365-02. Bűneset – felsős

Ez az anyag és a teljes felsős ószövetségi óratervek sorozat megjelent szerkesztett, kiegészített formában a „Királypróba” című könyvben.
Előfizetőink letölthetik itt: https://kateteka.hu/e-konyvtar/fizetos/

2012. január második hete

Korosztály: Felsős
Élettéma: A világ, amiben élünk (Genezis)
Bibliai téma: Bűneset
Igeszakasz: 1Móz 2-3
A foglalkozás címe: Az ember felelőssége a teremtett világban
Üzenet/téma: Az ember feladatokat kapott a teremtett világban, amit engedetlensége miatt nem tud igazán teljesíteni. Isten segítségét kell kérnünk, hogy ne a kívánság uralkodjék rajtunk.
Aranymondás/kulcsige: Aki győz, annak enni adok az élet fájáról, amely az Isten paradicsomában van. (Jel 2,7)
365 bibliai történet: 2-3***

Mindezek a tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

365-02. Bűneset – alsós

Ez az anyag és a teljes alsós ószövetségi óratervek sorozat megjelent szerkesztett, kiegészített formában a „Ki az úr a házban?” című könyvben.
Előfizetőink letölthetik itt: https://kateteka.hu/e-konyvtar/fizetos/

2012. január második hete

Korosztály: Alsós
Élettéma: A világ, amiben élünk (Genezis)
Bibliai téma: Bűneset
Igeszakasz: 1Móz 3
A foglalkozás címe: Rosszat tettem
Üzenet/téma: Az első engedetlenség és következménye.
Aranymondás/kulcsige: A kert minden fájáról szabadon ehetsz, de a jó és a rossz tudásának fájáról nem ehetsz… (1Móz 2,16b-17a)
365 bibliai történet: 2 3 **

Mindezek a tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

365-02. Bűneset – óvodás

Ez az anyag és a teljes ovis ószövetségi óratervek sorozat megjelent szerkesztett, kiegészített formában a „Kicsi vagyok, mégse félek” című könyvben.
Előfizetőink letölthetik itt: https://kateteka.hu/e-konyvtar/fizetos/

2012. január második hete

Korosztály: Óvodás
Élettéma: A világ, amiben élünk (Genezis)
Bibliai téma: Bűneset
Igeszakasz: 1Móz 2-3
A foglalkozás címe: Hogyan lett a jóból rossz?
Üzenet/téma: A jó is rosszra fordulhat, ha nem vigyázunk.
Aranymondás/kulcsige: Hol vagy? (1Móz 3,9b)
365 bibliai történet: 2-3*

Mindezek a tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

365-01. Teremtés – felsős – ingyenes bemutató anyag

Ez az anyag és a teljes felsős ószövetségi óratervek sorozat megjelent szerkesztett, kiegészített formában a „Királypróba” című könyvben.
Előfizetőink letölthetik itt: https://kateteka.hu/e-konyvtar/fizetos/

2012. január első hete

Korosztály: Felsős
Élettéma: A világ, amiben élünk
Bibliai téma: Teremtés
Igeszakasz: 1Móz 1 – 2
A foglalkozás címe: Alkotás és teremtés
Üzenet/téma: Különbséget kell tennünk az „alkotás valamiből” és a „teremtés a semmiből” között. Isten valóban a semmiből hozta elő, hívta elő szavával a világot!
Aranymondás/kulcsige: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a földet. A föld még kietlen és puszta volt, a mélység fölött sötétség volt, de Isten Lelke lebegett a vizek fölött. (1Móz 1,1-2)
365 bibliai történet: 1***

Motiváció:

Előzetes feladat: Képek, médiafájlok gyűjtése „Isten teremtette” és „Az ember alkotta” témában. Ebből két csoportban PowerPoint bemutatót készítenek a gyerekek, amit levetítenek az óra elején.

Beszélgetés az emberek és az állatok különbözőségéről (testi jellemzők, képességek, lelki tulajdonságok, kommunikáció, munka). Keressünk csak az emberre jellemző tulajdonságokat!

Történetmondás:

1Móz 1 – 2,4 alapján – a hangsúly legyen a teremtés ismétlődő rendjén, érdemes megtanulni az ismétlődő szófordulatokat.

Szemléltetés:

Készíthetsz te is PowerPoint bemutatót, a teremtés fázisainak érzékeltetésére!

Elmélyítés:

Isten teremtő munkájával a káoszból rendet teremtett. A természet törvényei mind ezt a rendet biztosítják. Soroljanak fel néhányat a gyerekek! Fedeztesd fel, hogy a teremtés napjaiban is milyen rend uralkodik:

  • Első három nap: szétválasztások, a teremtés színhelyeinek, az élet feltételeinek biztosítása. (Ilyen értelemben a növényvilág is, mint táplálék, az életfeltételekhez tartozik).
  • Második három nap: a színhelyek benépesítése.

Megvizsgálhatjátok a kapcsolatot az egyes napok között is:

  1. világosság/sötétség – 4. égitestek
  2. égbolt/vizek – 5. madarak – halak
  3. tenger/szárazföld – növények – 6. szárazföldi állatok – ember

Alkalmazás:

A himnuszok eredetileg Istent dicsérő, magasztaló énekek voltak, melyeket az istentiszteleti szertartásokon használtak. Ilyen többek között a 148. zsoltár. Olvassák el a gyerekek a zsoltárt, és beszéljétek meg:

Milyen teremtményeket említ a zsoltár?
Mi a feladata valamennyi teremtménynek? (Kulcsszó: „dicsérjétek”)
Hasonlítsátok össze a zsoltár felépítését a teremtéstörténettel!

Munkáltatás:

(Választhatod az alábbi lehetőségek közül az egyiket. Jó lehetőség a differenciálásra is, akár a gyerekek is választhatnak feladatot.)

  1. Kreatív szövegalkotás: A teremtést dicsérő, a Teremtőt magasztaló vers írása a zsoltárköltészet kifejező eszközeivel. A 148. zsoltárhoz hasonló kötetlenebb versformában, ahol a vers lelke, szervező elve a gondolatritmus. Az elkészült műveket összehasonlíthatjátok Assisi Ferenc Naphimnuszával. (Az interneten többféle fordítását is megtalálod.)
  2. 365/1. *** felsős munkalap (instrukciók a munkalapon):
    https://kateteka.hu/1-teremtes/

Ének:

(választható az alábbiak közül)

  • Református énekeskönyv: 148. zsoltár – nehéz dallam, csak gyakorlott énekes csoportnak ajánlott
  • Erőm és énekem az Úr: Minden, mi él (99.) – könnyebb dallam, gitárral kísérhető, tartalmilag összecseng a 148. zsoltárral

365-01. Teremtés – alsós – ingyenes bemutató anyag

Ez az anyag és a teljes alsós ószövetségi óratervek sorozat megjelent szerkesztett, kiegészített formában a „Ki az úr a házban?” című könyvben.
Előfizetőink letölthetik itt: https://kateteka.hu/e-konyvtar/fizetos/

2012. január első hete

Korosztály: Alsós
Élettéma: A világ, amiben élünk
Bibliai téma: Teremtés
Igeszakasz: 1Móz 1-2
A foglalkozás címe: A teremtés hét napja
Üzenet/téma: A teremtés rendjének megismerése
Aranymondás/kulcsige: Urunk, te teremtetted az eget és a földet, a tengert és mindent, ami bennük van. (ApCsel 4,24)
365 bibliai történet: 1-2**

A gyűjtött anyag csoportosítása:

Van-e köztük olyan, amit az ember készített, nem tartozik a természethez?
A természet dolgai közül melyik élő, melyik élettelen?
Melyik hova tartozik: szárazföldre, vízbe, levegőbe, világűrbe?

Történetmondás:

1Móz 1 – 2,4 alapján, támaszkodva a gyerekek mindennapi ismereteire

Elmélyítés:

Mutasd velem játék:

Sorold fel a teremtés napjait és eseményeit hangokkal és mozgással kísérve. A gyerekek ismételjék a mozgásokat:

  • Első nap: legyen sötétség és világosság (tenyérrel eltakarod a szemed, majd elveszed a tenyered és kinyitod a szemed)
  • Második nap: legyen külön az égbolt és a vizek a földön (az ég felé, majd a föld felé fordítod az arcod)
  • Harmadik nap: legyenek külön a vizek és a szárazföld, nőjenek növények a földön (hullámmozgás a kezeddel vízszintesen, majd függőlegesen, mintha egy növény sarjadna)
  • Negyedik nap: legyenek égitestek az égen (a napot és csillagokat mutatod szétnyíló tenyérrel, ujjakkal)
  • Ötödik nap: legyenek madarak és halak (repülő madár, majd úszó hal mozgását utánozod a karoddal)
  • Hatodik nap: legyenek szárazföldi állatok (valamilyen állat hangját utánozod, mindenki választhat egy állathangot, amit utánoz) és legyen ember (mindenki magára mutat)
  • Hetedik nap: a nyugalom napja (karodra hajtod a fejed, de nem alszol, csak pihensz; vagy karba tett kézzel ülsz)

Ismételjétek a játékot a következőképpen: mutatod a nap számát, „lemozogjátok” az eseményeket, és a gyerekek közül valaki elmondja, hogy mi történt.

Alkalmazás / munkáltatás:

(Idő és lehetőség függvényében választható, akár mindkét feladat, de legalább az egyik.)

1. Teremtés-kiállítás:

A gyűjtött anyagot (ami a foglalkozás elején már előkerült) most csoportosítsátok a teremtés napjainak megfelelően! Az első napnál elég, ha a világosra, sötétre utal valami.

Közben beszélgessetek a képekről:

Melyik a kedvenc napod a teremtés napjai közül? Miért?
Miért pihent meg Isten a hetedik napon?
A napokat feltétlenül 24 órás napoknak kell elképzelnünk?

Hívd fel a gyerekek figyelmét arra, hogy Isten milyen csodálatos rendet teremtett a természetben, ahol minden élő és élettelen dolognak megvan a maga helye, rendeltetése, életideje!

Megfelelő csoportosítás után a képeket, dolgokat tablókon, tárlóban is elhelyezhetitek.

2. Teremtésmodell:

Homokasztalon vagy homokgödörben (esetleg kisebb méretben gyurma, agyag segítségével) alakítsátok ki a teremtett világ színtereit: a tengert borítsátok be kék papírral, a szárazföldön síkságot, domb- és hegyvidéket formáljatok!

Népesítsétek is be a színtereket! A növényeket kis ágak, levelek jelenthetik. Állatokat, embert formázhattok agyagból, gyurmából, termésekből, esetleg papírból hajtogatással. Égitesteket is vághattok ki papírból, és felfüggeszthetitek a teremben vagy egy faágon a homokgödör fölött.

Ének-zene:

Különböző ritmusú és hangzású zenékhez kapcsoljátok a teremtés megfelelő napjait és mozgásait (te is játszhatsz valamilyen hangszeren)! Pl.:

  • lassú: világosodik, nyílnak a virágok, kibomlanak a rügyek
  • gyorsabb: ugrálnak a kecskék, repülnek a madarak, hullámzik a tenger
  • hangos: mindenféle állathang utánzása mozgás közben
  • halk, nyugodt: a Nap és Hold váltakozása az égen, halak a vízben

Énekeljétek a Református énekeskönyv 160. dicséretét! Az első és harmadik sor rímpárja többféle változatban énekelhető:

Minden teremtett állatok
Az Úr Istent áldják.
Néki sok ezer angyalok
„Szent, szent, szent” azt mondják.

Minden teremtett nappalok
…Néki sok ezer csillagok

Minden teremtett madarak
?Néki sok ezer bogarak

Minden teremtett tengerek
…Néki sok ezer delfinek

stb.

365-01. Teremtés – óvodás – ingyenes bemutató anyag

Ez az anyag és a teljes ovis ószövetségi óratervek sorozat megjelent szerkesztett, kiegészített formában a „Kicsi vagyok, mégse félek” című könyvben.
Előfizetőink letölthetik itt: https://kateteka.hu/e-konyvtar/fizetos/

2012. január első hete

Korosztály: Óvodás
Élettéma: A világ, amiben élünk
Bibliai téma: Teremtés
Igeszakasz: 1Móz 1 – 2
A foglalkozás címe: Minden, amit teremtett, jó!
Üzenet/téma: Rácsodálkozás Isten teremtett világára.
Aranymondás/kulcsige: És látta Isten, hogy minden, amit alkotott, igen jó. (1Móz 1,31a)
365 bibliai történet: 1*

Motiváció:

Tegyetek sétát egy parkba, közeli erdőbe, esetleg folyópartra! Rossz idő esetén legalább az udvarra vidd ki a gyerekeket!

  • Gyűjtsetek színeket! Aki egy új színt talál, tegye rá a kezét, vagy mutasson rá!
  • Mindenki keressen valamit, ami él – tegye rá a kezét!

Elmondhatod: A fák, bokrok akkor is élnek, ha nincs rajtuk levél. Télen pihennek.

  • Mindenki keressen valamit, ami nem él!
  • Mindenki keressen valamit, amit az ember csinált!
  • Mindenki keressen valamit, amit Isten teremtett!

(Szóba jöhetnek élettelen dolgok is: föld, kő, víz, hó, jég?)

Figyeljétek meg, mennyi minden köszönhető Istennek! Mutass rá az ember által alkotott mesterséges környezet és az Isten által teremtett természeti környezet közötti különbségre! Beszélgessetek a természet védelméről is, hogyan vigyázhatnak az épségére, tisztaságára ők, a kisgyerekek. Ilyenkor télen is, amikor a természet pihen.

Történetmondás:

1Móz 1 – 2,4 alapján, támaszkodva a gyerekek mindennapi ismereteire (kedvenc állatok, madarak, fák stb.)

Szemléltetés:

Az óvodás munkalap (1*) felnagyított képeit előzetesen színezd ki, és a történetmondás során ragaszd fel a táblára! (Elkészítheted a képeket a minta alapján saját kezűleg is.) A képkorongokat kifeszített zsinegre, szalagra is felakaszthatod vagy felcsipeszelheted. Ehhez érdemes előtte kartonra ragasztani a képeket.

Elmélyítés:

Vetíts a gyerekeknek a teremtés sorrendjében minél több érdekes képet a teremtett világról! (Készíthetsz hozzá PowerPoint bemutatót is.)

Beszéljétek meg, mi van a képen, és hogy a gyerekek szerint az miért jó!

Megcsinálhatod ezt a feladatot úgy is, hogy újságból kivágott fotókkal „teríted meg” az asztalt, és abból válogatnak a gyerekek.

Alkalmazás:

Válasszanak ki a gyerekek egy-egy állatot, amellyel szívesen azonosulnak! Legyenek köztük madarak, vízi és szárazföldi állatok is! Engedd el őket a teremben/szobában, hadd játsszák az állatok életét, mutassák meg mozgásukat, utánozzák a hangjukat!

Majd szólítsd őket csoportonként:

  • Jöjjenek hozzám a vízi állatok!
  • Jöjjenek hozzám a madarak!
  • Jöjjenek hozzám a szárazföldi állatok!

Munkáltatás:

365/1* óvodás munkalap:
https://kateteka.hu/1-teremtes/

(Az instrukciókat megtalálod az 1* Feldolgozás „Munkalap” címszava alatt.)

Ének:

Énekeljétek a „Ki teremtette?” kezdetű éneket (Jertek, énekeljünk 92.) egyszerű mozdulatokkal kísérve:

  1. – egész világ: két karral nagy kört rajzolunk a levegőbe
  2. – hullámzó tenger: karunkkal a tenger hullámzását utánozzuk
  3. – sok csillag: fel, a magasba mutogatunk
  4. – repülő madárka: karunkkal repülő mozgást végzünk
  5. – téged, őt, engem: egymásra és magunkra mutatunk

Elénekelhetitek a dalt új versszakokkal és mozgással is, és kitalálhattok még hasonló szakaszokat (lásd a 365 bibliai történet 2. lecke, ovis Felfolgozás-lapját): https://kateteka.hu/2-edenkertben/

Ki teremtette

  • a barna medvét,
    bandukoló medvét (cammogó járás)
  • a flamingót,
    rózsaszín flamingót (karunkkal utánozzuk a flamingó hosszú íves nyakát)
  • a zöld békát,
    ugrándozó békát (békaugrások a földön)
    Stb.

364-365. Krisztus visszajövetele és a végső ítélet; az új ég és az új föld

Üzenet – Téma:

* Krisztusé az utolsó szó.
* Krisztus újjá teremt mindent.
* Krisztus eljövetelére vágyni az iránta való szeretetjele.

Bevezetés:

A Krisztus visszajöveteléről és a végső ítéletről szóló jelenést három bibliai leírás alapján tekintjük át: Jelenések 20,11-15; Máté 25,31-46 és 1Thesszalonika 4,13-18. (A Máté 25,31-46-hoz lásd a 300. leckét és magyarázatát.)

Krisztus visszajövetele és a végső ítélet

János a látomásban egy nagy fehér trónt lát. A fehér az igazságosság és a szentség színe.

A trónon Krisztus ül. „Amikor pedig az Emberfia eljön az Ő dicsőségében, és vele az angyalok mind, akkor odaül dicsősége trónjára” (Mt 25,31). Olyan lenyűgöző a pompája, hogy a föld és ég eltűnik

János látja a halottakat, kicsiket és nagyokat, ahogy Isten előtt állnak, mindenki, aki valaha élt. „Összegyűjtenek eléje minden népet…” (Mt 25,32). Azért állnak Isten elé, hogy megítélje őket. Könyvek nyittatnak ki.

A könyvek említése igazából szókép, Isten mindentudásának jelképe. Azt is mondhatnánk, hogy ezekben a könyvekben mindaz meg van írva, amit az emberek tettek. Isten mindent tud minden egyes emberről. A könyveket kinyitják, vagyis az ítélkezés megkezdődik.

Még egy könyvet nyitnak ki, az élet könyvét. Ez szintén jelképes, azt jelenti, hogy mindazoknak a neve fel van írva, akik Krisztusban haltak meg (Thessz 4,16).

Minden halott feltámad — a tenger kiadja a benne levő halottakat, a halál és a pokol is kiadják a náluk levő halottakat, és mindenki megítéltetik a cselekedetei szerint. A Máté 25,32-33 ezt példázatosan úgy írja le, hogy Krisztus elválasztja az embereket egymástól, mint a pásztor elválasztja a juhokat a kecskéktől. A juhokat — akik Őt hittel követték — a jobb keze felől állítja; a kecskéket — akik Őt nem ismerték és nem akarták ismerni — a bal keze felől állítja. (A jobb oldal jelenti a „jót”, a bal oldal pedig a Josszat”.)

A halál és a holtak birodalma (pokol) a tűz tavába vettetik. Ez a „második halál”, az örök kárhozat. Akiknek a neve nem szerepel az élet könyvében, azokat mind a tűz tavába vetik. Immár a sátánhoz és bukott angyalaihoz tartoznak.

Az 1Thessz 4,13-18-ban Pál arról ír, hogy Krisztus visszajövetelekor mi fog történni az élőkkel és az eltávozottakkal. Hisszük, hogy Jézus meghalt és feltámadt. Akkor azt is hihetjük, hogy Isten a benne elhunytakat újra életre kelti. Jézus visszajövetelekor ők fognak először feltámadni. Majd azokkal a hívőkkel együtt, akik még élnek, elragadtatnak az Úr fogadására a levegőbe, és örökre az Úrral maradnak.

A Mt 25,34-ben maga Jézus mondja el, hogy a jobb keze felől állók öröklik a világ kezdete óta számukra elkészített országot. Azért jöhetnek, mert irgalmasságot cselekedtek. A bal keze felől állókat viszont elküldi „az ördögnek és angyalainak elkészített örök tűzre” (Mt 25,41). Ők nem cselekedtek irgalmasságot.

21. és 22. fejezet: az új ég és az új föld

János a látomásban új eget és új földet lát. A régiek „elmúltak”. Tenger sincs többé. A gonosz, ami a bűneset következtében került a földre, szintén eltakarodott. Amit János itt leír, a „menny a földön”, végtelen ünneplés, ahol nincs több rossz, és mindig béke uralkodik. Ebben az új állapotban mindenkinek helye van, aki hitt Jézus Krisztusnak. Megdicsőült testben fogják örökké a Bárányt (a megdicsőült Krisztust) dicsérni.

Látja János a szent várost is, az új Jeruzsálemet, amint Istentől alászáll a mennyből. Felékesített, mint egy menyasszony, akit férje érkezésére öltöztettek díszbe. Hatalmas hang adja tudtul: „Isten sátora az emberekkel van, és ő velük fog lakni, ők pedig népei lesznek, és maga az Isten lesz velük”. Minden könnyet letöröl a szemükről. Nem lesz többé halál, sem gyász, sem fájdalom, sem jajkiáltás.

A trónon ülő Krisztus így szól: „Íme, újjáteremtek mindent”.

Jánosnak mindezt le kell jegyeznie.

Krisztus folytatja: „Megtörtént! Én vagyok az Alfa és az Ómega, a kezdet és a vég.” Minden, amit a próféták előre megmondtak, be fog teljesedni. „Én adok majd a szomjazónak az élet vizének forrásából ingyen.” (Lásd Ézs 55,1) Tehát örökké fognak élni. Aki győz, aki kitart a hitben, örökölni fog mindent. De aki nem akarta Őt szolgálni, arra az ítélet vár.

Jánosnak egy angyal megmutatja a szent várost, vagyis „a menyasszonyt, a Bárány feleségét”. Nem úgy kell gondolnunk az új Jeruzsálemre, mint egy újonnan épült városra. Sokkal inkább egy kép ez Jézus Krisztus gyülekezetéről, új, tökéletes állapotában. Már megjelent korábban is, mint házasság előtti menyasszony, de most szentséggel felékesített, hogy örökké az Úr Jézussal éljen.

A város látványa fenséges, benne ott az Isten dicsősége, ragyogása hasonló a legdrágább kőhöz, a kristályfényű jáspishoz. A város Isten pompáját sugározza.

Az angyalnak arany mérővessző van a kezében, hogy megmérje a várost. Tizenkétezer futamot (2220 km) állapít meg hosszára, szélességére és magasságára is. A város alakja tehát nagyon szabályszerű*. Az új Jeruzsálemben minden tökéletes lesz. Az óriási méret azt jelentheti, hogy benne minden hívőnek lesz hely.

A várost magas fal védi, aminek a magassága 144 könyök (72 m). A szent Jeruzsálem nyugalmát senki sem háborgathatja. Tizenkét kapu van a falon, mind a négy égtáj felé három-három, előttük tizenkét angyal. A kapukra Izráel tizenkét törzsének neve van felírva. A város falának tizenkét alapköve van, rajtuk a Bárány tizenkét apostolának tizenkét neve.

A négy égtáj felé nyíló tizenkét kapu azt jelzi, hogy az új Jeruzsálem minden irányból elérhető. A világ minden részéről, mindenféle népből és nemzetségből érkezhetnek Krisztusban hívők. A kapukban levő angyalok fogadják őket, de megvédelmezik a várost a hitetlenektől.

A kapukon lévő 12 izráeli törzs neve azt jelenti, hogy Izráel régtől kezdve a kiválasztott nép. Isten Ábrahámmal kötött szövetsége nélkül Jézus Krisztus nem jöhetett volna el a földre, és a megváltás sem lett volna lehetséges. Az alapkövek, amire egy város falait húzzák fel, mindig nagyon fontosak. A 12 apostol az Úr Jézus megbízásából hirdette az Evangéliumot. Az ő tanításuk azóta is az az alapkő, amelyre Jézus Krisztus gyülekezete épül.

A város falának alapköveit mindenféle drágakő ékesíti, minden kapunál másfajta. Nincs egyértelmű magyarázat a 12 különböző drágakőre. Jelentheti Krisztus kiválóságát. A kapuk mindegyike egy-egy gyöngy. (Ezért beszélünk gyöngykapukról.) Hatalmas térfogatuk óriási értéket jelez, amihez fogható nincs a földön. A város falai és utcái színaranyból vannak, ami távolról úgy néz ki, mintha átlátszó üveg lenne. Lélegzetelállító jelenség.

János nem lát templomot a városban, mert „az Úr, a mindenható Isten és a Bárány annak a temploma”. Jeruzsálem régi templomában az ábrázoltatott ki, ami Istentől és Istenért van. Minden a Bárányra, az Úr Jézusra utalt, hogy meg fogják ölni.

A városnak nem lesz szüksége napra vagy holdra sem, mert Isten dicsősége lesz a világossága, és a Bárány a „lámpása”. Krisztus a fényforrás. Hiszen Ő maga mondta: „Én vagyok a világ világossága.”

A kapukat nem kell bezárni, mert nem lesz többé éjszaka. A régi városok kapuit mindig bezárták naplementekor. Így kizárták a nemkívánatos elemeket. Erre már nincs szükség az új Jeruzsálemnél. Semmilyen veszély nem fenyegeti a várost. A népek odaviszik dicsőségüket és tisztességüket. Tisztátalan és hamis életű be nem juthat, csak aki be van írva a Bárány életkönyvébe. Az angyalok őrködnek.

Az új Jeruzsálem képet ad nekünk arról, „amit szem nem látott, fül nem hallott, és ember szíve meg sem sejtett”, Isten mégis elkészítette azoknak, akik Őt szeretik (1Kor 2,9).

Az angyal ezután mutat Jánosnak egy tiszta folyót, mely az élet vizével van tele. Az élet vize az örök élet szimbóluma. A folyó ragyogó, akár a kristály, s Isten és a Bárány trónusából fakad. Krisztus gondoskodik tehát róla, hogy örökké áradjon ez a folyam. Az örök életnek soha nincs vége.

A folyó közepén, két ága között áll az élet fája. Tizenkétszer hoz termést, minden egyes hónapban. Mind a fa, mind a gyümölcse az örök élet szimbólumai. Még a fa levelei is értékesek, mert a népek gyógyítására szolgálnak. Az új földön már nem fognak semmilyen betegségtől szenvedni.

Nem lesz többé átok a városon, mert semmilyen bűn nem kerülhet be oda. Az Isten és a Bárány trónusa áll benne, mindenki Őket imádja. Látják majd Krisztus arcát, s az Ő neve lesz a homlokukon, vagyis az Ő tulajdonai lesznek, s hozzá fognak ragaszkodni.

Soha többé nem lesz éjszaka, nem lesz szükségük lámpásra, napra, mert az Úr Isten világánál élnek. Vele uralkodnak örökkön örökké.

A látomások után az angyal megerősíti Jánost, hogy a Jelenések könyve minden szava igaz és megbízható. A próféták lelkének Istene küldte el angyalát, hogy közölje, aminek hamarosan meg kell történnie. Jézus így üzen: „Íme, eljövök hamar: boldog, aki megtartja e könyv prófétai igéit.”

János ekkor leborul az angyal lábai elé, de az angyal elhárítja az imádatot. Hiszen ő is csak szolgatársa, ahogy testvérei, a próféták, vagy mindazok, akik megtartják e könyv igéit. Istent kell imádnia.

János még nem pecsételheti le a könyv prófétai igéit. Az idő közel van, tehát hirdetnie kell mindazt, amit látott. Aki minden figyelmeztetés ellenére gonosz marad, cselekedje azt. Aki pedig igaz, cselekedjék igazságot ezután is. Az Úr Jézus azt üzeni, eljön hamar, s mindenki cselekedete szerint kap jutalmat.

Krisztus boldognak nevezi azokat, akik az Ő parancsolatai szerint élnek. Ők beléphetnek majd az új Jeruzsálembe. Ehetnek az élet fájáról, tehát örök életük lesz. Isten városán kívül maradnak viszont azok, akik az Ő parancsolatait megtagadják, rájuk Isten haragja hull.

„Én vagyok Dávid gyökere, és új hajtása, a fényes hajnalcsillag” — mondja az Úr Jézus. Ő a megígért Messiás, ahogy megjelenik, beköszönt az új nap, mint ahogy a Hajnalcsillag feltűnően világít az éjszaka végén. „A lélek és a menyasszony így szól: Jöjj!” A Szentlélek a Gyülekezetet, ami itt menyasszonyként van ábrázolva, erős vágyakozással tölti meg Krisztus iránt. Aki hallja ezt, tegyen ugyanígy. Aki szomjas, aki sóvárog Isten szentségére és az Istennel való életre, az jöjjön; és „vegye az élet vizét ingyen”!

Az Úr ezután figyelmeztet mindenkit, aki e prófétai könyv szavait hallja, hogy sem hozzátenni, sem elvenni belőle nem lehet (vő. 5Móz 4,2).

Krisztus, aki bizonyságot tesz ezekről, azt mondja: „Bizony, hamar eljövök.”

„Ámen. Jöjj, Uram Jézus!” — feleli János, majd megáldja a Gyülekezetet. — „Az Úr Jézus kegyelme legyen mindnyájatokkal!”

Jegyzet:

Szabályos alakzat — Az antik korban a kocka a tökéletességet jelképezte. Emellett figyeljük meg a szent 12-es szám sokszorosát (12x10x10x10), ez a Bibliában teljességet jelent, ugyanúgy, mint a 7 vagy a 10.

Énekek:

Református énekeskönyv: 48:1.4; 89:1.3.7; 96:8-9; 98:4; 113:1-3; 122:1; 130; 152; 217; 398:1.4-5; 421:1.4; 465; 500:1.7
Jertek, énekeljünk: 69; 85; 87; 133; 251
Harangszó: 41; 50; 51:3; 52
Dicsérjétek az Urat!: 28; 34; 53; 85; 93:2; 99; 135:1.3; 168
Erőm és énekem az Úr: 10; 31; 50; 51; 79; 98; 108; 121; 142; 143:3-4

Megjegyzések:

Krisztusé az utolsó szó — Krisztus végítéletéről van szó, amit életünk fölött tesz majd. Senki nem kerülheti el ezt az ítéletet Akik őszintén hiszik, hogy Jézus Krisztus az ő bűneikért is eleget tett, azoknak az Ő ítélete nem szörnyű, hanem csodálatos jövő.

Krisztus mindent újjá teremt — Az Úr Jézus megújítja az eget, a földet és minden benne levőket. Akkor nem lesz több bűn, sem gyász, szomorúság vagy nélkülözés. A hívők nagy várakozással nézhetnek a vele való örök élet felé, az örök dicsőségben.

Vágyakozás Krisztus eljövetelére — Háromszor biztosított Jézus minket és Jánost, hogy eljön hamar. Mi mennyire vágyunk arra, hogy Krisztus visszajöjjön? Ha inkább nem is gondolunk rá, mert olyan jól érezzük magunkat ebben a világban, akkor valami nem stimmel velünk. Mert aki valóban szereti az Úr Jézust, az vele akar lenni.

Kapcsolódási lehetőségek iskolai tárgyakhoz (a NAT alapján):

Társadalmi, gazdasági és állampolgári ismeretek (Osztályfőnöki) / Történelem

  • Bűn, büntetés, ítélet. Ítélethozatal régen és ma. (***)

Magyar nyelv és irodalom / Könyvtárhasználat

  • Az üdv szógyökből képzett szavak és jelentéseik (Magyar értelmező kéziszótár használata). Képzeletbeli üdvözlet írása egy üdvözültnek. (***)

Ének-zene

  • Ének a mennyei városról — karéneklés. (***)

Vizuális kultúra (Rajz)

  • Az Aranyváros pompáját kifejező képeslap készítése színespapír ragasztással, grafikai eszközökkel. Választható megoldás: térbe kihajtható csillag-modell. (***)

Ehhez a leckéhez feladatlapok is tartoznak, és külön tanári segédanyag a feldolgozásukhoz. Mindezek a tartalmak, illetve a teljes leckét tartalmazó pdf dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

362-363. A két tanú; a sárkány és az asszony

Üzenet – Téma:

* Isten reményt ad a jövőre nézve.
* A sárkány erős, de elveszíti a harcot.

Bevezetés:

A nyolcadik és következő két fejezet arról beszél, mi történik, mikor a könyv hetedik pecsétjét feltörik. Hat angyal trombitál egymás után, s az ítélet egy-egy része kiöntetik a földre.

11. fejezet: a két tanú

A látomásban János egy nádpálcát kap a kezébe, ami mérővesszőként használható. Azt a feladatot kapja, hogy mérje meg Isten templomát, az oltárt és az ott imádkozókat. A jeruzsálemi templomot akkor már vagy 25 éve lerombolták a rómaiak. A templom itt jelkép: Isten házát értik alatta, Krisztus gyülekezetét általában, a gyülekezet minden tagi ával (azt is mondhatnánk: a lelki templom). Az oltár a Főpap, az Úr Jézus munkájára utal. Jánosnak tehát meg kell állapítania, mekkora Krisztus gyülekezete, és mennyire fontos az Úr Jézus munkája ebben.

Krisztus hatalmat ad két tanúnak, hogy ezerkétszázhatvan napig prófétáljanak, zsákruhába öltözve. Ezeken a tanúkon Krisztus szolgáit értik, évszázadokon át. Csupán kettő, ami kicsi szám. Így mindig is kevesen lesznek, akik Krisztusról tanúskodnak. De elég a kettő, mert két tanú szavával megáll az igazság (5Móz 19,15), és két ember tanúságtétele igaz (János 8,17). A két tanú prófétálni fog, vagyis Isten igéjét, az evangéliumot fogják hirdetni. És zsákruhában lesznek, ami gyászt, bűnbánatot jelent. Bizonyságtételük tehát bűnbánatra hívó prédikáció lesz, amivel megtérésre szólítják fel a népet.

A két tanút két olajfának és két gyertyatartónak nevezik. Az olajfa a Szentlélek szimbóluma. A Szentlélek tanítja meg őket, hogyan és mit prófétáljanak. A két gyertyatartó a föld Ura előtt áll. A gyertyatartók fényt szórnak szét. Így fogja ez a két tanú is Isten megbízásából az evangéliumot terjeszteni.

Hatalmat kapnak ellenségeik felett, amíg prófétálnak, Illés és Mózes erejével* hirdetik az igét. De amikor bevégzik bizonyságtételüket, a „fenevad” (az antikrisztus megszemélyesítője), hadat indít ellenük, legyőzi és megöli őket. Holttestük ott marad a nagy város utcáin, amit lelki Sodomának és Egyiptomnak neveznek. Az istentelen világot jelképezik ezek a nevek, mely az Úr Jézust is keresztre feszítette, s amely a holttesteket azzal gyalázza meg, hogy el sem temethetik.

Három és fél napig tart ez az állapot (a szent hetes szám fele), s ez alatt ellenségeik örülnek a győzelemnek. Majd Istentől az élet lelke száll a holttestekbe, és feltámadnak. Hatalmas hang hívja fel őket a mennybe ellenségeik szeme láttára. A hívők ítéletnapi feltámadását és mennybemenetelét* írja le itt János.

Rövidesen nagy földrengés támad, ami a föld pusztulásának kezdetét jelenti. A város tizede megsemmisül, sok ember meghal. Az életben maradók pedig megrémülnek, hisz látták az egek Urának hatalmát, s most már értik, hogy elhozza ítéletét a világra.

12. fejezet: a sárkány és az asszony

János különös látomást lát az égen: egy asszonyt, aki a napba öltözött, a lába alatt van a hold, a fején pedig tizenkét csillagból álló korona. Egyetemesen úgy tekintik az asszonyt, mint a Gyülekezetet*, akit a világ megvet, de Isten megdicsőít. Az asszony várandós, szülési fájdalmakkal, vajúdva kiáltozik. A Gyülekezet századokon át mindig nagy várakozással nézett Krisztus érkezése elé.

János másik jelet is lát az égen: egy tűzvörös sárkányt, melynek hét feje van és tíz szarva, s a hét fején hét diadém. A sárkány a kaotikus, démoni erők megszemélyesítője. Vörös, mert vérszomjas. Félelmetes hatalma a világ felett a hét fejben, tíz szarvban és hét koronában jelenik meg. Farka a csillagok egyharmadát magával sodorja, és a földre veti, tehát az istentől kapott rendben is zavart okoz.

A sárkány a várandós asszony előtt áll, aki épp világra akarja hozni gyermekét. Arra vár, hogy felfalhassa a gyermeket. A sátáni hatalom mindent megtesz, hogy a Messiás eljövetelét megakadályozza. Az asszony fiúgyermeket szül, aki vasvesszővel legelteti majd a népeket*. A gyermek maga az Úr Jézus, aki elragadtatik Istenhez, az Ő trónusához, így kap védelmet.

Az asszony közben a pusztába menekül, ahol Istentől előkészített helye van. Ott táplálékot kap ezerkétszázhatvan napig (közel három és fél év). A Gyülekezetről tehát akkor is gondoskodik Isten, ha szükségképp elszigeteli magát a sátáni támadásokkal szemben.*

János látja, hogy háború tör ki a mennyben. Mihály és angyalai harcra kelnek a sárkánnyal, és a sárkány is harcra kel angyalaival együtt, de hiába. Mihály arkangyal és serege az erősebb, a sátán és angyalai levettetnek a mennyből*. Most lepleződik le igazi arca, ő az, aki a paradicsomban kígyó alakjában kísértette meg Évát, és vitte bűnbe: „az ősi kígyó, akit ördögnek és Sátánnak hívnak, aki megtéveszti az egész földkerekséget”.

Hatalmas angyalkórus dicsőíti Istent, aki megmutatta hatalmát, amit felkentjének, Krisztusnak adott. A sátán most már nem vádolhatja a hívőket Isten előtt, mert Krisztus vére által a keresztyének győztek, s ez megtisztítja őket minden bűnükből. Végül figyelmeztetik a föld és a tenger lakóit, hogy a sátán hatalmának még nincs vége. Mivel tudja, „hogy kevés ideje van”, annál dühödtebben támad.

János egy harmadik látomást lát: A sárkány, a földön találva magát, üldözőbe veszi az asszonyt, aki a fiúgyermeket szülte. Nem hagyja békén a Gyülekezetet, kihasználja azt a rövid idejét, ami még van. De az asszonyon újra segít az Úr, sasszárnyakat ad neki, amivel a pusztába repülhet. A Gyülekezet így kap védelmet a sátán befolyásával Íszemben.

A kígyó azonban nem adja fel, szájából most folyónyi vizet áraszt az asszony után, hogy elsodortassa az árral. Ezúttal a földet adja segítségül az Úr, ami elnyeli a folyót. A sátán még dühödtebb lesz. Hadat indít az asszony utódai ellen, „akik megtartják az Isten parancsait, akiknél megvan a Jézus bizonyságtétele”. Amíg csak fennáll a világ, kutatni fogja a hívőket, hogy elpusztítsa őket.

Jegyzetek:

Illés és Mózes erejével — Illés egyszer ítéletet mondott Izráel felett, és nem esett az eső három évig (1Kir 17-18). Mózes Egyiptomban Isten parancsára a vizet vérré változtatta, tíz csapáson keresztül hirdette Isten ítéletét (2Móz 7-12).

A feltámadás rendje — Pál így ír erről az 1Thessz 4,16-17-ben: „először feltámadnak a Krisztusban elhunytak, azután mi, akik élünk, és megmaradunk, velük együtt elragadtatunk felhőkön az Úr fogadására”.

Gyülekezet — A bármikor is élt összes keresztyén összefoglaló neve.

Vasvesszővel legelteti a népeket — Gondoljunk a Zsoltárok 2,7.9-re: „Kihirdetem az Úr végzését. Ezt mondta nekem: Az én Fiam vagy! Fiammá fogadtalak ma téged! …Összetöröd őket vasvesszővel, szétzúzod, mint a cserépedényt!” Vagy gondoljunk az Ézsaiás 9,5-re: „Mert egy gyermek születik nekünk, fiú adatik nekünk. Az uralom az Ő vállán lesz…” Az Úr Jézusról van szó, neki hatalma van arra, hogy ellenségeit térdre kényszerítse. A fiú születésével kapcsolatban Jézus eljövetelére is gondolnak, mikor az övéi szívébe jön el. Ilyenkor Krisztus „lelki megszületéséről” van szó.

Közel három és fél év a pusztában — Eszünkbe juthat, hogy Illés idejében jó három évig tartott, míg az Úr bezárta az egeket, és nem esett. Így mutatta meg, hogy Ő a hatalmas Isten, és a bálványimádók istenei semmit nem tehetnek ellene. Ebben az eső nélküli időszakban Óbadjáhú barlangokban elrejtve 100 prófétát táplált. (1Kir 17 —18)

A sátán a mennyben — A sátánnak ezek szerint bejárása volt a mennybe. Gondoljunk csak arra, hogy vádolta Jóbot (Jób 1,6-12).

Énekek:

Református énekeskönyv: 11; 46:1; 84:3.6; 97:1-2.6; 151; 165:5; 265; 380:1-7; 390; 395:1; 398; 461
Jertek, énekeljünk: 165; 226; 227
Harangszó: 40:5; 42; 48; 49:5-7; 50:3-4
Dicsérjétek az Urat!: 61; 83; 156
Erőm és énekem az Úr: 30; 31:1; 67:1; 105; 132

Megjegyzések:

A keresztyének üldözése — A Jelenések könyve bátorító irat a gyülekezetek számára, akiket akkor már erőteljes üldözés fenyegetett. Valószínűleg Domitianus császár (81-96) uralkodásának vége felé íródott a könyv. Ő volt az a császár, aki a Római birodalomban először könyörtelenül keresztülvitte a császárkultuszt. Aki a császárt nem nevezte istennek, arra halál várt. „Úr a császár” — ez volta birodalmi hitvallás. Domitianus idejében fejezték be a római Colosseum építését, ahol százezres tömeg nézhette végig, hogy tépik szét az oroszlánok a keresztyéneket, akik énekelve, imádkozva vállalták a halált. A Gyülekezet mégis növekedett és erősödött.

Remény a jövőre nézve — Gondoljunk csak az Úr Jézus ígéretére: „A világon nyomorú­ságotok van, de bízzatok: én legyőztem a világot” (Jn 16,33). A hívők tudhatják, hogy az elnyomás után örökre az Úr Jézussal lehetnek. Hála Istennek, az elnyomás és az üldöztetés nem jár mindenkinek az életében halállal. De azért sok hívőnek nem lesz könnyű sorsa. Az ő reményük lehet az Istennel való örök élet.

A sátán elveszti a harcot — A 12. fejezetben a földi gyülekezet, Isten kiválasztott népének harca íratott meg, egész a paradicsomi eseményektől. A harcról és ellenségeskedésről szól a sárkány és a nő magva között, a sátán és Krisztus, valamint az övéi között. Két birodalom vívja a lelki háborút: Krisztus királysága és a sátán birodalma. Ez a harc addig tart, míg Krisztus visszajön. Nagy biztatás Isten gyermekeinek, hogy bármennyire is ül­dözi őket a sátán, nem győzhet, mert Krisztus már megvásárolta őket drága vérén.

Kapcsolódási lehetőségek iskolai tárgyakhoz (a NAT alapján):

Történelem

  • Keresztyénüldözések a keresztyénség első századaiban. Példák az üldözött keresztyének helytállására. (***)

Emberismeret (Osztályfőnöki) / Magyar nyelv és irodalom

  • Hogyan harcolhatunk Isten lelki fegyvereivel a gonoszság, megtévesztés ellen? Egy mai példa írásbeli megfogalmazása. (***)

Vizuális kultúra (Rajz—Művészettörténet)

  • Dürer: Mihály arkangyal harca a sárkánnyal című metszetének megfigyelése. A harc kifejezésének képi eszközei. A fent kavargásának és a lent nyugalmának ellentéte. (***)
  • A napba öltözött asszony képi megjelenítése különböző grafikai és festői eszközökkel, színespapír ragasztással. Egy különleges, üvegablak hatást keltő technika: színes selyempapírokból készített kép, az ablakra erősítve. (***)

Ehhez a leckéhez feladatlapok is tartoznak, és külön tanári segédanyag a feldolgozásukhoz. Mindezek a tartalmak, illetve a teljes leckét tartalmazó pdf dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

360-361. A lepecsételt könyv és a Bárány; a megszámlálhatatlan sokaság

Üzenet – Téma:

* Isten Báránya mindenható.
* Isten népe együtt lesz majd a mennyben.

Bevezetés:

A negyedik fejezettől arról van szó, ahogy János betekintést nyer a mennybe. Lát ott egy trónt, amin az Atya Isten ül. A trón körül 24 má­sik trón áll, amin 24 vén ül, talpig fehérbe öltözve, arany koronával fejükön. Négy élőlényt is lát, akik szüntelenül ezt mondják: „Szent, szent, szent az Úr, a mindenható Isten, aki volt, és aki van, és aki eljövendő!” A vének pedig leteszik koronájukat a trónon ülő Isten elé, és leborulva imádják Őt.

5. fejezet: a lepecsételt könyv és a Bárány

A trónuson ülő jobb kezében* egy könyv van, mindkét oldalán teleírva, hét pecséttel lepecsételve. Hogy mi van benne, egyedül Ő ismeri. A könyv le van zárva, és egyetlen ember sem nyithatja ki. A hét pecsétet* fel kell törni ahhoz, hogy a könyvet ki lehessen nyitni. De ki az, aki képes lenne kinyitni?

Egy erős angyal hatalmas hangon kérdi: „Ki méltó arra, hogy felnyissa a könyvet, és feltörje pecsétjeit?”

És sem a mennyben (angyalok), sem a földön (emberek), sem a föld alatt (halottak) nem tudja senki felnyitni a könyvet. János érzi a veszteség súlyát, és sírva fakad.

„Ne sírj!” — fordul hozzá akkor egy vén. — A júdabeli oroszlán, Dávid utóda* győzött, és felnyitja a könyvet.

Jézus Krisztusra gondol. Egyedül Ő méltó arra, hogy a könyv pecsétjeit feltörje. Neki van hatalma arra, hogy a világra váró ítéletet kimondja és elvégezze.

Krisztus ezután úgy jelenik meg mégis, mint Bárány, aki megöletett, mint páskabárány, vagy bármely más áldozati bárány (3/ő. Ézs 53,7: „Mint a bárány, ha vágóhidra viszik”). Hét szarva van, és hét szeme. A szarv a Bibliában mindig a hatalom és uralom jelképe. Így Krisztusé minden hatalom mennyen és földön. Övé minden bölcsesség és ismeret. A hét szem pedig „Isten hét lelkét” jelenti, a Szentlelket, akin keresztül Krisztus munkálkodik.

A négy élőlény és a 24 vén leborulnak a Bárány előtt, hogy tiszteletüket kimutassák. Mindegyiknél hárfa, amivel éneküket kísérik, és aranycsésze, tele füstölőszerrel (ahogy a pap a templomban illatáldozatot mutat be) — „a szentek imádságai ezek” (Isten gyermekeié; vö. Zsolt 141,2). János azt is hallja, ahogy bekapcsolódik az énekbe sok milliárd angyal, akik a trón körül állnak.

„Méltó a megöletett Bárány,

hogy övé legyen az erő és a gazdagság, a bölcsesség és a hatalom, a tisztesség, a dicsőség és az áldás!”

Aztán hallja, ahogy minden teremtmény dicséri Istent és a Bárányt, a négy élőlény pedig kimondja az „Ámen”-t.

7. fejezet: a megszámlálhatatlan sokaság

A hetedik fejezet első nyolc verse szerint angyalok jelölik meg pecséttel a homlokukon Isten szolgáit (az Istenhez tartozás látható jele; vö. Ez 9,4). Számuk 144.000 (jelképes szám, ami teljességre utal: 12x12x1000), Izráel törzseiből. (Dán törzse hiányzik, feltehetően bálványimádása miatt.) Az elpecsételtekhez azonban Ábrahám lelki gyermekei is hozzátartoznak, erről adnak hírt a következő versek.

János megszámlálhatatlan tömeget lát „minden nemzetből és törzsből, népből és nyelvből”. A pogányok közül elhívott keresztyének is ott vannak tehát. Ott állnak a Bárány előtt fehér ruhában (az igazságosság és szentség színe), pálmaágakkal* a kezükben (az örömteli győzelem jelképe).

Hangosan kiáltják: „Az üdvösség a mi Istenünké, aki a trónuson ül, és a Bárányé!”.

Az angyalok mind ott állnak a trón körül, a vének és a négy élőlény körül. Leborulva dicsőítik Istent.

Valaki a vének közül azzal a kérdéssel fordul oda Jánoshoz, hogy kik azok, akik ott állnak fehér ruháikban? János nem tudja, a vénnek kell elmondania.

Ők azok a hívők, „akik a nagy nyomorúságból jöttek”. Ez vár rájuk a földön, hisz csatát kell vívniuk az Úr Jézusba vetett hitükért (ami vértanúsággal fenyeget). „Megmosták ruhájukat, és megfehérítették a Bárány vérében.” A hosszú fehér ruha azt a szentséget jelképezi, amit Krisztus által szereztek. Az Ő vére tisztít meg minden bűntől (lJn 1,7).

Isten iránti hálából állnak a trónja előtt, és szolgálnak neki templomában (a mennyben). „A trónuson ülő velük lakik”, tehát védelme alatt vannak. Nem éri őket több szenvedés: sem éhség, sem szomjúság, sem égető nap, sem hőség (vö. Jel 21,4). Mert a Bárány „legelteti őket, elvezeti őket az élet vizének forrásaihoz, és az Isten letöröl szemükről minden könnyet”. Mint hű Pásztor, gondoskodik nyájáról, s megadja, hogy élvezhessék szabadulásukat (lásd Zsolt 23).

Kiegészítés:

A hatodik fejezetben arról van szó, hogyan nyitják fel az első hat pecsétet, a nyolcadik fejezettől pedig a hetedik pecsét felnyitásáról olvashatunk. Minden alkalommal, mikor egy pecsétet feltörnek, a világra egy újabb ítélet jön el. Ennek értelmezése még nehéz és túl bonyolult lenne a gyerekeknek.

Jegyzetek:

Jobb kéz — Isten a könyvet jobb kezében tartja, ami azt jelzi, mennyire fontos a tartalma.

Oroszlán, Dávid utóda — Jézus itt az Oroszlán címet azért kapja, mert van hatalma és ereje arra, hogy feltörje a pecséteket. Ő a Fiú, akit Jákóbon keresztül Isten Júdának megígért (1Móz 49,8-10); Isai, Dávid utóda (Ézs 11,1.10).

Pálmaágak — A sátoros ünnep boldog hét napja alatt is többek között pálmaágakat használtak; vö. 3Móz 23,40.

Énekek:

Református énekeskönyv: 23:1; 33:5-6; 47:1-2; 99:1-8; 152; 162:1.4; 165:1-3; 196; 251:1.7-8; 252:1-2; 266:1.4; 380:1-7; 459; 468; 488
Jertek, énekeljünk• 75:1; 87; 89; 144; 147; 153; 243; 251:1
Harangszó: 40:1-3; 41; 50;52
Dicsérjétek az Urat!: 7; 28;32;42;53; 158
Erőm és énekem az Úr: 15;50;55;57:3; 79; 85; 113

Megjegyzések:

A hatalmas Bárány — Jó, ha úgy írjuk le Istent a gyermekeknek, mint Hatalmast, gyülekezetének a Királyát. Mikor itta földön járt, királysága még rejtve volt. A Jelenések könyvében úgy jelenik meg előttünk, mint a nagy Király. Így fogja majd az egész világ látni, és uralmát elismerni.

A nagy aratás — A megszámlálhatatlan sokaság, amit János látott, a hívők nagy tömege. Évszázadokon keresztül gyűjti Krisztus a gyülekezetét. A mennyben a hívők mindörökké Őt fogják dicsőíteni és imádni. Figyeljünk azokra a jelekre, amelyeket viselnek.

Kapcsolódási lehetőségek iskolai tárgyakhoz (a NAT alapján):

Emberismeret / Társadalmi ismeretek (Osztályfőnöki)

  • A hatalomgyakorlás jellemzői régen és ma. Az emberi és az isteni hatalom különbségei. (***)

Ének-zene

  • „Szent vagy, szent vagy, szent vagy” — dicsőítő egyházi ének a 19. századból. (***)

Vizuális kultúra (Rajz—Művészettörténet) / Magyar nyelv és irodalom

  • Jelképek és jelentéseik a Jelenések könyvében. (***)
  • Pecsétnyomó tervezése és készítése a Jelenések könyvéből megismert motívumokkal. Krumpli- vagy radírnyomat. (***)
  • A nyomatok felhasználásával és írott igékkel könyvjelzők készítése. (***)

Ehhez a leckéhez feladatlapok is tartoznak, és külön tanári segédanyag a feldolgozásukhoz. Mindezek a tartalmak, illetve a teljes leckét tartalmazó pdf dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

358-359. Jelenések könyve: János látomása; a hét gyülekezetnek írt levelek

Üzenet – Téma:

* Jézus az első és az utolsó — ami életünkben is.
* Az Úr Jézus ismeri a gyülekezeteket.

Bevezetés:

A Jelenések könyvét Kr. u. 90-95 között írta János. Olyan időben íródott a könyv, amikor a keresztyének üldözése javában folyt, János is ennek lett áldozata. A könyv két fő részből áll:
a hét gyülekezetnek írt levelekből (2-3 fejezet) és a jelenésekből (4-22 fejezet). Az első fejezet bevezetőként is értelmezhető, amiben János leírja, hogyan kapta a kinyilatkoztatást.

A Jelenések könyve igazából egy vigasztaló könyv a nehéz időkben élő keresztyének számára. Vigasztaló abban az értelemben, hogy a történelem irányítását is Isten tartja a kezében, egészen a végéig.

Történet:

Jézus Krisztus kinyilatkoztatása van megírva ebben a könyvben, mindarról, aminek hamarosan meg kell történnie. Angyala által üzent az Úr Jánosnak, aki most bizonyságot tesz arról, amit látott és hallott.

A hét ázsiai gyülekezetnek írja mindezeket, őket köszönti a trónuson ülő Atya, a hét lélek és Jézus Krisztus, a hű tanú nevében, aki eljön a felhőkön, és mindenki meglátja Őt. „Én vagyok az Alfa és az Ómega*, így szól az Úr Isten, aki van, és aki volt, és aki eljövendő: a Mindenható.”

János Patmosz* szigetén tartózkodott, mert száműzték hazájából a Jézusról való bizony­ságtétele miatt, ami akkor tiltott volt. Az Úr napján — az Úr Jézus feltámadásának napján, amit mi vasárnapnak nevezünk — János elragadtatott lélekben. Háta mögött hatalmas hangot hallott, mintha trombitáltak volna. Azt mondta neki a hang, hogy mindent, amit lát, írjon le egy könyvbe, és küldje el Ázsia hét gyülekezetének (a mai Törökország területe): Efezusba, Szmirnába, Pergamonba, Thiatirába, Szárdiszba, Filadelfiába és Laodiceába.

János megfordult, mert látni akarta, hogy ki mondja mindezt. Hét arany gyertyatartót látott. A gyertyatartók a keresztyén gyülekezeteket jelképezik. Hogy aranyból vannak, azt mutatják, mennyire értékesek és drágák Krisztus szemében.

A gyertyatartók között állt valaki, aki Jézusra hasonlított. Ez azt jelenti, hogy Krisztus minden gyülekezetében jelen van. A jelenés leírása emlékeztet arra, amit Dániel is látott (Dán 10,5-6). Talpig érő palástban volt, amilyet a papok hordtak a templomban, mellén aranyövvel volt körülövezve, akár egy pap, bár az ő övük nem aranyból készült. Krisztus mint főpap áldozta fel magát az övéiért. Feje és haja fehér volt, mint a hófehér gyapjú. Dániel próféta is úgy látta Istent, mint egy aggastyánt (Dániel 7,9). Szeme fénylett, akár a tűz, tehát mindent lát és tud. Ellenségei számára pillantása rémisztő.

Lába hasonló volta kemencében izzó aranyérchez, ami Krisztus mindenhatóságát mutatja. Hangja olyan volt, minta nagy vizek zúgása. Így evangéliuma is olyan, hogy mindenki hallhatja.

Jobb kezében hét aranycsillagot tartott, amik a hét gyülekezet vezetőit jelképezték (lásd 20. vers).

Szájából kétélű éles kard jött ki: szava megítél minden embert. Tekintete olyan volt, mint mikor a nap teljes erejével fénylik. Amikor János meglátta, lába elé esett, mint egy halott. Jézus bátorítólag szólt hozzá: Nem kell, hogy megrémüljön tőle, hiszen Ő Jézus, az első és az utolsó, aki halott volt, de íme, örökké él. Legyőzte a halált, hatalma van felette.

Jánosnak le kell írnia látomását, s amit az Úr a hét gyülekezetről fog kijelenteni. A hét levél külön a hét gyülekezethez íródott, de az üzenet az egész egyháznak szól mind a mai napig.

Első levél: az efezusi* gyülekezethez

A gyülekezet „angyalának” van címezve a levél, a gyülekezet vezetőjének, de igazából az egész gyülekezetnek szól. (Ez mind a hét levélben így ismétlődik.)

Krisztustól származik az üzenet, „aki jobb kezében tartja a hét csillagot, aki a hét arany gyertyatartó között jár”. A „csillagok” a gyülekezetek vezetőit (elöljáróit), a „gyertyatartók” a gyülekezeteket jelentik. Krisztus ismeri az efezusi gyülekezetet, tud cselekedeteikről, fáradozásaikról és kitartásukról. Tudja azt is, hogy próbára tették az álapostolokat, és hazugnak találták őket. Sok utazó prédikátor volt abban az időben, akik az Úr Jézusra hivatkozva vezettek félre másokat. Tudja, hogy terhet visel a gyülekezet Jézus nevéért, és nem fáradtak meg.

De sajnos az efezusi keresztyének elhagyták az első szeretetet.

Vagyis, már nem égnek az Úr Jézus iránti szeretetben, mint az elején. Ami azért veszélyes, mert így nyitva áll az ajtó a bűn és a világ felé. El kell gondolkodniuk, milyen mélyre is estek, s meg kell térniük újra. Ám ha ezt nem teszik, elmegy hozzájuk az Úr Jézus, és kimozdítja gyertyatartójukat a helyéből. Vagyis véget vet a gyülekezetnek.

Az viszont jó, hogy gyűlölik a nikolaiták cselekedeteit, amit Krisztus is gyűlöl. A nikolaiták keresztyénnek nevezték magukat, de valójában nem voltak azok, mert azt állították, hogy keresztyénként is nyugodtan részt vehetnek a pogány bálványáldozatokon, sőt az sem gond, ha egy keresztyén erkölcstelen életet él.

„Akinek van füle, hallja meg, mit mond a Lélek a gyülekezeteknek!” Vagyis figyeljünk jól arra, amit a Szent Lélek mondani akar nekünk. Aki győz, vagyis megtartja hitét a bűn elleni harcban, és a világ megtévesztéseivel szemben, az különleges ígéretet kap: az Úr Jézus enni ad neki az élet fájáról, amely az Isten paradicsomában van. Persze nem szó szerint kell értenünk ezt a képet. Az élet fája a paradicsomban állt. Ádám, miután vétkezett, már nem ehetett róla. Az élet fájával Jézus magára utal. Tehát aki állhatatos marad a hitben, az élvezheti a hit gyümölcseit, amit Krisztus teljes munkája végzett.

Második levél: a szmirnai* gyülekezethez

Az Úr Jézus itt úgy nevezi magát, mint „az első és az utolsó, aki halott volt, és életre kelt”. Első, vagyis örökkévaló és változhatatlan. Utolsó, vagyis minden ember életében az Övé az utolsó szó.

Krisztus mindent tud a gyülekezetről. Tud nyomorúságukról és szegénységükről, de arról is, hogy lelkileg mennyire gazdagok. Ellenségeik káromolják őket, de vádjaik hamisak. Zsidónak nevezik magukat, pedig valójában a sátán zsinagógája, még ha Isten gyülekezetének adják is ki magukat. Az igazi gyülekezetre nehéz sors vár, mert börtön fenyegeti őket a hitük miatt. Próbatétel ez, ami nem fog sokáig tartani, jelképesen: csak „tíz napig”.

„Légy hű, és neked adom az élet koronáját.” Az élet koronája az örök életet jelenti. „Aki győz, annak nem árt a második halál.” Meg fognak ugyan halni (első halál), azonban mindörökké az Úr Jézussal élhetnek együtt, és nem a kárhozatra jutnak, minta hitetlenek (második halál).

Harmadik levél: a pergamoni* gyülekezethez

Jézus Krisztus, akinél a kétélű éles kard van, mindenkit igazságosan ítél. Ő tudja, hogy ahol a pergamoni gyülekezet él, ott van a sátán trónusa is. Pergamon városa egy nagy bálványimádó város. Dicsérendő, hogy a gyülekezet még mindig ragaszkodik az Úr nevéhez. Nem tagadták meg a hitüket még akkor sem, amikor Antipászt, Krisztus igaz tanúját meggyilkolták.

Mégis van valami kivetnivaló a gyülekezetben, mert egyesek nikolaita tanokat követnek. Róluk már volt szó az efezusi gyülekezettel kapcsolatban. Szerintük a lélek a legfontosabb, ezért nem számít, hogy mit csinálsz a testtel. Bálámot látjuk példaként, aki az izráelitákat bűnbe vezette (lásd 4Móz 25 és 31,16).

Krisztus gyűlöli a nikolaiták tanítását. Ezért akarja, hogy figyelmeztessék azokat a gyülekezeti tagokat, akik bűnösek ebben, s tagadják ki a gyülekezetből, ha nem térnek meg. Különben gyorsan beavatkozik és megbünteti őket.

Aki győz, az ehet majd az elrejtett mannából. A manna volt az az étel, amit az izráeliták a pusztában kaptak minden nap az Úrtól (lásd 2Móz 16). A mennyei manna pedig maga az Úr Jézus. Ő magát az Isten kenyerének nevezi, amely a mennyből száll le, és életet ad a világnak (Jn 6,31-33). Most Ő még elrejtett, a mennyben van, de hamarosan újból eljön a mennyből. A győztesek tehát rajta keresztül részesülnek az örök életben.

Kapnak a győztesek egy fehér kövecskét is, amire az új nevük lesz felírva. Ez a korabeli bírósági szokásokkal áll összefüggésben. Ha valakit felmentettek, akkor kapott egy fehér követ, rajta a nevével, ami a felmentést jelképezte. Bármikor felmutathatta, mint bizonyítékot. A hit győztese is felmentést kap bűnei alól, Jézus Krisztus menti fel, örök érvényűen. Az új név azt jelenti, hogy új, bűntelen teremtményként állhat meg előtte.

Negyedik levél: a thiatirai* gyülekezethez

A levélben kereken kimondja, hogy ki üzen a gyülekezetnek: Isten Fia. A szeme olyan, minta tűz lángja. Tud és lát mindent. Ellenségei számára a pillantása félelmetes. Lába hasonló az aranyérchez, ami a mindenhatóságát jelképezi.

Ismeri a gyülekezetet minden vonatkozásban: cselekedeteit, szeretetét, hitét, szolgálatait. Tudja, hogy kitartó a jó cselekvésében. Mégis panasza van a gyülekezetre. Egy nőt említ, Jezábel néven, Áháb felesége után, aki Tíruszból magával hozta Baál bálványimádatát (lásd 1Kir 16,31; 21,25-26). A csábító igazi nevét nem tudjuk meg, de a gyülekezet biztos azonnal ráismer, hisz prófétanőnek nevezi magát.

Érthetetlen, hogyan hirdetheti még mindig a gyülekezetben veszedelmes tanait. Újra a nikolaiták tanítása jön elő: a paráználkodás megengedett, a bálványáldozati hús fogyasztása sem bűnös. Krisztus adott számára időt, hogy megtérjen, de nem tette meg. Ezért beteggé teszi az Úr, követőivel együtt, és megtudja valamennyi gyülekezet, hogy Ő a szívek és vesék vizsgálója, aki megbünteti a gonoszt, de megjutalmazza a jót.

Akik Thiatirában nem szennyezték be magukat ilyen tanokkal, azokra Krisztus nem vet újabb terhet (újabb szabályokat), csak azt, hogy ragaszkodjanak igéjéhez, amíg Ő visszajön. Aki győz, annak Krisztus hatalmat ad a pogányokon. Együtt fogják ítélni a hitetleneket és az engedetleneket. A vasves sző, amivel a Pásztor majd legelteti őket, az ítélet keménységét jelképezi. Krisztusra itt olyan utalást találunk, hogy Ő a Hajnalcsillag, a fény forrása. Mindenki, aki megmarad benne, a Szentlélektől nyer világosságot.

Ötödik leve7: a szárdiszi* gyülekezethez

Itt Jézus úgy utal magára, mint „akinél az Isten hét lelke és a hét csillag van”. Isten hét lelke alatta Szentlélek teljességét érti. (A hét a teljes, a tökéletes száma.) Krisztus a Szentlélek által uralkodik. A hét csillag pedig a hét gyülekezet hét elöljáróját jelenti, akiknek Krisztus a vezetője. Ő mindent tud a cselekedeteikről, amik nem jók, mert a gyülekezetnek az a neve: „élsz, pedig halott vagy”. (Gondoljunk csak a „névleges keresztyén” kifejezésre, amit azokra értünk, akik keresztyénnek állítják be magukat, pedig valójában nem azok.) A gyülekezet hasonlít Krisztus hű gyülekezetére, de a valóságban nem szereti Krisztust. Hiányzik belőle az igazi lelki élet.

Az Úr Jézus azt mondja, ébredjenek fel, hogy a bűnnek ellen tudjanak állni, és megtérjenek. Különben eljön az Úr, mint a tolvaj, és nem tudhatják, melyik órában jön el. Szerencsére azonban vannak még páran, akik nem szennyezték be a ruhájukat, akik Isten és az emberek előtt szentül élnek.

Aki győz, és kitart a hitben, azt fehér ruhába öltöztetik, és neve megmarad az élet könyvében. Olyan ez a könyv, mint a városok vagy falvak lakossági nyilvántartása. Így írják be a nevét minden igaz hívőnek ebbe a könyvbe, és az Úr Jézus vallást tesz majd róluk az Atya és az angyalok előtt.

Hatodik levél: a filadelfiai* gyülekezethez

Az Úr Jézus itt a Szent és Igaz, akinél Dávid kulcsa van: „amit kinyit, senki nem zárja be, és amit bezár, senki nem nyitja ki”. Egy ézsaiási próféciára kell gondolnunk (Ézs 22,22), amiben az Úr azt mondja, hogy Dávid palotájának kulcsát Eljákimnak, Hilkijjá fiának, az új kincstárnoknak fogja adni. A királyi kincstár kulcsáról van szó, amit egyedül a kincstárnok használhatott. Így kapta meg Krisztus is az Atyától a hatalmat arra, hogy az Ő királyságának

bejáratát megnyissa, illetve bezárja. A filadelfiai gyülekezet előtt megnyitotta az Evangélium ajtaját. A Szentlélek ugyanígy meg tudja nyitni az emberek szívét, hogy befogadhassák az Evangélium üzenetét. És senki nem zárhatja be ezeket, senki nem akadályozhatja meg, hogy higgyenek az Evangéliumban. A gyülekezet nem túl erős, de megőrizte és megtartotta Krisztus beszédét. Nem tagadta meg Krisztus nevét sem a nehéz időkben.

Filadelfiában vannak zsidók, akik a sátán zsinagógájaként neveztetnek, mert bár Isten gyülekezetének adják ki magukat, nem azok. Az Úr Jézus azonban megígéri, hogy néhányan közülük megismerhessék az igaz hitet. Ők eljönnek majd, és megalázva magukat leborulnak a gyülekezet vezetőjének lába elé.

Megtartotta a gyülekezet az állhatatosságra intő beszédet, ezért Krisztus is megtartja őket a kísértés (üldöztetés) órájában, mely el fog jönni az egész világra. Az Úr Jézus megígéri, hogy hamarosan eljön, addig őrizzék meg az Evangéliumot. Aki győz, az Isten templomában lehet egy oszlop, az új Jeruzsálemben. Jakabot, Pétert és Jánost is a gyülekezet oszlopainak nevezték a Gal 2,9 szerint. Az ilyen oszlopok tartják Krisztus gyülekezetének épületét. Krisztus felírja rájuk Isten nevét, az új Jeruzsálem nevét és az Ő új nevét, ami azt jelenti, hogy minden hívő az új Jeruzsálem lakója lesz.

Hetedik levél: a laodiceai gyülekezethez

Jézus az „Ámen, a hű és igaz tanú, Isten teremtésének kezdete”. Az Ámen azt jelenti: igaz, úgy legyen. Krisztus hű az ígéreteiben, számíthatunk rá. Ő mindenek Teremtője és Fenntartója, a gyülekezeteké is. A laodiceai gyülekezet Krisztusnál úgy van számon tartva, mint se nem hideg, se nem forró, hanem langyos. Közömbösek az istentisztelet iránt, ami megbocsáthatatlan. Mivel a gyülekezet ilyen langyos, Krisztus kiköpi a szájából, ahogy a langyos vizet szokták kiköpni.

Mi az oka ennek? A gyülekezet gazdagnak tartja magát, földi és lelki javakban egyaránt, tehát önelégült. Nem ismerik be, hogy nyomorultak és szánalmasak, vakok és mezítelenek, akik segítségre szorulnak. Krisztus tanácsot ad nekik. Vegyenek tűzben tisztított aranyat. Az arany mindig értékes marad. Így tartja meg Krisztus és királysága is az értékét. Így lesz a gyülekezet igazán gazdag. Vegyenek fehér ruhát. Vagyis lelki mezítelenségüket fedjék be Krisztus igazságának és szentségének ruhájával. S vegyenek gyógyírt, hogy bekenve szemüket láthassanak az evangélium világosságában.

Krisztus szereti a gyülekezetet, ezért feddi meg, mint ahogy egy apa is megfeddi gyermekét. Azért teszi ezt, hogy a gyülekezet megtérjen. Ő az ajtó előtt áll (a szív ajtaja előtt), és zörget, ha valaki meghallja a hangját, és kinyitja neki az ajtót, akkor vele vacsorál, és az is Ővele. A közös étkezés a barátságot fejezte ki, Krisztus tehát barátjává válik annak, aki a szívébe beengedi Őt. Aki győz, annak megadja, hogy vele együtt üljön a trónusán, vagyis részese legyen az uralmának.

Jegyzetek:

Alfa és Ómega — Az alfa a görög ábécé első betűje, az ómega pedig az utolsó betű.

Patmosz — Egy hegyes és sziklás sziget az Égei-tengeren. Körülbelül 50 négyzetkilométer nagyságú, és 60 km-re fekszik Kis-Ázsia nyugati partjaitól, hajóval egy napi út Efezusból. A rómaiak oda küldték a száműzötteket, mikor még lakatlan volt.

Efezus — Ázsia római provinciájának első számú városa. Pál két évig maradt itt harmadik missziói útja során. Számukra írta az Efezusi levelet. János apostol élete utolsó éveiben ebben a gyülekezetben szolgált. Az óvárosból kiterjedt romokat tártak fel.

Szmirna — A mai Izmir, a legfontosabb kikötő Törökország nyugati partján. Kr. u. 155-ben itt égették meg máglyán az idős Polycarpuszt, aki visszautasította, hogy megtagadja Krisztust.

Pergamon — A város romjai az Akropoliszon nyugszanak, magasan a modern város, Bergama fölött. Innen indult el a hivatalos császárimádat, rengeteg templom és oltár állt itt Zeusznak és Athénének szentelve. Asclepiusz templomában orvostudományt oktattak. Sok pergament is gyártottak itt.

Thiatira — Kereskedelmi centrum, ami a keleti út mellett feküdt. Az ókori városból semmi nem maradt fenn. A város valószínűleg fazekasárut gyártott. Ezenfelül itt készítették a méregdrága ruhákhoz bíborcsigákból a festéket. Lídia thiatirai bíborárus volt, Pál Filippiben találkozott vele (ApCsel 16,14).

Szárdisz — Lidia fővárosa Kis-Ázsiában. Egykor Krőzus, a legendásan gazdag király székvárosa volt.

Filadelfia — Egy széles völgy peremén álló kisváros, ami jó földdel rendelkezett. A város neve „testvérszeretet”-et jelent.

Laodicea — Egy prosperáló város közel Kolosséhoz. A levél rámutat néhány tényezőre, ami felvirágoztatta: szép gyapjú, gyógyír.

358-359

Énekek:

Református énekeskönyv: 19:4-7; 25:4.7; 139:1-14; 152; 178; 180; 196; 200; 233; 380:1-7; 457; 465
Jertek, énekeljünk: 97; 99; 147; 156; 195; 228
Harangszó: 41; 47; 48; 50
Dicsérjétek az Urat!: 32; 34; 56; 58; 60; 61; 87; 93
Erőm és énekem az Úr: 31; 41; 79:1; 121; 139; 141

Megjegyzések:

Jézus az Első és az Utolsó — Ez a látomás lényege. Jézus Krisztusnak ez az ismert leírása azt jelenti, hogy Őt illet minden tisztelet, és Övé minden hatalom, ami az Atya Istent is megilleti. Ő a kezdet és a vég, minden tőle származik. A mi életünkben, mint mindenki máséban is, Övé az első és utolsó szó.

Az Úr Jézus ismeri a gyülekezeteket — Minden levélben azt látjuk, hogy Jézus pontosan tudja, mi történik a gyülekezetekben. Ez ma is így van. Vajon a mi gyülekezetünket milyennek látja? Fel kell-e hívnia a figyelmünket, hogy álszentek, szélhámosok vannak köztünk, vagy hogy túl nagy teret engedünk a világnak, netán langyosak vagyunk a hitünkben?
Minden gyülekezet számára igaz, hogy hűnek kell maradnunk az Úrhoz, ki kell tartanunk mellette. A hűségeseknek és győzteseknek adott ígéreteket olvashatjuk a hét levélben.

Kapcsolódási lehetőségek iskolai tárgyakhoz (a NAT alapján):

Emberismeret / Társadalmi ismeretek (Osztályfőnöki)

  • Csoport-önismeret: a csoport értékelése, jellemzése különböző szempontok alapján. Gyenge és erős vonások. Miben és hogyan kell erősíteni? (***)

Vizuális kultúra (Rajz)

  • Betűgrafika tervezése az alfa és ómega betűivel. A betűgrafika és/vagy a gyertyatartó-motívum felhasználásával igés kártyák készítése. Javasolt technikák: rajz, színespapír kivágás, krumpli- vagy radírnyomat. (***)

Ehhez a leckéhez feladatlapok is tartoznak, és külön tanári segédanyag a feldolgozásukhoz. Mindezek a tartalmak, illetve a teljes leckét tartalmazó pdf dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!