05-1. Oroszlán-próba: Oroszlánverem

, Életkorok:  alsós, felsős, ifis, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, drámajáték, élménypedagógia, ön- és társismeret, kapcsolat, ének, zene, ritmus, érzékszervi játék, 
Szervezési formák:  tábor, csendesnap, ifjúsági alkalmak, hittanóra, 
Tudomány területek:  teológia, exegézis, történelem, egyháztörténet, művészetek, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  hanganyag, film, 
  • Alapige: Dániel 6 – Dániel az oroszlánok vermében
  • Kihívás: Oroszlán-próba: Meddig tart a hited? – hűség nehéz időkben: oroszlánverem
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális, zenei-ritmikus, testi-mozgásos, önismereti
  • Tevékenység: Bibliaismeret, kortörténet, a feldolgozás szempontjai; a történet megismerése és újrafogalmazása; zsoltárhallgatás, zsoltáréneklés; érzékelőjáték, szövegrekonstrukció hallás alapján; érvek gyűjtése, érvelés, vita; élethelyzetek gyűjtése, drámajáték negatív és pozitív érzelmekkel; törvényalkotó játék, értéksorrend kialakítása kis és nagyobb csoporthelyzetben

 

 

Médek és perzsák (Verbális-nyelvi)

„A méd Dárius pedig elfoglalta az országot hatvankét esztendős korában” – olvassuk a történt elején. Majd közigazgatási reformot vezet be a birodalomban, százhúsz területre osztva a birodalmat, melyeknek élére kormányzókat nevez ki. Ezek egyik elöljárója lesz Dániel, aki kitűnik bölcsességével és tisztességével.

A történetírás nem ismer „méd Dáriust”. Babilont Círusz (II. Kürosz, Kr. e. 550-530), perzsa király foglalta el Kr. e. 539-ben, majd fia, Kambüzész következett a trónon (Kr. e. 530-522), utána lett I. Dárius (Kr. e. 522-486) a perzsa birodalom királya. Az anomália valószínűleg annak köszönhető, hogy a Dániel könyve később keletkezett, nem a kor pontos híradása tehát. Más értelmezés szerint viszont a „méd Dárius” lehetett Babilon elfoglalója, akit Círusz királyi méltósággal felruházott helytartónak nevezett ki.

(Források: A Szentírás magyarázata, Jubileumi kommentár, Kálvin, Bp, 1995; John Bright: Izráel története, Kálvin, Bp, 2001; Keresztyén bibliai lexikon, Kálvin, Bp, 1993; Ernst Aebi: Rövid bevezetés a Bibliába, Evangéliumi Kiadó)

Feldolgozásunk fő szempontja ezért nem történeti, hanem egzisztenciális, hitvalló példatörténetként fogja fel a novellaként is egységes történetet.

Nyitókép forrása

 

Ki szabadít meg az oroszlánoktól? (Kapcsolati, verbális-nyelvi)

Ismerjük meg Dániel és az oroszlánok történetét, amire jó lehetőség, ha megnézzük és meghallgatjuk a Gyermekek Bibliája oroszlános epizódját:

 

 

Majd képzeljék el a gyerekek, hogyan járhatott szájról szájra a csoda híre, hogy Dánielt nem bántották az oroszlánok. Üljünk körbe, és láncmeséléssel, egy-két mondatot hozzáfűzve meséljék el a gyerekek így a történetet. A szóbeszéd, az élő mesélés során előfordulhatnak túlzó elemek, amelyekkel megnöveli az elbeszélő a veszély vagy éppen a csoda nagyságát. Erős érzelemkifejező mondatok, felkiáltások is szerepelhetnek a közösen alkotott szövegben.

 

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Dániel könyve – kihívások menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/#toggle-id-1

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .