlottunk néhány fészekmakettet. Most további kreatív fészek-változatokat ajánlunk, amelyeket papírból, természetes anyagokból (ágak, vesszők, fűszálak, tollak stb.), egyéb kellékekből készíthetnek el a gyerekek:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Családi fészek (Kapcsolati, önismereti, egzisztenciális, vizuális-térbeli)

Beszélgessünk arról, mit jelent a madaraknak a fészek?

Miért más a különböző madarak (madárfajok) fészke? Mi bennük a közös mégis?

Miért mondhatjuk azt mi is (emberek) az otthonunkra, hogy „családi fészek”?

Ki az, aki szívesen mesélne arról, hogy náluk milyen a családi fészek? – Hallgassuk meg a gyerekek beszámolóit, engedjük őket kényszer nélkül, szabadon megnyilatkozni.

 

Folytassuk a beszélgetést azzal, hogy ki milyen családi fészket képzel magának és szeretteinek, amikor felnőtt lesz?

A gyerekek rajzolják is le ezt a jövőbeli családi fészket.

 

Jézus azt mondta magáról: „A rókáknak barlangjuk van, és az égi madaraknak fészkük, de az Emberfiának nincs hova fejét lehajtania.” (Máté 8,20)

Gondoljunk arra, hogy ma is vannak olyan emberek, akik elvesztették a családi fészket, nincs hol nyugodtan aludniuk. Tudunk-e rajtuk segíteni? Tudunk-e velük együtt érezni?

Úgy tudjuk igazán megbecsülni családi fészkünket, ha befogadjuk Jézust, velünk lakik ő is, „fészket rak” a szívünkben.

 

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .