A hanuka is bibliai ünnep?
Képforrás: 123RF
A hanuka nem bibliai eredetű, de a Bibliában is szereplő ünnep. A hírműsorokban évente megemlítik, amikor az első gyertyát meggyújtják Pesten a Nyugati téren. 2018-ban december 2. és 9. között lesz az ünnep. Ilyenkor a média azt tárgyalja, hogy a politikai vezetők közül ki volt ott, ki maradt távol, de az ünnepről keveset mondanak.
A hanuka eredete visszamegy az intertestamentális, a két testamentum közti korra. Nagy Sándor halála után világbirodalmát helyi uralkodók osztották fel, Izráel földje Szíria uralma alá került. Antiokhosz Epiphanész görög-szír uralkodó a hellénizmust, a görög kultúrát és sokistenhitet akarta a zsidókra erőltetni. Üldözte azokat, akik ragaszkodtak őseik hitéhez, a zsidó hagyomány több vértanút is számon tart ebből az időből, akik a halált is vállalva kitartottak. Volt pl. egy Anna nevű asszony, akit azzal akartak a pogány hitre, bálványimádásra kényszeríteni, hogy a gyerekeit a szeme láttára megölték, de ő akkor is hűséges maradt.
Végül a zsidók egy része Makkabeus Júdás vezetésével fellázadt az uralkodó ellen, amikor a jeruzsálemi templomban pogány áldozatot mutatott be. (Ezekről az eseményekről tudósít a Makkabeusok két könyve, ami megtalálható a katolikus bibliakiadásokban.) Először egy kis csoport harcolt az idegen király ellen, de hamarosan országos szabadságharc lett belőle. Amikor felszabadították Jeruzsálemet, a templomban egynapi szent olajat találtak, de mikor meggyújtották a templomban a mécseseket, mégis kitartott nyolc napig. Ezalatt új oltárt építettek, visszaállították a templomi szolgálatokat, és eldöntötték, hogy minden évben meg fogják ünnepelni.
Hamar általánossá vált az ünnep, amikor később a rómaiak szállták meg az országot. Ilyenkor mindig az ország egykori szabadságharcára is emlékeztek. Jézus is felment a templomszentelés ünnepére, az ünnep felfokozott hangulatára jellemző a zsidók kérdése: „Elérkezett Jeruzsálemben a templomszentelés ünnepe. Tél volt. Jézus a templomban, Salamon csarnokában volt. Ekkor körülvették a zsidók, és így szóltak hozzá: Meddig tartasz még bizonytalanságban bennünket? Ha te vagy a Krisztus, mondd meg nekünk nyíltan!” (János 10,22–24)
Kr. u. 70-ben a rómaiak lerombolták a templomot, és a zsidók többsége szétszóródott: Ettől kezdve az ünnep még fontosabb lett, mert a lerombolt templom helyett bárhol tudtak rá gyertyagyújtással emlékezni. Ilyenkor a zsidók ma is nyolcágú gyertyatartót állítanak az egyébként hétágú menóra helyett, és minden este meggyújtanak egy új gyertyát otthon a lakásban, a zsinagógában. Az amerikai zsidók ilyenkor nagy kerti partit rendeznek, ennek mintájára terjedt el Budapesten a Nyugati téri szabadtéri utcabál szokása. A gyerekeknek édes süteményeket és ajándékokat adnak, szokás az is, hogy üdvözlőkártyákat adnak, küldenek egymásnak „Boldog hanuka” felirattal.
Több okból is a karácsonyhoz szokták hasonlítani a hanuka-ünnepet: az évnek ugyanarra a részére esnek, mindkettőn ajándékot kapnak a gyerekek, és mindkét ünnep fontos tartozéka a gyertyaláng. A hanukát a fények ünnepének is nevezik, mégsincs köze a karácsonyhoz. És bár Jézus azt mondta a templomban: „Én vagyok a világ világossága” (János 8,12), a templomszentelés, a hanuka máig megmaradt a zsidók egyistenhitét megvalló ünnepnek.
Közzéteszi: Győri István, református lelkész, egyetemi tanár
- Az általam (mint szerző, közzétevő által) feltöltött anyag engedélyem nélkül kereskedelmi forgalomba nem hozható.
- Valamint:
- a szerző engedélyével belső használatra, oktatási célra sokszorosítható, másutt azonban nem publikálható.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!