18. Állati csoportjátékok szilveszterre

,
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati, logikai-matematikai, vizuális-térbeli, természeti, egzisztenciális, testi-mozgásos, zenei-ritmikus
  • Tevékenység: Bemutatkozó és projekciós ön- és társismereti játékok; hiányos igék és állatnevek párosítása; karakterlapok készítése az állatokhoz; karaktertotó és -barkochba, karakterkiváltó játék, karaktertánc; mímes-mozgásos, dramatikus játékok a karakterekkel

 

Milyen állat lennél? (Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati)

Bemutatkozó játék: Minden játékos felírja egy cédulára, hogy milyen állat lenne, ha állatbőrbe bújhatna. A cédulákat kalapba dobjuk, és sorban húz mindenki a kalapból. Aki húz, felolvassa a céduláról az állatnevet, és elmondja, szerinte milyen lehet az illető, aki ezt az állatot választotta (milyen tulajdonság alapján választhatott)? Az első körben ne leplezzük le, hogy melyik cédulát ki írta, azt a következő körben tehetjük meg, ha a csoport szeretné nyilvánosságra hozni.

 

Ige-állat párkereső (Verbális-nyelvi, logikai-matematikai)

Jellegzetes bibliai állatokról szóló igéket párosítsanak a játékosok az igébe illeszkedő állatnévvel. Csoportjátékként úgy játszhatjuk, hogy minden játékos húz egy cédulát (lásd a csatolt mellékletet), amin egy hiányos ige vagy állatnév szerepel. Majd a csoport tagjai addig keresgélnek egymás között, amíg minden igekártyához meg nem találják a megfelelő állat nevét.

 

Milyen bibliai állat lenne? (Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati)

Mi lenne, ha… ön- és társismereti játékot játszhatunk bibliai állatokkal, állatcsoportokkal. Biblia- és természetismeret mellett jó asszociációs logika és társismeret kell hozzá, ezért is lehet jó szilveszteri partijáték. Nyomtassuk ki a csatolt mellékletben található kártyákat, vagy készítsünk hasonlókat.

A játék menete: Húz valaki egyet a kártyák közül, amit a játékvezető felolvas a többieknek. (Pl. Mi lenne Tomi a Bibliában, ha háziállat lenne?) Felolvassa a lehetséges válaszokat, amelyek közül a játékosok felírják a legjellemzőbb válasz számát. Végül egyeztetjük a véleményeket: Melyik válasz kap legtöbb „szavazatot”? Mennyire egyértelmű a karakterválasztás? Van-e valakinek más állatjavaslata, ami nem szerepelt a kártyán?

Megbeszélés után megint húz valaki a kártyák közül.

 

Karakterlapok (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, természeti,
egzisztenciális, testi-mozgásos, zenei-ritmikus)

Mindenki válasszon egy bibliai állatot, és készítse el a karakterlapját, karakterkártyáját. Legyen rajta az állat

  • karakterneve, lehetőleg egy bibliai vagy „beszélő név” (pl. Bálám szamara vagy Okos szamár);
  • jellemző portréja (teljes vagy félalakos rajz);
  • esetleg kiegészítő tárgy vagy növény, állat rajza;
  • további jellemző tulajdonság(ok) neve.

Játsszunk a karakterlapokkal:

Karaktertotó – Véletlenszerűen kihúz valaki egy karakterlapot, és felolvas róla egy tulajdonságot. Ki találja ki ez alapján, milyen állatról van szó? (Aki rosszul tippel, kiesik a játékból.) Ha nincs jó találat, felolvas egy újabb tulajdonságot. Ha nincs megfelelő válasz, felolvas vagy kitalál egy harmadik jellemző tulajdonságot. Ha erre sincs jó tipp, elárulja a karakter teljes nevét.

Ki vagyok? – Klasszikus barkochba játék, a játékosok kérdeznek, a karakterlapot húzó igennel vagy nemmel válaszolhat. Cél: minél kevesebb kérdésből kitalálni az állat nevét, vagy az állatkarakter teljes nevét.

Mit érdemel az a karakter, akinek a kártyája a kezemben van? – Karakterkiváltó játék tréfás, többnyire mozgásos feladatokkal.

Karaktertánc – Az állatok bálba mennek, ahol táncolni fognak, minden karakter a maga mozgásának megfelelően. Válasszunk ki néhány zeneszámot, és táncoljanak az állatok. Közben váltogathatjuk a zenét, zenei stílust.

 

Karakterdráma (Testi-mozgásos, kapcsolati, egzisztenciális)

Rakjunk körbe annyi széket, ahány játékos van, és kis cédulákra írva véletlenszerűen helyezzünk el a székeken egy-egy állatkarakternevet, írással lefelé fordítva. A játékosok véletlenszerűen foglaljanak helyet, nézzék meg a széken talált karakternevet, de ne árulják el a többieknek. Fokozatosan bővülő létszámmal játszhatjuk az alábbi helyzetgyakorlatokat.

Bemutatkozás – egyéni feladat:

Mindenki mutassa be a saját állatkarakterét a rá jellemző mozgással. A többiek ki tudják-e találni, milyen állatról van szó? Ha nem, a bemutató játékos tovább próbálkozhat.

Találkozás – páros feladat:

Az állatok gyakran találkoznak. Szemkontaktussal válasszon magának mindenki párt. A párok helyezkedjenek el a teremben, és játsszák el mozgással a találkozásukat. A szerepjáték lehet valóságalapú vagy mesei, képzeletbeli.

Akció csoportfeladat:

Az állatkarakterek alkossanak 3-5 fős kis csoportokat. Találjanak ki egy akciót, amit közösen hajtanak végre (nemcsak zsákmányszerzés jöhet szóba). Az akció mesei vagy példázatos jelenet is lehet. Mesei helyzetben már az emberi beszéd is megengedett.

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Állatok a Bibliában menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .