Találkozás a bárány-emberrel

, , Képesség területek:  ön- és társismeret, kapcsolat, drámajáték, élménypedagógia, nyelvi feladat, játék, 
Szervezési formák:  hittanóra, csendesnap, 
Tudomány területek:  művészetek, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  online szöveg, játékforrás, online játék, 

Képforrás: 123RF

Tulajdonság-vásár

Milyen tulajdonságaim vannak? Milyen tulajdonságot szeretnék még? Milyen tulajdonságot tartok a legfontosabbnak, legértékesebbnek? – Ezek a kérdések kerülnek elő oldott formában az alábbi ön- és társismereti játékban:

Minden játékos ír egy listát, amiben felsorolja a saját legfontosabbnak tartott tulajdonságait. A listán szereplő tulajdonságok száma legalább 5, legfeljebb 10 legyen. A játékosok ezekből a tulajdonságokból fognak vásárolni egymástól a tulajdonságpiacon. A vásárláshoz mindenkinek azonos összeg áll rendelkezésére. Az eredeti játékszabály szerint 66 tallér (ezt egyszerűsíthetjük fejenként 10 tallérra).

A piac meghatározott ideig, pl. 20 percig van nyitva, ezalatt bárki bárkitől vásárolhat, legalább egy tulajdonságot. Olyan tulajdonságot vehet, amilyen neki nincs, de szeretné, ha lenne. Aki türelmetlen, az pl. vehet a másiktól türelmet. Hogy egy tulajdonságot ki mennyiért árul vagy vesz meg, arra alkudni lehet.

Az adásvétel adatait és a megszerzett új tulajdonságokat a gyerekek papíron rögzítsék: milyen tulajdonságot vásárolt és mennyiért, mit adott el és mennyiért. Vásárláskor a keretösszegnél többet senki sem adhat egy tulajdonságért. Ugyanakkor az eladott árucikk ára nem növeli a keretösszeget. Ha a keretösszeg elfogyott, nem vásárolhat többet. A tulajdonságpiac attól is különleges, hogy itt az „áru” nem fogy el. Tehát ugyanazt a tulajdonságot el lehet adni többször is.

 

Miután lejárt a vásárlási idő, kérdezzük meg:

Ki milyen tulajdonságokat vásárolt?
Mit adott el legtöbbször?
Melyik árucikke nem fogyott?
A legkeresettebb tulajdonságokat jegyezzük fel, majd értékeljük, mely tulajdonságok a legjellemzőbbek, illetve melyeket tartja a legértékesebbnek a csoport.
Válasszunk ki közülük hármat, amelyeket a csoport Top 3-as tulajdonságainak nevezhetünk.

Forrás

 

Szuperképességek

Nevezhetjük a Top 3-as tulajdonságokat szuperképességeknek is?
Mikor lesz egy értékes tulajdonságból szuperképesség?
Pl. a türelem értékes tulajdonság. De azért sok türelmes ember van, és a türelmet mindenki gyakorolhatja. Hogyan válhat a türelem szuperképességgé (vagy szupererővé)? Keressünk ehhez megfelelő élethelyzetet, találjunk ki hozzá történetet. Ugyanezt megtehetjük valamennyi Top 3-as tulajdonsággal.

Milyen szuperhősöket ismernek a gyerekek? Nekik milyen szuperképességeik vannak? Ki milyen szuperképességet szeretne magának?
Ha nem került szóba, kérdezzük meg, ismerik-e Batmant, a Pókembert és a Denevérembert. Mi köze van a képességüknek a pókhoz és a denevérhez?

 

A Bárányember

Olvassuk fel Kiss Ottó A bárányember című meséjét (elérhető a címre kattintva). Itt milyen szuperképességekről van szó?

Beszélgessünk:

Miért a legszuperebb képesség a bárányember szuperképessége?
Ráismertek-e, hogy ki ő? Miről?
A történetben szereplő apa és kislánya miről ismerte meg?
Mi mindent kérdezett a bárányembertől a kislány? Mit válaszolt ezekre a bárányember?
Az állatokról is faggatni kezdte. Mit kérdezhetett?

Ti mit kérdeznétek még a bárányembertől? – Szuperképessége az is, hogy ő minden kérdést meghallgat. És a maga módján meg is válaszol.

Kép: 123RF

Ha van elég időnk, a gyerekek a kérdéseiket írásban is megfogalmazhatják. Bármilyen kérdést feltehetnek, ami az élettel, halállal, mennyországgal, hittel vagy a Bibliával, Isten létével, személyével kapcsolatos. A kérdéseket név nélkül beadhatja, aki szeretne ezekről a dolgokról beszélgetni. A kérdésekre a későbbi foglalkozások során is visszatérhetünk.

Forrás

 

 

 

 

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.