2-1. Nyárjelek: virágpompa

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Énekek 2,1; Ézsaiás 35,1–2; 40,6–8; Máté 6,28–30
  • Intelligenciatípus: Zenei-ritmikus, testi-mozgásos, kapcsolati, verbális-nyelvi, természeti, vizuális-térbeli, egzisztenciális
  • Tevékenység: Énekes körjáték: virágvásár; virággaléria, dalhallgatás, éneklés, beszélgetés, rajzos kerttervezés; bibliai virágismeret: igék és képek; virágos ruhatervek készítése

 

Beültettem kis kertemet… (Zenei-ritmikus, testi-mozgásos, kapcsolati, verbális-nyelvi, természeti, vizuális-térbeli)

Énekeljük, majd játsszuk is el a Beültettem kiskertemet kezdetű népi játékot (kottával együtt lásd a címre kattintva):

A gyerekek kettős kört alkotnak, mindkét körben egyenlő létszámmal. A belső körben lévők a külső körben lévők elé guggolnak. Egy játékos kimarad, ő kívül helyezkedik el a két körön, és körben jár, miközben a többiek énekelnek:

Beültettem kis kertemet a tavasszal
rózsa, szegfű, liliom és rezedával.
ki is nyíltak egyenkint,
el szeretném adni mind,
de most mindjárt!

Ezután a körben járó játékos megáll, odalép a külső körben hozzá legközelebb állóhoz, megfogja a kezét, és egyedül folytatja az éneket:

Én megveszem virágodat, ha eladod,
és az árát te magad is nem sokallod.

A megszólított énekelve válaszol:

Versenyfutás az ára,
fussunk egyet utána,
de most mindjárt!

Amikor vége a dalnak, mindketten ellentétes irányban futnak a kör körül. Aki hamarabb ér az üresen maradt helyre, beáll a külső körbe. Aki később ér oda, kívül marad a körön, ő lesz az, aki körben jár tovább. A játék hasonlóan folytatódik, három játékkör után érdemes szerepet cserélnie a külső és belső körnek.

A játékot szereposztással is játszhatjuk, amikor a belső körben guggolók a virágok, a külső körben állók a kertészek vagy virágárusok, a körön kívül sétáló pedig a virágkereskedő vagy vásárló.

 

Ismerik-e a gyerekek a játékdalban szereplő virágokat? Nézzük meg mind, amihez készíthetünk egy tankockagalériát vagy PowerPoint bemutatót, együtt a következő dal virágképeivel:

Felismerik-e azokat a virágokat is, amelyek nem szerepelnek a dalban?

Ezek egy másik dalban szerepelnek, és van egy harmadik társuk az előző játékból is. Hallgassuk meg Gryllus Vilmos Virágcsokor című dalát a szerző előadásában (elérhető a címre kattintva, a videó alatt a szöveget is megtaláljuk).

Milyen virágokról (viráglányokról) énekel? Mi is énekelhetünk az előadóval.

Beszélgessünk:

Kinek melyik virág tetszik legjobban a dalokban szereplők közül? Mi a kedvenc kerti virágotok?
Nálatok otthon van-e virágoskert? Milyen virágok vannak benne?
Melyek azok a virágok, amelyek tavasszal nyíltak, és már elnyíltak? Melyek azok, amelyek most is nyílnak, és nyáron is nyílni fognak?
Ha lenne saját kiskerted, milyen virágokat ültetnél bele?
Tudod-e, hogyan kell őket gondozni, hogy szépen viruló virágoskerted legyen?

Vegyél elő egy rajzlapot, ez most a kerted: „ültess” bele virágokat! Rajzolj egy szép virágoskertet (vagy annak részletét) a saját elképzelésed szerint.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Vakáció/ Mit üzen a nyár menüpont alatt.

A 38 éve beteg ember meggyógyítása

Jn 5,1–18

Ez a szép történet arról szól, hogy Jézus egy olyan beteget gyógyít meg, aki már 38 éve viseli a betegség minden terhét, s bár sokszor lehetett reménysége a gyógyulás felől, az évek hosszú sora alatt mégsem akadt embere, aki segített volna neki. Ebben a történetben érdekes módon nem is a szombaton való gyógyítás ténye válik hangsúlyossá, hanem az, hogy a meggyógyult, s újra járni tudó beteg felvette az ágyát. Minta semmi sem történt volna, úgy cselekszenek a vádlók. Mintha valami eltakarta volna szemük előtt a 38 esztendőt, amit a betegnek „alulról nézve” kellett eltöltenie. Mintha nem Istené lenne a dicsőség ezért a szabadításért.

Vajon nekünk vannak-e ilyen egyértelmű dolgok az életünkben, melyeket nem veszünk észre, pedig a szemünk előtt történnek? Amikor Isten cselekszik, és mi elmegyünk mellette? Amikor az ágyat látjuk az ember helyett? S amikor a szabályt látjuk a szabadítás helyett? Törvényt az Evangélium helyett?

Most szökellj és ujjongj, van már erőd te nemrég még oly béna láb,

és hagyd el most 38 év után a Bethesda hideg tavát.

Ó ezért kell élnem, dicső reményem, felelt az én Istenem,

És elküldte Jézust, szívem Urát, ki dicső megváltóm nekem.

(ifjúsági ének)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Gyógyítások

Lk 13,10–17;14,1–6

A Lukács evangéliuma két külön (csak ebben az evangélium­ban található) anyagot tartalmaz, melyek lényegük szerint hasonlóak. Jézus kérdésében a meggörnyedt asszony fájdalmas, beteg életét hasonlítja össze a farizeusok keményszívűségével.

Itt látszólag még történik egy „kompromisszumos” megoldás, hiszen a zsinagógai elöljáró a gyógyítással egyetért, csak a nappal nem. De Jézus éppen arra mutat rá, hogy fontosabb a betegségből való feloldozás, hiszen már sokat szenvedett az asszony. Szép párhuzamot von itt Jézus: Szombaton is eloldja mindenki az ökrét, szamarát itatni, akkor a beteg embert nem lehet feloldani betegségéből? Sokkal fontosabb az ember, mint az állatok, s ő ugyanazt tette, mint amit mindenki a maga gyakorlatában.

A másik történet nem zsinagógában játszódik, hanem egy vezető farizeus házában. Jézus ott kérdésével mutat rá a szombat jelenvalóságára. Kérdésére, hogy szabad-e szombatnapon gyógyítani, nem felelnek a jelenlévők. Miért? Nem tudták a választ? Sokkal inkább azért nem, mert valamit megértettek Jézus cselekedetéből. Jézus újabb kérdésében a kulcsszó az azonnal. Nemcsak az állat – ember szembeállítás lesz hát a lényeg, hanem az is, hogy a szabadítást rögtön el kell végezni. Mert sokkal fontosabb Istennél az ember személye, mint a törvény betűje! Te is „tedd meg, ha teheted!” Azonnal!

Ő előttem, Ő utánam.

A szívemben, a dalomban,

az életben, a halálban,

örömárban, fájdalomban.

Ő előttem, Ő utánam.

Túrmezei Erzsébet

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

A sorvadt kezű meggyógyítása

Mt 12,9–14

A tegnapi történet úgy folytatódik, hogy Jézus bemegy a zsinagógába szombaton, ahol van egy sorvadt kezű ember. Már készül az újabb provokáció, hiszen azért kérdezik meg Jézust, hogy vádat lehessen emelni ellene. Ő egy példával válaszol: „Ki az az ember közületek, akinek ha egy juha van, és az verembe esik szombaton, nem ragadja meg, és nem húzza ki?” Mindennapos gyakorlattal pirít rá a kérdezőkre, s elmondja a szombat lényegét: „Szabad tehát jót tenni szombaton!” Fontosabb a szabálynál a humánus, vagy értéket megtartó cselekedet. Jelszavunkká is válhat: „Szabad jót tenni szombaton.”

A mindenkori törvénnyel szemben áll a szeretet törvénye, mert az átemel a törvényen is. A szeretet is sokszor átlépés a határokon. Isten azzal, hogy Jézus Krisztust elküldte hozzánk, bűnös emberekhez, nagyon nagy határt lépett át: az Ő világa és a mi világunk határát, az Isten és ember közötti határt. Nekünk időnként a saját határunkat átlépni is nehéz. Ezzel a gyógyítással Jézus azt mutatja meg, hogy a szabálynál igenis többet jelent a szeretet, és értékesebb az ember. Hiszen: „Az ember pedig mennyivel többet ér a juhnál!” Isten értékesnek tart bennünket.

Szabad hát jót tenni szombaton és a mai napon is!

Mert nem úgy ünnepeljük a szombatot, mint valami szertartást, aprólékos aggályoskodással, mintha azt gondolnánk, hogy valami lelki titkot ábrázol. Inkább úgy élünk vele, mint egy orvosszerrel, amely az egyházban a jó rend fenntartásához szükséges.

Kálvin János

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

A kalásztépés

Mt 12,1–8

Az Újszövetségben különösen fontos történetek az ún. szombatnapi gyógyítások vagy más események. Mivel a fogság utáni zsidóság életében kiemelkedően fontos helyet foglalt el a szombat, megkülönböztetett figyelemmel kísérték a farizeusok és írástudók Jézus szombati cselekedeteit. Jézus pedig e történetek tanúsága szerint messze eltért az általuk megélt és oly fontosnak tartott Törvény előírásaitól. A farizeusok a Törvényben 613 paragrafust láttak, ebből 365 tiltás és 248 parancsolat, melyeket igyekeztek betartani. Ezért volt radikális Jézus törvényértelmezése, aki nem a betűt emeli magasba, hanem a parancsok lényegére irányítja a figyelmet. Különösen a szombattal kapcsolatban, aminek megszegése tetten érhető.

Az e témában leírt történeteket a „Jézus és a szombat” címmel foglalhatjuk össze, melyekről szól a következő néhány nap áhítata. Ezek közül az első arról beszél, amikor Jézus tanítványai gabonaföldön mentek át, s éhségük elűzésére morzsolgatták, majd megették a búzaszemeket. A farizeusok azonnal lecsapnak: „Tanítványaid olyat tesznek, amit nem szabad tenni szombaton.” Jézus Dávid példájára hivatkozik, aki evett a szent kenyerekből, sőt a papok is „megszegik” a szombatot. A lényeget ezután mondja el: Isten nem irgalmatlanul kívánja betöltetni a törvényt, hanem irgalmas irántunk. Ha valaki ezt nem érti, miért akarja betartani a törvényeket?

Gyakran így vagyunk mi is, könnyebben teszünk valamit, ha mondják, ha elő van írva, mint magunktól. Pedig igazi szabadságunk szabad irgalmas döntéseinkben van.

„A szombat lett az emberért, nem az ember a szombatért.” (Mk 2,27)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Munka közben

Lk 12,41–46

Az Újszövetségben van egy szép példa arra nézve, hogy mit is vár tőlünk Jézus az Ő visszajövetelével kapcsolatban. Az a legszebb, ha munkában talál minket. Ha nem tétlenül ülünk egy nyugágyban, hanem tevékenykedünk az Ő országáért.

Ez azt jelenti, hogy feladatunk van itt a földön, dolgozhatunk, s jó lelkiismerettel tevékenykedhetünk. A mennyben pedig a „teljes szombatot” élhetjük majd meg. Ahogyan már hétközi munkánk közben szívesen gondolunk a hétvége pihenésére, így vágyakozhatunk munkánk során arra, hogy majd egyszer megpihenhetünk Istennél. Jézus arra hívja fel a figyelmet, hogy jó munkálkodni. Sőt azt mondja: az a boldog ember, akit a gazda munkában talál. Hét közben még a fárasztó munkát is lehet örömmel végezni.

Az ünnepet pedig nyugodtan ünnepelhetjük meg.

Mit értünk igazán a sabbat szabadságán?

Vajon igazán jól értjük a vasárnapi szabadnapot, amikor visszaszorítjuk vagy megtagadjuk a sabbat papi értelmét? Amikor elutasítjuk a nyugalomra szólító „kultikus” vagy „liturgikus” utalásokat?

