13-05. Katicadolgok
Képesség területek: mozgásos játék, gondolkodtató, logikai feladat, nyelvi feladat, játék, ének, zene, ritmus, természetismeret, ön- és társismeret, kapcsolat,
Szervezési formák: óvodai foglalkozás, tábor, csendesnap, családi alkalmak,
Tudomány területek: természettudomány, módszertani segédanyag,
Multimédia: online szöveg, digitális oktató anyag, film, kézműves oldal,
Képforrás: 123RF
- Bibliai történet: 1Mózes 1,20–25; Zsoltárok 148,7.10
- Intelligenciatípus: Testi-mozgásos, logikai-matematikai, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, kapcsolati, természeti
- Tevékenység: Katicakeresés és -számlálás, katicás mondókák ritmizálással, énekléssel, mozgással; katicapötty-számlálás, katicafajok megfigyelése, természetfilm megtekintése; katicapöttyök festése, nyomdázása, katicaképek, -modellek készítése
Katicamondók (Testi-mozgásos, logikai-matematikai, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, kapcsolati)
Dekorációs boltokban, interneten beszerezhető apró, öntapadós fakatica (pl. itt), ami elég motiváló hatású.
Saját készítésű papírkaticákkal is pótolható, amit piros papírkorongokból készíthetünk vonalas rajzolással, pöttyözéssel (hétpettyes katicát rajzoljunk).
Kép: 123RF
Foglalkozás előtt rejtsük el a katicákat a játékterületen, akár szabadtéren, akár teremben tartjuk a foglalkozást.
Majd „Katalinka, hol vagy?” kérdéssel indítsuk el a gyerekeket bogárgyűjtésre. Ki hány katicát talál? Meg tudja számolni?
Miután összegyűlt egy csomó katica, és nem találnak a gyerekek többet, helyezkedjenek el néhány fős kis csoportokban egy-egy asztal (vagy rajztábla) körül.
Az összegyűjtött katicákat számlálják meg a gyerekek. Kinek sikerült?
Csoportosítsák a katicákat 2-esével, 3-asával, 4-esével vagy 5-ösével. Vajon így könnyebb megszámolni őket?
Rakjanak ki a katicákból egy focicsapatot a gyerekek. Ki lesz a kapus, hány hátvéd, csatár és középpályás kerül a csapatba? – Nézzük meg egymás csapatait.
De mi köze van a katicáknak a focihoz? – Mondjuk el a gyerekeknek Szabó T. Anna Fakatica című mondókáját (elérhető a címre kattintva), ami így kezdődik:
Icipici fakatica,
facipőbe’ cicafoci…
Milyen pici lehet a fakaticafoci? Két ujjal mérve mutassuk meg.
Felelgetve mondjuk el együtt a verset, ügyelve a versritmusra (sűrű, csupa nyolcad-értékű szótag: ti-ti-ti-ti ti-ti-ti-ti).
Majd kísérjük lábdobogással: Mi vagyunk a fakatica-focicsapat, bevonulunk a pályára, miközben mondjuk a verset.
Ismételjük egyre gyorsuló tempóban. Tenyerünkkel is üthetjük a ritmust a térdünkön, még jobban gyorsulva.
Végül csattogó, kopogó ritmushangszereket oszthatunk a gyerekeknek, és ezek kíséretével is előadhatjuk a verset.
Elfáradtak a katicák. Van, amelyik pihenni tér, van, amelyik elszáll. Mindenki tegyen az ujjára/kézfejére egy katicát, és a katicás dal szelídebb változatára előbb ringassuk, aztán reptessük haza a bogarakat. (Valahol a játékterületen helyezze el vagy ragassza fel mindenki a katicáját, mire befejeződik a dal.)
Katalinka, szállj el!
Jönnek a törökök;
Sós kútba tesznek,
Onnan is kivesznek;
Kerék alá tesznek;
Onnan is kivesznek;
Ihol jönnek a törökök,
Mindjárt utolérnek!
A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!