A hosszú élet titka?

Zsolt 90

Nagymamám 90 éves koráig élt, s nagyon tisztelte a ­szüleit. Nem tudom, hogy valóban ilyen egyenes összefüggés van-e a két dolog között, de ő mindig ezt hangsúlyozta. S valóban láttam sokakat nagyon korán elmenni, akiket szüleik temettek el, s nagyon elkényeztetett, szüleiket semmire tartó emberek voltak. Néhányan közülük olyanok is, akiket a nagyszülők ellen neveltek, mert azok fegyelmezni próbálták unokáikat.

S láttam késő öregségig megőrzött ép elmével, gazdag méltóságos emberséggel elbúcsúzni olyanokat, akik ismerték az élet bölcsességét. Amióta őket láttam – nem félek az öregségtől, mert tudom, hogy nemcsak mindent lassan elveszítők vannak, hanem olyanok is, akiknek életében minden lassan beérik abból, amit tettek. S a késő öregség gazdag aratás ideje lehet!

Érdemes meghallgatni őket, mert a hosszú élet sok tanulsággal járhat. Ők, mint egy „élő történelemkönyv” hordozzák sebeik­ben, ünnepeikben, tapasztalataikban mindazt, amit az elmúlt hatalmas korszakok változásai hoztak. S érdemes odafigyelni megcsendesedéseikre, s arra, hogy mi az, amit még ilyen idősen is tisztelnek! Még mindig kevesebb időbe telik tőlük kérdezgetni, mint magunknak mindent megtapasztalni.

A hosszú élet tehát Isten parancsainak tiszteletéből fakad.

„Aki a parancsot megtartja, nem ismeri meg a veszedelmet, mert a bölcs ember tudja, hogy eljön az ítélet ideje.” (Préd 8,5)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

5-2. Labda, buborék, árnyékvető

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 1Mózes 18,1; Zsoltárok 19,5–7; 36,8; Ézsaiás 4,6; Ezékiel 17,23; Jónás 4,5–8
  • Intelligenciatípus: Testi-mozgásos, kapcsolati, természeti, vizuális-térbeli
  • Tevékenység: Labdajátékok: fejelés, zsinórlabda; szappanbuborék-fúvás; árnyékfogók; árnyékkereső, árnyékrajzok és fotók készítése

 

A labda röpte (Testi-mozgásos, kapcsolati)

Labdajáték, játékos labdagyakorlat, ahol a labda röptét, röptének ívét észleljük és figyeljük játék közben:

 

Fejelés

A kemény bőrlabdával való fejjáték gyakorlása a gyerekek számára veszélyes, ezért a fejjátékot csak könnyű gumilabdával, röplabdával ajánljuk. Próbálgathatják a következő gyakorlatokat:

  • Párban a társ által fejmagasságban dobott labda visszafejelése a homlok középső részével, álló helyzetből, különböző távolságból
  • Az előbbi helyzetben visszafejelés felugrással
  • Folyamatos fejelés párokban, kis csoportokban
  • Fejelőverseny távolságra, illetve célra

Forrás: Labdajátékok (Eszterházy Károly Főiskola, Sporttudományi Intézet, Eger, 2015)

 

Zsinórlabda

A játékot egy röplabdahálóval vagy kifeszített zsinórral kettéosztott pályán játszhatjuk, általában 6 fős csapatokkal. A háló/zsineg kb. 2 m magasan legyen kifeszítve, amitől kb. 3 m-re jelöljük ki mindkét térfélen a kezdővonalat. Kezdéskor a csapat egyik játékosa a kezdővonalról dobja át a labdát a háló/zsineg fölött a túlsó térfélre, törekedve arra, hogy ne tudják elkapni. A védő játékosok feladata, hogy a labdát elkapják. Aki a labdát elkapta, annak kell visszadobni azt a másik térfélre. Az elkapás helyéről nem mozdulhat el, nem ugorhat föl, és nem dobhatja át csapattársának a labdát. A labdamenet addig tart, amíg a labda földet nem ér. A hibázó csapat ellenfelének jár a nyerőpont. Hibának számít az is, ha az átdobott labda a határvonalon kívül esik le, vagy a háló alatt, illetve a hálót érintve kerül át a túlsó térfélre. Az új labdamenetet mindig az kezdi, aki az utolsó nyerőpontot szerezte. Játszhatjuk időre (pl. 2×10 perc) vagy hamarabb elért nyerőpontra (3×15 pont).

Forrás: Mozgásos játékok (Eszterházy Károly Főiskola, Sporttudományi Intézet, Eger, 2015)

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Vakáció/ Mit üzen a nyár menüpont alatt.

Még a tanáraimat is?

Péld 3,1–18

A bibliai időkben nem voltak külön tanárok, hanem a szülők tanították gyermekeiket. Az apa volt a család papja, aki Isten előtt képviselte a családot, s a család előtt Isten bölcsességét. Ő tanítgatta fiait kicsiny koruktól kezdve, ő volt első tanáruk. Később, ha más foglalkozást választottak, oda küldték tanulni, ahol mesteremberek tanítottak.

Isten igéjének megtanítása is a szülő feladata volt tehát. Sokkal nagyobb felelősség volt rajtuk, mint ma, amikor ők is mindent a tanároktól, iskolától várnak – kicsit annak a rendbehozatalát is, amit ők elrontottak. Sokan pedig leszólják a tanárokat, véleményüket nem becsülik, s kivédik még azt a gyermeket is, aki megérdemelné a büntetést.

A pedagógus tehát a szülő helyébe lépett sok évre vonatkozóan. A gyerekek néha jobban szeretik tanáraikat, mint saját szüleiket, jobban is hallgatnak rájuk – s valljuk meg, sok pedagógus jobban is ismeri a gyereket, mint a saját szülei. Tisztelete tehát ugyanebbe a parancsolatba tartozik. Ő a kinyújtott kéz, a meghosszabbított közösségi felelős, aki szeretetével, nevelésével, tudásával az egész társadalom rendjének képviselője a diák előtt 3–23 éves kora között. Nem tudja ellátni a rábízott feladatot, ha nem kap tiszteletet szülőktől és diákoktól egyaránt.

„Miért nem hallgattam tanítóim szavára, miért nem figyeltem oktatóimra?” (Péld 5,13–14)

A tanítómester vonzalma és szeretete valami iránt nagyon könnyen bevésődik a tanítvány lelkébe is!

Keresztes Szent János

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

5-1. Naplabda, árnyékkuckó

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 1Mózes 18,1; Zsoltárok 19,5–7; 36,8; Ézsaiás 4,6; Ezékiel 17,23; Jónás 4,5–8
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, természeti, zenei-ritmikus, vizuális térbeli, kapcsolati, egzisztenciális, testi-mozgásos
  • Tevékenység: Találós kérdés, beszélgetés, éneklés a Napról; naphasonlatok versben és zsoltárban, beszélgetés, rajzos ábrázolás; bibliaismeret: az árnyék szerepe hőség idején, árnyékvetők elhelyezése, kuckóépítés

 

Naplabda, csillagjátszó (Verbális-nyelvi, természeti, zenei-ritmikus)

Találós kérdésként kérdezzük meg a gyerekektől: „Tudjátok-e, mi a hajnal?” – Hallgassuk meg a válaszokat, majd olvassuk fel Gyárfás Endre Labdarúgó című versének feleletét:

Focicsatár!
Fejéről a
naplabda a
magasba száll.

 

A teljes vers elérhető a szerző Terüljasztalkám című kötetében (Móra, Bp., 2012, 18. o.) vagy a Napraforgó című irodalmi szöveggyűjteményben (Kálvin, Bp., 2021, 31. o.).

 

Beszélgessünk:

Kinek volt igaza? Melyik válaszban van igazság? (A gyerekek válaszaira is térjünk vissza.)
Miért lehet a hajnalt focicsatárnak nevezni?
És a napot miért lehet labdának nevezni?

