A szövetség ígérete

1Móz 12,1–20

Abrám ígéretet nyer Istentől. Ebbe beletartozik felesége, sőt utódai, barátai, ellenségei, és minden emberi nemzetség. Ő a hit atyja, aki elsőként találkozott úgy Istennel, hogy szövetségre léphetett vele az áldások megtapasztalására. Természetes módon áldás ígérete az utód is. Mikor elhangzik ez az ígéret, Abrám épp 75 esztendős, felesége 65. S még nincsen gyermekük. Ügyeskednek, mindenféle ötletekkel próbálnak besegíteni az Úristennek, hogy az utód végre megszülethessen, de annak csak ajándékként lehet érkeznie. Isten lehetetlenből lehetségest teremtő akaratából, teljes meglepetésként.

Abrám Egyiptomba megy az éhínség elől, s inkább odaadja feleségét a fáraónak, mert félti az életét. Még sokat kell tanulnia ahhoz, hogy mindenben Istenre merje bízni magát. De az Úr megvédi Sárát, s megtanítja az ősatyát, hogy az okoskodás nem segít – egyedül Isten óvó kegyelme hozhat ki minket kísértésekből, próbákból. Hogy paráznaság nem történt ebben a házasságban, az nem a férfi vagy az asszony hűségén múlt, hanem kizárólag az Isten rendezésén. Ő az egyetlen biztonságunk!

A paráznaság = szövetségszegés. Isten a szeretet szövetségében adja lehetőségeimet, formálja életemet. Házasság és gyermek mind ennek a szeretetnek az ajándéka. Ne szegjük meg szövetségét türelmetlenségünkkel!

Ahol a hit növekszik, ott a szeretet erősödik.

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Bűneset után

1Móz 3,16–24

Bár a házasságot Isten a bűneset előtt szerezte, mi már mindnyájan a bűneset után születtünk. Ezért számolnunk kell annak rontó hatásával a házasságra nézve is. Nem csupán az ember Istennel való kapcsolatát rontotta meg a bűn, hanem mindenhová „betette a lábát”: Isten és ember, ember és önmaga, ember és másik ember kapcsolatába is. A bűn igen változatos burjánzása kezdődött el, mint egy rákos daganaté, mely idegen az embertől, mégis belülről eszi meg őt.

Mindenekelőtt itt van az ember vágyakozása arra, hogy megistenüljön, mindent tudjon, és saját maga számára döntse el, hogy mi a jó és rossz neki. Miközben félelem gyötri, a férfi munkájában sikertelen, fáradsággal él, a nőt kínozza vágyakozása, alárendeltsége és fájdalma. Kiűzetett az Édenkertből, így folyamatosan próbálja azt magának újra megteremteni, s az örökélet titkát keresni, mely elvétetett tőle, így hiánya hajtja keresésre.

Ebben a labirintusban az igazi társat megtalálni még nehezebb. Az ember fia, lánya már a „hasonlónak” is úgy megörül, hogy könnyen téved választásában. Félreérti belső jelzéseit, és sokszor becsapja önmagát is, így esélyeit, s ezzel másokét is elrontja.

Egyetlen valódi lehetőségünk: Istennel való kapcsolatunkat „rendezni”, s ezzel az eredeti állapotból elindulni – Isten szerezzen nekem társat! A várakozás nem tétlenség, hanem a készülődés ideje. Isten tudja a megfelelő időt! Bízzunk Benne!

tört részem

tört feled

csak együtt egész

veled vagyok egy

nem

nem csupán egy

lehet több

százszor száz

ezerszer ezer

ha szívemmel fedezlek

felfedezel

Ablonczy Ágnes

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

A házasság „teremtése”

1Móz 2,18–25

A házasság a bűneset előtti rend része. Isten ajándéka, hogy a két embert egymásnak formálta. Nem volt jó a férfinak egyedül, s bár nagyon sokféle teremtményt adott mellé, egyik sem lehetett társa. Csak, aki belőle formáltatott. Nem külön lényként alkotta tehát Évát az Isten! Nem egy önálló másik embert teremtett, hanem az egyikből formálta a másikat.

Összetartozásuk valami egészen mély, titokzatos szálon működik. Nem akárki lehet a társa Ádámnak, hanem csak Éva. A vágyakozás az emberben a társa után így már nagyon korán jelentkezik. S hogy megtalálja-e? Aki Istentől várja, az egészen bizonyosan, aki csak maga keresgéli, annak már jóval kevesebb az esélye. Sokat ront a türelmetlenség, a félreértések, az, ha valaki nem ismeri eléggé önmagát, s nem tudja, hogy nemcsak teste van, hanem lelke is.

A teremtési rendből kiindulva azonban egészen bizonyosan tudhatjuk, hogy mindenkinek van társa! Senkinek sem jó egyedül!

Nincsenek sémák, hogy ki hogyan találja meg. Ahogyan mind különbözőek vagyunk, úgy időpont, helyszín, mód tekintetében is egészen személyesen és egyszerien fog ez megvalósulni mindenkinek az életében. Hagyjuk meg magunknak az esélyt arra, hogy rácsodálkozhassunk Isten ajándékára a másikban!

A házasság Istentől szerzett út arra, hogy az emberi szívből kitermelődjék mind az a jóság, szépség és erő, amire képessé tette Isten, mikor képére teremtette őt.

Ravasz László

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Teremtési rend

Teremtési rend

1Móz 1,26–31

Az embert Isten a hatodik napon teremtette. Minden szárazföldi állattal egy napon, hogy tudja: földi lény, s alázatot tanuljon. Mégis egészen külön teremtményként formálta meg, a maga Lelkét adta neki, s ezzel kiemelte – minden élőlénynek urává tette. Ez az ember méltósága. Így alázat és méltóság egyszerre kell, hogy legyen bennünk.

Az embert férfivá és nővé teremtette. A kettő együtt lehet csak emberré. Nem a férfi az ember, a nő pedig csak nő, hanem együtt, kettős megbízatással válhatnak csak emberré. Ezért, a feladatok különbözősége miatt kaptak külön személyiséget, különböző alkatot, így mindkettő rászorul a másikra.

Lényeges, hogy Isten nem két férfit vagy két nőt teremtett a kezdetekben, hanem kétneműen kötötte össze őket, így lehetetlenné vált minden homoszexualitás igazolása az egészséges ember számára.

Isten mindenre, amit teremtett, azt mondta, hogy jó. Ezzel vállalta is a felelősséget: teremtményeit képessé tette arra, hogy ezen a földön éljenek. Sok „tartalék-lehetőséggel” látta el őket, hogy életfeltételeiket megtalálhassák. Az ember pedig „istenképűséget” kapott, mindazt, ami Isten felé való vonzódását jelenti: ilyen a szeretet, gondolkodás, beszéd, alkotás, szépség, öröm, döntések, a dolgok értékelése, felfogása, önmaga s a világ léte értelmének keresése, a mérték, a lelkiismeret, megannyi csoda…

A világban a legtökéletesebb az ember.

Az emberben a legtökéletesebb a lélek.

A lélekben a legtökéletesebb a szeretet.

A szeretetben a legtökéletesebb az Isten.

Szalézi Szent Ferenc

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

3-2. A helytállás próbái

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Zsoltárok 18,30.33–35.37; Példabeszédek 31,10–31; Bírák 9,52–54; 2Sámuel 23,11–12
  • Intelligenciatípus: Zenei-ritmikus, kapcsolati, verbális-nyelvi, önismereti, egzisztenciális, testi-mozgásos
  • Tevékenység: Legény- (és leány)próbáló párosító ének; beszélgetés, ön- és társismereti játék; két atlétaportré az újkori olimpiáról; a helytállás bibliai példái

 

Széles a Duna (Zenei-ritmikus, kapcsolati)

Legénypróbáló játékra utal Széles a Duna, keskeny a partja című népdalunk, ami valójában egy párosító ének, a „győztes” jutalma, hogy párra talál. Bár a dal a győzelem nehézségeiről is beszél. Tanuljuk meg a gyerekekkel az éneket (kottával együtt elérhető a címre kattintva), majd énekeljük a patakátugrás győztesének a nevével (lásd a 3-1. bejegyzést). A név ritmusa éneklés közben sűríthető vagy ritkítható, attól függően, hány szótagos. Lányok nevével is elénekelhetjük, főleg akkor, ha lány lett a győztes. Ebben az esetben a „legény” helyére a „leány” szó kerül.

 

Széles a Duna, keskeny a partja.
Nincs olyan legény, ki átugorja.
Géczi Imre átugrotta, sáros lett a cipősarka,
ez ám a legény! 

Ne gondold, Imre, hogy mindig így lesz.
Majd ha a kuckóban öt- hat gyerek lesz.
Csörög a sarkantyú, csipog a sok rajkó,
kenyér kell annak!

Kép: 123RF

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Vakáció/ Az olimpia lángja menüpont alatt.

Nem fogsz ölni!

