05-1. Oroszlán-próba: Oroszlánverem
Életkorok: alsós, felsős, ifis,Képesség területek: nyelvi feladat, játék, drámajáték, élménypedagógia, ön- és társismeret, kapcsolat, ének, zene, ritmus, érzékszervi játék,
Szervezési formák: tábor, csendesnap, ifjúsági alkalmak, hittanóra,
Tudomány területek: teológia, exegézis, történelem, egyháztörténet, művészetek, módszertani segédanyag,
Multimédia: hanganyag, film,
- Alapige: Dániel 6 – Dániel az oroszlánok vermében
- Kihívás: Oroszlán-próba: Meddig tart a hited? – hűség nehéz időkben: oroszlánverem
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, kapcsolati, egzisztenciális, zenei-ritmikus, testi-mozgásos, önismereti
- Tevékenység: Bibliaismeret, kortörténet, a feldolgozás szempontjai; a történet megismerése és újrafogalmazása; zsoltárhallgatás, zsoltáréneklés; érzékelőjáték, szövegrekonstrukció hallás alapján; érvek gyűjtése, érvelés, vita; élethelyzetek gyűjtése, drámajáték negatív és pozitív érzelmekkel; törvényalkotó játék, értéksorrend kialakítása kis és nagyobb csoporthelyzetben
Médek és perzsák (Verbális-nyelvi)
„A méd Dárius pedig elfoglalta az országot hatvankét esztendős korában” – olvassuk a történt elején. Majd közigazgatási reformot vezet be a birodalomban, százhúsz területre osztva a birodalmat, melyeknek élére kormányzókat nevez ki. Ezek egyik elöljárója lesz Dániel, aki kitűnik bölcsességével és tisztességével.
A történetírás nem ismer „méd Dáriust”. Babilont Círusz (II. Kürosz, Kr. e. 550-530), perzsa király foglalta el Kr. e. 539-ben, majd fia, Kambüzész következett a trónon (Kr. e. 530-522), utána lett I. Dárius (Kr. e. 522-486) a perzsa birodalom királya. Az anomália valószínűleg annak köszönhető, hogy a Dániel könyve később keletkezett, nem a kor pontos híradása tehát. Más értelmezés szerint viszont a „méd Dárius” lehetett Babilon elfoglalója, akit Círusz királyi méltósággal felruházott helytartónak nevezett ki.
(Források: A Szentírás magyarázata, Jubileumi kommentár, Kálvin, Bp, 1995; John Bright: Izráel története, Kálvin, Bp, 2001; Keresztyén bibliai lexikon, Kálvin, Bp, 1993; Ernst Aebi: Rövid bevezetés a Bibliába, Evangéliumi Kiadó)
Feldolgozásunk fő szempontja ezért nem történeti, hanem egzisztenciális, hitvalló példatörténetként fogja fel a novellaként is egységes történetet.
Ki szabadít meg az oroszlánoktól? (Kapcsolati, verbális-nyelvi)
Ismerjük meg Dániel és az oroszlánok történetét, amire jó lehetőség, ha megnézzük és meghallgatjuk a Gyermekek Bibliája oroszlános epizódját:
Majd képzeljék el a gyerekek, hogyan járhatott szájról szájra a csoda híre, hogy Dánielt nem bántották az oroszlánok. Üljünk körbe, és láncmeséléssel, egy-két mondatot hozzáfűzve meséljék el a gyerekek így a történetet. A szóbeszéd, az élő mesélés során előfordulhatnak túlzó elemek, amelyekkel megnöveli az elbeszélő a veszély vagy éppen a csoda nagyságát. Erős érzelemkifejező mondatok, felkiáltások is szerepelhetnek a közösen alkotott szövegben.
A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Dániel könyve – kihívások menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/#toggle-id-1
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!