 

Énekeljük el a Felvirradt az Isten napja című dal első versszakát (kottával együtt elérhető a címre kattintva), ami így kezdődik:

Felvirradt az Isten napja,
arany égen úszó labda.

 

Majd továbbénekelhetjük a dalt a második versszak átiratával:

Annak neve legyen áldott,
ki a naplabdával játszott,
csillagjátszótérré tette
körülöttünk a világot.

Kép: 123RF

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Vakáció/ Mit üzen a nyár menüpont alatt.

Még a túl szigorú szülőket is?

5Móz 21,18–21

A mózesi törvény igen súlyos. Abban a korban a gyermeknek nem volt olyan kultusza, mint manapság, sőt nagyon keményen büntették, ha valaki a szülei ellen fellázadt. Nem volt szokatlan a verés sem. A fegyelmezésnek sokféle módja lehetséges, szavakkal is lehet legalább olyan mértékben bántalmazni. De ma sokkal érzékenyebbek is vagyunk. A szülőknek felelőssége, hogy jól, s jóra nevelje gyermekét. De saját életük nehézségeit, megoldatlanságait is továbbadhatják gyermekeiknek. Azt mondják, hogy 12 éves korig minden nehezen kezelhető gyermek valójában a szülők tükre. Hiszen minden rendetlen, engedetlen gyerek biztonságos határok és elegendő figyelem után kiált!

Az egyensúlyt ehhez a törvényhez a jézusi példázat magyarázata adja meg: Lk 15,11–32! Ez a történet jól szemlélteti a szülők és a gyermekek döntéseit, s annak következményeit is. S mindebben hogyan van jelen Isten szándéka. Az ötödik parancsolat tiszteletről beszél. Mert a szülői méltóság, s a szülők tisztelete valójában Isten atyai mivoltának tisztelete, aki nekem éppen ezeket a szülőket adta! Aki éppen rajtuk keresztül akar engem formálni.

Biztosak lehetünk benne, hogy mindig tudja a szülő is, mikor nem tette jól, amit tett – de sokszor nem tehetett másként! S minden gyermek is érzi, ha túllépte a határait. Feltételezzük a jót! Ha most beleképzeljük magunkat az ő helyükbe, mi sem biztos, hogy másként tudnánk tenni. De mindenképp arra nézzünk, amiért hálásak lehetünk nekik. Az minket is és őket is megerősíti a jóban. Talán valamikor el lehet jutni a szülőkkel való kapcsolatban is egy kölcsönös bocsánatkérésig, megbocsátásig, a kapcsolat rendezéséig, feldolgozásáig.

„Mert akit szeret az Úr, azt megdorgálja, de mint apa a fiát, akit kedvel.” (Péld 3,12)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Mit jelent a szülők tisztelete?

Ef 6,1–4

Annak a méltóságnak a tiszteletét jelenti, amelyet Isten rájuk ruházott, és számon is fog kérni rajtuk. Szülőnek lenni tehát hasonlóan nagy méltóság, mint pl. királynak lenni.

A héber kifejezés: tisztelet = súlyosnak lenni. A tiszteletet érdemlő emberekre Isten nagyobb súlyt rakott. Terhet cipel a hátán – a többiekért! –, ezért elsőbbséget élvez! Aki nem válik be, mint szülő – kevés esélye van, hogy vezetőként megállja majd a helyét (1Tim 3,1–7!). Mivel tartozik tehát az ember a szüleinek?

Míg gyermek, engedelmességgel. Ez kikerülhetetlen. A gyermek részéről az engedelmesség, s a szülő részéről ennek következetes betartatása. Egyikük feladata sem könnyű, de mindkettőnek muszáj, ha az életet akarják megnyerni. Az a szülő, aki nem ad spenótot a gyermekének, mert csak csokit kíván, az ostoba, s gyermekének árt vele a legtöbbet.

Amikor felnőtté válik, akkor tisztelettel – mert a szülő egy életen át szülő marad! Nem lesz haver, nem lesz egyenrangú partner – megmarad szülőnek! S ez sem könnyű egyiküknek sem! Tanácsolni, segíteni, egymás mellett lenni, s mégis példával elöljárni…

Amikor a szülő magatehetetlenné válik, akkor a tisztelet kifejezése a gondoskodás. Szabad visszaadnom valamit abból, amit kaptam fogantatásom óta.

Ismerjük a mesét a kisfiúról, aki látta, hogy nagyapját elültették az asztaltól, mert összetört egy tányért. Néhány nap múlva látták a szülők, hogy egy fadarabot farigcsál. Amikor érdeklődtek, hogy mit csinál, így válaszolt: „Tányért faragok Nektek, hogyha öregek lesztek, akkor legyen miből ennetek!”

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Még a szülőket is?

Kol 3,18–25

Pál a „házi táblákon” elmondja a férfiak és nők, a gyermekek és a szülők feladatkörét is. Ezzel aktualizálja az 5. parancsolatot. A parancsolaton belüli sorrend ugyanis igen lényeges. Nem úgy szerepel: „anyádat és apádat”, hanem fordítva! Miért? Mert Isten komolyan veszi a maga által adott teremtési rendet:

A férfit illeti az első hely a családban, mert Isten rá bízta a család gondját. Tiszteletet érdemel feleségétől még akkor is, ha az adott helyzetben nem méltó rá – egy ember megbecsülése ugyanis rendkívüli változásokat eredményezhet a másikban!

Így az a gyermek is, aki tiszteli szüleit – magának tesz a legjobbat, mert a szülők rengeteget változnak attól, hogy tiszteljük őket. A világ egyik legnehezebb hivatása a szülői felelősség. Nem véletlen, hogy az emberi kapcsolatok sorában először ez kerül elő a Tízparancsolatban.

Szülőnek nem születünk, azt meg kell tanulni. Onnan kezdve tanulgatja mindenki, hogy él egy családban, s lát egy mintát maga előtt. Az igazi tanulás azonban élesben akkor történik, amikor valakinek megszületik az első gyermeke. Ám akkor már „vizsgaszituáció van”. Ha nem döntöttek a szülők sok kérdésben már előtte, akkor igen nehéz dolguk lesz összeegyeztetni a két családból „hozott szülői mintákat”. Tehát jó szülőnek lenni azzal kezdődik, hogy figyelmes gyerek vagyok…

Hallgatott s némán birkóztál vele.

Most már simulnál, mint a régi gyermek.

Lázadásodnak nincs ellenfele,

S tudod már: holt apák jobban nevelnek.

Áprily Lajos

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Ki vannak választva az engedelmességre

1Pét 1,1–2

Péter apostol egy egész gyülekezetnek írja azt, hogy ki vannak választva az engedelmességre. Mit jelent ez a kegyelmes megkülönböztetés? Mindenkinek annyit, amennyit megért belőle. Ha úgy értem, akár minden is lehet számomra. Az engedelmességnek nincs mértékegysége. Amit én értettem meg, azt nekem kell megtennem.

A Szentháromság Isten együttműködése munkál abban, hogy az engedelmesség kifejeződhessen:

Az Atya elrendelte – azaz gondviselése, kegyelme által úgy rendezi a dolgokat előre nekünk, hogy legyen esélyünk az engedelmességre. Ez minden véletlenséget kizár, előre elkészített helyzetek vannak (ApCsel 8,26–40).

A Lélek megszentelő munkája – azaz figyelmeztetése, amikor hajlanék a rosszra, vagy bátorítása, amikor végre észreveszem a jó lehetőséget. Sok-sok előkészítő munka sokféle igével, igehirdetéssel, készségek kialakítása olyan dolgokban, melyek mind az engedelmességet munkálják az eljövendő feladatra.

Jézus vérével való meghintés – azaz a bűnbocsánat biztosítása, mely a magunk alkalmatlan voltáról való meggyőződést segíti, s megment minden önigazulástól.

Nehéz a tisztelet kifejezése az engedelmességben? Mégis hosszú távon az egyetlen lehetőség a belső békességre.

Az emberben levő képességek nagyobbak, mint ahogyan ő azt tudja, és a lehetőségek, amelyeket Isten neki adhat, hatalmasabbak, mint álmodná.

C. H. Spurgeon

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Megtanulta az engedelmességet

Zsid 5,1–10

A Zsidókhoz írt levél szerzője úgy ír Jézus Krisztusról, mint aki „megtanulta” az engedelmességet. S ez azért nagyon fontos, mert így van lehetőség arra, hogy akik még nem tudnak engedelmeskedni, azok megtanulják tőle.

Hogyan tanulta meg?

Első lecke: lemondott egyéni dicsőségéről. Ez rendkívül nehéz, mert mind sikeresek akarunk lenni, amiről lemondani a mai világban szinte azt jelenti, hogy mindenről lemondunk. Szinte szomjazzuk személyes elismerésünket, s mások dicséretét.

Második lecke: vállalta az erőtlenséget. Még a pillanatnyi erőtlenség is megijeszt minket. Aki egy kicsit is kiesik a versenyből, már eltapossák – vallja a tömeg. A második lecke semmivel sem könnyebb, mint az első. A mai emberideál a lelketlen erőszörnyeteg, a „taposó terminátor”, aki előtt semmi sem szent.

Harmadik lecke: vállalta a feladatot, amivel Isten bízta meg. Nem önmaga találgatott, nem a tehetsége szerint, nem csupán tudása alapján, hanem engedelmességből. Ahol hiány mutatkozott, abban. Éppen egy Megváltóra volt szükség… Látjuk már saját feladatunkat?

Negyedik lecke: vállalta a szenvedést a feladat tejesítése közben. Ahogy a történéseket ismerjük a Gecsemáné kertjében – azt a bizonyos háromszori imádságot –, ez sem lehetett olyan egyszerű. S akik végigjárták az engedelmesség útját, mind megtanulták ezt a négy leckét. Rajtunk a sor!

„Elég neked az én kegyelmem, mert az én erőm erőtlenség által ér célhoz.” (2Kor 12,9)

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024

Engedelmesség az út végéig

Fil 2,1–8

Pál csak annyit kért a filippibeliektől, hogy az a készség legyen meg bennük, ami Jézusban is megvolt. Nem gondolja azt, hogy engedelmeskedni könnyű. Az „indulatot” várja. Ahogy ebben a magyar szóban benne van az „indul” ige, a cselekvés készsége. Azt várja, hogy ha nem is mindig sikerül, naponta kérjük Isten segítségét a még nagyobb engedelmességre. Mert ezzel munkáljuk üdvösségünket.

Mindig induljunk Vele iskolába, munkába, pihenésre. Isten látja a szívünket is, s tudja, hogyan látunk neki dolgainknak. Azt is, ha megtesszük ugyan, de nem őszinte szívvel – meglátogatunk valakit, de talán jobb lenne, ha nem tennénk; s azt is, ha készek vagyunk, de nem sikerül.

Lehet versenyezni, ki tudja jobban megélni azt az igét: „Szeresd felebarátodat!” – nagyon nemes verseny. És sokkal hasznosabb, mint abban versenyezni, hogy ki tud több igét a Bibliából, vagy ki tudja ügyesebben a másik fejére olvasni. Ez az engedelmesség valódi próbája!

Talán néhányan most szabadságra akarnak menni a gyülekezetből, a hétköznapi kötelességekből is – ám a keresztyénségből nem lehet szabadságra menni. Az még a Balatonnál, de „spanyolban” is érvényes!

Létezik egy lelkiségi mozgalom, ahol vannak heti, havi és évi igék, amelyeket a csoport tagjai komolyan vesznek, s megpróbálják megélni azok igazságát a hétköznapi életben. Erről beszámolnak a többieknek, s így gyönyörű mai történetek születnek az igék nyomán, melyekben megelevenedik az evangélium. Lélekben csatlakozzunk hozzájuk nyaralás közben…

© Fodorné Ablonczy Margit – Bölcsföldi András: Maradjanak szívedben, Parakletos Könyvesház, 2024