09-1. A Vörös-tenger falai, tengeri állatok

, Életkorok:  alsós, felsős, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, képalkotás, vizualitás, természetismeret, gondolkodtató, logikai feladat, ének, zene, ritmus, mozgásos játék, 
Szervezési formák:  hittanóra, csendesnap, távoktatás, digitális tananyag, 
Tudomány területek:  művészetek, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  film, digitális oktató anyag, 

Alapige: 2Mózes 14,15–31; Zsoltárok 104,24–25

  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, logikai-matematikai, természeti, zenei-ritmikus, testi-mozgásos
  • Tevékenység: Bibliai történet megtekintése animációs filmen, beszélgetés, mondatasszociációs játék nézőpontváltással; tengeri állatok sorba rendezése méret alapján; állatfelismerés árnykép alapján, kollázskészítés; a bálnaének megismerése, kreatív írás; állatmozgást utánzó játékok

 

Átkelés a Vörös-tengeren (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli)

A zsidók nem voltak tengeri nép, sőt, kifejezett félelemmel viseltettek a tenger, a tengeri utazás, a tengeri állatok irányában. Ennek ellenére, vagy éppen ezért a zsidó nép egyik legmeghatározóbb élménye volt Isten szabadítása, amikor átkeltek a Vörös-tengeren.

Az egyiptomi rabság, és szabadulás történetét biztosan ismerik már a gyerekek. Ha nem, akkor elevenítsük fel néhány mondatban, majd nézzük meg az Egyiptom hercege című filmből a vonatkozó részletet. (Az ajánlott filmrészlet angol nyelvű, mivel a magyar kópiák igen rossz minőségűek. Ám ebben a rövid filmrészletben nincs lényeges párbeszéd, így a gyerekek számára is érthető lesz, főleg némi igeismerettel.)

A film elérhető itt (nyitókép forrása): Egyiptom hercege – Vörös-tenger

 

A film megtekintése után beszélgessünk arról, hogy mit érezhettek, mit gondolhattak, miről beszélgethettek a zsidók az átkelés alatt?

Majd fordítsuk meg a dolgot, és váltsunk nézőpontot! A filmrészlet közepén a vízfalban néhány tengeri állat árnyképe úszik keresztül. Vajon mit érezhettek, gondolhattak a vízi lények, amikor megtapasztalták a tenger kettéválását, s azt, hogy az ő lakhelyükön egy egészen más, szárazföldi faj, az ember vág keresztül. A beszélgetés után közösen, mondatasszociációs játékkal alkossunk egy szöveget, ami a vízi állatok reakcióját mutatja be. A gyerekek feladata a játékban az, hogy az adott szereplő vagy szereplők helyzetébe képzeljék magukat (most a tengeri élőlények helyzetébe). Az első játékos mond egy mondatot halszerepben (mintha a hal mondaná-gondolná), és akinek eszébe jut egy másik mondat, az folytatja. Célunk az, hogy a bibliai történetet úgy interpretálják a mondatasszociáció segítségével, ahogyan azt a tengeri élőlények láthatták és megélhették a film képei és az ige alapján: „Izráel fiai szárazon mentek be a tenger közepébe, a víz pedig falként állt mellettük jobbról és balról.” (2Mózes 14,22)

Pl.:

– Jaj! Jaj! Mi ez a nagy áramlás?

– Miért nem tudok tovább úszni!

– Feltornyosodik a víz!

– Ott… Nézzétek! Ott… Mik azok a kétlábúak?

– Emberek! És mennyien? Egy óriás raj!

– De hát ők nem valók ide! Még uszonyuk sincs!

– Mit keresnek itt? Miért nem maradtak a parton? Stb.

 

Kicsik és nagyok (Logikai-matematikai, természeti)

A tengerekben a kicsitől a nagyig rengetegféle állat él. Állítsuk sorba a képeket nagyság szerint az alábbi tankockán. Az első állat legyen a legnagyobb. Jó, ha tudjuk, hogy a bálnán és az óriáskalmáron kívül mindegyik állat él a Vörös-tengerben. Az állat nevét megnézhetjük, ha az i-betűre visszük a kurzort.

A tankocka elérhető itt: Tengeri nagyságok

A gyerekek próbálják meghatározni a sorrendet, becsüljék meg az állatok nagyságát, végül mondjuk meg nekik a jó eredményt. A méretezésnél a középméretet vettük figyelembe.

A képek forrása a nevekre kattintva elérhető:

 

Árnyak a vízfalon (Vizuális-térbeli)

Nézzük meg az Egyiptom hercege című rajzfilmből való, a zsidó nép megmenekülését bemutató rajzfilmrészletet, ami a Vörös-tengeren való átkelést ábrázolja (lásd az első feladatnál). Majd nézzük meg újra a 2:14-től 2:20-ig tartó pár másodpercet.

Beszéljük meg, hogy milyen vízi állatokat látunk elúszni a háttérben?

Nézzük meg az alábbi tankockát, és a gyerekek próbálják felismerni a tengeri élőlényeket az árnyalakjukról.

A tankocka elérhető itt: Vörös-tenger árnyképek

Majd nézzük meg a film egy kikockázott pillanatát is!

A tankocka elérhető itt: Vörös-tenger árnykép

Beszéljük meg a kép vizuális elemeit:

  • arányok (bálna, emberek)
  • színek, színkontrasztok (kék/zöld – sárga, sötét–világos)
  • formák kontúrvonala, kontrasztja (nagy fekete folt – kicsi, színes foltok sora)
  • felület, textúra (a tenger hullámzásának, a fáklyák lobogásának ábrázolása).

Végül vigyünk be többféle árnyalatú színes papírt (vízszínekből legyen bőven, ajánlott a gyűrt-merített színes papír). A gyerekek papírkollázs technikával készítsenek hasonló képet, amin többféle tengeri élőlény szerepeljen. (A bálna ábrázolásához nem kell ragaszkodni, hiszen nem vörös-tengeri élőlény.)

 

Tengeri állatok hangja (Zenei-ritmikus, természeti, verbális-nyelvi)

A tengeri állatokat némának tartjuk, pedig vannak közülük, akik képesek hangot kiadni. Nem is akármilyen hangot!

Nagyobb gyerekekkel hallgassunk meg egy rövid, ötperces előadást (magyar felirattal) a bálnák énekéről. Elérhető itt: Miért énekelnek a bálnák?

Hallgassuk meg a bálnák énekét is, a videó elérhető itt: Bálnaének

Miről énekelnek a bálnák? Ha nem is értjük, próbáljuk elképzelni. Írjanak a gyerekek ritmikus szöveget, szabad verset, ami egy bálnaéneket próbál „lefordítani” emberi nyelvre.

 

Tengeri állatok mozgása (Testi-mozgásos)

A gyerekek utánozzák néhány tengeri állat mozgását (jobb híján szárazföldön, egy-egy jellemző tulajdonságra építve). A begyakorolt mozgásokból lehet sorversenyt vagy fogót is rendezni.

  • Rákjárás: a gyerekek leülnek a földre, majd tenyerükön és talpukon hátrafelé haladnak.
  • Teknősjárás: A gyerekek hassal lefekszenek a földre, majd maguk alá húzzák a kezüket és a lábukat. Lassan kinyújtják újra, tesznek néhány lépést négykézláb, majd újra visszahúzzák maguk alá.
  • Polipok: négy gyerek a hátát egymásnak vetve közlekedik a „nyolc” lábán.
  • Bohóchal: futkározás „korallok” közt: egy székekből összeállított akadálypályán.

 

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .