13-05. Katicadolgok

,
Életkorok:  óvodás, alsós, 
Képesség területek:  mozgásos játék, gondolkodtató, logikai feladat, nyelvi feladat, játék, ének, zene, ritmus, természetismeret, ön- és társismeret, kapcsolat, 
Szervezési formák:  óvodai foglalkozás, tábor, csendesnap, családi alkalmak, 
Tudomány területek:  természettudomány, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  online szöveg, digitális oktató anyag, film, kézműves oldal, 

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 1Mózes 1,20–25; Zsoltárok 148,7.10
  • Intelligenciatípus: Testi-mozgásos, logikai-matematikai, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, kapcsolati, természeti
  • Tevékenység: Katicakeresés és -számlálás, katicás mondókák ritmizálással, énekléssel, mozgással; katicapötty-számlálás, katicafajok megfigyelése, természetfilm megtekintése; katicapöttyök festése, nyomdázása, katicaképek, -modellek készítése

 

Katicamondók (Testi-mozgásos, logikai-matematikai, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, kapcsolati)

Dekorációs boltokban, interneten beszerezhető apró, öntapadós fakatica (pl. itt), ami elég motiváló hatású.

Saját készítésű papírkaticákkal is pótolható, amit piros papírkorongokból készíthetünk vonalas rajzolással, pöttyözéssel (hétpettyes katicát rajzoljunk).

Kép: 123RF

Foglalkozás előtt rejtsük el a katicákat a játékterületen, akár szabadtéren, akár teremben tartjuk a foglalkozást.

Majd „Katalinka, hol vagy?” kérdéssel indítsuk el a gyerekeket bogárgyűjtésre. Ki hány katicát talál? Meg tudja számolni?

Miután összegyűlt egy csomó katica, és nem találnak a gyerekek többet, helyezkedjenek el néhány fős kis csoportokban egy-egy asztal (vagy rajztábla) körül.

Az összegyűjtött katicákat számlálják meg a gyerekek. Kinek sikerült?

Csoportosítsák a katicákat 2-esével, 3-asával, 4-esével vagy 5-ösével. Vajon így könnyebb megszámolni őket?

 

Rakjanak ki a katicákból egy focicsapatot a gyerekek. Ki lesz a kapus, hány hátvéd, csatár és középpályás kerül a csapatba? – Nézzük meg egymás csapatait.

De mi köze van a katicáknak a focihoz? – Mondjuk el a gyerekeknek Szabó T. Anna Fakatica című mondókáját (elérhető a címre kattintva), ami így kezdődik:

 

Icipici fakatica,
facipőbe’ cicafoci…

 

Milyen pici lehet a fakaticafoci? Két ujjal mérve mutassuk meg.

Felelgetve mondjuk el együtt a verset, ügyelve a versritmusra (sűrű, csupa nyolcad-értékű szótag: ti-ti-ti-ti ti-ti-ti-ti).

Majd kísérjük lábdobogással: Mi vagyunk a fakatica-focicsapat, bevonulunk a pályára, miközben mondjuk a verset.

Ismételjük egyre gyorsuló tempóban. Tenyerünkkel is üthetjük a ritmust a térdünkön, még jobban gyorsulva.

Végül csattogó, kopogó ritmushangszereket oszthatunk a gyerekeknek, és ezek kíséretével is előadhatjuk a verset.

 

Elfáradtak a katicák. Van, amelyik pihenni tér, van, amelyik elszáll. Mindenki tegyen az ujjára/kézfejére egy katicát, és a katicás dal szelídebb változatára előbb ringassuk, aztán reptessük haza a bogarakat. (Valahol a játékterületen helyezze el vagy ragassza fel mindenki a katicáját, mire befejeződik a dal.)

 

Katalinka, szállj el!
Jönnek a törökök;
Sós kútba tesznek,
Onnan is kivesznek;
Kerék alá tesznek;
Onnan is kivesznek;
Ihol jönnek a törökök,
Mindjárt utolérnek!

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .