13-07. Csigadolgok
Képesség területek: természetismeret, ének, zene, ritmus, nyelvi feladat, játék, mozgásos játék, barkácsolás, kézművesség,
Szervezési formák: óvodai foglalkozás, tábor, családi alkalmak,
Tudomány területek: művészetek, módszertani segédanyag,
Multimédia: online szöveg, hanganyag, kézműves oldal,
Képforrás: 123RF
- Bibliai történet: 1Mózes 1,24; 3Mózes 11,30; Zsoltárok 58,9; 148,7.10
- Intelligenciatípus: Természeti, zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, egzisztenciális, testi-mozgásos, vizuális-térbeli
- Tevékenység: Csigakeresés, csigahívogatás mondókákkal, beszélgetés; versek hallgatása, ritmizálása, versértő beszélgetés; mozdulat és mozgásjáték, csigavonalas pörgettyű készítése
Csigamondók (Természeti, zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, egzisztenciális)
Keressünk a kertben, udvaron csigát, és ha találunk, ne bántsuk, hanem mondókázó türelemmel csalogassuk elő a házából. Néhány mondókaváltozat a Bihari gyermekmondókák és a Wikipédia nyomán:
Kép: 123RF
Csigabiga, gyere ki,
jó élet van ideki.
*
Csigabiga, gyere ki,
ég a házad ideki.
Ha nem hiszed, gyere ki,
majd meglátod ideki.
*
Csigabiga, gyere ki,
ég a házad ideki.
Kapsz tejet, vajat,
holnapra is marad.
Ha nem jössz ki, megbánod,
nem leszek a barátod.
*
Csigabiga, gyere ki,
ég a házad ideki.
Ha nem jössz ki, bent maradsz,
nem kapsz tejet, se vajat.
*
Csigabiga, told ki szarvad,
én is tolom talicskádat.
Hogy az „ég a házad ideki” mit jelent, arról beszélgetést kezdeményezhetünk. Vajon a gyerekek hogy értik, mit jelent ez a sor?
- Ha ég a ház, az veszélyt jelent. Mi veszélyeztetheti a csigát? – Forróság (égeti a nap): kiszárad. Valaki rátapos: összetörik a háza.
- Ha az ég (égbolt) a ház, akkor az azt jelenti, hogy a csiga otthon van a teremtett világban, nyugodtan kijöhet. Isten gondoskodik róla, mint a virágokról, fűszálakról vagy madarakról, hiszen a teremtményei közé tartozik. Mégis törékeny az élete, veszélyek leselkednek rá, mint minden állatra vagy növényre.
Ha lekuporodunk a csigához, és türelmesen várunk, kidugja a szarvacskáit, és elindul. Lassan, nyugodtan csúszik a testéből kiengedett váladékon, ezért is sorolja a Biblia a csúszómászók közé (3Mózes 11,30). A Biblia a csiga „törékenységéről” is tud: könnyen széjjelmálik a teste (Zsolt 58,9).
Csigaversek, csigamozgás (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, természeti, testi-mozgásos, vizuális-térbeli)
Milyen állat a csiga? Milyennek mutatja be Nemes Nagy Ágnes A csiga című versében (elérhető a címre kattintva).
Hol él a csiga? Milyen utakat jár be a saját „lábán”? (A csigának nyálkás „haslába” van, ezen csúszik.)
Hogy lett a versbéli csiga „világlátó”?
Kép: 123RF
Csigaexpressz
Lassú állat a csiga. Hogy lehet mégis gyorssá? Mi lesz belőle Balázs Imre József A csigabiga-expressz című versében? Olvassuk fel a verset (elérhető a címre kattintva, a Szivárvány c. gyerekújság 2009/3. lapszámának 7. oldalán), majd beszélgessünk:
Mi az az „expressz”? Milyen sebességgel közlekedik?
És a „csigabiga-expressz” mi lehet? Vajon az milyen sebességgel közlekedik? Hogyan utazhat a csiga gyorsan? – Pl. felmászik az állomáson a vonatra, és vele robog, amikor elindul.
Vagy roboghat a versben. – Mondjuk soronként felelgetve ritmikusan. A pergő időmértékes ritmus ad nagy sebességet a versnek:
tá-tá │ ti-ti-ti-ti │ ti-ti-ti-ti │ tá-tá
ti-ti-ti-ti │ tá-tá │ ti-ti-tá │ tá-tá
tá-tá │ ti-ti-tá │ ti-ti-tá │ tá-tá
ti-ti-ti-ti │ tá-ti │ ti-ti-ti-ti │ tá-tá
Majd lassítsuk le, mintha a csiga a saját lábán vánszorogna. Milyen lassan tudjuk elmondani a verset?
Hallgassuk meg a vers megzenésített változatát is a Kaláka együttes előadásában: Csigabiga-expressz (a címre kattintva). Hogyan fejezi ki a zene az expressz-sebességet?
Ha a gyerekek már tudják a verset, álljunk fel, és mondókázva vonatozzunk az udvaron vagy a teremben (vagy a teremből az udvarra és vissza). A játék végén a vonat csigavonalba görbülve lelassulhat, és ha kész a csiga, meg is állhat.
Csigakalapács
Balázs Imre József biztosan szereti a csigákat, szeret játszani a csiga szóval. Erre gondolhatunk, ha A csigakalapács című versét is elolvassuk (elérhető a címre kattintva).
Mi lehet az a csigakalapács?
Mi az a csigán, aminek nyele van? Láttátok már, hogyan mozgatja a csiga a nyeles szemét?
Két mutatóujjunkat felemelve tegyük egymás mellé, mintha ez lenne a csiga szeme. Mozgassuk is a szemeket – a csigakalapácsot – ide-oda.
Majd a két ujjunkkal felváltva üssük a vers ritmusát, miközben sorról sorra felelgetve mondjuk a verset:
ti-ti-ti-ti-ti-tá //4x//
ti-ti-ti-ti-ti-tá-tá
ti-ti-ti-ti-ti-tá
tá-ti-ti-ti-ti-tá-tá
ti-ti-ti-ti-tá
Pörgő csiga
Figyeljük meg az első versszak rímszavait: kép – kúp – szép – búg.
Melyiket nem ismerik a gyerekek?
Mutassunk meg egy kúpformát. Mutassunk fel egy búgócsigát. Melyik része kúp alakú?
Ki tudja jól megpörgetni? Figyeljük meg a mozgását és a búgását.
Készítsünk kartonpapírból, hurkapálcából pörgettyűt, amire csigavonalat rajzolhatnak a gyerekek. A forrásoldalon részletes leírással találkozunk. Megkönnyíti a munkát, ha hegyezett végű hurkapálcát tudunk beszerezni. Forrás
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!