24b. Hova bújnék előled? – További ötletek és variációk
grafika © Bódi Kati
Hova menjek előled?
A 139. zsoltár arról beszél, hogy az ember mennyi mindenben szeretne elrejtőzni Isten elől – Ő mégis mindenütt ott van (9–12. vers):
Ha a hajnal szárnyaira kelnék,
és a tenger túlsó végén laknék,
kezed ott is elérne, jobbod megragadna engem.
Ha azt gondolnám, hogy elnyel a sötétség,
és éjszakává lesz körülöttem a világosság:
a sötétség nem lenne elég sötét neked…
Zákeust a fügefa rejtette, szinte eggyé vált a fügefával. Te milyen helyen, milyen természeti erő vagy mesterséges alkotás védelmében éreznéd leginkább otthon magad? A kérdést feltehetjük így is: Minek a képébe bújva tudnád leginkább elképzelni magad?
Készítsd el a rád leginkább jellemző képet – mint önarcképet:
- rajzolással, festéssel;
- vagy kollázstechnikával színes papírokból, csomagoló és újságpapírokból, egyéb anyagokból.
Minek a képében tudnád leginkább elképzelni a barátodat/barátnődet? Készítsd el a rá leginkább jellemző képet is
- rajzolással, festéssel;
- vagy papírkollázzsal.
grafika © Bódi Kati
Zákeus-SMS-ek
Zákeus kicsi volt. Története mégis bekerült a Bibliába, mert nagy dolog történt vele.
Hogyan tudnád a történetét minél rövidebben és tömörebben leírni? Fogalmazz meg egy SMS-üzenetet Zákeusról, mintha te is szemtanúja lettél volna a történetének. Egy SMS-be legfeljebb 160 karakternyi szöveg fér bele (minden betű, szám és írásjel külön karakternek számít).
Jerikó-szerte elterjedt a hír, hogy mi történt Zákeussal. Írjatok neki SMS-üzenetet mint barát, ismerős, családtag, munkatárs vagy ellenség stb.
Zákeus megtudta, hogy ki az a Jézus. Mutassátok be Jézust valakinek Zákeus nevében egy SMS-üzenettel. Hogy kinek szól az SMS, először azt kell tisztázni magatokban.
Bemutatkozó SMS-ek
Fogalmazz meg magadról is egy tömör SMS-üzenetet. Legyen benne minden lényeges, amit fontosnak tartasz magadról elmondani.
Írjátok le a bemutatkozó SMS-eket név nélkül egy-egy cédulára. Majd keverjétek össze, és húzzon mindenki egy-egy SMS-cédulát. Olvassa fel, és találja ki, ki írhatta ezt magáról.
Majd fogalmazzatok meg egymásról is SMS-üzeneteket. Legjobb ehhez párokba rendeződni, így senki sem fog kimaradni. Itt is lehet játszani kitalálós felolvasást, mint az előbb.
Tulajdonságvásár
Alapjáték:
Egyszerű kérdés-felelet formájában is működik: Ha Jézus adna neked egy tulajdonságot, akkor mit kérnél? Mit adnál érte cserébe, ha egy meglévő jó tulajdonságodat kellene érte odaadni?
Cserebere-játék:
Külön cédulákra írja fel mindenki három jellemző tulajdonságát: Legyen köztük két olyan, amit jónak vagy elfogadhatónak tartasz. És legyen köztük egy, amitől szívesen megszabadulnál.
Induljatok el a csoportban, és nézzétek meg egymás tulajdonságait. Ezeket most szabadon cserélgethetitek egymás között (de mindenkinél három tulajdonság maradjon). Végül mindenki olvassa fel, milyen tulajdonságai vannak (akár ő írta, akár nem). Melyiket tartja jó tulajdonságnak, és miért? Melyik az, amitől szívesen megszabadulna? Mit kérne helyette?
Árverés:
A cédulákra írt tulajdonságokat elhelyezitek egy asztalon vagy táblán (BluTack gyurmaragasztóval), hogy mindenki láthassa. A kikiáltó felolvassa az összes tulajdonságot, majd egyenként áruba bocsátja. Mindenki 100 dénárral (vagy zsetonnal) rendelkezik, ebből gazdálkodhat (elég papíron vezetni az adás-vételt, maradék pénzösszeget). Az áruba bocsátott tulajdonságra a vevők ígérnek és licitálnak.
Játék végén mindenki felolvassa, milyen tulajdonságokat vásárolt, és melyik az értékesebb. Melyek azok a tulajdonságok, amelyek nem keltek el? Vizsgáljátok meg ennek az okát. (Lehet negatív tulajdonság, de lehet népszerűtlen pozitív tulajdonság is a maradék között. Az is előfordulhat, hogy nem volt elég pénz a vásárláshoz, különben még fogyott volna a készletből.)
Forrás: Kaposi László: Játékkönyv
Zákeus-otthon
Zákeus házáról – otthonáról és családjáról – mondta Jézus, hogy „üdvössége lett”. Milyen lehet egy „üdvös” otthon? Tervezzetek kisebb csoportokban egy-egy házat, amiben a csoport tagjai együtt fognak lakni. A rajz felülnézetben ábrázolja az épületet, ha több szintes, akkor minden szintet külön. A kertről, udvarról is készülhet tervrajz. A tervezés fő szempontja az, hogy minden „családtag”, vagyis csoporttag igényeit és szükségleteit vegyétek figyelembe, a lehető legnagyobb mértékben. Hogyan tud a csoport ebben egyezségre jutni? Milyen megoldások, ötletek segítenek a térrendezésben, a közös gondolkodásban, tervezésben.
A kis csoportok tartsanak a többiek előtt bemutatót, amikor elmondják a terveik főbb szempontjait, előnyeit. Beszéljenek arról is, hogyan jutottak egyezségre, kinek miről kellett lemondan
Forrás: KRISZ – Csoportdinamikai játékok: A mi házunk
A hittancsoport közösen elkészítheti egy gyülekezeti ház tervét, hasonlóan a fentiekhez. Csakhogy itt jóval több igényt és szükségletet kell figyelembe venni. Végig kell gondolni, milyen csoportok vannak a gyülekezetben, melyiknek milyen hely- és tevékenységigénye van, milyen egyéb szükségletekre kell odafigyelni, stb. Mi lenne a legfőbb jellemzője egy „üdvös” gyülekezeti háznak? Ez a feladat már inkább a nagyobbaknak, ifis korosztálynak, konfirmációi csoportnak való.
A tanmenetet, óraterveket és a további ötleteket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 3 menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-3/
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!