Jak 2,8–13

A parancsolat jelen, vagy jövő időben szól. Lehet olvasni ígéretként is: „Nem fogsz ölni.” Milyen biztonságot ad ez így nekünk? Nem tiltás, nem szabály, hanem lehetőség. Amit Isten ígér. Nemcsak az élet kioltásáról van benne szó, hanem mindarról, amit a parancsolat nem mond ki, de mégis benne van, amit a Hegyi beszéd elmond nekünk.

Záródjon e hónap egy rövid, az ifjúságnak szánt úrvacsorai liturgiából való elmélkedéssel:

Szabad lehetsz az élet tiszteletére!

Nem kell immár farkastörvények szerint élned,

kíméletlen konkurrenciaharcban és pusztításban.

Meg fogod becsülni a másik életét és egészségét,

még csak gondolatban sem kell őt a pokolra kívánnod.

Szemed megnyílik az erdő és madarak

szépségére,

még a meztelen csigát sem fogod eltaposni.

Nem kell agyonhajszold magad,

tönkretéve egészségedet,

szívinfarktust vagy gyomorfekélyt szerezve.

Felismerheted, hogy a teremtettségben

minden ajándék,

amit én szeretnék átadni neked, hogy vigyázz rá.

Ha engem szeretsz, szabad lehetsz az élet

tiszteletére!

Fabiny Tamás

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

3-1. Ez ám a próba!

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Zsoltárok 18,30.33–35.37
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, egzisztenciális, testi-mozgásos, önismereti, kapcsolati
  • Tevékenység: Olimpiai kisokos: ötpróba, öttusa az olümpián és az olimpián, a harckészség forrása Dávid énekében; összetett mozgáspróbák, mozgásos játékok

 

Ötpróba, öttusa (Verbális-nyelvi, egzisztenciális)

Kr. e. 708-ban, a 18. olümpiai játékok programjába beiktatták a pentatlont, ami ötpróbát vagy öttusát jelent, mert öt különböző versenyszámban kellett a versenyzőknek összemérni a képességeiket, úgymint a stadionfutás, távolugrás, diszkoszvetés, gerelyhajítás és birkózás.

A versenyek során így a gyorsaság, ügyesség, rugalmasság, helyzetfelismerés, erő egyaránt szerepet kapott, tehát egy összetett versenyformáról van szó. Az életben sem különülnek el ezek a képességek, s egy harcedzett katonának bizony mindezekre együtt van szüksége ahhoz, hogy nehéz helyzetekben vitézként helytálljon.

A pentatlon adta a mintát az öttusa sportág megalkotásához, amiben szintén a harci, katonai küzdelem volt az irányadó. Annyira, hogy egy harci „mesét” is kitaláltak hozzá: „Egy katonai futár fontos küldetést kap: egy levelet kell eljuttatnia a folyó túloldalán elhelyezkedő szövetségeseknek. Lovon indul útnak, de az ellenség felfedezi, ezért karddal majd pisztollyal kell utat vágnia a harcmezőn. Lovát az ellenség kilövi, ezért úszva kel át a folyón, végül futva juttatja el az üzenetet a címzettnek.”

A katonás sportág elemei így a lovaglás, úszás, vívás, céllövészet és futás lettek, később a lövészetet és futást összevonták, és nemsokára a lovaglástól is búcsút veszünk. A párizsi olimpián szerepel utoljára az öttusában a lovaglás.

Forrás

Dávid győzelmi énekében így mutatja be ezt az összetett (komplex) harckészséget, aminek a forrása – a képességfejlesztő gyakorlatok mellett – maga az Úr:

 

Veled a rablóknak is nekirontok;
ha Isten segít, a kőfalon is átugrom.

[…] Isten ruház föl engem erővel,
ő teszi tökéletessé utamat.
Lábamat a szarvaséhoz hasonlóvá teszi,
magaslatokra állít engem.
Ő tanítja kezemet a harcra,
karjaim ércíjat feszítenek.

[…] Biztossá teszed lépteimet,
és nem inognak bokáim.

Zsoltárok 18,30.33–35.37

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Vakáció/ Az olimpia lángja menüpont alatt.

Kezek

Mt 17,22–23

Áhítatos könyvünk jelképe a két kéz, melyek ujjai egy-egy parancsolatot fejeznek ki. Kezek a főszereplői e rövid elmélkedésnek is, melyet jó, ha lassan olvasol:

Isten megteremtette az embert és kezet adott neki.

Kezet adott arra, hogy építsen,

de az ember megtanult rombolni.

Kezet adott arra, hogy simogasson,

de az ember megtanult ütni.

Kezet adott arra, hogy vigasztaljon,

és ő bánt.

Kezet adott arra, hogy adjon,

és ő megtanult lopni.

