05-2. Oroszlán-próba: Oroszlánverem

, Életkorok:  alsós, felsős, 
Képesség területek:  képalkotás, vizualitás, gondolkodtató, logikai feladat, mozgásos játék, érzékszervi játék, drámajáték, élménypedagógia, barkácsolás, kézművesség, nyelvi feladat, játék, 
Szervezési formák:  tábor, csendesnap, hittanóra, 
Tudomány területek:  kortörténet, háttéranyag, 
Multimédia:  kép, galéria, online játékok, kézműves oldal, művészetek, módszertani segédanyag, 
  • Alapige: Dániel 6 – Dániel az oroszlánok vermében
  • Kihívás: Oroszlán-próba: Meddig tart a hited? – hűség nehéz időkben: oroszlánverem
  • Intelligenciatípus: Vizuális-térbeli, logikai-matematikai, testi-mozgásos, kapcsolati, természeti, verbális-nyelvi
  • Tevékenység: Kultúrtörténet: ókori oroszlánábrázolások; fogójáték szerephelyzetben; érzékelő- és reflexjáték, mímes-mozgásos játék; papírmaszk készítése, pantomim-, hang- és szoborjáték; asztali bábok készítése, történet újramesélése bábjátékkal

 

Oroszlánábrázolások (Vizuális-térbeli, logikai-matematikai)

Az ókori Mezopotámia története során a legtöbb korszakban megtalálhatók az oroszlánábrázolások, és ez az Óperzsa Birodalom korszakára is igaz. Az oroszlán uralkodói jelkép, és mint őrző lény, jelentős szereppel bírt. A babiloni Istár-kapu a város központja felé vezető felvonulási út kapuja volt. A felvonulási utat két oldalt oroszlánok őrizték. Hasonló oroszlánfrízt találunk I. Dareiosz és Xerxész perzsa királyok perszepoliszi palotájában, ahol monumentális oroszlánszobrok is megjelennek.

Figyeljük meg a különböző korszakok oroszlánábrázolásait egy tankockagaléria képein. A képeket kattintással nagyíthatjuk, feliratuk az “i” fölött olvasható. A képeket időrend szerinti sorba rendezhetjük.

A tankocka elérhető itt: Oroszlánábrázolások – Mezopotámia, Perzsia

Képek forrásai:

 

Oroszlánvadászat – ókori kirakó (elérhető a címre kattintva)

A képen, amit képrészletekből kell kirakni, II. Assur-nászir-apli, az Újasszír Birodalom egyik jelentős uralkodója látható egy oroszlánvadászaton (Kr. e. 883-859 között uralkodott).

 

Oroszlánfogó, oroszláncsapda (Testi-mozgásos, kapcsolati, természeti)

Az „Oroszlán és antilop” nevű afrikai (szudáni) fogójátékban a fogó oroszlán, a menekülők antilopok. Játék elején az antilopok „hunynak”, az oroszlán pedig jól elrejtőzik a bokros-fás terepen. Ezután az antilopok szétszélednek a játéktéren, de nem tudják, hol rejtőzik az oroszlán. Az oroszlán váratlanul támad, amikor legnagyobb esélye van a zsákmányszerzésre. Az elfogott antilopok is az oroszlánt segítik, amíg csak egy antilop marad életben. Ő lesz a következő oroszlán.

Játszhatjuk úgy is a játékot, hogy több oroszlán indul csapatban hajtóvadászatra. Ők is rejtőzéssel kezdik, és már az elhelyezkedésükkel igyekeznek csapdát állítani.

Forrás: Lukácsy András: Népek játékai (Móra, Bp., 1964, 348. o.)

Az alapjáték megismerése után fordítsunk a szituáción:

Akiket az oroszlánok megfogtak, kiállnak a játékból, és egy helyen gyülekeznek. Belőlük lesznek a vadászok, akik hálóval indulnak majd oroszlánt fogni. Amíg az oroszlánok vadásznak, a vadászok figyelik a mozgásukat, és megbeszélik, milyen stratégiával indulnak oroszlánvadászatra. Ha kellő számban összegyűltek, és elérkezettnek látják az időt, egymás kezét fogva láncot, vagyis hálót alkotnak, és így együtt indulnak vadászni. A hálóval be kell keríteni az oroszlánt, így esik fogságba. Akció közben a hálónak nem szabad elszakadnia. Ha mégis megtörténik, meg kell állniuk, és kijavítani a hálót, csak utána futhatnak tovább. A játékot kijelölt határok között játsszuk, amit az oroszlánnak nem szabad menekülés közben átlépnie. Ha mégis megtörténik, vagy a háló beszorítja őt a játéktér határához, szintén fogságba esik az oroszlán.

 

Oroszlánsimogató (Testi-mozgásos, kapcsolati)

Rajzoljunk vagy jelöljünk ki egy kört, ez jelzi az oroszlánok pihenőhelyét a vadasparkban. Választunk néhány oroszlánt, akik a pihenőhelyen hevernek. A körön kívül álló „vendégek” próbálják észrevétlenül megérinteni az oroszlánokat. Akit az oroszlánok észrevesznek, azt elkaphatják, és beránthatják a körbe (de a körből nem léphetnek ki). Ha sikerül, a zsákmány is oroszlánná válik.

Ki marad az utolsó, aki nem vált oroszlánná? – Ő lesz a játék második felében az angyal (forrás):

Az oroszlánok tágabb körben helyezkednek el, hiszen már sokan vannak. Négykézlábra állnak, és morognak, ordítanak, fogukat csattogtatják, mert éhesek. Ekkor megjelenik az angyal, és tapsol egyet, mire az oroszlánok kővé dermednek. Az angyal körbe jár, és aki mozdulatlan, azt megsimogatja. Erre az oroszlán lefekszik. Aki megmoccan, azt elzavarja: „sicc”, és kiesik a játékból.

 

Oroszlánmaszkok, oroszlánszobor (Vizuális-térbeli, testi-mozgásos, kapcsolati)

Készítsenek a gyerekek kis csoportokban oroszlánmaszkot papírtányérból.

A fehér papírtányérok temperával jól festhetők, de színes papírtányérok is kaphatók. Kivághatjuk a szemek vagy az arc helyét, és füleket, sörényt stb. ragaszthatunk a tányérra színes papírból, fonalakból. A maszkokat kalapgumival erősíthetjük a fejre, vagy pálcával tarthatjuk az arc elé.

Oroszlánmaszk papírtányérból

A maszkot felvéve mozgással és morgással, tehát oroszlánhangokkal játsszák el a csoportok a történet főbb mozzanatait, az oroszlánok viselkedését.

 

Végül alkossanak egy szoborcsoportot, ami Dánielt és az oroszlánokat ábrázolja.

 

Asztali bábok (Vizuális-térbeli, kapcsolati, verbális-nyelvi)

Kis csoportokban készítsék el a gyerekek a történet főbb szereplőit asztalon mozgatható bábokként. A figurák alapja egy-egy lefelé fordított papír- vagy műanyagpohár. Erre kerül a színes papírapplikációval készült ruházat és arcforma. Papírdoboz és mintás, színes papírok, valamint nyers színű csomagolópapír és kövek, kavicsok segítségével a történet fő helyszíneit: a palota tróntermét, Dániel szobáját és az oroszlánvermet/barlangot is elkészíthetik.

Majd játsszák is el a bábokkal a történet főbb mozzanatait, jeleneteit.

Ötlet és kép forrása

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Dániel könyve – kihívások menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/#toggle-id-1

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .