02-1. A türelem próbái

, Életkorok:  felsős, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, ön- és társismeret, kapcsolat, gondolkodtató, logikai feladat, 
Szervezési formák:  hittanóra, csendesnap, 
Tudomány területek:  művészetek, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  online szöveg, 
  • Bibliai történet: 1Mózes 16,1–16; 21,1–21; Zsoltárok 86,15; Prédikátor 7,8; Lukács 21,19; Zsidók 11,1–12
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, önismereti, kapcsolati, egzisztenciális, logikai-matematikai
  • Tevékenység: Meseolvasás, beszélgetés, mesei jó tanácsok; egyéni érték- és időrendek felállítása, összehasonlítása; bibliai történet elbeszélése, a történet kérdései és válaszai egy közmondás tükrében

 

Nem a te földed! (Verbális-nyelvi, önismereti, egzisztenciális)

A türelem próbája megér egy mesét. Lázár Ervin A molnár fia zsák búzája című meséjében a molnár olyan útravalót (örökséget) ad egyetlen fiának, ami próbára teszi a kitartását, tűrőképességét és hitét. Egy tele zsák kincset érő vetőmagot kell cipelnie, míg meg nem találja az egyetlen földet, ahol a mag ezerszeresen terem. Az apa nem tudja pontosan, hol van az a föld, de elárul róla annyit, amennyi a felismeréshez elég. Igen ám, de telnek a napok, telnek a hetek, és a zsák egyre nehezebb, a fiú fejében pedig megkérdőjeleződik, vajon jól tudta-e az apja, milyen is az a föld. Lehet, hogy tévedett. És bizony, elszórja a mag felét, hiába. Majd az egészet. És amikor megérkezik a várva várt földhöz, nem marad vetőmag a zsákban. Tragédia, pedig csak néhány lépés választja el a csodától.

Olvassuk fel a mesét a gyerekeknek (elérhető a címre kattintva), majd beszélgessünk:

Milyen útravalót kapott a fiú az apjától? Mi volt benne a különleges? Mi kellett ehhez?

Hogyan állt hozzá a fiú a próbához? Mi történt út közben? Hogy bírta a „terhelést”? Hogyan változott meg fejében az „ígéret földje”?

Ki nem tartásának mi lett a következménye? Melyik lépésnél kellett volna másképp cselekednie? Ha ott jól dönt, hogyan folytatódott volna a történet?

A mese záró bölcsessége olyan „késő bánat” hangulatú: Hiába látjuk (be) a hibát, utólag nem lehet kijavítani. Fogalmazzunk meg néhány segítő bölcs tanácsot, amit menet közben adhatnánk a fiúnak, ha újra elindulhatna a vándorútján.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Gyerekszemmel / Ősatyák és gyermekek menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .