04-1. Halász-iskola
Képesség területek: nyelvi feladat, játék, természetismeret, ön- és társismeret, kapcsolat, képalkotás, vizualitás, gondolkodtató, logikai feladat,
Szervezési formák: hittanóra, csendesnap, távoktatás, digitális tananyag,
Tudomány területek: természettudomány, kortörténet, háttéranyag, módszertani segédanyag,
Multimédia: online szöveg, kép, galéria, digitális oktató anyag,
Képforrás: 123RF
- Bibliai történet: 5Mózes 14,9–10; Máté 17,27; Lukács 5,1–2
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, természeti, önismereti, kapcsolati, vizuális-térbeli, logikai-matematikai, egzisztenciális
- Tevékenység: Horgászvers értő olvasása, beszélgetés; történetolvasás, beszélgetés: halfogás, halfajok, ehető halak; képgaléria megtekintése és érdekes információk a Kinneret-tóról; tiszta és tisztátalan halak megkülönböztetése, halfajok megismerése
Csali csemege (Verbális-nyelvi, természeti, önismereti)
Olvassuk fel Tóth Ágnes Csali csemege c. versének első szakaszát (a teljes vers elérhető a címre kattintva). A versben egy gyerek beszél a horgászatról. Kérdezzük meg: Mit gondoltok, fog-e majd valamit a gyerek a felsorolt halak közül? És ha igen, akkor vajon mit fog?
Horgomon csöpp giliszta csüng,
csinos csali csemege,
csusszan, csobban, bekapja majd
márna, csuka, kecsege.
Olvassuk tovább a verset, és megtudjuk a választ. Majd beszélgessünk:
Mit fogott a gyerek? Mit szeretne majd fogni felnőtt korában?
Közületek ki volt már horgászni? Aki volt, tudna-e mesélni a horgászélményéről?
Sikerült-e halat fognia? Milyen halak kerültek horogra?
Mi a jó a horgászatban? Van-e, aki nagyon szeretné kipróbálni, de még nem volt rá alkalma?
Tudjátok-e, mi a különbség a horgászat és a halászat között?
Fiúk a tavon (Verbális-nyelvi, természeti, kapcsolati)
Már az őskortól kezdve horgásztak, vagyis zsinórra kötött horoggal fogtak halat az emberek. Pétert is megbízta egyszer Jézus, hogy horoggal fogjon halat (Máté 17,27). A halászat azonban ennél is izgalmasabb. És aki vízparton él, ráadásul halászcsaládba születik, azt már kisgyerekkorától izgatja a halászat. Szeretné ő is mihamarabb kipróbálni, megtanulni, milyen hálóval halászni. Egy ilyen halászcsalád életébe kukkantunk bele Miklya Luzsányi Mónika következő történetein keresztül. Kapernaumban él a család, a Genezáreti-tó partján, ahol két fiútestvér indul halat fogni. Vajon miért? Miért engedi ki őket a tóra az édesanyjuk? Olvassuk fel a Fiúk a tavon című történetet (megtaláljuk a csatolt mellékletben).
Beszélgessünk:
Miért engedte ki fiait a tóra az asszony? Milyen helyzetben volt a család?
Miért volt nehéz a halászok dolga? Hogyan tanultak bele a gyerekek a halászéletbe?
Mire vágyott a legjobban Zéhár, a kisfiú?
Olvassuk fel a második történetet is, aminek már a címe is árulkodó: Zéhár és a nagy hal (lásd a mellékletet). A gyerekek figyeljék meg, hogyan történt a nagy fogás? Mire volt elég, illetve mire volt jó?
Beszélgessünk:
Milyen módon fogták a fiúk a halat?
Ki tudná elmondani, hogy működik a kivetőháló (vagy más néven: dobóháló)?
Zéhár megkapta bátyjától a lehetőséget. Hogy sikerült az első dobása?
Mit fogott a fiú? Miért dobta el ijedten magától? Miért dobták vissza a halat a tóba?
Mi a különbség a macskahal és a márna között? Mit mond a halakról Mózes törvénye?
Isten szeme (Vizuális-térbeli, természeti, logikai-matematikai)
Miért nevezték úgy a halászok a Genezáreti-tavat, hogy „Isten szeme”?
Meggyőződhetünk róla a saját szemünkkel is, ha megnézünk néhány képet a mai Kinneret-tóról (Galileai-tenger, Tibériás-tenger, Genezáreti-tó) közelebbről és távolabbról (még az űrből) is az angol nyelvű Wikipédia-oldalon: Galileai-tenger.
További képek: Halászok a Kinneret-tavon
Panoráma kilátás a Galileai-tengerre Észak-Izraelben (123RF)
Kirándulóhajó a Kinneret-tavon
Tibériásnál (123RF)
Horgászó férfi a Kinneret-tavon
Tibériásnál (123RF)
Tudtad-e, hogy a Genezáreti-tó
- a Föld legalacsonyabban (209 méterrel a tengerszint alatt) fekvő édesvizű tava;
- felszíni területe közel negyede a Balatonénak, mégis kétszer annyi víz van benne, mert igen mély (legnagyobb mélysége 43 m);
- halakban és viharokban gazdag, 24 halfaj él benne, viharai hirtelen keletkeznek és múlnak el;
- a Kr. u. 1. században mintegy 230 halászbárkát hordott a hátán? (Josephus Flavius közlése szerint)
Macskahal vagy márna? (Természeti, egzisztenciális)
Mózes törvénye alapján felismernénk-e, melyik lehet a macskahal, és melyik a márna?
„Mindabból, ami a vízben él, ezeket ehetitek meg: megehetitek mindazt, aminek uszonya és pikkelye van. De nem ehettek meg semmi olyat, amelynek nincs uszonya és pikkelye; ezek számotokra tisztátalanok!” (5Mózes 14,9–10)
Képe alapján miben hasonlít a harcsa a macskára? Merthogy a macskahal (angolul catfish) valójában harcsa, méghozzá afrikai harcsa, ami Izrael vizeiben is él.
Figyeljük meg az afrikai harcsa és márna képeit az alábbi weboldalakon, és hasonlítsuk össze:
- hosszúfejű márna (Luciobarbus longiceps)
- a Jordán folyóból kifogott márna
- afrikai harcsa (Clarias gariepinus)
- fiatal afrikai harcsa példányok (Rishon LeZion, Izrael)
Miklya Luzsányi Mónika: Fiúk a tavon – Zéhár és a nagy hal
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Gyerekszemmel / Gyerekek a Bibliában – újszövetségi történetek menüpont alatt.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!