Nem gondoljuk meg, hogy a nyugodalmat maga az Isten rendelte és ajándékozta, s éppen az ünnep megtartásában ígérte és parancsolta?

Gyötörjük csak ismét a magunk „geometrikus” gondolkodásmódját!

Csakugyan jól ünnepeljük a szabadságot, ha többé-kevésbé csak horizontálisan ünnepeljük?

Jan Milic Lochman

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Szombatról szombatra

Ézs 66,23

A Heidelbergi Káté Isten embernek adott követelménye szerint fogalmazza meg a parancsolathoz fűződő kérdését. Összefoglalásként is legyen előttünk:

„Mit kíván Isten a negyedik parancsolatban?

Először azt, hogy az igehirdetés szolgálata és az iskolák fenntartassanak és én, különösen ünnepnapokon, az Isten gyülekezetébe szorgalmasan eljárjak, hogy ott Isten igéjét hallgassam, a szent sákramentumokkal éljek, az Urat nyilvánosan segítségül hívjam és keresztyénhez illően alamizsnálkodjam. Továbbá, hogy életemnek minden napján szűnjek meg a magam gonosz cselekedeteitől, engedve, hogy bennem az Úr munkálkodjék az Ő Szentlelke által, és így az örökkévaló szombatot már e földi életben megkezdjem.” (103. kérdés-felelet)

Tehát a Káté is fontosnak tartja, nemcsak az istentisztelet látogatását, hanem azt is, hogy meglévő dolgaimmal szolgáljam Isten dicsőségét. Ézsaiás könyvében találjuk az igaz istentiszteletről való leírást, ahol nem elveket, hanem gyakorlati indítást találunk a szegények, nyomorultak felé (Ézs 58).

Másrészt pedig a Káté összeköti a parancsolatot a „nagy szombattal”, ami a világ végén jön majd el. A szombat megünneplése tehát nem más, mint bekapcsolódás Isten örök szombatjába, s az istentisztelet is földi, kicsinyített mása a Jelenések könyve által közvetített mennyeinek.

Boldog, aki Isten országának vendége!

hát mit fogunk

megtudni magunkról, amíg nem tudunk

nem tudunk, nem tudunk ünnepelni?

Szilágyi Domokos

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

1-2. Nyárjelek: ugróiskola

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Zakariás 8,5; Máté 24,32
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, vizuális-térbeli, testi-mozgásos
  • Tevékenység: Vershallatás és -értelmezés, ugróiskola rajzolása és játéka; versek összehasonlítása, beszélgetés, ugróiskola-változatok próbája

 

Járok az utcán (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, vizuális-térbeli, testi-mozgásos)

Jézus példáját a fügefáról és a nyárról alakítsuk át mai gyerektapasztalatok szerint, mondjuk így: Tanuljatok a járda példájából: amikor már itt is, ott is egy-egy krétával rajzolt ugróiskola, tudjátok, hogy közel van a nyár. (vö. Máté 24,32)

Hallgassuk meg Nemes Nagy Ágnes Ugróiskola című versét Káldy Nóra előadásában (elérhető a címre kattintva).

Járok az utcán,
kip-kop, kip-kop,
még meg is állok
itt-ott, itt-ott.

A teljes versszöveg elérhető a DIA oldalán: Ugróiskola

Beszélgessünk:

Mit gondoltok, ki jár az utcán? Milyennek képzelitek el őt?
Mit vesz észre a járdaszélen? Mit lát máshol is?
Mit jelent számára az ugróiskola?
Mit jelent az, hogy mindenütt lát egy-egy ugróiskolát? Minek a jele ez?

 

Zakariás próféta így festi le népe számára a boldog jövendőt: „A város terei megtelnek fiúkkal és leányokkal, akik vígan játszadoznak a tereken.” (Zak 8,5) – Mit jelent az Ugróiskola „látomása” a prófétai látomás tükrében? Hasonlítsuk össze a kettőt.

Majd menjünk ki a térre vagy a járdára, rajzoljanak a gyerekek színes krétával ugróiskolákat, és ugráljanak.

Kép: 123RF

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Vakáció/ Mit üzen a nyár menüpont alatt.

Szolga voltál Egyiptomban…

5Móz 5,15

„Mily jó, ha bűntől már szabad, az Úr szolgája vagy;

A bűn szolgája gyáva rab, a Krisztusé szabad.”

– foglalja jól össze énekeskönyvünk szép éneke a szolgaság – szabadság kérdését (467. dicséret).

Egy vidéki város stúdiója készített egy filmet „Falak és falak” címmel. Párhuzamosan mutatta be két zárt intézmény életét: egy börtönét és egy apácakolostorét. Párhuzamosan nyilatkoztak a lakók arról, miért is vannak ott, és mit jelentenek nekik a falak, a rácsok. A börtönben lévők rabságban voltak, rabruhában, s csalódottan vagy egykedvűen beszéltek tetteikről, érzéseik­ről, a bezártságban megélt napjaikról. Egy nővér a kolostorból pedig boldogan beszélt hivatásáról, mindennapos munkáiról, a zárda védő falairól, a Krisztussal élt életről.

Nem mindegy, hogy a rabságot önként választjuk, vagy kényszerből. A bűn rabságában sokat lehet gyötrődni. A Krisztus szolgaságában pedig mindig lehet örvendezni.

„Krisztus szabadságra szabadított meg minket, álljatok meg tehát szilárdan, és ne engedjétek magatokat újra a szolgaság igájába fogni.” (Gal 5,1)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

1-1. Évszakok üzenetei

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 1Mózes 8,22; Zsoltárok 74,17; Példabeszédek 26,1; Ézsaiás 18,4; Jeremiás 5,24; Máté 24,32; Jakab 5,7
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, természeti, önismereti, kapcsolati, testi-mozgásos egzisztenciális, zenei-ritmikus
  • Tevékenység: Évszakválasztó játék, évszakpantomim; évszakváltó sorverseny utánzó mozgásokkal; évszakok üzenete, jelei, dicsérő ének körtánccal

 

Kedvenc évszakom (Verbális-nyelvi, természeti, önismereti, kapcsolati, testi-mozgásos)

Kérdezzük meg a gyerekektől: Hogyan folytatnátok ezt a mondatot:

Kedvenc évszakom…

Szólítsunk fel egy-egy vállalkozót, aki mondja ki hangosan, kiegészítve a mondatot. Majd kérdezzünk rá: Miért? Pl.:

Kedvenc évszakom a tavasz. – Miért? – Mert nyílnak a virágok, és lehet kint játszani.

A válaszok indoklással együtt valószínűleg különbözőek lesznek. Amíg van jelentkező, folytassuk a játékot, lehetőleg minden évszak kerüljön sorra. Vajon lesz-e a gyerekek között, aki több évszakot is megnevez? Ebben az esetben még érdekesebb lehet az indoklás.

Lesz-e, aki mind a négy évszakot megnevezi? Az ő indoklása különösen is érdekes.

Kép: 123RF

Ezután olvassuk fel Kiss Ottó Kedvenc évszakom című versét (elérhető a címre kattintva, a válogatás 3. verse).

Ő indoklás nélkül, röviden válaszol. Ha még nem hangzott el, indokoljuk meg együtt, miért gondolhatja, érezheti úgy a versbeszélő, hogy neki minden évszak a kedvence?

 

Alkossanak a gyerekek csoportokat aszerint, hogy kinek melyik a fő kedvenc évszaka. Tehát most csak egy évszakot lehet választani. Törekedjünk arra, hogy ne legyen túl aránytalan a csoportelosztás. Ilyen esetben megkérdezhetjük, hogy van-e, aki a kisebb létszámú csoport évszakát is kedveli, és lenne kedve hozzájuk csatlakozni.

Az évszakcsoportok elhelyezkedhetnek a terem egy-egy sarkában, ahol találjanak ki egy olyan mozdulatsort, pantomimjátékot, amivel be tudják mutatni az adott évszak számukra fontos jellemzőit.

Felkészülési idő után mutassák be egymásnak a csoportok az évszakpantomim-játékukat. Végül beszéljük meg, hogy az adott évszaknak milyen mozgásait, cselekvéseit, jeleit ismerték fel a nézők.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Vakáció/ Mit üzen a nyár menüpont alatt.