Kezet adott arra, hogy hívjon,

és az ember elutasítja magától a másikat.

Kezet adott arra, hogy fölemeljen,

és ő sokszor tétlen marad.

Kezet adott arra, hogy azzal az életet óvja,

és ő megtanult ölni.

Kezet adott arra, hogy imádkozzon,

és ő megtanult átkozni.

Ezért Isten adott Valakit, akinek a keze:

simogat – vigasztal – ad – hív – fölemel – áld.

De a többi kéz átszegezte az Ő kezét.

Pilátus keze,

a katonák keze,

a tanítványok keze,

a mi kezünk,

a te kezed,

az én kezem!

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Levetett saruval

Jób 38,1–5.31–38

Eddig az ölésről volt szó.

De mi van az élet létrehozásával? Nem az ölés valamiféle változata ez? Sok etikai kérdés merül fel ezzel kapcsolatban is. E témával foglalkozik többek között a „Genetika – Génetika” c. könyv, mely a szórím mellett nagyon is komoly kérdéseket vet föl. Aldous Huxley: „Szép új világ” c. könyve olvastán megretten az ember szinte saját magától is, mire képes az ember?

Valósággá válik egyszer, hogy az emberek is keltetőben „születnek”? Vagy előállítható egy ember, mint gépek terméke? Megengedhető az, hogy emberek belenyúljanak a teremtés rendjébe, s genetikai manipulációkkal hozzanak létre egyedeket? (Külföldi tudósok megjelentették az ember géntérképét, mely segítségével „irányítani” lehet genetikai folyamatokat.) Megengedhető az, hogy 5–6 megtermékenyített petesejtből kiválasszák a legideálisabbat? Teremthet a teremtmény? De ide tartozik a fajnemesítés és a klónozás kérdése is, melyek ma már nemcsak fantasztikus filmek témái, hanem tudományos kutatások „eredményei” is.

Szabad-e megtennünk, amire eljutottunk a tudomány terén, amire képesek lettünk? Életet alkotni, teremteni? A tudomány kérdését is alázattal kell kezelni. Sok tudós volt a történelem során, aki valóban Isten iránti alázattal kutatta a titkokat.

S a mai tudományból ez a megállás, a levett sarukkal való megállás hiányzik.

Ádám: Oh, Lucifer, jőj, jerünk;

nem bírja lelkem e látványt tovább.

Aggastyán: Ma két gyerek tölti be az időt,

Melyben szükséges volt az anyagond.

Most a közös növelde várja őket,

Elő, elő.

Madách Imre

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

„Isten halála”

Zsolt 14

A XX. századi filozófiában nagy hangsúlyt kapott az „Isten halott” gondolat. Sokan a felvilágosodással hozzák kapcsolatba, hiszen ott kezdődött Isten tekintélyének megkérdőjelezése. Folytatódott azzal, hogy a különböző tudományok megkérdőjelezték Isten létét, máshonnan közelítették meg a kérdést az egzisztencialista filozófusok, majd mások azt kérdezték: „Hol volt Isten Auschwitz idején?”

Mindezek leginkább Isten hiányáról szólnak. Sokan nem a filozófia magasságaiból ismerik a szállóigét, hanem a falfirka gyűjteményből, melynek „szellemes” mondása így hangzik: „Isten halott – Nietzsche” – „Nietzsche halott – Isten”. Nietzsche, a múlt században élt filozófus nevéhez kapcsolják „Isten halálának” kimondását, de ő nem csupán azt állította, hogy meghalt, hanem azt, hogy az emberek ölték meg őt. „Hallottatok arról a bolond emberről, aki fényes délelőtt lámpát gyújtott, a piacra futott és szüntelenül kiáltozott: – Istent keresem! Istent keresem! Mivel ott épp sokan álltak, akik nem hittek Istenben, nagy hahotázást váltott ki viselkedése. – Hát elveszett? – mondta az egyik… A bolond ember közéjük ugrott, s átfúrta őket tekintetével. – Hová lett Isten? – ordította. – Én megmondom nektek! Mi öltük meg őt, ti is és én! Mi valamennyien az Ő gyilkosai vagyunk!”

A Biblia bolondnak mondja azt, aki nem hisz Istenben. S ha mélyebben belegondolunk: valóban milyen rossz az, hogy sokan megfosztják magukat Isten megismerésétől. Ezáltal élve szegényebb, „bolondabb” életet.

Ültem az Isten sírján,

megkönnyebültem:

enyém a lelkem s irhám,

megmenekültem.

Fölálltam, s viszarogytam,

nem volt hová mennem,

erőm sem volt, a harcban

megöregedtem.

Kányádi Sándor

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024